کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش «مردم سالاری آنلاین» از بازداشت شارمین میمندی‌نژاد

برخورد با جمعیت امام علی(ع) از چه زمانی کلید خورد؟

2 تير 1399 ساعت 17:13

بامداد دوشنبه خبر بازداشت سه تن از اعضای جمعیت امام‌علی(ع) در صفحه توییتر این سازمان مردم‌نهاد منتشر شد. در متن این توئیت آمده بود: «ساعتی پیش شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امام علی (ع) بازداشت شد. مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه، بازرس علی‌البدل جمعیت هم بازداشت شده‌اند.»


بامداد دوشنبه خبر بازداشت سه تن از اعضای جمعیت امام‌علی(ع) در صفحه توییتر این سازمان مردم‌نهاد منتشر شد. در متن این توئیت آمده بود: «ساعتی پیش شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امام علی (ع) بازداشت شد. مرتضی کی‌منش، مسئول رسانه‌ای و کتایون افرازه، بازرس علی‌البدل جمعیت هم بازداشت شده‌اند.» جمعیت امام علی توضیحی در خصوص علت بازداشت‌ها ارائه نکرده بود اما شنیده شد نیمه شب دفتر جمعیت نیز پلمپ و سایت آنها از دسترس خارج شده است. ششم اردیبهشت ماه امسال نیز اکانت‌های تلگرام، جی‌میل، فیسبوک و لینکدین تعداد زیادی از اعضای این جمعیت هدف «حمله سایبری» قرار گرفته بود. این مسئله پیش‌تر هم در بهار سال ۹۷ اتفاق افتاده بود و پیگیری‌ها برای شناسایی عاملان حمله، نتیجه‌ای در بر نداشت.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین ساعاتی پس از بازداشت اعضای این سازمان مردم نهاد خبرگزاری فارس نوشت: «پیگیری‌ها حکایت از صحت این خبر داشته و مشخص شده است که این فرد (مدیرعامل جمعیت) در پوشش اقدامات عام‌المنفعه با مراکز ضد ایرانی همکاری داشته است. براساس اطلاعات به دست آمده عناصر اصلی این موسسه علاوه بر توهین به مقدسات و ترویج تفکرات انحرافی ضددینی، با رسانه‌های معاند و بیگانه همکاری داشته‌اند.»
خبرگزاری تسنیم نیز با اشاره غیرمستقیم به جمعیت امام علی و موسس آن درباره این بازداشت نوشت: «فردی به نام ش. م در سال‌های اخیر با تشکیل موسسه‌ای خیریه و در پوشش اقدامات عام‌المنفعه اقدام به شبکه‌سازی برای نفوذ در سطوح مختلف افکارعمومی کرده است. وی و عوامل مرتبط با او با سوء استفاده از عناوین مقدس در سایه اجرای برنامه های شبه فرهنگی- اجتماعی به ترویج فرهنگ التقاطی پرداخته‌اند. این فرد همراه با عوامل خود،‌ در طول سال‌های فعالیت موسسه مذکور علاوه بر همراهی با مراکز ضد ایرانی به طرح ادعاهایی مانند مبارزه با تبعیض و همچنین مباحث حقوق‌بشری و مبارزه با فقر و معضلات اجتماعی پرداخته و با هدف تحت فشار قرار دادن کشور و ملت ایران  اقدامات گسترده ای را علیه جامعه  ایرانی رقم زده است.»
در پایان گزارش تسنیم آمده بود که: «همچنین عناصر اصلی این موسسه علاوه بر توهین به مقدسات و ترویج تفکرات انحرافی ضد دینی با رسانه‌های معاند، بیگانه همکاری داشته و به ترویج ابتذال درون گروهی پرداخته‌اند. گفتنی است که فعالیت های این افراد هیچ ارتباطی با برنامه های جاری و خیرخواهانه موسسه مذکور  نداشته است.» اما هجمه به جمعیت امام علی (ع) از کجا شروع شد؟
 
اتهامات کیهان و پاسخ جمعیت امام علی(ع)
اتهام زنی رسانه های اصولگرا توسط روزنامه کیهان آغاز شد و اتهامات کیهان علیه جمعیت امام علی سابقه طولانی دارد. کیهان در تیرماه 96 جمعیت امام علی را متهم به اقدام به فريب مردم مؤمن و خداجو کرده بود که با سوء استفاده از باورهای عمیق مذهبی مردم؛ ضمن كاسبي مال و آبرو به نشر افكار ضاله و انحرافي خود مي‌پردازد.
کیهان همچنین با اشاره به گذشته پدر شارمین ميمندي نژاد نوشته بود: «او از وابستگان دربار پهلوي بود و ضمن دوستي نزديك با ارتشبد فردوست از مواهب دفتر ويژه اطلاعات بهره مي‌برد و همچنين از رابطان انگلستان به حساب مي‌آمد. محمدحسين ميمندي نژاد به نشر افكار ضد دین و التقاطي خود در نشريه رنگين كمان می‌پرداخت و آشكارا ضمن توهین به مقدسات و ائمه معصومین(ع) وقایع تاریخی و مذهبی شیعیان نظیر واقعه غدير را زیر سؤال می‌برد. اکنون شارمين نيز که همين تفكرات التقاطي را از پدر خود به ارث برده است...»
این روزنامه همچنین نوشته بود که: «میمندی‌نژاد ضمن فريفتن برخی از توده‌های مردمی از رهگذر اقدامات عام المنفعه و اصطلاحا خیرخواهانه به دنبال دستیابی به مرجعیتی نخبگانی در فضای اجتماعی-سیاسی ایران برای خود و تشکیلات تحت مدیریتش است. بر مبنای این شواهد فعالیت‌های او نه تنها اقداماتی خداخواهانه برای رسیدگی به درد و رنج مردم مستضعف نیست بلکه فعالیتی حساب شده برای شکل‌دهی به افکار و تغییر جهت باورهای مذهبی مردم است.»
همان زمان زهرا رحیمی خامنه همسر میمندی‌نژاد و مدیر عامل جمعیت امام علی(ع) در پاسخ  به اتهامات کیهان اینگونه نوشت: « در مرام و مسلک کیهان، این آیه کریمه که می‌فرماید: «لاتزر وازره وزر اخری - هیچ بار کشنده‌ای بار گناه دیگری را به دوش نمی‌کشد. انعام 164» جایگاهی دارد؟ نویسنده محترم کیهان، پیرو کدام آیین و شیوه تفکر است که می‌نگارد «شارمین نیز که همین تفکرات التقاطی را از پدر خود به ارث برده...». این کدامین عقیده است که در هزاره سوم میلادی و چهارده قرن پس از بعثت حضرت ختمی مرتبت هنوز می‌پندارد تفکر به ارث می‌رسد و وارث را باید به خاطر خطای متوفی مجازات کرد...»
رحیمی همچنین به فعالیت‌های جمعیت اشاره کرده و می‌نویسد: «نویسنده مکررا از فریب خوردن مردم از سوی جمعیت امام‌علی(ع) و موسسش سخن می‌گوید. چه کسی به دنبال فریب مردم است؟ جمعیتی که قریب به دو دهه بی هیچ چشم‌داشت مادی و به طور کاملا داوطلبانه در محلات حاشیه‌نشین حضور دارد و حاصل کارش در برابر دیدگان مردم و سازمان‌های مسئول است قصد فریب توده‌های مردم را دارد؟ یا رسانه‌ای که با کلی‌گویی، بدون ذکر حتی یک سند و با بافتن رطب و یابس به هم، یک جمعیت را منحرف، کاسب‌کار و فرقه‌ای ضاله می‌نامد، اتهام‌های کیهان در کدام محکمه، نزد کدام قاضی بی‌طرف یا در چه سند رسمی اثبات شده است؟ آیا شکست خوردن در دادگاهی که شاکی و قاضی و مدعی‌العمومش شخص نویسنده روزنامه کیهان است باید باعث تعجب ما باشد؟»
از دیگر اتهامات کیهان به جمعیت امام علی «كاسبي مال» بود که رحیمی اینگونه به آن پاسخ گفت: «در زمینه منابع مالی، این توضیح لازم است که عمده هزینه‌های جمعیت از منابع مردمی- خصوصا طبقه متوسط، فرهنگیان و اقشار دانشگاهی تامین می‌شود کلیه حساب‌ها و درآمدها و هزینه‌های جمعیت امام علی(ع) قابل پیگیری است. جمعیت سازمانی تماما داوطلب محور است باید گفت فعالیت در جمعیت امام‌علی(ع) آورده مالی برای اعضای جمعیت در پی ندارد، این جمعیت به لحاظ اعتقاد به اصل استقلال سازمان‌های مردم نهاد و نیز با توجه به حمایت بی‌دریغ مردم به لحاظ مالی و زیرساختی به هیچ ارگان و نهاد دولتی بین‌المللی نیز وابستگی ندارد.»
کیهان بار دیگر با انتشار مطلبی بار دیگر به این جمعیت تاخت و در نهایت نوشت: «کاش از کیهان شکایت کنید و کار به دادگاه کشیده شود تا یک بار برای همیشه با ارائه اسناد موثق و معتبر، نام مظلوم امام‌علی(ع) را از چنگال افکار ضاله و منحرف شما بیرون بکشیم.»
فروردین ماه 98 و بعد از سیلی که به بسیاری از مناطق کشور آسیب رساند، روزنامه کیهان بار دیگر با انتشار مطلبی به جمعیت امام علی(ع) حمله کرد آنها را به فعالیت علیه حکومت متهم کرد. کیهان در مطلب خود جمعیت امام علی را به ترویج خرافات، سیاه‌نمایی علیه انقلاب مهتم کرد و مدعی شد این جمعیت به امام خمینی(ره) توهین کرده است. کیهان درست در زمانی که اعضای جمعیت امام علی در حال کمک به سیل زده‌ها بودند ابراز نگرانی کرده که داوطلبان جمعیت امام علی از طبقات مستضعف برای فرقه‌ای ضاله یارگیری می‌کنند.
جمعیت امام علی در جوابیه‌اش به حملات کیهان گفته بود که فعالیت‌هایش شفاف است و حسابرسان مستقل آن را بررسی می‌کنند. آنها همچنین مردم مناطق آسیب دیده از سیل را  بهترین قاضیان در عملکرد نهادهای مختلف در درازمدت معرفی کرده بودند.
زهرا رحیمی در اردیبهشت ماه 98 نیز در گفت‌وگویی با ایرنا از فشار برخی نهادهای خاص برای توقف همکاری شرکت‌ها و مجموعه‌ها با این موسسه سخن گفته بود. به گفته رحیمی تماس‌هایی با برخی افراد و صنوف که پیش از این با جمعیت امام علی همکاری داشته‌اند، گرفته شده و آنها را از همکاری با جمعیت امام علی منع کرده‌اند. خانم رحیمی افزوده بود نهاد تحت مدیریت او با کارشکنی‌های پشت پرده روبه‌رو شده: «این داستان مدتی است که شروع شده و چیزی جدیدی نیست، اما اخیراً خیلی علنی شده است.»
همچنین شماری از داوطلبان جمعیت امام علی(ع) گفته بودند که در آن زمان در تماس‌های تلفنی تهدید و بازخواست شده‌‌اند. بر این اساس، به این افراد گفته شده بود تا ارتباط خود را با جمعیت امام علی قطع کنند.
در همان وانفسای سیل، انتشار فیلمی برای جمعیت امام علی دردسر ساز شد. پس از انتشار این فیلم، که حساب کاربری «اسرائیل به فارسی» اقدام به بازنشر آن کرد، برخی کاربران با استناد به این اقدام، توییت‌هایی درباره رابطه جمعیت امام علی و اسرائیل منتشر کردند. جمعیت امام علی (ع) انتشار این فیلم را تکذیب و  اعلام کرد که محتوای فیلم مذکور هیچ ربطی به این جمعیت ندارد و افرادی که از طرف جمعیت در منطقه سیل‌زده معمولان در استان لرستان بوده‌‌اند، نقشی در تهیه این فیلم نداشته‌اند.
 
واکنش گسترده به برخورد با جمعیت امام علی در فضای مجازی
بازداشت مدیران جمعیت امام علی و پلمپ این انجمن خیریه در میان کاربران توییتر در واکنش گسترده‌ای داشته است. آنها با ااستفاده از هشتگ جمعیت امام علی از بسته شدن و بازداشت موسس آن تعجب کرده‌اند.
داوطلبانی که از  نزدیک با جمعیت امام علی کار می‌کرده‌اند، از سرنوشت کودکان و زنانی که تحت حمایت این انجمن هستند، ابراز نگرانی کرده‌اند. شمار زیادی از کودکان کار و فقرایی که امکان آموزش ندارند در این موسسه تحصیل می‌کردند.
از جمله سوالاتی که در مورد برخورد با جمعیت امام علی مطرح شده این است که آیا گروهی که دو دهه از فعالیت آن می‌گذرد با بیش از ده هزار عضو داوطلب، گروهی که رد پای آنها را در تمامی مناطق محروم و آسیب دیده می‌توان یافت مجرم هستند؟ اگه جواب به این سوال مثبت است که چطور توانسته‌اند دو دهه اقدامات خرابکارانه انجام دهند، ده هزار عضو جذب کنند و کسی متوجه تخلف آنها نشود! اما اگر پاسخ منفی است پس این همه هجمه و بگیر ببند چرا در این سال‌ها آغاز شده است؟ چرا و به چه جرمی بازداشت شده‌اند؟ کاش زودتر شفاف سازی کنید...
 
شارمین میمندی نژاد کیست؟
شارمین میمندی نژاد نویسنده؛ کارگردان، بنیان گذار جمعیت امام علی (ع) است. او در سال ۱۳۴۹ در تهران متولد شد. فرزند پروفسور محمد حسین میمندی نژاد، مولف و محقق نامی است. او علوم کاربردی را در دبیرستان فرا گرفت و در سال ۱۳۷۰ در رشته هنر‌های نمایشی دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. در رشته ادبیات نمایشی در مقطع فوق لیسانس همان دانشگاه ادامه تحصیل داد و در سال ۱۳۷۷ فارغ التحصیل شد.  میمندی نژاد در سال ۱۳۷۸ جمعیت امام علی (ع) را که اولین کمیته مستقل دانشجویی در ایران است پایه گذاری کرد و اولین دفتر رسمی آن در سال ۱۳۷۹ در دانشگاه شریف تاسیس شد.
 
جمعیت امام علی چیست؟
جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی، سازمان غیردولتی و دانشجویی است که از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرد و سال ۱۳۷۹ نخستین دفتر رسمی خود را در دانشگاه شریف تاسیس کرده است. این گروه را شارمین میمندی نژاد ایجاد کرده‌است و در زمینه امور خیریه و کمک به نیازمندها فعالیت می‌کند. از قدیمی‌ترین فعالیت‌های این گروه آیین کوچه گردان عاشق است که از سال ۱۳۷۸ برگزار می‌شود. این جمعیت پس از ۱۰ سال فعالیت در سال ۲۰۱۰ به عضویت شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ECOSOC درآمد. یکی از فعالیت‌های این جمعیت نجات برخی کودکان محکوم به اعدام بوده‌است. آنها همچنین در مناطق سیل و زلزله زده حضور پر رنگی داشته‌اند. جمعیت امام علی یک نهاد تماماً داوطلبانه است و در بیش از ده هزار عضو داوطلب دارد.
 


کد مطلب: 131570

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/131570/برخورد-جمعیت-امام-علی-ع-زمانی-کلید-خورد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir