کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"مردم‌سالاری آنلاین" گزارش می دهد:

ماجرای توزیع مرغ‌های رو به انقضاء بین مددجویان بهزیستی استان اصفهان

21 تير 1399 ساعت 4:42

اخیرا تعدادی از مددجویان بهزیستی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با انتشار چند ویدئو‌ از دریافت مرغ‌هایی خبر داده‌اند که در برخی موارد نشانه‌هایی از فاسد بودن داشته و در حین شست‌وشو دچار وارفتگی می‌شدند.


اخیرا تعدادی از مددجویان بهزیستی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با انتشار چند ویدئو‌ از دریافت مرغ‌هایی خبر داده‌اند که در برخی موارد نشانه‌هایی از فاسد بودن داشته و در حین شست‌وشو دچار وارفتگی می‌شدند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سال گذشته پس از آن‌که رئیس سازمان بهزیستی، مکاتبه با شرکت‌های دارویی کشور مبنی بر «دریافت داروهای نزدیک به انقضا» را به‌عنوان راهکار تأمین داروهای مصرفی مراکز توانبخشی معرفی کرد و پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۵ از همکاری با برخی شرکت‌های عمرانی برای واگذاری مسکن مهر مازاد و فاقد متقاضی به معلولان -فارغ از رعایت اصول مناسب‌سازی در آن واحدها- در آن خبر داد؛ این‌بار نوبت به توزیع مرغ‌های رو به انقضاء میان‌ مددجویان بهزیستی استان اصفهان رسیده است‌.
اخیرا تعدادی از مددجویان شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با انتشار چند ویدئو‌ از دریافت مرغ‌هایی خبر داده‌اند که در برخی موارد نشانه‌هایی از فاسد بودن داشته و در حین شست‌وشو دچار وارفتگی می‌شدند. مرغ‌هایی که بدون هیچ مناسبت خاصی بین مددجویان توزیع شده؛ با تاریخ انقضاء تنها چند روز فاصله داشته و موجب اعتراض تعدادی از آنان شده است. برخی مددجویان می‌گویند: می‌خواستند مرغ‌های یخ‌زده را دور نریزند، دادند به ما در حالی‌که اگر مسئولان واقعا دغدغه مددجویان را دارند چرا همان شب عید که مرغ‌ها تازه‌تر بود توزیع نکردند؟
 
توزیع مرغ بین مددجویان با هدف پیشگیری از معدوم‌سازی
محترم.الف می‌گوید: چند روز پیش از بهزیستی کاشان تماس گرفتند‌ و گفتند برایتان سهمیه مرغ منجمد در نظر گرفته‌ایم. تعجب کردم چون مدت‌ها بود بهزیستی حتی در اعیاد و مناسبت‌‌ها هم مواد غذایی نمی‌داد، بااین‌حال مرغ‌ها را تحویل گرفتم‌. فردای آن‌روز هنگام شستن‌ مرغ‌ها احساس کردم مرغ‌ در حال وارفتگی است. هم بو می‌داد هم شل‌ و غیرعادی بود. وی می‌گوید: درست است که ما خانواده‌های فقیری هستیم‌ اما انسانی نیست که مسئولان برای پیشگیری از فاسد و دور ریز شدن مواد غذایی آن را به خانواده‌های فقیر و تحت‌پوشش بهزیستی بدهند‌. تکلیف کسانی که آگاه نیستند و مرغ‌ها را دیرتر مصرف می‌کنند چیست؟
 
توزیع مرغ‌های رو به انقضاء در شان مددجویان نیست
یکی از کارکنان روابط عمومی بهزیستی اصفهان نیز گفت: قبول داریم که توزیع مرغ‌های نزدیک به انقضاء در شان مددجویان نیست اما هر مددجویی که احساس می‌کند مرغ‌های دریافتی‌اش فاسد شده می‌تواند آن را مرجوع کند و مرغ سالم تحویل بگیرد.
 
رئیس بهزیستی کاشان: پاسخ نمی‌دهم
رئیس بهزیستی کاشان‌ از پاسخ به علت توزیع مرغ‌های نزدیک به تاریخ انقضاء در شهرستان کاشان امتناع کرد و گفت: نمی‌توانم هیچ پاسخی بدهم. برای پاسخ این سوال باید با استان و با معاونت مشارکت‌های مردمی اداره کل صحبت کنید.
ام‌البنین متقی‌نژاد بیان کرد: به مددجویان‌ بگوئید به خودمان مراجعه کنند‌. مرغ‌ها منقضی نبوده و تا مرداد تاریخ مصرف دارد. من با مرکز استان تماس می‌گیرم و می‌گویم آنها به شما پاسخ بدهند.
 
مرغ‌ها را رایگان دریافت کردیم
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان هم در خصوص انتشار فیلم‌هایی که وارفتگی مرغ‌ها را در حین شست‌وشو نشان می‌دهد، گفت: تا فیلم را نبینم نمی‌توانم صحت آن را تأیید یا تکذیب کنم اما مرغ‌ها منجمد و تاریخ‌دار بودند و مرغ گرم نبودند که حین شست‌وشو‌ انقضای آن مشخص شود. مرضیه فرشاد بروز هرگونه شکایت یا مورد مسمومیت را در جریان توزیع مرغ‌های نزدیک به تاریخ انقضا بین مددجویان استان محل خدمت خود رد کرد و گفت: مرغ‌های مذکور از امور پشتیبانی دام دریافت شده بود و حتی یک مورد از آنها هم تاریخ گذشته نبود.‌  وی ادامه داد: تعدادی از مرغ‌های مذکور نزدیک به تاریخ مصرف بود که چون نگران رساندن به موقع آن به دست مددجویان بودیم آن را توزیع نکردیم‌ و برگشت دادیم و مرغ‌های دارای تاریخ مصرف نزدیک را در شهرستان‌های نزدیک‌تر توزیع کردیم. این مسئول با بیان این مطلب که بهزیستی مرغ‌ها رایگان دریافت کرده، در خصوص مناسبت توزیع مرغ‌های مذکور گفت: ما هرجا منابعی پیدا کنیم که مددجو بتواند از آن استفاده کند این‌کار را می‌کنیم‌.
 
اما اصل ماجرا چه بود؟
یک منبع آگاه از بهزیستی استان اصفهان در توضیح نحوه و چرایی دریافت مرغ‌های نزدیک به تاریخ انقضاء گفت: مرغ‌ها را خریداری نکردیم، ماجرا از این قرار است که اداره بازرگانی این مرغ‌ها را برای فروش شب عید ذخیره‌سازی کرده بود که بحران کرونا بازار آن را کساد کرد.
به گفته او پس از تعطیلات نوروز مقرر شد این حجم مرغ همزمان با ماه رمضان به دست مصرف‌کننده برسد که این روش هم به دلیل دنباله‌دار شدن کرونا عملیاتی نشد و چون تاریخ انقضای آن نزدیک بود خود بازرگانی پیشقدم شد و بخشی از آن را به سازمان بهزیستی داد تا پیش از فساد، به مصرف مددجویان برسد.
این مسئول که نخواست نامش برده شود ادامه داد: به شهرستان محل خدمت من حدود۵ تن مرغ منجمد دادند که تاریخ آنها نگذشته بود اما رو انقضاء بود و باید در روز مصرف می‌شد. ۳۱ خرداد ماه مرغ‌ها به ما تحویل داده شد درحالی‌که تاریخ انقضای آنها یکم، سوم و پنجم تیر بود.
این مسئول با بیان این مطلب که مرغ‌های دارای تاریخ مصرف نزدیک را توزیع کردیم اما برای باقی‌مانده از اداره کل ارائه طریق خواستیم، توضیح داد: از اداره کل گفتند به دامپزشکی نامه بزنید، اگر گفتند قابل مصرف است توزیع کنید.
وی افزود: ما دو عدد مرغ برای آزمایش به اداره دامپزشکی فرستادیم، آزمایش تی‌وی‌ان و تی‌دی‌سی‌ روی مرغ‌ها انجام شد، عدد آزمایش‌ها ۲۵ بود که ظاهرا نشان می‌داد مرغ‌ها قابلیت مصرف دارد.
به گفته این مسئول مرغ‌های دارای تی‌وی‌ان زیر ۲۵ به جاهایی مانند پادگان و بیمارستان‌ها که مصرف سریع دارند ارسال می‌شود و مرغ‌های با تی‌وی‌ان زیر ۱۵ باید معدوم شود.
وی با بیان این مطلب که استان اصفهان۲۱ شهرستان دارد و مرغ‌ها بین شهرستان‌ها سهمیه‌بندی شد، افزود: پس از توزیع مورد مسمومیتی به ما گزارش نشد اما تعدادی از مددجویان‌ به‌خاطر تاریخ رو به انقضای مرغ‌ها شاکی بودند.
 
خانواده بهزیستی، یک تیر برای هزار بار نشانه شدن
این اولین‌بار نیست که روغن زمین‌ریخته نذر امامزاده معلولان و مددجویان بهزیستی می‌شود. پشت این بذل و بخشش نابهنگام و بدون مناسبت هدفی است که چون به‌موقع به بار ننشسته، حالا با فاسد شدن در حجم چند ده‌ تن، ممکن است مایه شرمساری و نشانه عدم مدیریت برخی مدعیان باشد.
بنابراین مدیریت دستگاه‌های مربوطه اینگونه صلاح می‌بیند که چند ده‌تن مرغ‌ منجمد انبار شده از سال گذشته به خانه‌های مددجویان بهزیستی اعطاء شود؛ فقط برای آنکه معدوم‌سازی نشود و برای اینکه هیچ مدیری‌ به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی درست و دور ریز بیت‌المال زیر سوال نرود.
پس جان چندهزار مددجوی بهزیستی چه اهمیتی دارد وقتی می‌شود با یک تیر همزمان چند نشان هدف قرار داده شود؟ حالا در این میان اگر چند نفر هم مسموم شوند به کجای دنیا برمی‌خورد وقتی این گروه برای مشکلات عمیق‌تر از این هم نمی‌توانند صدایشان را به گوش کسی برسانند..؟
اما با توزیع مرغ‌های روبه انقضاء هم یک کار خداپسندانه صورت گرفته که جز ثواب اخروی احتمالا در خور تشویق‌های دنیوی هم قرار خواهد گرفت، هم آن‌ دسته از مددجویانی که مدت‌هاست مرغ نخورده‌اند به لطف کرونا و نزدیک شدن تاریخ انقضاء، طعم آن را ولو در دو قدمی فساد؛ می‌چشند و مهم‌تر اینکه تعدادی از مدیران از هجمه معدوم‌سازی ده‌ها تن مرغ منجمد، اسراف و دور ریز بیت‌المال می‌رهند و ردی از مرغ‌های روی دست مانده در انبارها باقی نمی‌ماند.
اما آیا چنین حرکت‌هایی در شان معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی است؟ آیا این آن دورنمایی است که از دستگیری محرومان و مستضعفان ترسیم شده بود؟ و آیا در چهلمین سال تاسیس سازمان بهزیستی، زمانی که این نهاد باید به اوج بلوغ خود رسیده باشد چنین رفتاری پذیرفتنی است؟ آیا استاندار، معاونان و مدیران کل در استان اصفهان حاضرند چنین چراغی به خانه خودشان هم روشنایی بدهد و کودکانشان از چنین مرغ‌هایی ولو چند روز مانده به انقضاء ارتزاق کنند؟ متاسفانه سازمان بهزیستی نه تنها نتوانسته مادر، وکیل یا پشتیبان دلسوزی برای جامعه هدف خود باشد بلکه آنگونه که پیداست این سازمان سیاسی‌کاری، حفظ آبرو و تلاش برای حفظ منافع دولت را به تلاش برای ارتقای احترام به مجموعه تحت‌پوشش خود ارجع می‌داند و گاه فراموش می‌کند که وکیل چه کسانی است و چه وظایف خطیری دارد.
 
رقیه بابائی
خبرنگار حوزه معلولین
 


کد مطلب: 132656

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/132656/ماجرای-توزیع-مرغ-های-رو-انقضاء-بین-مددجویان-بهزیستی-استان-اصفهان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir