کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تصمیم مبهم آموزش و پرورش برای اول مهرماه

بازگشایی مدارس: آرام، تدریجی و با آموزش ترکیبی!

7 شهريور 1400 ساعت 17:11

کمتر از یک ماه به آغاز سال تحصیلی مانده است و اگر چه با تغییر دولت، وزیر سابق آموزش و پرورش صندلی خود را تحویل داده است اما به علت رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی، این وزارتخانه با سرپرست اداره می شود.


کمتر از یک ماه به آغاز سال تحصیلی مانده است و اگر چه با تغییر دولت، وزیر سابق آموزش و پرورش صندلی خود را تحویل داده است اما به علت رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی، این وزارتخانه با سرپرست اداره می شود. پیش از این تغییر و تحولات مسئولان آموزش و پرورش تلاش می کردند تا بعد از یک سال و نیم زمینه بازگشایی مدارس در مهر ماه را آماده کنند. در طول این مدت عموم کارشناسان آموزشی و اولیای دانش آموزان تاکید داشته اند که متاسفانه آموزش غیرحضوری و آنلاین نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود و در این مدت دانش آموزان ضعف آموزشی دارند و ادامه چنین وضعیتی می تواند به افت تحصیلی جامعه دانش آموزی کشور منجر شود. 

با این حال با شدت گرفتن موج پنجم کرونا و بالا رفتن آمار مبتلایان و قربانیان، در آخرین روزهای مسئولیت وزیر سابق داستان بازگشایی مدارس در مهرماه با اما و اگرهایی روبرو شد. این در حالی بود که طبق اعلام وزارت بهداشت واکسیناسیون معلم ها از عید غدیر ( هفتم مرداد ماه) آغاز شده است و این روزها باید نوبت دوم واکسن معلم ها زده شود. 
تیرماه گذشته محسن حاجی میرزایی وزیر سابق آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به بازگشایی مدارس از مهرماه ۱۴۰۰، افزود: این امر مستلزم کسب آمادگی هایی است که برای این آمادگی ها برنامه ریزی کردیم. ستادی در وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان ستاد مهر فعال شده است که همه تمهیدات را برای آغاز به کار مدارس در مهر ماه ۱۴۰۰ برنامه ریزی می کند. واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان یکی از پیش نیازهای بازگشایی مدارس است که با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، از مرداد ماه شروع می شود.
با این همه یکی دو هفته قبل از شروع واکسیناسیون معلمان، وزیر بهداشت با بیان اینکه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها بسیار نگرانیم درباره تکلیف بازگشایی مدارس با توجه به خیز پنجم کرونا توضیحاتی داد و تاکید کرد که بازگشایی مدارس اکنون قابل پیش بینی نیست! این موضوع در جلسه سی ام مردادماه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا به ریاست سید ابراهیم رئیسی تقریبا به قطعیت رسید. در این جلسه اعضا پیشنهاد کردند، ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود. بر این اساس سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر آغاز خواهد شد، اما آموزش حضوری تا فراهم شدن شرایط بهداشتی مقرر به تعویق خواهد افتاد.
اینک ده روز بعد از این تصمیم، سرپرست جدید آموزش و پرورش در اولین گفتگوی خود از تصمیم تازه ای برای مدارس در اول مهرماه خبر داد: ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری.
علیرضا کاظمی درباره آغاز سال تحصیلی و ارائه آموزش‌ها از اول مهرماه ​گفت: آموزش دانش‌آموزان امسال به صورت ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری خواهد بود. بیش از ۱۰۰ هزار کلاس زیر ۱۵ دانش‌آموز داریم و ۵۰ درصد مدارس ما نیز کمتر از ۷۵ دانش‌آموز دارند که این مدارس و این کلاس‌ها می‌تواند به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.
وی تأکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا کلیات این طرح را تصویب کرده و قرار است تفاهم نامه‌ای بین کمیته‌های ستاد کرونا و آموزش و پرورش تنظیم شود تا استانداردهای لازم بهداشتی تدوین و تا پایان هفته به مدارس ابلاغ شود.
وی افزود: مدرسه تلویزیونی نیز امسال با پوشش نزدیک به صد درصدی آموزش‌های لازم را از طریق شبکه‌های مختلف سیما به همه دانش‌آموزان ارائه خواهد کرد و در این زمینه صدا و سیما، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. واکسیناسیون معلمان در حال انجام است و تا پایان شهریور به پایان خواهد رسید همچنین به مدارس قبل از شروع سال تحصیلی سرانه بهداشتی تعلق خواهد گرفت.
کاظمی یادآور شد:​ بازگشایی مدارس امسال با یازده برنامه اجرایی خواهد شد و اولویت ما این است که مدارس را به صورت آرام و تدریجی بازگشایی و با کمترین دغدغه و به صورت مطمئن و با کیفیت به کار خود ادامه دهند.
این در حالی است که معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران اعلام کرده که به بازگشایی مدارس خوشبین نیست.
نادر توکلی درباره مباحثی که درباره بازگشایی مدارس مطرح شده بود، گفت: خیلی به بازگشایی مدارس خوشبین نیستم، البته تصمیمات در کمیته کشوری اتخاذ می‌شود، اما با توجه به شرایطی که اکنون می‌بینم خیلی خوش‌بین نیستم که مدارس باز شوند و حضوری شوند.
توکلی تاکید کرد: برای بازگشایی مدارس اگر پروتکل خاص وجود داشته باشد و موفق شویم که کودکان را علیه کرونا واکسینه کنیم، به بحث بازگشایی مدارس کمک می‌کند.
آموزش مجازی موفق نیست
از سوی دیگر یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش حضوری در دوران اپیدمی کرونا الزاماتی را می طلبد که نظام آموزشی ما با آن فاصله زیادی دارد گفت: از طرف دیگر آموزش مجازی نیز باید به شاخص هایی دست پیدا کند تا نگرانی های والدین از آموزش فرزندان و معلمان از تدریس شان را برطرف کند. اگر قرار باشد چرخ بر همان روال سال تحصیلی گذشته بچرخد، باید گفت که آموزش مجازی پاسخگوی خوبی برای فرایند یاددهی – یادگیری نخواهد بود.
زهرا علی اکبری در گفت وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: با پایان یافتن تعطیلات تابستانی مدارس در اکثر کشورها، دولت ها برای از سرگیری روند آموزش در سال تحصیلی آینده - چه آموزش مجازی باشد و چه حضوری- تصمیماتی را اتخاذ کرده اند تا دانش آموزان از آموزشی مطلوب و مناسب استفاده کنند. آن طور که از شواهد بر می آید بیشتر جوامع توسعه یافته با واکسیناسیون حداکثری و آماده سازی فضای آموزشی خود، آموزش حضوری را گزینه مورد پسند برای سال تحصیلی در نظر گرفته اند.
وی تصریح کرد: اگر هم صاحبنظران علوم تربیتی تاکید بر بازگشایی حضوری مدارس دارند باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که آیا مدارس آمادگی لازم و کافی را دارند یا خیر؟ و پس از آن اصرار بر آموزش حضوری داشته باشند.
فخری سادات مسچی


کد مطلب: 155263

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/155263/بازگشایی-مدارس-آرام-تدریجی-آموزش-ترکیبی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir