کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در هفت تپه چه می‌گذرد؟

جزئیات بازداشت شماری از کارگران هفت تپه در مسیر خانه ملت

16 مهر 1398 ساعت 15:06

شماری از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که به قصد دادخواهی و اعتراض به وضعیت این شرکت، راهی خانه ملت شده بودند، در مسیر شوش به تهران بازداشت شدند و موفق نشدند که در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور یابند. یکی از نمایندگان مجلس، گفته که کارگران بازداشتی هفت تپه، «مهمان» ما بوده‌اند و نماینده دیگری نیز امروز نامه کارگران خطاب به فراکسیون کارگری مجلس را در صحن علنی قرائت کرد. در شرکت نیشکر هفت تپه چه می‌گذرد؟


شماری از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که به قصد دادخواهی و اعتراض به وضعیت این شرکت، راهی خانه ملت شده بودند، در مسیر شوش به تهران بازداشت شدند و موفق نشدند که در کمیسیون اجتماعی مجلس حضور یابند. یکی از نمایندگان مجلس، گفته که کارگران بازداشتی هفت تپه، «مهمان» ما بوده‌اند و نماینده دیگری نیز امروز نامه کارگران خطاب به فراکسیون کارگری مجلس را در صحن علنی قرائت کرد. در شرکت نیشکر هفت تپه چه می‌گذرد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، روز گذشته (۱۵ مهر) خبری منتشر شد که ابتدا باور آن، دشوار بود. خبر این‌ بود که تعدادی از کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که قصد داشتند خود را به مجلس برسانند تا گلایه‌ها و مطالبات خود را در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح کنند، در عوارضی خرم‌آباد بازداشت شده‌اند. این خبر، خیلی زود تأیید شد و علی ساری، نماینده اهواز در مجلس، در توئیتی گفت که قرار بوده، «این زحمتکشان، میهمانان ما در کمیسیون اجتماعی مجلس» باشند!
امروز علیرضا محجوب، نماینده تهران در مجلس نیز در یک نطق میان‌دستور گفت: «از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه که نتوانستند در مجلس حضور پیدا کنند، عذرخواهی می‌کنم و از کسانی که از حضور آن‌ها جلوگیری کردند گِله دارم... مجلس محل تظلمات و دردهای مردم است. نباید به آزادی بیان مردم، آن‌هم در مجلس و کمیسیون‌های آن خدشه وارد شود. آزادی بیان در مجلس باید اساس کار ما باشد. هر کارگری با هر تفکری حتی اگر ایده و تفکر او را قبول نداریم، حق دارد در مجلس حضور پیدا کند و بیانات خود را ارائه دهد».
این نماینده مجلس در ادامه نطق میان‌دستور خود بخش‌هایی از نامه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، خطاب به فراکسیون کارگری مجلس را قرائت کرد. در صدر این نامه، این جمله از امام خمینی (ره) آمده بود: «وقتی ما خدمتگزار ملت شویم ملت هم پشتیبان ما خواهد شد. در این صورت است که طمع خارجی قطع خواهد شد».
 
آخرین تحولات شرکت نیشکر هفت تپه
گزارش‌ها حاکی از این است که تعداد کارگران شرکت نیشکر هفت تپه که مسیر شوش به تهران بازداشت شده‌اند، یازده نفر بوده است. این کارگران در عوارضی خرم‌آباد بازداشت شدند. هشت نفر از این کارگران بعد از رسیدن به شوش، آزاد شدند اما سه کارگر در بازداشت ماندند. سه کارگر دیگر نیز در روز یکشنبه چهاردهم مهر در محل کارخانه نیشکر هفت تپه بازداشت شده بودند.
امروز خبرگزاری ایلنا به نقل از خانواده‌های کارگران بازداشتی گزارش داده که کارگرانی که در مسیر دیدار با نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس در عوارضی خرم‌آباد بازداشت شده بودند، در شعبه دوم دادیاری دادگستری شوش تفهیم اتهام شده‌اند و برایشان قرار وثیقه تعیین شده است. طبق این گزارش، مبلغ وثیقه‌هایی که برای این کارگران تعیین شده بیش از ۵۰ میلیون تومان است و خانواده‌های آن‌ها می‌گویند پرداخت این مبالغ از توان ما خارج است.
همچنین ایلنا گزارش داده است که امروز (سه‌شنبه ۱۶ مهر) اعتراضات کارگری در شرکت نیشکر هفت تپه تشدید شده و بیش از هزار کارگر این مجتمع در اعتراض صنفی حاضر شده‌اند. کارگران معترض، خواهان آزادی بازداشتی‌ها و بازگشت این شرکت به دولت هستند.
 
مشکلات هفت تپه ظاهراً تمامی ندارد
در تابستان و پاییز سال گذشته، شرکت نیشکر هفت تپه صحنه اعتراض صنفی گسترده کارگران بود. خواسته اصلی کارگران در اعتراضات سال گذشته این بود که به مالیکت بخش خصوصی در هفت تپه پایان داده شود. بعد از این اعتراضات، جلساتی توسط نهادهای مختلف در استان خوزستان با کارفرمای نیشکر هفت تپه و همچنین نمایندگان کارگران برگزار شد و مقرر شد که مشکلات کارگران به سرعت رفع شود.
شرکت نیشکر هفت تپه یک مجتمع کشاورزی-صنعتی بسیار قدیمی در ایران است و احداث آن به سال ۱۳۳۸ شمسی بازمی‌گردد. تعداد کارگران این شرکت در مجموع حدود ۵۵۰۰ نفر است و وسعت اراضی کشاورزی این شرکت ۲۴ هزار هکتار است.
تداوم اعتراضات در شرکت نیشکر هفت تپه نشان می‌دهد که هنوز مشکلات این مجتمع عظیم برطرف نشده است. خصوصی‌سازی هفت تپه که کارگران بیشتر به آن اعتراض داشته‌اند در سال ۹۴ صورت گرفت. در سال ۹۴، تنها با پیش پرداخت شش میلیارد تومانی، شرکت نیشکر هفت تپه، به دو شرکت پیمانکاری در استان لرستان به نام‌های زئوس و آریاک واگذار شد. فرد پرحاشیه‌ای به نام امید اسدبیگی در حاضر سهامدار اصلی در این شرکت است و در یک سال اخیر، مطالب بسیاری در مورد او در رسانه‌ها منتشر شده است. همین امروز، علی ساری، نماینده مردم اهواز در مجلس گفته است که شرکت نیشکر هفت تپه، تسهیلات دریافتی را در جای دیگری هزینه کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است.
دولت پیش از آن‌که شرکت نیشکر هفت تپه را به بخش خصوصی واگذار کند، در سال ۱۳۹۱ اقدام به بازسازی شرکت و نوسازی تجهیزات آن با هدف افزایش تولید شکر کرد. قیمت کلی واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه را در سال ۱۳۹۴، حدود ۲۱۸ میلیارد تومان ارزیابی کرده‌اند. عده زیادی بر این عقیده‌اند که این رقم برای هفت تپه، بسیار نازل بوده است.
در نامه کارگران هفت تپه که امروز در صن علنی مجلس قرائت شد، ادعا شده که مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره هفت تپه هر دو تحت پیگرد حقوقی هستند. با این حال، هنوز جزئیات دقیقی از پرونده مالکان شرکت نیشکر هفت تپه توسط قوه قضائیه اعلام نشده است. در نامه کارگران همچنین گفته شده که واگذاری این شرکت «فسادآلود» و «مصداق بارز تاراج اموال عمومی» بوده است. باید دید چه زمانی مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه، مرتفع می‌شود.  
 


کد مطلب: 116038

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/116038/جزئیات-بازداشت-شماری-کارگران-هفت-تپه-مسیر-خانه-ملت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir