کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جلسه علنی و غیر علنی مجلس برای رتبه بندی معلمان به نتیجه ملموسی نرسید

بودجه رتبه بندی معلمان همچنان بلاتکلیف

9 آبان 1400 ساعت 19:29

در حالی که عده ای از موافقت دولت و مجلس با تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان خبر می دهند، یکی از نمایندگان تصریح کرده مجلس مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرایی کردن لایحه رتبه‌بندی نداشته است


گروه سیاسی – خاطره میرزا: رتبه بندی معلمان، موضوعی است که سالها است از سوی معلمان پیگیری می شود و دولت ها و مجلس های مختلف وعده هایی در این خصوص داده اند ولی متاسفانه در عمل اتفاق خاصی نیفتاده و همچنان عموم معلمان نسبت به دریافتی خویش معترضند و با اعرتاضات مدنی سعی دارند به حقوق خویش برسند. خرداد ماه گذشته کلیات رتبه بندی معلمان در صحن مجلس به تصویب رسید که البته این طرح مورد انتقاد فعالان این صنف قرار گرفت. آنها معتقد بودند لایحه رتبه بندی معلمان تصویب شده ایراداتی دارد که باید رفع شود. بعضی رسانه ها هم نوشتند که معلوم نیست در نهایت آنچه در مجلس تصویب می‌شود تا چه اندازه اهداف سند تحول بنیادین را برای «ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای معلمان»، محقق کند.
بهرحال بررسی نشدن جزئیات این طرح در صحن علنی طی تابستان، موجب شد که در مهرماه ۱۹۰ نماینده برای در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی معلمان درخواست بدهند. در آن زمان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه معلمان حدود 10 سال است که منتظر اجرایی شدن رتبه‌بندی هستند، اظهار کرد:لایحه  مذکور اسفند ماه سال گذشته به دست مجلس رسید و رسیدگی به آن بنا به دلایلی از جمله رسیدگی بودجه سالیانه ، زمان برد و از طرفی هم دولت قبل عنوان کرد که لایحه رتبه‌بندی معلمان از فروردین سال 1400 اجرایی می‌شود که این مسئله انتظاراتی را ایجاد کرد اما متاسفانه تا کنون اجرایی نشده و لذا نمی‌شود که این انتظار ادامه داشته باشد.
به این ترتیب بود که در آخر مهرماه رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: احتمالاً تا دو ماه آینده رتبه‌بندی معلمان وارد فاز اجرا می‌شود. وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی معلمان در سقف تراز بودجه مصوب سال 1400 اجرا خواهد شد، گفت: یکشنبه 9 آبان مجلس بازگشایی می‌شود و اولین دستور کار بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان است، پیش‌بینی می‌کنیم تا دو ماه آینده رتبه‌بندی معلمان برای اجرا آماده باشد که از 31 شهریور 1400 قابل احتساب است.
رتبه‌بندی معلمان در عناوین پنج‌گانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم در صحن علنی مجلس مصوب شده است بر این اساس استاد معلم بالاترین رتبه است و افرادی که موفق به کسب این عنوان شوند، طبق گفته علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، 70 درصد افزایش حقوق را خواهند داشت.
افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی معلمان، اینگونه خواهد بود، آموزشیار معلم با ارتقا به مربی معلم 25 درصد افزایش حقوق، مربی معلم با ارتقا به استادیار معلم 20 درصد افزایش حقوق خواهد داشت بر این اساس استادیار معلم  45 درصد افزایش حقوق را خواهد داشت، دانشیار معلم 60 درصد و استاد معلم 70 درصد نسبت به آنچه در گذشته دریافت می‌کردند، افزایش حقوق خواهند داشت.
 
علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش، معلمی با 21 سال سابقه کار و مدک فوق لیسانس هم‌اکنون چقدر حقوق می‌گیرد و با اجرای رتبه‌بندی، افزایش حقوق او چگونه خواهد بود؟ می‌گوید: «فردی که فوق لیسانس دارد و مسئولیت نداشته باشد حدود 8 میلیون تومان حقوق می‌گیرد و با اجرای رتبه‌بندی اگر به مقام استاد معلمی برسد، حقوق او 70 درصد افزایش خواهد داشت.»
این در حالی است که علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، بزرگترین چالش اجرای رتبه‌بندی را، منابع مالی ناکافی در بودجه 1400 می‌داند و معتقد است باید منتظر ماند و دید که مجلس، چگونه این تعارض را حل خواهد کرد؟
با این حال رئیس کمیسیون آموزش مجلس نسبت به تحقق اعتبار مورد نیاز اجرای رتبه‌بندی معلمان، خوش‌بین است؛‌ منادی در این باره می‌گوید: منابع مالی لازم تا پایان سال وصول می‌شود و از محل وصولی‌ها می‌توان رتبه‌بندی معلمان را اجرا کرد، اینکه سرپرست وزارت آموزش و پرورش می‌گوید منابع مالی کافی نیست، برداشت ایشان است و رتبه‌بندی را در سال 1400 براساس سقف بودجه تعیین کردیم، از سوی دیگر به شکل لایحه ارائه شده است بنابراین منابع آن قطعاً از سوی دولت پیش‌بینی شده است.در طول دو سه ماه گذشته متأسفانه اعداد واهی در مورد بار مالی اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان مطرح شده است اما بر اساس کار کارشناسی که در مجلس صورت گرفته و اجرای با کیفیت نظام رتبه‌بندی مورد نظر برای یک سال مبلغ 30 هزار میلیارد تومان و برای نیمه دوم سال به 15 هزار میلیارد تومان نیاز دارد که بازنشستگان سال 1400 را هم شامل می‌شود.
چهارشنبه گذشته اما رئیس سازمان برنامه و بودجه از مجلس درخواست کرد که نظام رتبه‌بندی فرهنگیان طبق لایحه دولت اعمال شود چون در لایحه منابع به اندازه پیش‌بینی شده است و اگر بیش از این در نظر گرفته شود به خلق پول، استقراض و هزینه سنگین به قشرهای دیگر منجر خواهد شد.
حالا با شروع کار مجلس در روز یکشنبه به نظر می رسد بررسی این طرح جدی تر شده ولی اختلاف نظرها در این خصوص هم افزایش یافته است. برگزاری حلسه غیرعلنی برای «تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان» مهمترین خبر روز یکشنبه مجلس در این خصوص بود.
به گزارش ایسنا، علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حاشیه جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح مجلس بیان کرد: در این جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه از موافقت دولت با تخصیص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان خبر داد و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این موضوع را به نمایندگان اعلام کرد. در ادامه در جلسه علنی مجلس ماده ۴ این لایحه مورد بررسی قرار گرفت اما به دلیل ابهام موجود مجددا به کمیسیون آموزش و تحقیقات بازگشت.
وی در ادامه اظهار کرد: کمیسیون نیز در جلسه یکشنبه و سه‌شنبه خود ابهامات موجود را مرتفع کرده و ان شاءالله از یکشنبه آتی مجددا در صحن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار خواهد گرفت به احتمال قوی تا آخر هفته آتی این لایحه در مجلس نهایی می‌شود و سپس یک هفته در شورای نگهبان خواهد بود و پس از ابلاغ نیز مدتی تهیه آیین‌نامه آن از سوی دولت به طول خواهد انجامید. اما در ظرف ۴۵ روز آینده نهایی خواهد شد.
با این حال نماینده نجف‌آباد در مجلس با اشاره به نشست غیرعلنی صبح یکشنبه مجلس گفت: برخلاف اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس، در این نشست مصوبه‌ای مبنی بر اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرایی کردن لایحه رتبه‌بندی نداشتیم!
ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با تسنیم، با گفت: مباحث مطرح شده در نشست غیرعلنی صبح امروز بیشتر پیرامون طرح‌های افزایش حقوق، مالی و بودجه‌ای بود.
وی با بیان اینکه بحث‌های مطرح شده در این نشست در حد کلیات بود و وارد مصادیق نشدیم و صرفاً موضوع هماهنگی مجلس و دولت برای نهایی کردن بودجه 1401 مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
ابوترابی درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان و میزان اعتبارات اختصاص یافته برای اجرایی کردن این لایحه گفت: بحث اعتبارات 25 هزار میلیاردی برای اجرای طرح که از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شده صرفاً در حد پیشنهاد است و چنین چیزی در صحن مصوب نشد و در این رابطه مقرر شد با ارجاع لایحه رتبه‌بندی به کمیسیون آموزش و برگزاری جلسه مشترک این کمیسیون با رئیس سازمان برنامه و بودجه، براساس آیین‌نامه اقدام کنند.
همچنین در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی لایحه «نظام رتبه‌بندی معلمان» در دستورکار صحن قرار گرفت و نمایندگان به بررسی ماده 4 این لایحه پرداختند.
در جریان بررسی این ماده، با تذکر یکی از نمایندگان در خصوص وجود ابهامات متعدد در این ماده و مواد بعدی در زمینه مدارک تحصیلی فرهنگیان و نوع محاسبه آن در نظام رتبه‌بندی و با وارد دانستن تذکر از سوی رئیس مجلس، ارجاع لایحه «نظام رتبه‌بندی معلمان» به کمیسیون آموزش و تحقیقات جهت رفع ابهام به رأی گذاشته شد که نمایندگان با 195 رأی موافق از مجموع 232 نماینده حاضر در صحن، برای بار دوم با ارجاع این لایحه به کمیسیون موافقت کردند. به این ترتیب، از ماده 4 تا انتهای لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان به کمیسیون آموزش و تحقیقات بازگشت.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در هنگام رأی‌گیری برای ارجاع این لایحه تأکید کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات ظرف مدت 10 روز این ابهامات را بررسی و اصلاح کند و لایحه را مجددا به صحن مجلس ارائه دهد.
 


کد مطلب: 157333

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/157333/بودجه-رتبه-بندی-معلمان-همچنان-بلاتکلیف

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir