کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تهدید کره‌ای‌ها به عدم پخش سریالهایشان، منجر به تخریب ظریف شد

فقط برای به حاشیه رفتن حرف‌های امیرعبداللهیان!

16 مهر 1400 ساعت 17:10

محمدجواد ظریف دیگر وزیر امور خارجه نیست، اما تخریب ظریف همچنان مشغول ادامه دارد.


محمدجواد ظریف دیگر وزیر امور خارجه نیست، اما تخریب ظریف همچنان مشغول ادامه دارد. داستان سرایی درباره «اعتراف ظریف به نخواندن برجام» موضوعی است که چند روزی است از سوی افرادی خاص دنبال می شود و البته این افراد چندان کاری هم به واقعیت ماجرا ندارند. به نظر می رسد که جذابیت و لزوم تخریب ظریف در این روزها بی ارتباط با برایند رفتار جانشین او، حسین امیرعبداللهیان نباشد. در هفته هایی که امیرعبداللهیان وزیر خارجه شده، مخالفان ظریف و برجام بسیار کوشیده اند او را قهرمان دیپلماسی نشان دهند اما معلوم است که با برجسته کردن اینکه او پایش را روی پایش انداخته یا کره ای ها را تهدید به نمایش ندادن سریال های کره ای کرده، نه تنها قدرت و توان دیپلماتیک او اثبات نمی شود بلکه نابلدی او در مذاکره و دیپلماسی توی ذوق می زند؛ و به این ترتیب باید دوباره سراغ ظریف بروند؛ او را تخریب کنند تا داستان های امیرعبداللهیان فراموش شود!
چهارشنبه گذشته خبرگزاری ها و رسانه هایی که سالهاست علیه تیم مذاکره کننده سابق هسته ای ، برجام و در صدر آنها ظریف به جوسازی می پردازند گویی اعتراف جدیدی از ظریف پیدا کردند. خبرگزاری فارس در خبری با تیتر «اعتراف ظریف به عدم اطلاع از محتوای برجام» نوشت: ظریف طی اظهاراتی در یک شبکه اجتماعی (کلاب هاوس) گفت: من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ی «تعلیق» وجود ندارد. اشتباه از من بود. چهار بار کلمه‌ی «تعلیق» در برجام وجود دارد ولی مذاکره‌کننده‌ی ما به من اطلاع نداده بود. این خبر در خبرگزاری مهر، سایت مشرق و کانال ه و گروه های متعلق به این جریان هم منتشر شد و به سرعت منتشر شد . افرادی مثل احمد توکلی و محمود نبویان هم بر اساس آن حرفهایی زدند!
جالب اینجا است که اگر حرف ظریف تقطیع نمی شد و عبارت های بعدی ظریف هم منعکس می شد، کاملا مشخص بود که این ادعا تا چه اندازه کذب است:  محمدجواد ظریف در جریان این نشست مجازی و در پاسخ به سوالی در خصوص به کار رفتن عبارت Suspend در متن برجام گفت: من در مجلس گفتم که در برجام کلمه suspention نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مساله هم این نیست که من برجام را نخوانده باشم.
ظریف در ادامه توضیح داده بود: در ضمائم کتاب «راز سر به مهر» همه قسمت‌هایی که نشان می‌دهد من نه تنها برجام را خوانده‌ام بلکه آن را نوشته‌ام، وجود دارد. واقعیت این است که ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری ضمائم برجام در حال مذاکره بود نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را بر می‌داریم و لغو و lift می‌کنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگر است را تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم. اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و در مورد اروپا بود و آن هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعدا قرار بود برداشته شود ۴ یا ۳ بار کلمه suspend  در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره‌کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود. آنجا من سوال کردم و به من اطلاع دادند و در این مورد برخی گفتند ظریف برجام را نخوانده که هم ظلم بزرگی به کشور و هم ظلم بزرگی به واقعیت بود که حتما دروغ بود که اگر از غربی‌ها هم بپرسید می‌گویند این حرف درستی نیست. 
با این همه این سخنان هیچ جایی در رسانه های مدعی پیدا نکرد و آنها همچنان بر ادعای خویش و خط تخریب محمدجواد ظریف ادامه دادند تا بتوانند حرفهایی که امیرعبداللهیان یگ روز پیش از سخنان ظریف، بیان کرده بود و یکبار دیگر پیاده بودن او را در دیپلماسی نشان می داد، بپوشاند. حسین امیرعبداللهیان، سه‌شنبه‌شب در جریان دیدار با سفیر و روسای نمایندگی‌های ایران در روسیه با اشاره به بدعهدی کره جنوبی در طول سه سال گذشته در پرداخت این مطالبات و عدم تحقق وعده‌هایش در این زمینه تصریح کرد: به وزیر خارجه کره جنوبی گفتم بچه‌های ما در خانه سریال کره‌ای می‌بینند و از ما می‌پرسند کره‌های مهربان در این سریال‌ها همان کسانی هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند؟
وی با اشاره به تصمیم بانک مرکزی در مورد بحث کره‌ جنوبی خاطرنشان کرد: به وزیر خارجه این کشور گفتم مثلا حتی ممکن است صداوسیمای ایران نیز بگوید که دیگر سریال‌های کره‌ی را پخش نمی‌کنیم به دلیل این که کره به تعهدات خود عمل نمی‌کند که در همین رابطه وزیر خارجه کره جنوبی تاکید داشت که این ارتباط فرهنگی بین دو کشور قطع نشود.
بیان این جملات، آن هم در دیدار با سفیر و روسای نمایندگی‌های ایران در روسیه و احتمالا برای تحت تاثیر قرار دادن آنها و اینکه آنها هم حساب کار خود را بکنند، نشان می دهد که وی علی رغم اینکه سالها در وزارت خارجه بوده؛ اما درک درستی از مذاکرات و آداب آن ندارد.
دو روز قبل از آن هم امیرعبداللهیان در تلویزیون گفته بود « اگر آقای بایدن جدی است، ۱۰ میلیارد دلار از پول‌های ما را آزاد کند» و با این سخن نشان داد که متاسفانه نمی داند که اهمیت مذاکرات چقدر است که چنین شرطی برایش گذاشته است. واکنش ها به این شرط گذاری وزیر خارجه برای بایدن هم در فضای مجازی کم نبود. ده میلیارد دلار یعنی مبلغ فروش نفت ایران در دو ماه در شرایط بعد از برجام، که الان قطع شده است و واضح است که این شرط چقدر کوچک است و تصوری که وی از شرط و مذاکره دارد تا چه اندازه از واقعیت به دور است!
با این وصف اگر محمدجواد ظریف می خواهد که از زیر بار تخریب ها خارج شود، چاره ای ندارد جز اینکه از جانشینش بخواهد که کمتر سخن بگوید و بیشتر به مشاوره تن بدهند و از این قهرمان بازی های عجیب دست بکشد؛ به نظر می رسد این تنها راه نجات ظریف از تخریب ها است! 
 
 محمدحسین روانبخش
 
 
 


کد مطلب: 156615

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/156615/فقط-حاشیه-رفتن-حرف-های-امیرعبداللهیان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir