کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر مثبت پلیس تهران درباره زیست شبانه

«محدودیت تردد شبانه» را بردارید، «زیست شبانه» پیشکش!

11 آبان 1400 ساعت 18:26

«زیست شبانه» موضوعی است که چند سالی است مورد توجه قرار گرفته و درباره آن سخن گفته می شود.


«زیست شبانه» موضوعی است که چند سالی است مورد توجه قرار گرفته و درباره آن سخن گفته می شود. تغییر روال زندگی در شهرهای بزرگ و شب بیداری بسیاری باعث شده که لزوم عرضه کالا و خدمات در شب ها هم پیدا شود. اگرچه مطابق قانون و عرف رستوران ها ، کافه ها و مراکز تفریحی بعد از نیمه شب امکان فعالیت ندارند، اما حالا به نظر می رسد باید شرایطی فراهم شود تا این گونه مراکز با نظارت قانونی در شب ها هم باز باشند. این موضوع در شورای شهر سابق تهران مورد توجه قرار گرفت و تحت عنوان لایحه تحقق شهر بیدار مورد تصویب قرار گرفت. بهمن ماه 1399 محسن هاشمی رییس وقت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه براساس مصوبه تحقق شهر بیدار تهران، فضاهای مناسبی از چند نقطه از شهر که شب مردگی دارد برای اجرای این طرح انتخاب شده است، تصریح کرد: هدف از اجرای طرح شهر بیدار تهران بیشتر فرهنگی است.
با این حال معلوم بود که اجرای این مصوبه منوط به تائید شورای شهر و شهردار جدید تهران بود. اما از طرفی شهردار تهران این روزها آنقدر گرفتار انتصابات حاشیه دار خویش است که وارد این موضوع نشده است. بیش از یک هفته شهرداری و شورای شهر مشغول توجیه انتصاب داماد شهردار به عنوان مشاور بودند که نهایتا توجیه جواب نداد و شهردار مجبور شد حکم خود را لغو کند. به تازگی هم خبر رسیده که زاکانی ، یکی از فعالان عرصه ادبیات را به عنوان مشاور شعر و ادبیات شهرداری منصوب کرده است! و معلوم نیست که چه زمان توجه شهردار تهران به موضوعات شهری جلب خواهد شد.
این در حالی است که پیش از این بعضی اعضای شورای شهر جدید از بررسی طرح زیست شبانه سخن گفته بودند. یکی از منتخبین شورای ششم دراین باره گفت: طرح زیست شبانه را قبول دارم ولی با عنوان زیست مومنانه می توانیم شب های تهران را روشن‌تر، شفاف‌تر و امن‌تر کنیم.
وی ادامه داد: وقتی شهر به صورت کامل به خواب می‌رود، شهر ناامن می‌شود و آسیب‌های اجتماعی هم شدت بیشتری پیدا می‌کند اما نکته مهم این است که با مدل شورای شهر قبلی برای زیست شبانه کار جلو نمی‌رود. زیرا نمی‌توان شهر را به فروشگاه و امثال آن تبدیل کنیم و باید زیست مومنانه جایگزین شود که به نطرم جالب تر است. ما حتما در این دوه از مدیریت شهری، زیست شبانه را اصلاح می‌کنیم.
یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم تصریح کرد: هنوز در مورد لایحه تهران بیدار یا زیست شبانه بررسی را آغاز نکرده ایم ولی حتما نقاط ضعف و قوت آن را در نظر می گیریم و هرجا نیاز به اصلاح باشد آن را قطعا انجام می دهیم. اقدامی صورت نمی دهیم که به ضرر شهر و شهروندان باشد.
از سوی دیگر هماهنگی با نیروی انتظامی برای برقراری زیست شبانه نیز موضوعی بوده که در این گونه طرح ها باید مد نظر قرار بگیرد . سال گذشته حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ گفته بود: «هر طرحی اعم از عمرانی، علمی و اجتماعی که در شهر قرار است اجرایی شود باید پیوست انتظامی داشته باشد تا از همه جوانب به آن پرداخته شود.»
با این حال روز سه شنبه وی درباره فعالیت اصناف بعد از نیمه شب و زیست شبانه گفت: اگر بحث نظم و آرامش این موضوع فراهم شود قطعا مشکلی وجود ندارد.
سردار رحیمی در پایان جلسه قرارگاه خدمات اجتماعی استان تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت اصناف پس از ساعات ۲۴ و به صورت کلی در خصوص زیست شبانه گفت: ما اعلام کرده ایم هر فعالیتی بعد از نیمه شب قبل از اتفاق افتادن باید بحث نظم و آرامش آن فراهم شود. قطعا اگر بسترها فراهم شود مشکلی وجود ندارد.
با این حال یکی از شروط اصلی برقراری زیست شبانه، پایان دادن به محدودیت تردد شبانه است که یک سال است به بهانه کرونا آغاز شده است و علی رغم اینکه از سوی مقامات مختلف اعلام شده که این طرح هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد، اما این طرح همچنان ادامه دارد!
روز گذشته وزیر کشور از ادامه اعمال محدودیت‌های کرونایی تا زمان رفع نگرانی‌ها در خصوص نگرانی وقوع پیک ششم کرونا خبر داد تا به این ترتیب مشخص شود که طرح محدودیت تردد شبانه علی رغم درخواست های رسمی برای پایان دادن به آن و بی تاثیر بودن آن، همچنان پابرجا خواهد بود و به این ترتیب سخن گفتن از زیست شبانه هم تا اطلاع ثانوی چندان فایده ای ندارد!
احمد وحیدی سه شنبه پس از پایان جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران گفت: موضوع جلسه قرارگاه پیک ششم کرونا و نگرانی های موجود درباره آن بود. در حال حاضر ۲۲ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و احتمال دارد بر تعداد آنها اضافه شود و بر همین اساس باید نسبت به وقوع پیک ششم حساس باشیم.
وی در خصوص تصمیم گیری درباره اعمال محدودیت‌ها گفت: در مورد اجرای محدودیت‌ها تغییری حاصل نشده است مگر پیشنهاداتی که به ستاد ملی مقابله با کرونا برده شود و در آنجا تصمیم گیری شود اما محدودیت‌ها تا رفع نگرانی در مورد وقوع پیک ششم همچنان ادامه دارد. همچنین لغو محدودیت‌های شبانه نیز باید در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی و تصمیم گیری شود.
وزیر کشور در خصوص موضوع  ادامه فعالیت اصناف بعد از ساعت ۱۲ نیز گفت: هرچه که در قبل مصوبه بوده همچنان برقرار است و باید برابر ابلاغیات سابق عمل شود. اصناف باید برای زدن دو دُز واکسن خود اقدام کنند البته از ابتدای آبان اصناف با زدن یک دُز از واکسن، فعالیت خود را آغاز کردند و این موضوع نیز مورد کنترل و رصد قرار گرفته است.

 ژاله شفیعی


کد مطلب: 157400

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/157400/محدودیت-تردد-شبانه-بردارید-زیست-پیشکش

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir