کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری» سفرهای استانی رئیس‌جمهور را بررسی می‌کند

پاسخ رئیسی به منتقدان سفرهای استانی

24 مهر 1400 ساعت 14:56

سفرهای استانی دولت که از زمان محمود احمدی نژاد باب شد و انبوهی از مصوبه های انجام نشده را روی دست دولت بعدی گذاشت، با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی به همان شیوه دولت احمدی نژاد آغاز شد؛ درحالیکه چه در زمان احمدی نزاد و چه همین حالا، انتقادات فراوانی به این سفرها وارد شده است.


سفرهای استانی دولت که از زمان محمود احمدی نژاد باب شد و انبوهی از مصوبه های انجام نشده را روی دست دولت بعدی گذاشت، با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی به همان شیوه دولت احمدی نژاد آغاز شد؛ درحالیکه چه در زمان احمدی نزاد و چه همین حالا، انتقادات فراوانی به این سفرها وارد شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ابراهیم رئیسی که در هفته های اخیر به دلیل انجام سفرهای استانی به شیوه محمود احمدی نژاد که در آن زمان هم با انتقادات فراوانی مواجه بود، با انتقادات جدیدی مواجه شده، این بار در هفتمین سفر استانی خود به شیراز، به انتقادات پاسخ داد و گفت: برخی‌ها به سفرهای استانی خرده می‌گیرند و می‌گویند که این سفرها پرهزینه است، اما بنده می‌گویم اگر رئیس جمهور به استان‌ها سفر نکند، چگونه مشکل کارخانه‌ای که ۸۷ درصد عملیات احداث آن انجام شده و برای ۱۳ درصد باقیمانده، هشت سال معطل مانده، حل خواهد شد. رییسی با بیان اینکه برگزار نشدن سفرهای استانی دولت مشکلی را حل نمی‌کند و این سفرها باید انجام شوند، گفت: رئیس جمهور و مدیران باید مسائل و مشکلات را با حضور میدانی شناسایی و حل کنند و اگر رئیس جمهور به استان‌ها سفر نکند، نمی‌تواند درک واقعی از مشکلات موجود در بخش‌های مختلف کشور داشته باشد و آنها را رفع کند. رئیس جمهوری گفت: قبل از هر سفر استانی هیأتی به استان مقصد اعزام می‌شود و جلساتی نیز در تهران با نمایندگان و مسئولان استان برگزار می‌شود و مسایل و مشکلات احصا و جمع‌بندی می‌شود و طرح‌ها و اعتبارات لازم برای استان به تصویب می‌رسد. برای استان فارس بیش از ۱۰۰ طرح قطعی شده که با اجرای آنها بخش مهمی از مشکلات استان حل خواهد شد.
این یکصد مصوبه اتفاقا از همان دست مواردی است که همواره با انتقادهایی مواجه بوده چراکه منتقدان، این حجم از مصوبات را در یک سفر، غیرکارشناسی ارزیابی می کنند؛ موضوعی که درباره سفرهای استانی دولت احمدی نژاد هم مطرح می شد اما آن دولت، آن را نادیده می گرفت. در دولت حسن روحانی، سفرهای استانی قطع نشد اما به شیوه پیشین که اعضای هیات دولت، هر هفته در یک استان باشند ادامه پیدا نکرد و کمتر از قبل شد. اما با روی کار آمدن رئیسی، دوباره سفرهای استانی بیشتر شده است.
اگرچه حامیان رئیسی از سفرهای استانی او حمایت می کنند و دیدار رودررو با مردم را عامل نزدیکی مسئولان با مردم می دانند، اما منتقدان هم اعتقاد دارند سفرهای استانی، عملا همه امور را متکی به سفر رئیس جمهور و دولت می کند که این امر به معنای نادیده گرفتن مسئولان استانی است. ضمن اینکه اگر این سفرها فایده ای داشت حتما باید در دوره احمدی نژاد خود را نشان می داد که این گونه نبود.
حتی برخی حامیان رئیسی نیز با احتیاط درباره سفرهای استانی او تبلیغ می کنند. به عنوان مثال سایت الف وابسته به احمد توکلی نماینده اسبق اصولگرای مجلس می نویسد: "سفرهای استانی رئیسی از جهت سرزده بودن و تشریفات کمتر مورد توجه بسیاری از طیف‌های انقلابی قرار گرفته هرچند از نگاه برخی منتقدان وی همین سفرها نیز با طرح ایرادها و اشکالاتی مواجه شده است و به‌نظر می‌رسد اگر در آینده این سفرها در آینده با دستاوردهای ملموس و پروژه‌های فعال و واقعی مواجه نشوند می‌تواند به حربه‌ای علیه دولتمردان سیزدهم مبدل شود. بنابراین شایسته است این اقدام رئیس جمهور ایران در خصوص احیای سنت سفرهای استانی که مورد توجه مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است با درنظر گرفتن اصلاحاتی در آینده به شکل بهتری دنبال شود." این سایت پیشنهادهایی را هم به رئیسی ارائه داده و نوشته: "تیم همراه رئیس جمهور محترم و مشاوران ایشان قبل از سفر فهرستی از طرح‌های نیمه تمام و یا به سرانجام نرسیده تهیه کنند و این سفرها با برنامه‌ریزی برای اتمام طرح‌ها به شکل واقع‌بینانه صورت گیرد و سررسیدی برای اتمام طرح‌ها به مردم استان اعلام شود. از آنجایی که وعده رئيس جمهور به مردم، قول و وعده نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، شایسته است ایشان برای راضی کردن دل مردم استان‌ها حتی با نیت خیرخواهانه وعده‌ای ندهند که در عمل مسئولان استانی برای تامین منابع آن یا دلایل قانونی و قابل توجیه دیگری با مشکل مواجه شوند."
 
اما از سوی دیگر عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب هفته گذشته در یادداشتی درباره سفرهای استانی دولت نوشت: "اکنون که سفرها هفتگی شده است، گمان می‌کنم در مسیر نادرستی قرار گرفته است. اگر این سفرها می‌توانست مشکلی را حل کند، باید در دوره احمدی‌نژاد کمترین مشکل را می‌داشتیم. اگر این سفرها موجب محبوبیت و اعتبار می‌شد، هیچ‌گاه سال ۱۳۹۲ کسی رای نمی‌آورد که در نقطه مقابل او تعریف شده بود. سفرهای استانی شرط لازم و نه کافی برای اداره جامعه است و به‌طور مشخص سفرهای استانی و پرداختن به مسائل مردم و حل آنها خلاف منطق اداری است. این بی‌معنی و غیرممکن است که رییس‌جمهور برای حل مسائل مردم به مناطق برود. نمایندگان او و نظام اداری بسیار بزرگ او ده‌ها و صدها برابر شخص او موظف و قادر به حل امور هستند و اگر در این کار تعلل می‌کنند یا ناشی از ناکارآمدی آنهاست یا فقدان امکانات یا موانع قانونی وجود دارد. نکته بسیار مهم دیگر که باید مورد توجه دولت قرار گیرد، این است که مشکلات مردم گرچه عینی و ملموس و از نظر خودشان جزیی است، مثلا یک جا آب ندارند، یک جا فاضلاب ندارند، جای دیگر فقر است و... ولی راه‌حل‌ها در سیاستگذاری‌های کلان است. بنابراین غرق شدن در مشکلات موردی هر استان و هر شهرستان و روستا، جز اینکه از حل آنها عاجز و کلا خسته و فرسوده و ناامید می‌شوید، نتیجه ملموس دیگری نخواهد داشت. مهم‌تر اینکه از پرداختن به مسائل کلان اقتصاد کشور غافل خواهید شد."
همچنین مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با سفرهای استانی رئیس‌جمهور و در پاسخ به اینکه «این سفرها چه فایده‌ای برای مردم داشته یا می‌تواند داشته باشد؟»، گفت: اینکه به عنوان یک مسئول به میان مردم می‌روند تا از نزدیک در جریان مشکلات و کاستی‌ها باشند فی‌نفسه قابل تقدیر است. اما اینکه این سفرها می‌تواند اثربخش و مفید باشد یا نه؟ به ساختار مدیریتی ما برمی‌گردد و همچنین به نوع مدیریتی که می‌خواهیم در آنجا اعمال کنیم مرتبط است.
وی ادامه داد: اصولاً سیاستگذاران یا روسا یک سیاستگذاری انجام می‌دهند و این مدیران صف هستند که باید آن‌ها را اجرایی کنند و اهداف و وعده‌ها را تحقق ببخشند؛ در اینجا اگر رئیس دولت نتواند مدیران اجرایی، توانمند، کارکشته و عالم منصوب کند، این سفرها توقعات را بالا برده و به دلیل عدم انجام وعده‌ها نارضایتی را افزایش خواهد داد. اما اگر همزمان مدیرانی باشند که بتوانند سیاست‌ها را اجرایی کنند، می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد.
پزشکیان در رابطه با مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور که از زمان احمدی‌نژاد باب شد، خاطرنشان کرد: گاهی این مصوبات غیرعلمی است، مصوبات زمان احمدی نژاد ۱۰۰ سال دیگر هم خیلی‌هایشان ممکن است اجرا نشوند چه برسد به این‌ها. اصولا هر مصوبه‌ای براساس درآمد و پولی که دولت دارد در قانون بودجه می‌آید؛ اگر قرار است وعده‌ای داده شود و مصوبه‌ای شکل بگیرد باید بیاید در بودجه وقتی در بودجه نمی‌آید یعنی پولی وجود ندارد و در نتیجه توقع ایجاد می‌کند که عدم اجرای آن هم نتیجه‌اش افزایش نارضایتی مردم خواهد بود.


کد مطلب: 156826

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/156826/پاسخ-رئیسی-منتقدان-سفرهای-استانی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir