کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش "مردم سالاری آنلاین" از جنجال واکسن ۱۶۰۷ نفر از عوامل شهرداری تهران

واکسیناسیون کرونا در شهرداری؛ از تکذیب تا تایید

12 ارديبهشت 1400 ساعت 14:26

یکی از اتفاقات عجیب و نادری که در ایران رخ داده واکسن دزدی بود! برخی مدیران شهرداری‌های کشور به بهانه اعتمادسازی برای پاکبان ها از سهمیه واکسن آنها سوءاستفاده کرده و قبل از آنها به خود تزریق کردند! این وقایع از آبادان کلید خورد و بعد از آن علی‌آباد کتول، گلستان، یزد و بالاخره به تهران رسید.


یکی از اتفاقات عجیب و نادری که در ایران رخ داده واکسن دزدی بود! برخی مدیران شهرداری‌های کشور به بهانه اعتمادسازی برای پاکبان ها از سهمیه واکسن آنها سوءاستفاده کرده و قبل از آنها به خود تزریق کردند! این وقایع از آبادان کلید خورد و بعد از آن علی‌آباد کتول، گلستان، یزد و بالاخره به تهران رسید.
به گزارش مردم‌سالاری‌آنلاین، دستورالعمل واکسیناسیون وزارت بهداشت «پاکبان ها» را در ردیف‌های بالای دریافت واکسن قرار داده و این موضوع باعث تخصیص واکسن به این گروه شده است. با این حال به نظر می‌رسد این تخصیص بیش از اینکه کام پاکبان ها را شیرین کند کام مدیران را شیرین کرد! دست درازی و دزدی سهمیه پاکبان ها از سوی مدیران شهرداری به بهانه های واهی و دروغ بستن به آنها در این رابطه که خودشان اینطور خواستند نمونه ای جدید از فریب افکار عمومی است که برخی از مدیران شهرداری ها دست به دامن آن شدند!
رویه شدن سرقت سهم واکسن پاکبانان به عنوان ضعیف‌ترین قشر جامعه توسط مدیران شهرداری و کارمندان منتسب به آنها، باعث شده تا مدیران متخلف، این اقدام خود را راهی برای اعتمادسازی به واکسن بخوانند! در جدیدترین مورد برخی از کارمندان زن و مرد شهرداری منطقه ۶ تهران به عنوان پاکبان معرفی شده و در لیست دریافت واکسن قرار گرفتند. در این لیست ۱۷۹ نفره، تعدادی از افراد خانم هستند؛ این در حالی است که در پایتخت هیچ پاکبان زنی وجود ندارد! حتی افراد خانواده برخی کارمندان یا برخی شاغلان در دیگر مناطق تهران نیز از سهم پاکبانان منطقه ۶ تهران سوءاستفاده کرده‌اند. در نمونه دیگری نیروی خدماتی دفتر تورج فرهادی، شهردار منطقه نیز از ترس آن که شهردار کرونا نگیرد، دوز اول واکسن را دریافت کرده است.
بعد از کادر بهشت زهرا نوبت به پاکبان های شهر رسید که در ارتباط  مستقیم با زباله ها (عادی و عفونی) بودند و تزریق واکسن آغاز شد اما بلافاصله اخباری رسید که سهمیه پاکبان ها را برخی مدیران شهری استفاده کردند.
البته انتظار می رفت که مدیران شهرداری تهران این خبر را تکذیب کنند و همین اتفاق هم افتاد؛ از جمله حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم که گفت بود: «تاکنون حتی یک مورد انجام واکسیناسیون کرونا بین مدیران و معاونان شهرداری تهران و اعضای شورای شهر به ما گزارش نشده است.» 
اما این تکذیب خیلی طول نکشید و با برملا شدن این حقیقت توجیح و قول رسیدگی به این موضوع جای تکذیب را گرفت! اعضای شورای شهر تهران هشدار داده و از شهردار تهران خواستند موضوع را بررسی و با خاطیان برخورد کند و همچنین اسامی دریافت کنندگان واکسن هم روی سامانه شفافیت برود. مدیران شهری که برای پاسخگویی به مردم توییتر را انتخاب کرده اند و حتی اگر قرار باشد جواب اعضای شورای شهر را هم بدهند از این فضا استفاده می کنند به میدان آمده و تاکید کردند با خاطیان برخورد شده و کسانی که واکسن را دریافت کردند از مدیران ارشد و معاونان نبودند. واکسن خواران چند کارمند بوده که سه نفر از آنها برکنار و الباقی هم به هیات تخلفات فرستاده می شوند. 
پیروز حناچی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر تزریق واکسن کرونا به نام پاکبانان به کارمندان یک شهرداری منطقه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «‏از رسانه‌ها بابت حساسیت‌ها ممنونم. داده‌های تزریق واکسن در شهرداری تهران فوراً بررسی خواهد شد و در صورت مشاهده تخلف، افراد خاطی احتمالی علاوه بر برخورد به مراجع ذیصلاح معرفی خواهند شد. دستور دادم اسامی دریافت‌کنندگان در سایت ‎شفاف بارگذاری شود.»
براساس آماری که در سایت شفافیت شهرداری تهران منتشر شده است بیش از ۱۶۰۷ نفر از عوامل شهرداری تهران واکسن دریافت کرده اند، هر چند که معلوم نیست این افراد چه اشخاصی هستند، ولی به نظر میرسد با توجه به تخلفاتی که انجام شده همه این افراد به صورت واقعی واکسن دریافت نکرده اند و صرفا کد ملی شان در این سایت ثبت شده است!

شورای شهر هم به تکاپو افتاد
روز گذشته مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران که قبلا هم نامه ای در این باره به شهردار نوشته و خواستار انتشار اسامی شده بود بعد از رسوایی در یکی از نواحی شهرداری تهران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که  دوازده روز پیش در نامه ای خواستار انتشار فهرست اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا در سامانه شفافیت شدم امروز، اما مطالبه من معرفی مدیران مسوول در مناطق متخلف در تزریق واکسن به تخلفات اداری و مراجع قضایی و برکناری متخلفان است.
ماجرا به این جا ختم نشد و واکنش ها ادامه دار بود و حسینی میلانی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم تاکید کرد که ساده‌انگاری است که چنین موضوع مهمی را با دادن چند لیست از سوی مناطق حل و فصل کرده و به این شکل دوز‌ها را دریافت و توزیع کردند. وقتی بدون هیچ سیستم خاصی این کار آغاز می‌شود، نتیجه این شده که بیش از یک سوم واکسیناسیون یک منطقه خطا دارد.
البته واکنش های توییتری اعضای شورای شهر تهران ادامه داشت و محمدجواد حق شناس؛ رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر نیز در توئیتی با اشاره به توییت پیروز حناچی، شهردار تهران مبنی بر بررسی فوری داده‌های تزریق واکسن در شهرداری تهران و برخورد با خاطیان آن در پیامی توییتری نوشت:"هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که بگندد نمک.

مطالبه عمومی برخورد با متخلفان است
یکی از مواردی که در سال های اخیر باعث رو شدن تخلفات و آگاهی جامعه از اتفاقات پشت پرده بویژه درباره مدیران شده، فضای مجازی است. پس از لو رفتن دزدیدن سهمیه واکسن پاکبان ها طوفانی از هشتگ در فضای مجازی بویژه توییتر راه افتاد و کاربران فضای مجازی خواستار برخورد جدی با متخلفان شدند.
پیش تر در همین راستا وزارت بهداشت با برکناری برخی از عوامل موثر در جریان سرقت واکسن پاکبان ها در آبادان سعی داشت که آنها را جریمه کند؛ با این حال به نظر می رسد این برخورد به قدری که باید بازخورد نداشته که باعث جلوگیری از تخلفات شود و همین موضوع موجب افزایش دست اندازی ها شده است!
از طرفی این قصور بر گردن وزارت بهداشت هم هست! چراکه اگر از ابتدا به جای حاشیه سازی و شعاردادن برای خرید واکسن مطمئن اقدام می کردند امروز شاهد این اتفاقات نبودیم؛ کشوری مانند انگلستان از پیش خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن و ایران از خرید یک میلیون دوز خبر می دهند درحالیکه خود انگلستان تولید کننده واکسن محسوب می شود! 

خون رنگین تر مدیران! 
درد جان مدیران شهرداری ها که بیش از این خودشان را فدایی مردم و سرباز راه خدمت می دانستند باعث آبروریزی شهرداری ها هم در کشور شده است و این موضوع به خوراکی برای رسانه های فارسی و غیرفارسی شده است! این مدیران همان هایی هستند که در زمان های خاص دست پاکبان را می بوسند و خاک پای ملت می شوند و زمان هایی مانند همین کرونا واکسن آنها را می دزدند!
به هر حال این وظیفه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی است که سهمیه واکسن ها را توزیع می کنند تا این واکسن ها به درستی و دقیق به دست افراد مشمول واکسن برسد. هر قصور و کوتاهی  در این رابطه منجر به بروز تخلفاتی می شود که آبروی نظام سلامت و اداری ایران را می برد!
گزارش: محمد سیاح


کد مطلب: 149165

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/149165/واکسیناسیون-کرونا-شهرداری-تکذیب-تایید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir