کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاکید بر الزام بازگشایی مدارس در آستانه آبان ماه 

بازگشایی‌ها قابلیت برگشت دارد!

27 مهر 1400 ساعت 17:12

چند روز مانده به آبان ماه، دوباره بحث چگونگی بازگشایی مدارس رونق گرفته است. بر اساس وعده های داده شده توسط دولت قرار است در آبان ماه هم مدراس و دانشکاه ها باز شوند و هم محدودیت های کسب و کار برداشته شود. اما در این میان بازگشایی مدارس اهمیت ویژه ای هم برای خانواده ها و هم برای دولت دارد.


 
چند روز مانده به آبان ماه، دوباره بحث چگونگی بازگشایی مدارس رونق گرفته است. بر اساس وعده های داده شده توسط دولت قرار است در آبان ماه هم مدراس و دانشکاه ها باز شوند و هم محدودیت های کسب و کار برداشته شود. اما در این میان بازگشایی مدارس اهمیت ویژه ای هم برای خانواده ها و هم برای دولت دارد. در طول یک سال و نیمی که از غیرحضوری شدن مدارس به علت کرونا می گذرد، همواره تاکید شده که متاسفانه آموزش غیرحضوری و آنلاین نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود و در این مدت دانش آموزان ضعف آموزشی دارند و ادامه چنین وضعیتی می تواند به افت تحصیلی جامعه دانش آموزی کشور منجر شود. معلمها و اولیای عموم دانش آموزان هم بنا به تجربه ای که در این دو سال پیدا کرده اند این موضوع را تائید می کنند و همین موضوع اهمیت بازگشایی مدارس را افزایش می دهد.
چندی پیش سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در نیمه اول آبان ماه، بر اساس الگوی بازگشایی مدارس و سرعت واکسیناسیون جامعه، مدارس کم جمعیت شهری با کمتر از ۶۰ نفر جمعیت بازگشایی خواهند شد. در نیمه دوم آبان ماه نیز تمام مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند و مدارس بر اساس الگوی بازگشایی گروه بندی خواهند شد و با توجه به مجوز هر منطقه، فعالیت آموزشی خود را آغاز خواهند کرد.
با این حال انتشار بعضی اخبار مبنی بر احتمال شدت گرفتن پیک ششم کرونا در هفته های آتی، این احتمال را تقویت کرده بود که این تصمیم مثل نمونه های قبلی لغو شود اما روز سه شنبه سرپرست وزارت آموزش و پرورش نه تنها بر بازگشایی مدارس در ماه آینده تاکید کرد، بلکه گفت که حرکت به سوی بازگشایی مدارس، الزام است نه اختیار.
علیرضا کاظمی که در آیین «هفته بزرگداشت پیوند اولیا و مربیان» سخن می گفت، تصریح کرد: امسال، تصمیم گیری در خصوص بازگشایی مدارس در آغاز سال تحصیلی را صددرصد به انجمن اولیا و مربیان مدارس، واگذاری کردیم. امروز ۱۱۷ کشور دنیا آموزش حضوری را به طور کامل آغاز کرده‌اند و تنها ۲۷ کشور، آموزش‌های خود را به صورت ترکیبی (مجازی و حضوری) و باقی کشورها به صورت مجازی امر آموزش را دنبال می‌کنند.
وی با تأکید بر این که امروز حرکت به سمت بازگشایی مدارس، یک الزام است و نه یک اختیار، بیان کرد: اگر نگران سلامتی دانش آموزان هستیم که قطعاً همینطور است؛ باید مهارت‌های «مراقبت از سلامتی» را به دانش آموز یاد دهیم نه این که او را از یک بحران جدا کنیم و در فضای محدود نگهداری کنیم. بحران، تهدید نیست و باید به آن به عنوان یک «فرصت» نگاه کنیم.
 
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: ما درآموزش و پرورش با توجه به دستور رییس جمهور و درنظرگرفتن تمام ملاحظات ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، در تلاشیم تا بتوانیم مدارس را به صورت حضوری بازگشایی کنیم و البته بر سلامت دانش آموزان تأکید داریم و سلامت دانش آموزان برای ما مهم است.
کاظمی گفت: خوشبختانه واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، در دستور کار قرار گرفته و تا به حال ۷۰ درصد از دانش آموزان و ۸۵ درصد از معلمان و افرادی که با دانش آموزان در ارتباط هستند، واکسینه شده اند. آموزش و پرورش تمام پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را به مدارس ارسال کرده است و سرانه بهداشتی مدارس را نیز به استان‌ها واریز کردیم.
کاظمی گفت: از اول مهر ۴۵ درصد مدارس روستایی و عشایری و با جمعیت کم، به صورت حضوری بازگشایی شدند و مدارس شهری و پرجمعیت نیز از نیمه آبان تا آخر آبان بازگشایی حضوری یا ترکیبی خواهند داشت.
 از سوی دیگر دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز در همین روز با بیان اینکه بازگشایی‌ مدارس باید با تعداد کم روزها انجام شود، آن هم بدون اینکه اقدامات و آموزش‌های مجازی تعطیل شود، درباره زمان آغاز بازگشایی تدریجی مدرسه ها، گفت: این زمان به شرایط بستگی دارد و باید ببینیم آیا وزارت آموزش و پرورش می‌تواند شرایط مورد لزوم را در تمام مدارس در سطح کل کشور ایجاد کند یا خیر.
حمیدرضا جماعتی تاکید کرد: این بازگشایی‌ها با توجه به شرایط کشور انعطاف‌پذیر است و قابلیت برگشت دارد. یعنی اگر شرایطی ایجاد شود که ما با پیک مواجه شویم، ممکن است مجددا کاملا به صورت مجازی شود. بنابراین یک حالت رفت و برگشت، اما نه به صورت یک قانون کلی، بلکه بر اساس یک قانون سیال که بر اساس شرایط تغییر می‌کند و به این صورت می‌توانیم شرایط مدارس را در حالت مجازی، حضوری یا نیمه مجازی و نیمه حضوری تغییر دهیم.
اما حالا با توجه به این تصمیم بد نیست یکبار دیگر به تصمیمی که بر اساس اعلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی کرونا در 30 ابان گرفته شد، اشاره شود. بر اساس اعلام رئیسی در آن جلسه مقرر شد ابتدا تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری، نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، انجام شده و سپس درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری شود.
حالا بد نیست دولت توضیح دهد که آیا این شرایط و زیرساختهای بهداشتی ضروری بیان شده در مدارس واقعا انجام شده است که تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته شده است یا نه؟
ژاله شفیعی


کد مطلب: 156938

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/156938/بازگشایی-ها-قابلیت-برگشت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir