کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همه از لزوم تعطیلی پایتخت می گویند اما ...

هیچ کس نمی داند چرا تهران تعطیل نمی شود!

19 آبان 1399 ساعت 17:42

بیش از یک هفته است که همه درباره لزوم تعطیلی پایتخت سخن می گویند اما تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.


بیش از یک هفته است که همه درباره لزوم تعطیلی پایتخت سخن می گویند اما تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. این در حالی است که در روزهای اخیر اخبار مختلفی در این خصوص شنیده می شود؛ از اختلاف نظر مسئولان دولتی درباره لزوم تعطیلی تهران گرفته تا ورود مجلس شورای اسلامی به این ماجرا. واقعیت این است که معلوم نیست چه فرد یا افرادی مانع از این تصمیم هستند؛ آن هم در شرایطی که از نمایندگان مجلس گرفته تا شورای شهر تهران و از مسوولان نظام پزشکی گرفته تا روسای دانشگاه های علوم پزشکی خواستار تعطیلی دو هفته ای شهرهای قرمز کرونایی هستند تا از روند رو به رشد بیماری کاسته شود. متاسفانه هیچ توضیحی هم در این خصوص داده نمی شود و به نظر می رسد هیچ کس نمی داند چرا تهران تعطیل نمی شود!
این در حالی است که جمعه شب گذشته ایرج حریرچی در گفتگویی وعده داده بود که روز شنبه درباره تعطیلی تهران تصمیم‌گیری می‌کند: «پیشنهاد تعطیلی کامل ‫تهران روی میز است. محدودیت‌های جدید تهران فردا تصمیم‌گیری و به زودی ابلاغ می‌شود و برخی تصمیمات با کمی تاخیر اجرایی خواهد شد.»
یک روز پس از آن، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در اظهاراتی تند، ابهامی بر ابهامات قبلی تعطیل نشدن تهران افزود و گفت: متاسفانه ستاد ملی مبارزه با کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران نداده است. البته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، نظر مثبت خود را نسبت به این پیشنهاد ابراز کرده است اما ظاهرا مسئولین تصمیم‌گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش‌های خدماتی در این حوزه می‌شود را ندارند.
همچنین ظهر یکشنبه، انوشیروان محسنی بندپی، از منتفی شدن تعطیلی تهران خبر داد و با اشاره به پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته‌ای شهر تهران گفت: برای تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران پیشنهادی داده شد، اما زمانی که ابعاد تعطیلی بررسی شد، تصمیم گرفته شد که فعالیت گروه‌های ۲، ۳ و ۴ از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.
پس از آن ، خبری به نقل از دکتر مینو محرز، عضو ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا منتشر شد. وی با اشاره به عدم موافقت با تعطیلی شهر تهران گفت: عدم تعطیلی تهران فاجعه است. آیا می خواهند وضعیت از این بدتر شود؟
وی با تاکید بر روی این نکته که مردم باید خودشان رعایت کنند و از خانه بیرون نیایند و در تجمعات عزا و عروسی و تجمعات شرکت نکنند تصریح کرد: وقتی کسی برای جان مردم اهمیت قائل نمی شود مردم باید خودشان رعایت کنند. تنها راه این است که مردم خودشان رعایت کنند و فقط برای خرید ضروری از خانه خارج شوند.
عضو ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت: نمی توانم بفهمم که چرا با تعطیلی تهران مخالفت می کنند. همیشه کشور هایی که در خصوص کرونا گوش به حرف مسئولین بهداشت خود نداده اند دچارعارضه شده اند که نمونه بزرگ آن آمریکا است.
محرز اضافه کرد: وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا که رئیس آن رئیس جمهور و عالی ترین مقام اجرایی کشور است دستور می دهند که تعطیل کنند اما استانداری با تعطیلی موافقت نمی کنند خیلی جای سئوال دارد و واقعا نمی دانم علت آن چیست. بنده واقعاً از این تصمیم استانداری تعجب می کنم.
خانم محرز خاطرنشان کرد: همه ارگان ها زیر نظر ریاست جمهوری است و خود رئیس جمهور هم رئیس ستاد مقابله با کرونا است وقتی ستاد کرونا می گوید باید بسته باشد دیگر چه کسی می تواند مخالفت بکند؟ جوابی برای این مخالف ندارم واقعاً. عدم تعطیلی کار اشتباهی است و باید تعطیل کنند.
یک روز پس از انتشار سخنان دکتر محرز، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز دوشنبه  گفت: گفته شده بود که رییس جمهوری اعلام کرده که تهران تعطیل شود و استاندار تهران گفته که تعطیل نمی‌کند که چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد.
علی رضا رییسی روز دوشنبه در یک گفت‌ وگوی زنده تلویزیونی افزود: موضوعی مبنی بر پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران مطرح شده که این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد و در ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست جمهوری اگر اعضا پیشنهادی داشته باشند از طرف کمیته‌ها مطرح و بعد درباره آنها تصمیم گیری می‌شود.
وی بیان کرد: اگر تصمیم گیری در ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شود، بطور قطع لازم الاجراست و هیچکس نمی‌تواند آن را اجرا نکند.
رییسی گفت: شنبه گذشته دو پیشنهاد در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد که یک مورد در زمینه ایجاد محدودیت در تهران و شهرهای پرجمعیت از ۲۰ آبان از ساعت ۱۸ بود که تصویب شد. پیشنهاد دوم منع رفت و آمدهای درون شهری توسط خودروهای شخصی بود که مباحث مختلفی در این زمینه نیز مطرح شد، اما نیازمند بررسی بیشتر است. امروز ساعت ۱۵ جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار و این پیشنهاد نیز بررسی می‌شود.
وزارت بهداشت هم خواهان تعطیلی است
از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش بروز موارد بستری و فوت ناشی از کرونا منجر به خستگی کادر بهداشت و درمان شده است، گفت: موضوع تعطیلی دو هفته ای از سوی بسیاری از روسای دانشگاه های علوم پزشکی مطرح شده و ستاد ملی در این زمینه باید تصمیم گیری کند.
دکتر سیما سادات لاری درباره نظر وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در زمینه پیشنهادات مطرح شده مبنی بر تعطیلی دو هفته ای پایتخت، گفت: در حال حاضر تصمیمی در زمینه تعطیلی دو هفته‌ای تهران از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته نشده است.
وی افزود: البته در نشست اخیر روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با وزیر بهداشت، که به صورت غیرحضوری برگزار شد، موضوع تعطیلی دو هفته‌ای از طرف روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شده است. باید توجه کرد که به جز تهران، بسیاری از بیمارستان‌ها در شهرهای بزرگ کشور نیازمند بازیابی توان خود هستند. کادر بهداشت و درمان پس از گذشت بیش از هشت ماه از مقابله با کرونا در مراکز بهداشتی و درمانی و ابتلای بسیاری از نیروها به ویروس کرونا و حتی شهادت نیروهای ارزشمند نظام سلامت، دچار خستگی شده‌اند.
لاری ادامه داد: این خستگی بیش از حد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در کیفیت ارائه خدمات شود. هرچند نیروهای بهداشت و درمان در مراکز درمانی همه تلاش خود را برای بیماران انجام می‌دهند، اما افزایش بروز موارد بستری و فوت به علت کرونا باعث خستگی و بروز آسیب‌ به نیروهای نظام سلامت شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: بسیاری از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این تقاضا را دارند که تعطیلی دو هفته‌ای برای بازیابی توان نظام سلامت اجرایی شود. به هر حال این درخواست به وزیر بهداشت جهت طرح در ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده و در این زمینه باید ستاد ملی تصمیم گیری کند.

احتمال ارائه طرح دو فوریتی برای تعطیلی تهران و کلان شهرها
حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز روز دوشنبه  تاکید کرد که باید تهران و کلانشهرها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود و برای بعد از آن هم برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد در غیر این صورت ما هفته آینده طرح دو فوریتی را برای الزام دولت به این کار ارائه خواهیم کرد.
وی  با اشاره به شیوع گسترده ویروس کرونا اظهار کرد: لازم است تهران و کلانشهرها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود، این پیشنهادی است که ما به ستاد مبارزه با کرونا داده‌ایم البته که باید در این زمان هم برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد تا شرایط بعد از تعطیلی دو هفته‌ای مدیریت شود.
وی ادامه داد: همچنین باید از بسیج و سپاه کمک گرفت، همان طور که در بسیاری از بحران‌های کشور حتی مسائل بهداشتی از بسیج استفاده شد. اکنون بسیج جامعه پزشکی و کشور آماده است اگر اراده کنند آنها پای کار می‌آیند تا با بیماریابی و شناسایی بیماران و اقدامات پیشگیرانه بتوان آمار مبتلایان و فوتی‌ها را کاهش داد. اکنون با وضعیت فعلی جای نگرانی بسیار جدی وجود دارد.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به شروع محدودیت‌ها از امروز به مدت یک ماه و تعطیلی برخی از مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر گفت: تعطیلی مشاغل از ساعت ۶ بعد از ظهر شبیه شوخی است که با این محدودیت‌ها هیچ تغییری در کلانشهرها به خصوص تهران مشاهده نمی‌شود. نمی‌توان امیدوار بود با این شیوه شاهد کاهش مرگ و میر بود. امیدواریم ستاد دولتی مبارزه با کرونا قدری به خود آید و تصمیمات قاطعانه‌ای بگیرد از جمله آنکه تهران و کلانشهرها به مدت دو هفته تعطیل شوند ما این پیشنهاد را به وزیر بهداشت هم داده‌ایم.
شهریاری اضافه کرد: ستاد مبارزه با کرونا ستاد دولتی و نه ستاد ملی است، چون ستاد ملی باید به نمایندگی از مردم و نه براساس خواست دولت عمل کند. مردم به ما نمایندگان مراجعه می‌کنند و دغدغه‌هایشان را بیان می‌کنند. اگر قرار باشد شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند ما هفته آینده طرح دو فوریتی را ارائه خواهیم داد تا دولت را موظف به انجام اقداماتی کنیم که از جمله آن تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها است.
وی در پایان و در جمع بندی اظهار کرد: علاوه بر تعطیلی دو هفته‌ای باید برنامه‌ریزی برای انجام کارهای اساسی صورت گیرد تا بتوان شرایط را کنترل کرد و به سایر ارگان‌ها منابع مالی داده شده و استخدام‌های کادر درمان از بروکراسی اداری بیرون رود چون شرایط بسیار نگران‌کننده است.
 


کد مطلب: 139503

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/139503/هیچ-کس-نمی-داند-چرا-تهران-تعطیل-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir