کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«طرح ورود زنان به ورزشگاه‌ها در مجلس» تکذیب شد

فوتبال ایران در بن بست های سیاسی

8 آبان 1400 ساعت 18:28

حضور زنان در ورزشگاه های فوتبال داستان تازه ای نیست؛ سالها است که از سویی عده ای برای این موضوع تلاش می کنند و از سوی دیگر عده ای بر حرمت این کار پافشاری می کنند.


 حضور زنان در ورزشگاه های فوتبال داستان تازه ای نیست؛ سالها است که از سویی عده ای برای این موضوع تلاش می کنند و از سوی دیگر عده ای بر حرمت این کار پافشاری می کنند. در طول این سالها البته گهگاه این اتفاق افتاده که زنان وارد ورزشگاه شوند اما این اتفاق تدوام نداشته است؛ ضمن اینکه مدتی زنان برای بازی والیبال امکان حضور در ورزشگاه را داشتند و این سوال همان وقت مطرح شده بود که اگر حرمتی وجود دارد، چه ربطی بین فوتبال و والیبال وجود دارد؟ البته از این واقعیت نباید گذشت که جو اخلاقی ورزشگاه های فوتبال اصلا خوب نیست ولی آیا بستن در ورزشگاه ها به روی زنان نوعی «پاک کردن صورت مساله» در این خصوص نیست؟
در سالهای اخیر در خصوص حضور بانوان در ورزشگاه، فشاری هم از سوی فدراسیون جهانی فوتبال وارد آمده است. پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ عده‌ای از بانوان ایرانی برای اولین بار، رسماً به عنوان تماشاگر زن فوتبال به استادیوم آزادی در تهران راه یافتند تا بازی ایران و کامبوج را از نزدیک تماشا کنند. این اولین مرتبه بود که زن‌های ایرانی نه با دعوت‌نامه یا با لباس مبدل و در نقش مرد، بلکه به عنوان زن فوتبال‌دوست بلیت خریدند و به تماشای بازی فوتبال رفتند. حضور زنان در این بازی در شرایطی ممکن شد که فدراسیون جهانی فوتبال تهدید کرده بود که در صورت ممانعت مجدد ایران از حضور زنان در ورزشگاه‌ها فوتبال ایران را محروم خواهد کرد.
شرایط کرونا این میان به فریاد فوتبال ایران رسید! برگزاری بازی ها بدون تماشاگر این شرط را لغو کرد و حتی شایع شد که بازی اخیر ایران و کره جنوبی هم باطنا به خاطر الزام حضور زنان، بدون تماشاگر برگزار شد. به این ترتیب می توان گفت که موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها، حالا بعد از موضوع عدم رویارویی ورزش کاران ایرانی با ورزشکاران اسرائیلی دومین موضوعی است که ورزش ایران را تهدید می کند و البته موضوع سیاسی شده و راه حلی سیاسی می خواهد.
محمود احمدی نژاد رئیس دولت اسبق ایران اولین کسی بود که سعی کرد این موضوع را از طریق دستوری سیاسی حل کند و البته از این طریق محبوبیتی کسب کند . او در سال اول دولت خود که از حمایت همه جانبه اصولگرایان و نظام برخوردار بود به رئیس وقت سازمان تربیت بدنی دستور داد که درهای ورزشگاه را به روی زنان باز کند؛ غافل از اینکه این موضوع با مخالفت بعضی مراجع و روحانیون مواجه می شود و کار حتی برا احمدی نژاد سال 1385 هم مشکل است!
با این حال بعضی افراد امیدوارند کاری را که احمدی نژاد نتوانست انجام دهد،  شاید در دولت سید ابراهیم رئیسی صورت بگیرد. این در حالی است که پدر همسر رئیسی که امام جمعه مشهد است یکی از مخالفان سرسخت حضور زنان در ورزشگاه است و بارها با این امر مخالفت کرده است. از جمله در سال 1396 و بعد از حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای مسابقات والیبال  علم الهدی در اعتتراض شدیدی نسبت به مسئولان وزارت ورزش و برگزار کنندگان مسابقات والیبال اظهار داشت: اینکه یه عده دخترو پسر دور هم جمع شوند و بهانه تماشای مسابقه والیبال هیجان کاذب نشان بدهند و دست و سوت بزنند این ابتذال است.
طی روزهای اخیر دو خبر درباره موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها منتشر شد. اولین خبر حضور دختران طرفدار باشگاه سپاهان اصفهان در ورزشگاه نقش جهان این شهر بود. در توضیح این خبر که روز حمعه هفتم آبان منتشر شد، آمده است: درطول یکسال گذشته اقدامات لازم برای ورود بانوان به ورزشگاه نقش‌جهان توسط باشگاه سپاهان انجام شد که این اقدامات شامل ایجاد کانون هواداری بانوان، تخصیص سکوهای مخصوص بانوان در ورزشگاه بود. بعد از پیگیری تمامی این اقدامات، اکنون دختران سپاهانی با حضور در ورزشگاه نقش‌جهان در جشن باشگاه محبوب‌شان شرکت کرده‌اند.
همزمان با این خبر، رسانه‌های مختلف از قول دبیرکل فدراسیون فوتبال خبر دادند در صورت تصویب مجلس برای همیشه ورود زنان به ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود.
این رسانه ها به نقل از حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال نوشتند: «طرح ورود زنان به ورزشگاه به مجلس ارائه شده که با تصویب این طرح حضور زنان در ورزشگاه‌ها آزاد می‌شود.»
پس از انتشار این خبرها رسانه ها و فضای مجازی روی دو نکته تاکید داشت: یکی اینکه اساساً مفاد این طرح چیست و آیا مجلس اصلا اجازه می یابد به این موضوع وارد شد و سپس شورای نگهبان به آن رأی می‌دهد یا نه. ثانیا آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد که این روزها تعریف های عجیب و غریب از دولت دامادش می کند، جطور با این موضوع روبرو خواهد شد؟!
اما به نظر می رسد کار به این جاها نمی کشد. یک روز پس از اعلام خبر دوم، دبیرکل فدراسیون فوتبال توضیح داد که خبر «ارائه طرح ورود زنان به ورزشگاه‌ها به مجلس» صحت ندارد.
وی بعد از گذشت ۴۸ ساعت و در واکنش به اصل ماجرا و پیگیری‌های انجام شده گفت: این خبر - از سوی فدراسیون فوتبال - تکذیب شد و چنین خبری از طرف ما نبود.
او درباره تاکید فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال همانند مردان گفت: این درخواست فدراسیون و جامعه فوتبال است که شرایطی به وجود بیاوریم که آقایان و بانوان در استادیوم حضور داشته باشند. امیدواریم شرایطی فراهم شود که به این سمت برویم.
حالا فقط مانده واکنش آیت الله علم الهدی و سید ابراهیم رئیسی به خضور زنان در ورزشگاه نقش جهان؛ و اینکه در آینده ای نزدیک که دیگر کرونا نیست، ایران چطور می خواهد با خواسته های فدراسیون جهانی فوتبال کنار بیاید. 

محمدحسین یزدی
 


کد مطلب: 157297

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/157297/فوتبال-ایران-بن-بست-های-سیاسی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir