کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم‌سالاری آنلاین» بررسی می‌کند

ایرانیان چقدر الکل مصرف می‌کنند؟+اینفوگرافی

13 مهر 1399 ساعت 15:12

به تازگی سازمان جهانی بهداشت گزارشی منتشر کرده که در آن به وضعیت جهانی درباره‌ی الکل و تندرستی پرداخته و آمارهایی درباره‌ی میزان و چگونگی مصرف الکل در همه‌ی کشورهای جهان به دست داده است.


به تازگی سازمان جهانی بهداشت گزارشی منتشر کرده که در آن به وضعیت جهانی درباره‌ی الکل و تندرستی پرداخته و آمارهایی درباره‌ی میزان و چگونگی مصرف الکل در همه‌ی کشورهای جهان به دست داده است.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، جایگاه ایران نیز در این میان مشخص شده است، هر چند باید توجه داشت که گزارش سازمان جهانی بهداشت بر پایه‌ی آمارهای اعلام شده از سوی کشورها است و در ایران با توجه به ممنوع بودن الکل گزارشی هم در این زمینه به سازمان جهانی بهداشت فرستاده نشده و آمار مورد استناد این سازمان برپایه‌ی آمارهای برآوردی و ثبت‌نشده است.
بر پایه‌ی «گزارش وضعیت جهانی درباره‌ی الکل و تندرستی ۲۰۱۸» (Global status report on alcohol and health 2018) سازمان جهانی بهداشت، در میان همه‌ی ایرانیان بالای ۱۵ سال، مصرف سرانه‌ی الکل خالص در سالِ ۲۰۱۶ برابر با «یک» لیتر بوده است. این چنین که مصرف سرانه‌ی مردان ۱.۹ و مصرف سرانه‌ی زنان یک‌دهم بوده است که سرانه‌ی میانگین برای هر دو جنس یک لیتر می‌شود که این رقم هم‌اندازه با سال ۲۰۱۰ است و تغییری در آن دیده نمی‌شود.
در کشورهای همسایه‌ی جمهوری اسلامی ایران، کویت با سرانه‌ی صفر لیتر، عربستان سعودی دودهم لیتر، افغانستان دودهم لیتر، پاکستان سه‌دهم لیتر، عراق چهاردهم لیتر، جمهوری آذربایجان و عمان هشت‌دهم لیتر سرانه‌ی مصرفی پایین‌تر از ایرانیان داشته‌اند و در برابر بحرین با ۱.۹ لیتر، ترکیه ۲ لیتر، قطر ۲ لیتر، تاجیکستان ۳.۳ لیتر، امارات ۳.۸ لیتر، ترکمنستان ۵.۴ و ارمنستان ۵.۵ لیتر سرانه‌ی مصرفی بالاتر از ایرانیان داشته‌اند. گفتنی است که میزان مصرف سرانه در منطقه‌ی شرق مدیترانه که ایران را نیز در بر می‌گیرد میانگین شش‌دهم لیتر است.
بر پایه‌ی این گزارش، در ایران، فراگیری نوشیدن دوره‌ای سنگین الکل در سال ۲۰۱۶، نسبت به دیگر کشورها، بسیار پایین و یک‌دهم درصد برای کل جمعیت بزرگسال و ۱.۷ درصد برای جمعیتِ میانِ ۱۵ تا ۱۹ سال بوده است. این شاخص، در میان کل جمعیت بزرگسالِ مصرف‌کننده‌ی نوشیدنیهای الکلی ۴.۱ درصد و در جمعیت میان ۱۵ تا ۱۹ سال ۴.۸ درصد است.
همچنین، در ایران، برای میانگین هر دو جنس، فراگیری اختلالات مصرف الکل یک درصد، وابستگی به الکل شش‌دهم درصد و استفاده‌ی زیان‌بار از الکل سه‌دهم درصد است.
بر پایه‌ی گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۶، هر ایرانی بالای ۱۵ سال که همواره الکل می‌نوشد یعنی «الکلی» است میانگین ۲۸.۴ لیتر الکل خالص نوشیده است. این رقم در سال ۲۰۱۰ برابر با ۲۴.۸ لیتر بوده که افزایشی ۴.۴ لیتری را در ۶ سال نشان می‌دهد. در این شاخص، جمهوری اسلامی ایران در رده‌ی نهم جهان است و رده‌ی نخست، در میان همه‌ی کشورهای جهان، از آنِ تونس است که بر پایه‌ی آن، تونسیهای الکلی، میانگین، ۳۶.۶ لیتر الکل خالص در سال ۲۰۱۶ مصرف کرده‌اند. پس از تونس، کشورهای اسواتینی، مالدیو، افغانستان، نامیبیا، آفریقای جنونی، الجزایر و ترکیه، بالاتر از ایران، جای دارند.
این گزارش همچنین نشان می‌دهد در حالی که سرانه‌ی مصرف الکل در ایران یک لیتر است، بیشترین سرانه‌ی مصرف الکل در جهان را کشورهای مولداوی ۱۵.۲ لیتر، لیتوانی ۱۵ لیتر و چک ۱۴.۴ لیتر دارند.
در کل، گزارش سازمان جهانی بهداشت نشانگر آن است که میزان مصرف الکل با دارایی و توسعه‌یافتگی کشورها رابطه‌ای سرراست دارد؛ یعنی هر اندازه کشوری ثروتمندتر و توسعه‌یافته‌تر باشد میزان مصرف الکل در آن کشور نیز بیشتر است. برای نمونه، از گزارش سازمان بهداشت جهانی هویدا است که چینیها که در این سالها پولدارتر و توسعه‌یافته‌تر شده‌اند میزان مصرف الکلشان نیز بیشتر شده است. البته باید برخی کشورها همچون کشورهای شرق اروپا را از این رویه جدا کرد، چرا که در آن کشورها به طور سنتی میران نوشیدن الکل بالا بوده است.
در پایان باید اشاره کرد، آمارهای سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد، گرچه میزان مصرف الکلیهای ایران بالا است و ایران در رده‌ی نهم جهان در این زمینه جای دارد، ولی روی‌هم‌رفته، مصرف سرانه‌ی الکل در ایران، به نسبت معناداری، از دیگر کشورهای جهان بسیار پایین‌تر است، هر چند، در این میان باید به یاد داشت که آمارهای مصرف الکل در ایران بر پایه‌ی منابع غیر رسمی است نه رسمی.


کد مطلب: 115777

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/115777/ایرانیان-چقدر-الکل-مصرف-می-کنند-اینفوگرافی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir