کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد از نحوه بستن راه ها و اصرار مردم بر مسافرت در ایام کرونا شدت گرفت

تعطیلی با روش فعلی برای مهار کرونا کارساز نیست!

24 مرداد 1400 ساعت 18:22

کرونا یک بار دیگر باعث تعطیلی کشور شده است و بر اساس اعلام رسمی هم جاده ها بسته شده و هم ادارات و مشاغل مختلف غیر ضروری تعطیل شده اند؛ اما نگرانی ها و انتقادات همچنان پابرجاست. معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران در تهران دیروز خبر داد که از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه خروجی‌های استان تهران مسدود شده است، اما این را هم افزود که طبق آمار کارشناسان و ثبت دوربین‌های راهداری، از روز شنبه تا ظهر یکشنبه ۱۲۱ هراز و ۸۷۵ خودرو از استان تهران خارج شده‌اند!


کرونا یک بار دیگر باعث تعطیلی کشور شده است و بر اساس اعلام رسمی هم جاده ها بسته شده و هم ادارات و مشاغل مختلف غیر ضروری تعطیل شده اند؛ اما نگرانی ها و انتقادات همچنان پابرجاست. معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران در تهران دیروز خبر داد که از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه خروجی‌های استان تهران مسدود شده است، اما این را هم افزود که طبق آمار کارشناسان و ثبت دوربین‌های راهداری، از روز شنبه تا ظهر یکشنبه ۱۲۱ هراز و ۸۷۵ خودرو از استان تهران خارج شده‌اند!
در این مدت محورهای خروجی استان تهران از جمله محور هراز در محدوده پیست آبعلی و همچنین جاده چالوس دارای تردد سنگین گزارش شده بودند و همین موضوع نشان می دهد که متاسفانه علی رغم همه هشدارها بلافاصله بعد از تعطیلات مسافرت عده ای از مردم به سمت شهرهای شمالی کشور آغاز شده است. این رفتار بعضی از هموطنان به علاوه نوع اعلام تعطیلات باعث انتقاداتی از سوی صاحب نظران و نمایندگان مجلس در روز گذشته شد. از جمله سایت عصر ایران در مطلبی تحلیلی نوشت: « از شنبه اعلام می‌کنند که از دوشنبه تا شنبه هفته بعد تعطیل است. این یعنی یا اهل سفر، باروبندیل را ببندید تا ما جاده‌هارا نیستیم. واقعا اگر نمی‌خواهیم کسی در این شرایط بحرانی عزم سفر کند باید اعلام کنیم که از روز شنبه تا شنبه بعد جاده‌ها بسته هستند. وسایل نقلیه شخصی حق عبور از جاده‌های کشور را ندارند. باور کنید با این سبک تعطیل کردن، هیچ مشکلی از مشکلات کرونایی کشور حل نمی‌شود. بخش خصوصی که به کار خود ادامه می‌دهد، بخشی از دولتی‌ها که قبل از آغاز محدودیت به سفر می‌روند و آش همان آش است و کاسه همان کاسه. اگر تعطیل می‌کنیم باید همه 6 روز تمام در خانه بمانند تا آمار دهشتناک کرونا کمی کنترل شود.»
نویسنده مطلب به رفترا دوگانه بعضی از هموطنان در این خصوص هم اشاره کرده و نوشته است: « بخشی از آنهایی که در شبکه‌های اجتماعی علیه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین، توییت می‌زدند یا پست می‌گذاشتند، امروز در جاده چالوس در حال گرفتن عگس سلفی هستند. واقعا اگر نگران جان خود بودید، امروز در جاده چه می‌کنید؟ رطب خورده منع رطب، کی کند؟ احساس مسئولیت برخی از ما آدم‌ها فقط در فضای مجازی است. آنجا برای اینکه لایک بیشتر بگیریم، ادای آدم‌های دغدغه‌مند را در می‌آوریم اما وقتی نوبت به خودمان می‌رسد، بی‌دغدغه‌‎ترین آدم جهانیم.»
این موضوع دغدغه بعضی نمایندگان مجلس بخصوص نمایندگان شهرهای شمالی کشور هم در روز گذشته بود و آنها به انتقاد از رفتار مردم و نوع تصمیم گیری و اعلام تعطیلات پرداختند.
سید کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا در تذکری شفاهی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه از سه روز قبل اعلام کردند که به خاطر کرونا تعطیلی اعمال خواهد شد، اما تازه قرار است از ساعت ۱۲ ظهر امروز پلیس راه جلوی ترددها را بگیرد، متاسفانه همه مردم راهی استان های شمالی و سایر استان ها شده اند و وضعیت راه ها مشخص است. این نحوه برخورد و کنترل کرونا نیست. افرادی که ساک هایشان آماده بود از سه روز پیش از طریق جاده ها خود را به استان های شمالی و سایر استان ها رساندند. مگر مجلس در ستاد کرونا نماینده ندارد این نحوه تصمیم گیری نادرست است. کشتارها در حال افزایش است باید قاطع برخورد کنند.
وی همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت نابسامان شیوع کرونا در استان های شمالی کشور گفت: متاسفانه ترددهای بی مورد و عدم جلوگیری از آن موجب ایجاد چنین شرایطی شده است. شرایط شیوع این ویروس در استان های شمالی کشور به شکلی است که تخت بستری برای بیماران کرونایی به ندرت یافت می شود. اخیرا نیز مقام معظم رهبری نسبت به رعایت مقررات در این حوزه تاکید کردند و مطرح فرمودند که برای رفع این شرایط به عنوان یک اولویت از تمامی امکانات کشور استفاده شود.
دلخوش با انتقاد دوباره از روند تعطیلی ها و مسدود سازی جاده ها عنوان کرد: هنگامی که از سه روز قبل می گویند قرار است که کشور تعطیل شود و جاده ها نیز مسدود خواهد شد مردم قبل از اینکه با مسدود سازی جاده ها روبرو شوند به سمت استان های شمالی کشور حرکت می کنند به گونه ای که اکنون جاده های شمالی کشور مملو از مسافر می شود. یعنی تا قبل از اینکه جاده ها مسدود شود مسافرین به استان های شمالی می رسند. در این شرایط رئیس پلیس راه می گوید از امروز عصر جاده های شمالی را مسدود می کنیم در حالیکه تعطیلی ها و مسدودسازی ها از پیش اعلام می شود و مسافرین هم وارد جاده ها می شوند. از مسئولان گمرکات و وزارت اقتصاد می خواهم به بحث سرم توجه لازم را داشته باشند. متاسفانه امروز در بخش اکسیژن سازها، کپسول های اکسیژن، تخت و سرم دچار مشکل هستیم. از سوی دیگر لازم است که شرایط شغلی مردم مورد توجه ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد. دستفروش ها، کسبه و بازاری ها، خبرنگاران و کشاورزان باید مورد تمهیدات لازم این ستاد قرار بگیرند.
وی اضافه کرد: به عنوان نماینده گیلان به همراه مسئولان و عزیزان روزانه برای انتقال 40 یا 50 مورد بیماری کرونایی تلاش می کنیم. از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست می کنم برای رفع این شرایط برنامه ریزی کند. در تعطیلات هفته های گذشته برای رفتن به حوزه انتخابیه یک مسیر یک ساعته را پنج ساعت طی کردیم و شاهد حضور بیشمار مسافرین در جاده های منتهی به شمال کشور بودیم. وقتی تعطیلی ها و مسدود سازی جاده ها از قبل اعلام می شود چنین شرایطی رخ می دهد و اینگونه تصمیم گیری نمی تواند تاثیری در روند پیشگیری از شیوع داشته باشد.
دلخوش در پایان تاکید کرد: از مسئولان و به خصوص رئیس جمهور محترم می خواهم که دستور دهند قبل از اعلام تعطیلی ها به صورت رسمی، مسیرها به خصوص مسیرهای منتهی به استان های شمالی مسدود شود چرا که مردم بیش از این تحمل گرفتاری و بیماری را ندارند.
غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر هم در حاشیه جلسه علنی مجلس تصریح کرد: مردم بدانند که حضورشان در استان مازندران به معنای خرید ریسک مرگ است، شرایط در این استان بحرانی است آن هم در وضعیتی که علاوه بر دغدغه کمبود دارو با کمبود اکسیژن در بیمارستانها و ازدحام بیش از حد بیماران مواجهیم.
وی با اشاره به خستگی کادر درمان و لزوم پرهییز مردم از سفر گفت: با مسافرت مردم به مازندران و عدم تاثیرگذاری لازم برای قرنطینه شرایط به گونه ای شده که شاهد ترافیک مردمی در راه های استانهای شمالی به خصوص مازندران هستیم. درخواستم از مسئولان و رییس ستاد کرونا این است که قبل از اعمال تعطیلات تدابیر لازم جهت محدودیت ورود مسافران به استانهای شمالی داشته باشند.
یک عضو دیگر مجمع نمایندگان استان گلستان با بیان اینکه وضعیت استانهای شمالی از نظر کرونا سیاه است، گفت که از مردم می خواهیم که پروتکلها را رعایت کنند و در خانه بماند.
رحمت الله نوروزی در حاشیه جلسه علنی با اشاره به تصمیم ستاد کرونا برای تعطیلی ۵ روزه کشور گفت: در شرایطی ستاد کرونا تصمیم به تعطیلات ۵ روزه کشور گرفته که تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود مسافران به استانهای شمالی اتخاذ نشده است. از روز شنبه راه های هراز، چالوس، فیروزکوه و رشت با حجم ترافیک بالا مواجه است آن هم در شرایطی که استانهای شمالی کشور به خصوص گلستان از وضعیت قرمز عبور کرده و وارد وضعیت سیاه شده است.
نماینده علی آباد کتول افزود: بیمارستانها جایی برای بستری ندارند و با کمبود دارو و سرم مواجهیم‌. ستاد کرونا اعلام کرده از ظهر امروز جلوی خروج مردم از شهر را می گیرد اما از چند روز گذشته شاهد ورود مسافران به شهرهای شمالی هستیم.
نوروزی در پایان ضمن قدردانی از زحمات پزشکان و کادر درمان گفت: از مردم درخواست می کنم پروتکلها را رعایت کنند و در منازل بماند چون شیوع کرونا به صورت زنجیره‌ای در حال گسترش است.

 فخری سادات مسچی


کد مطلب: 154806

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/154806/تعطیلی-روش-فعلی-مهار-کرونا-کارساز-نیست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir