کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زمزمه های پایان محدودیت ها برای مراسم مذهبی و انقلابی شنیده می شود

آیا کرونا هم ژن خوب و بد را می شناسد؟!

17 دی 1399 ساعت 19:09

گروه سیاسی – خاطره میرزا: بالاخره پس از ماه ها، روز شانزدهم دی ماه آمار رسمی فوت شدگان از کرونا به کمتر از صد نفر در کشور تقلیل پیدا کرد و اندکی از نگرانی و فشارهای روانی که مردم تحمل می کردند کاسته شد.


گروه سیاسی – خاطره میرزا: بالاخره پس از ماه ها، روز شانزدهم دی ماه آمار رسمی فوت شدگان از کرونا به کمتر از صد نفر در کشور تقلیل پیدا کرد و اندکی از نگرانی و فشارهای روانی که مردم تحمل می کردند کاسته شد. در آذر و دی ماه اعمال محدودیت های مختلف از جمبه محدودیت های تردد و همچنین اجبار در زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در مراکز عمومی اندک اندک تاثیر خود را در گسترش بیماری گذاشت اما حالا با کاهش آمار و همین طور اخابر مثبت واکسن کرونا، به نظر می رسد که هم مردم و هم برخی از مسئولان، این تصور را پیدا کرده اند که خطر پایان یافته است؛ در حالی که تاکید مقامات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا بر این است که در صورت اهمال، احتمال بازگشت شدیدتر همه گیری وجود دارد و این امر در زمستان می تواند به فاجعه تبدیل شود.
در برگزاری مراسم تشییع آیت الله مصباح یزدی، اگرچه بسیار تلاش شد که ضوابط رعایت شود اما تصاویری که از این مراسم در قم منتشر شده ، نشان می دهد که چنین نیست. شاید تصور اینکه این مراسم کاملا منطبق با ضوابط بوده، باعث شده که روز گذشته امام جمعه موقت تهران بگوید که دیگر تعطیلی نمازهای جماعت و جمعه توجیه ندارد!
محمد حسن ابوترابی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان تهران لزوم توجه به مسائل فرهنگی و سیاسی با توجه به بیماری کرونا به عنوان یکی از دستورات کلیدی شورا را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید حضور میدانی و غیر میدانی در مراسم دینی و انقلابی کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد. من به رعایت دستورات بهداشتی تاکید دارم ولی تعطیلی نمازهای جماعت و جمعه به طور کلی و با رعایت ضوابط بهداشتی توجیه ندارد و تصمیمات غیرمنطقی و بدون کار علمی و کارشناسی قابل دوام نیست.
وی که ریاست شورای فرهنگ عمومی استان تهران را هم بر عهده دارد، عنوان کرد: باید همه دست به دست یکدیگر دهند تا به تصمیمات مشترک برسند و در موضوعات مرتبط با کرونا روی مبانی با استدلال امور را دنبال کنند. اهمیت به برگزاری مراسم انقلاب و دینی تا جایی اهمیت دارد که باید به آن توجه ویژه شود و این بزرگداشت‌ها برای مردم و نسل جدید تبیین شوند و برنامه‌هایی برای آنها تدارک دیده شده و اجرایی شود.
این در حالی است که با نزدیک شدن به روزهای پیروزی انقلاب و دهه فجر، دغدغه ها در مورد چگونگی برگزاری این مراسم هم بیشتر شده است. سال گذشته این مراسم در حالی برگزار شد که کرونا در ایران وجود داشت اما با قاطعیت این موضوع عنوان نمی شد و حتی صداو سیما گزارش هایی مبنی بر اینکه خطر چندانی وجود ندارد، منتشر می کرد ؛ اما وقتی از اول اسفند ماه وضعیت حاد شد، این سوال شکل گرفت که چرا این موضوع لحاظ نشده بود.
اما امسال به نظر می رسد آنچه منظور نظر است «برگزاری مراسم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی» است که مطمئنا باعث می شود تغییراتی در شکل و شیوه برگزاری این مراسم و بخصوص راهپیمایی 22 بهمن شود. 
این موضوعی بود که از سوی قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هم مورد تاکید قرار گرفت . وی در نشست کارگروه‌های بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت:  ظرفیت و اهمیت دهه فجر از سایر ایام‌الله بیشتر است، چرا که اهداف همه این ایام‌الله در دهه فجر مستتر است و زن و مرد و پیر و جوان همگی در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور پیدا می‌کنند.
لطفی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: ملت ما در سال‌های پس از انقلاب، شرایط سخت‌تر از شیوع کرونا را تجربه کرده‌اند، با این حال همواره راهپیمایی ۲۲ بهمن را برگزار کرده‌اند. برگزاری باشکوه دهه فجر و ۲۲ بهمن، هم موجب کم‌اثر شدن تحریم‌ها خواهد شد هم اینکه انسجام و خودباوری را در بین آحاد جامعه و نیروهای انقلاب برای مقاومت افزایش خواهد داد. همچنین امیدواری دوستداران انقلاب در دنیا را موجب خواهد شد.
لطفی گفت: راهبرد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای دهه فجر ۹۹ تعطیلی‌ناپذیری مراسم‌ها در عین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. مظلومیت مناسبت‌های انقلابی در این ایام این است که با تصمیم‌های ضد و نقیض و دوگانه مواجه شده‌اند. آخرین مورد آن هم ممانعت از برگزاری مراسم نمادین دهه بصیرت بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در نظر داشتیم تا در مراکز استان‌ها به‌شکل نمادین و با جمعیت محدود، مراسم یوم‌الله ۹دی را برگزار کنیم تا مانع از به فراموشی سپردن ۹ دی شویم، با این وجود از این اقدام ممانعت به‌عمل آمد.
لطفی با بیان اینکه پیش‌بینی کرده بودیم تا با جمعیت ۵۰ هزار نفری در کل کشور مراسم ۹ دی برگزار شود، گفت: در حالی از اجرایی شدن این تصمیم ممانعت شد که آزمون‌ کنکور با جمعیت ده برابری برگزار شد.
قائم‌ مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ادامه داد: عجیب است که ویروس‌ کرونا برای مراسم‌ها و برنامه‌هایی که برخی آقایان متولی آن هستند مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما به مناسبت‌های انقلابی که می‌رسد، کرونا خطرناک می‌شود و این اهانت به نیروهای حزب‌الهی کشور است، چرا که القا می‌شود که متدینین کشور نمی‌توانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند.
وی افزود: گویا کرونا نیز دارای ژن خوب است و شامل برنامه‌هایی می‌شود که متولی آن، دولت است؛ امیدواریم این بی‌مهری و تصمیمات دوگانه را در دهه فجر شاهد نباشیم و دهه فجر، به‌صورت باشکوه برگزار شود.
به این ترتیب به نظر می رسد نوعی رویارویی در این خصوص؛ حداقل در اظهارنظرها شکل بگیرد ولی باید امیوار بود که همچون ماه های گذشته نظارت تام رهبری و همراهی اکثریت مسئولان و مردم مانع از اقداماتی شود که می تواند علاوه بر افزایش خطر کرونا، باعث سوء استفاده دشمنان انقلاب شود.
 
 


کد مطلب: 142778

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/142778/آیا-کرونا-هم-ژن-خوب-بد-می-شناسد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir