کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایده برگزاری سوپرلیگ اروپا با مخالفت‌های شدید اهالی فوتبال و سیاست روبرو شد

شکاف طبقاتی در فوتبال اروپا

30 فروردين 1400 ساعت 17:43

ایده برگزاری سوپر لیگ اروپا، تنها چند روز بعد از افشا با مخالفت‌های گسترده ای روبرو شده است و از فیفا و یوفا تا اتحادیه اروپا و مقامات سیاسی آن را تخطئه کرده اند؛ با این حال به نظر می‌رسد باشگاه‌های بزرگی که این ایده را دنبال می‌کنند، مصمم به این کار هستند و این ایده تا اجرا راه چندان درازی در پیش ندارد!


ایده برگزاری سوپر لیگ اروپا، تنها چند روز بعد از افشا با مخالفت‌های گسترده ای روبرو شده است و از فیفا و یوفا تا اتحادیه اروپا و مقامات سیاسی آن را تخطئه کرده اند؛ با این حال به نظر می‌رسد باشگاه‌های بزرگی که این ایده را دنبال می‌کنند، مصمم به این کار هستند و این ایده تا اجرا راه چندان درازی در پیش ندارد!
در حال حاضر باشگاه‌های بزرگ رئال مادرید، بارسلونا و اتلتیکو مادرید از اسپانیا، منچستر یونایتد، منچستر سیتی، لیورپول، چلسی، آرسنال و تاتنهام از انگلیس و آث میلان، یوونتوس و اینتر میلان از ایتالیا تیم‌های موسس سوپر لیگ به حساب می‌آیند. این تیم‌ها یک‌شنبه گذشته مشترکا بیانیه رسمی راه‌اندازی رقابت‌های سوپر لیگ همراه با لوگو و جزئياتی در خصوص ساختار این مسابقات را منتشر کردند. گفته می‌شود پاری سن‌ژرمن و بایرن مونیخ پیشنهاد عضویت در این لیگ را نپذیرفته‌اند. بعضی باشگاه‌های بزرگ اروپایی پس از اعلام رسمی شکل‌گیری این مسابقات در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند که به این تورنمنت جدید می‌پیوندند.

شیوه و امتیازات مسابقات
این مسابقات قرار است با حضور ۲۰ تیم برگزار شود. ۱۵ تیم آن در هر حالتی عضو ثابت آن خواهند بود که 12 تیم آن متعلق به باشگاه‌های موسس است و ۳ تیم دیگر به زودی تعیین خواهند شد. ۵ تیم دیگر نیز سالانه وارد این رقابت‌ها می‌شوند و در صورتی که نتوانند امتیازات لازم را کسب کنند در سال بعد در رقابت‌ها حضور نخواهند داشت.
آنطور که این باشگاه‌های بزرگ اروپا می‌گویند این تورنمنت قرار است جایگزین لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا شود که روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته برگزار می‌شود. بر اساس اعلام این باشگاه‌ها،این مسابقات به صورت لیگ از ماه اوت (مرداد آینده) آغاز خواهد شد.
موضوع مهم در تشکیل و راه‌اندازی یک مجموعه جدید سودهای مالی خواهد بود که برای این باشگاه‌ها به همراه خواهد داشت. بر اساس اعلام موسسان سوپر لیگ، ۱۵ باشگاه حاضر در این رقابت‌ها در مجموع ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو دریافت خواهند کرد که این مبالغ برای اعمال اصلاحات و تغییرات در زیرساخت‌ها، استادیوم‌ها و همچنین کمک به گسترش بخش‌های فوتبال پایه این باشگاه‌های بزرگ تخصیص داده خواهد شد.

مخالفت‌ها و محرومیت‌های احتمالی
این تصمیم واکنش نهاد‌های بین‌المللی فوتبال در جهان را از جمله اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) و فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) در پی داشت.
فیفا با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر غیر قانونی بودن این رقابت، تهدید کرد بازیکنانی که در سوپر لیگ بازی کنند از شرکت در جام جهانی ۲۰۲۲ محروم خواهند شد.
یوفا نیز در بیانیه ای مشترک همراه با فدراسیون‌های فوتبال اسپانیا، انگلیس و ایتالیا اعلام کرد؛ در صورت برگزاری این مسابقات عضویت این ۱۲ باشگاه فوتبال در لیگ‌های فوتبال کشورهای خود لغو می‌شود و این باشگاه‌ها در هیچ مسابقه ای تحت نظر فیفا نمی‌توانند شرکت کنند.
در بیانیه یوفا آمده است: این پروژه بر اساس منافع چند باشگاه بوده و در زمانی بنا شده است که جهان در شرایط همه گیری ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری به همبستگی احتیاج دارد. ما برای جلوگیری از این اتفاق تمام تدابیر موجود را در نظر خواهیم گرفت. فوتبال مبتنی بر مسابقات آزاد و شایستگی‌های ورزشی است.
یوفا در ادامه بیانیه خود اشاره کرده است، ما از باشگاه‌های کشور‌های دیگر به ویژه باشگاه‌های فوتبال فرانسه و آلمان تشکر می‌کنیم که از ثبت نام در این مسابقات خودداری کرده اند. ما از همه عاشقان فوتبال، هواداران و سیاستمداران می‌خواهیم که در صورت اعلام چنین پروژه‌ای با ما در مبارزه با آنها همراه شوند.

مخالفت بازیکنان و مربیان
اخراج ژوزه مورینیو مهمترین خبری است که به نظر عده ای با موضوع سوپرلیگ مرتبط است. این مربی نامدار یک روز بعد از طرح این موضوع، از تیم تاتنهام اخراج شد و اگرچه علت آن نتایج ضعیف اخیر تاتنهام و خدشه دار شدن ارتباط او با بازیکنان دانسته شده اما برخی شایعات حاکی از مخالفت مورینیو با ایده برگزاری سوپرلیگ و اخراج او به او این علت است.
پس از آن، منابع خبری در انگلیس مدعی شدند که یورگن کلوپ سرمربی آلمانی لیورپول هم به جمع مخالفان این تصمیم پیوسته است و در اعتراض به این تصمیم از سوی 12 باشگاه اروپایی، از هدایت لیورپول استعفا خواهد کرد.
همچنین گری نویل بازیکن پیشین تیم فوتبال منچستر یونایتد هم موضعگیری سفت و سختی نسبت به شکل گیری سوپرجام داشت و گفت: مخالف مدرن سازی مسابقات فوتبال نیستم. ما لیگ برتر انگلیس و لیگ قهرمانان اروپا را داریم اما فکر می‌کنم چنین پیشنهادی در میانه ویروس کرونا و بحران اقتصادی یک رسوایی مطلق است. یونایتد و بقیه «شش تیم بزرگ» که در سوپر لیگ ثبت نام کرده‌اند باید از خود شرم کنند.

مخالفت هواداران
بیشتر هواداران فوتبال در شبکه‌های اجتماعی و در پاسخ به بیانیه‌ باشگاه‌های محبوب خود در خصوص پیوستن به این مسابقات جدید با کامنت‌های متعدد نارضایتی خود را از این تصمیم جدید ابراز کرده‌اند.
انجمن هواداران لیورپول نیز با اشاره به اینکه از این تصمیم وحشت‌زده‌ شده می‌گویند کاملا با این ایده مخالفند.
طرفداران چلسی در بیانیه‌ای این تصمیم را «خیانت نهایی» خوانده‌اند. طرفداران آرسنال هم سوپرلیگ را «توطئه‌ای برای کسب درآمد بیشتر در شرایط بحران» خوانده‌اند و آن‌را تصمیمی شرم‌آور دانسته‌اند. طرفداران تاتنهام از اعضای هیئت مدیره این باشگاه خواسته‌اند هرچه سریعتر انصراف خود را از پیوستن به این مجموعه اعلام کنند. طرفداران این تیم لندنی پیوستن می‌گویند شدیدا از این تصمیم خشمگین شده‌اند.

مخالفت مقامات سیاسی
بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اولین مقام سیاسی بود که با این طرح مخالفت کرد. وی با بیان اینکه راه‌اندازی سوپرلیگ برای فوتبال بسیار آسیب‌زننده خواهد بود گفت: «ما از اقدامات مقام‌های فوتبال حمایت می‌کنیم. این ایده به قلب بازی‌های داخلی حمله می‌کند و طرفداران فوتبال در سراسر کشور را نگران خواهد کرد. باشگاه‌هایی که این ایده را در سر دارند باید ابتدا به هواداران خود و جامعه فوتبال پاسخگو باشند.»
امانوئل ماکرون رئيس جمهوری فرانسه نیز در واکنش به راه‌اندازی سوپرلیگ اروپا اعلام کرد که پاریس از هیئت حاکم بر قوتبال اروپا یعنی یوفا حمایت می‌کند. ماکرون در بیانیه‌ای که در این خصوص منتشر کرده می‌گوید: رئيس جمهوری از موضع باشگاه‌های فرانسوی که از شرکت در پروژه سوپرلیگ اروپا امتناع کرده‌اند استقبال می‌کند.
وی همچنین در ادامه این ایده را تهدید‌کننده اصل همبستگی و شایستگی‌های ورزشی دانست و افزود: دولت فرانسه از تمام اقدامات یوفا، فدراسیون فوتبال فرانسه، لیگ فوتبال فرانسه و فیفا در جهت محافظت از یکپارچگی مسابقات فدرال، ملی و اروپایی حمایت می‌کند.
اتحادیه اروپا هم در واکنش به این موضوع، تصمیم شکل‌گیری سوپرلیگ را مغایر با تنوع و فراگیری در اروپا دانست. روز دوشنبه مارگاریتس شیناس یکی از معاونان رئيس کمیسیون اروپا با بیان این مطلب تاکید کرد: ما باید از یک مدل ورزشی اروپایی مبتنی بر ارزش‌ها، تنوع و فراگیری دفاع کنیم. موضوع رزرو کردن برای چند باشگاه ثروتمند و قدرتمند که می‌خواهند روابط خود را با دیگران قطع کنند، قابل پذیرش نیست.

سعودی‌ها هم وسوسه شدند
روزنامه سعودی اسپورت عربستان هم در استقبال از طرح لیگ برتر اروپا نوشت: چه می‌شود کشورهای عربی هم به جای برگزاری لیگ قهرمانان آسیا سوپر لیگ عربی را برگزار کنند؟ کشورهای عربی منطقه بیش از ۶۰ میلیون جمعیت دارند که در صورت برگزاری این رقابت سود قابل توجهی نصیب این باشگاه‌ها می‌شود.
هدیه گل محمدی
 


کد مطلب: 148083

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/148083/شکاف-طبقاتی-فوتبال-اروپا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir