کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری آنلاین» بررسی کرد:

ماجرای برق رایگان چیست؟

19 شهريور 1399 ساعت 14:41

بتدای شهریور ماه بود که وزیر نیرو خبر از رایگان شدن برق برای مشترکین کم مصرف داد. طرحی که برق امید نام گرفته بود. این اولین بار بعد از پیروزی انقلاب است که طرح رایگان شدن برق مصرفی تا یک قدمی اجرایی شدن پیش رفته


ابتدای شهریور ماه بود که وزیر نیرو خبر از رایگان شدن برق برای مشترکین کم مصرف داد. طرحی که برق امید نام گرفته بود. این اولین بار بعد از پیروزی انقلاب است که طرح رایگان شدن برق مصرفی تا یک قدمی اجرایی شدن پیش رفته. از سال 57 و در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، بعد از آمدن امام خمینی (ره) از پاریس وعده آب و برق رایگان، هم از سوی ایشان و هم از طرف سخنگوی دولت وقت به مردم داده شده بود. وعده داده شده بود که آب و برق برای اقشار کم درآمد رایگان باشد. وعده‌ای که هرساله در سالروز پیروزی انقلاب توسط مردم یادآوری می‌شود.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» حالا بعد از گذشت چهل سال از آن روز‌ها رئیس دوازدهمین دولت در جلسه ویدئو کنفرانسی هیئت دولت با رهبر انقلاب عنوان کرده است که: «که با اجازه جناب ‌عالی در دولت مصوبه‌ای داشتیم که برای حدود ۳۰ میلیون جمعیت ایرانی که خانواده‌هایی هستند که مصرف برق‌شان زیاد نیست و جزو لیست کم‌مصرف‌ها هستند، تصمیم گرفتیم که پولی برای برق پرداخت نکنند، به شرط اینکه در همان رده کم‌ مصرف باقی بمانند. حتی گروه میانه مصرف هم می‌تواند با کاهش مصرف، وارد این لیست شود. بنابراین برای اولین بار بعد از انقلاب می‌توانیم اعلام کنیم که برق مستضعفین جامعه، ‌مجانی خواهد بود.» به گفته روحانی شرط رایگان بودن هزینه برق منوط به مصرف پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است و خانوارهای میان مصرف نیز با کاهش مصرف خود می‌توانند از این امکان برخوردار شوند.  روحانی تاکید کرده است که این طرح بیشتر شامل حال روستاییان می‌شود. بر اساس این طرح مشترکین برق به سه دسته کم مصرف، خوش مصرف و پر مصرف تقسیم می‌شوند و از طریق پیامک دسته مصرفی به اطلاع مشترکین خواهد رسید. 
 
چند مشترک شامل برق رایگان می‌شوند؟
در حال حاضر 29 میلیون و 600 هزار مشترک برق خانگی در کشور وجود دارند، از میان این 29 میلیون و 600 هزار مشترک، 4ونیم میلیون مشترک پرمصرف هستند که 8 ماه برای کاهش مصرف به آنها مهلت داده شده، به گفته وزیر نیرو به این مشترکان استفاده از پنل‌های خورشیدی پیشنهاد شده که برای به کار گیری آن می‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، این امر باعث می‌شود مصرف برق آنها در شبکه سراسری کاهش یابد و از گروه پرمصرف خارج شوند. همچنین 16و نیم میلیون مشترک خوش مصرف و 8ونیم میلیون مشترک کم مصرف هستند، این 8ونیم میلیون مشترک براساس طرح برق امید از ابتدای آبان برایشان قبض برق رایگاه صادر خواهد شد. گفته می‌شود که هدف از اجرایی شدن این طرح کاهش 10 درصدی مصرف برق خانگی است. همچنین منابع مالی برق امید سالانه از محل صرفه جویی‌های صورت گرفته برای تامین برق تامین استفاده خواهد شد.
 
میزان الگوی مصرف کم مصرف‌ها چقدر است؟
سخنگوی صنعت برق در خصوص طرح برق امید گفته است که در اولین فرصت و حداکثر یک ماه آینده از طریق پیامکی که برای مشترکان صنعت برق ارسال می‌شود، وضعیت مصرف به آن‌ها گزارش خواهد شد تا از میزان مصرف خود و قرار گرفتن در دسته‌بندی خوش مصرف، کم مصرف، و یا پر مصرف مطلع شوند. به گفته رجبی مشهدی اقامتگاه‌های فصلی، ویلا‌ها و به طور کلی مشترکانی که دائما در یک مکان حضور  ندارند شامل حال این طرح نخواهند شد و تخفیف صد درصدی برای این دسته از مشترکان اعمال نمی‌شود.وی همچنین زمان اجرای این طرح را از ابتدای آبان ماه اعلام کرده است.
سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه ۳۰ میلیون نفر مشترک در طرح برق امید از تخفیف صد درصدی بهای برق بهره‌مند خواهند شد گفته است که حدود ۸ و نیم میلیون مشترک در این محدوده هستند و تا زمانی که کم مصرف باقی بمانند، از تخفیف صد درصدی بهره‌مند خواهند شد. به گفته وی البته مشترکان خوش مصرف هم می‌توانند با رعایت نکاتی ساده، خود را به جرگه کم مصرف‌ها رسانده و از تخفیف صد درصدی بهای برق مصرفی بهره‌مند شوند چراکه تعرفه‌های برق پلکانی است و هرچه از میزان مصرف برق مشترکان کاسته شود، مزایای اقتصادی برای خانوارها دارد.
سخنگوی صنعت برق خبر داده است که مشترکینی که می‌خواهند در میان مشترکین کم‌مصرف قرار گیرند الگوی مصرف آنها در ماه‌های گرم برای مناطق عادی 100 کیلو وات و برای ماه‌های غیر گرم الگو 80 کیلووات ساعت و برای مناطق گرم الگو 400 کیلووات ساعت در نظر گرفته خواهد بود.
 
مجلسی‌ها مخالف هستند!
دبیر اول کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به اینکه وزارت نیرو کسری بودجه دارد گفته است که : وقتی مجموعه وزارتخانه نیرو حدود 50 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، با چه منطقی چنین طرحی را پیشنهاد داده و قرار است برق را برای برخی از مشترکان با تخفیف 100 درصدی محاسبه کند؟
به گفته هادی بیگی‌نژاد قرار است در هفته آینده معاونان وزارت نیرو در کمیسیون انرژی حاضر شوند و به این سوال پاسخ دهند که با وجود کسری بودجه چطور این پیشنهاد را داده‌اند که برق برای برخی از مشترکان رایگان شود.
گزارش: خاطره میرزا
 


کد مطلب: 136119

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/136119/ماجرای-برق-رایگان-چیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir