کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری آنلاین» از دلایل کاهش نرخ ارز در بازار گزارش می دهد

پیش بینی وضعیت دلار در هفته‌های آینده

16 فروردين 1400 ساعت 14:18

کاهش آهسته نرخ دلار در چند روز گذشته باعث شده تا قیمت آن امروز به ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان برسد که نسبت به هفته گذشته حدود هزار تومان کاهش داشته است. این کاهش دلایل مختلفی داشته که باعث شده این خوش‌بینی شکل بگیرد که نرخ دلار به کانال‌های پایین‌تر هم برسد.


کاهش آهسته نرخ دلار در چند روز گذشته باعث شده تا قیمت آن امروز به ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان برسد که نسبت به هفته گذشته حدود هزار تومان کاهش داشته است. این کاهش دلایل مختلفی داشته که باعث شده این خوش‌بینی شکل بگیرد که نرخ دلار به کانال‌های پایین‌تر هم برسد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دلار یکی از مهمترین متغیرهای تاثیرگذار در اقتصاد ایران است که هر تغییری در نرخ آن باعث می‌شود تا در بخش‌های دیگر اقتصادی شاهد نوسان باشیم. در روزهای اخیر اخبار مختلفی از شروع مذاکرات برجامی، بررسی مجدد لوایح باقی مانده FATF، کاهش شدت بیماری کرونا در جهان در پی واکسیناسیون و کاهش رکود اقتصادی و افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی باعث شده تا نرخ دلار در روند کاهشی قرار بگیرد.
جدی‌تر شدن مذاکرات و بازگشت آمریکا به برجام باعث کاهش انتظارات تورمی ‌و پیش‌بینی‌پذیرتر شدن اقتصاد ایران شده است. با تقویت احتمال بازگشت همه طرفین به برجام، کاهش شدت تحریم‌ها هم مورد توجه قرار گرفته است. کاهش تحریم‌ها به معنای باز شدن راه‌های صادرات نفتی ایران است که این موضوع می‌تواند به افزایش درآمدهای ارزی و تامین ارز مورد نیاز کشور و کاهش تقاضا منجر شود. در این شرایط می‌توان انتظار داشت که التهابات بازار برای تامین ارز کاهش یابد و در نتیجه قیمت ارز به تدریج کاهش خواهد یافت.
با کاهش تحریم‌ها صادارت نفتی ایران که بزرگترین و مهمترین منبع درآمدهای ارزی است نیز با رشد روبرو خواهد شد. در حال حاضر هم براساس گفته مسئولان وزارت نفت، صادرات نفت ایران به روزانه یک میلیون بشکه نفت رسیده است و مسلما با کاهش تحریم‌ها میزان صادرات نفتی افزایش خواهد یافت و شاید بتوان به این موضوع امید داشت که در ماه‌های آینده با جدی‌تر شدن شکل‌گیری مذاکرات برجامی‌ و کاهش تحریم‌ها صادرات نفت سرعت بیشتری بگیرد.
در کنار این موضوع مطرح شدن موضوع بررسی لوایح باقی مانده از معاهده FATF هم باعث شد تا یک سیگنال مثبت دیگر به بازار مخابره شود. گذشته از اینکه این اقدام می‌تواند کاهش ریسک سیاسی ایران در ساختارهای اقتصادی و بانکی را به همراه بیاورد، اما نکته مهم دیگر تسهیل روند بازگشت پول به کشور است. به زبان ساده‌تر با تصویب باقی مانده لوایح FATF؛ این انتظار وجود دارد که ایران از لیست سیاه این معاهده خارج و تحریم بانک‌های ایرانی رفع شود. در نتیجه جابجایی ارزهای صادراتی و بلوکه شده ایران تسهیل خواهد شد که این خود می‌تواند به افزایش منابع ارزی کمک شایانی کند.
موضوع تاثیرگذار دیگر در رشد درآمدهای ارزی کشور آغاز واکسیناسیون جهانی در مقابله با کرونا است. هر چند که واکسیناسیون در ایران با مشکل جدی و ناهماهنگی‌های عمیق در سیستم درمانی مواجه است، اما با توجه به اینکه جهان در مقابله با بیماری کرونا در حال اورهال است، افزایش مراودات اقتصادی دور از انتظار نیست. بر همین اساس با توجه به آغاز فرایند واکسیناسیون احتمال دارد که ایران هم بتواند صادرات غیرنفتی خود را افزایش دهد و همین موضوع هم به رشد درآمدهای ارزی ایران کمک خواهد کرد.
وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان معتقد است: «افزایش صادرات نفتی، کاهش شدت تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف، رشد و سرعت‌گیری صادرات غیرنفتی به دلیل مهار کرونا به کشورهای پیرامون در کنار کاهش سطح انتظارات تورمی ‌می‌تواند به کاهش قیمت دلار منجر شود. احتمالا دلار در محدوده بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان در نوسان خواهد بود و در یک ماه‌هایی هم ممکن است به زیر ۲۰ هزار تومان هم برسد ولی در موضوع ثبات نرخ دلار برای سال‌های آینده عوامل دیگری هم مهم هستند، از جمله این عوامل می‌توان به شکاف تورم داخل و خارج و بحث میزان صادرات غیرنفتی و حجم اقتصاد زیرزمینی و واردات غیرنفتی و بحث واردات رسمی‌اشاره کرد که اینها در موضوع قیمت دلار تاثیرگذار هستند.»
برهمین اساس؛ در ماه‌های آینده این انتظار وجود دارد که دلار با اقدامات موثر کاهش بیشتری را ثبت کند. کاهش نرخ ارز قطعا می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصاد کشور و همچنین رشد مثبت موثر باشد و به کاهش هزینه‌های تولید بیانجامد که این موضوع هم نهایتا به بهبود وضعیت معیشتی مردم منجر خواهد شد.
گزارش: محمد سیاح


کد مطلب: 147268

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/147268/پیش-بینی-وضعیت-دلار-هفته-های-آینده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir