; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - اعتراض به کم آبی در کف زاینده رود - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وعده های مسئولان هم اصفهانی ها را راضی نکرد

اعتراض به کم آبی در کف زاینده رود

23 آبان 1400 ساعت 15:46

اعتراضات گسترده و ادامه دار مردم بویژه کشاورزان اصفهانی به دلیل عدم اختصاص حق آبه این شهر به روز هفتم خود رسید؛ معترضان در تجمعات خود به نحوه تخصیص و انتقال آب در شرایط خشکی این استان و همچنین عدم اجرای تعهدات دولت در دوره های مختلف برای تامین آب اشاره داشته و از دولت خواستند برای برطرف سازی مشکلات چاره اندیشی کند.


اعتراضات گسترده و ادامه دار مردم بویژه کشاورزان اصفهانی به دلیل عدم اختصاص حق آبه این شهر به روز هفتم خود رسید؛ معترضان در تجمعات خود به نحوه تخصیص و انتقال آب در شرایط خشکی این استان و همچنین عدم اجرای تعهدات دولت در دوره های مختلف برای تامین آب اشاره داشته و از دولت خواستند برای برطرف سازی مشکلات چاره اندیشی کند.
اعتراضات کشاورزان در استان اصفهان و به طور کلی در شرق این استان و در شهرستان ورزنه از سال 96 شکل گرفت؛ این اعتراضات به حق آبه و شیوه توزیع منابع آبی در مرکز ایران به صورت خرده اعتراضات آغاز شد ولی با عدم توجه دولت به مطالبات مردم، شکل گستره تری به خود گرفت و باعث شد تا این اعتراضات هر ساله بزرگتر شود. در حال حاضر شهرستان‌های لنجان، مبارکه، فلاورجان، نجف‌آباد و اصفهان همگی درگیر حق آبه زاینده رود هستند و هر برنامه انتقالی که دولت برای آب زاینده رود ترتیب می دهد خشم مردم را بیشتر دامن می زند. البته پیشتر هم در سال ۱۳۹۱ گروهی از کشاورزان شرق اصفهان اقدام به شکستن لوله‌های انتقال آب به استان یزد کردند که منجر به درگیری آنها با نیروی انتظامی و مجروح شدن تعدادی از آنها شد.
اعتراضات جدید کشاورزان اصفهانی از روز دوشنبه 17 آبان ماه آغاز شد و در جریان این اعتراضات گروهی از کشاورزان قهدریجانی هم به جمع معترضان اضافه شدند؛ سال ها بی توجهی به احیای زاینده رود و خشک شدن بیشتر شهر اصفهان، نگرانی ها از وخیم تر شدن وضعیت و همچنین عدم تحقق وعده دولت ها باعث شد تا صبر مردم منطقه لبریز شود و برای بیان خواسته هایشان به خیابان ها بیایند.
وزارت نیرو در همه این سال هایی که کشاورزان اصفهانی از وضعیت موجود ابراز ناراحتی کردند هیچ اقدام قابل تاملی نداشته و همین موضوع سبب وخیم تر شدن اوضاع در سال های بعد شده است. ضمن اینکه با توجه به ادامه روند خشکسالی ها، بهره برداری مدیریت نشده از منابع و سفره های آب زیرزمینی به وخیم تر شدن اوضاع آبی کشور بویژه در مناطق خشک و کم آب دامن می زند.
از سوی دیگر حضور صنایع آب بر مانند فولاد در شهری مانند اصفهان که برای تامین آب آشامیدنی هم مشکل دارد خود دلیلی دیگر برای بحرانی شدن وضعیت آبی این شهر است و همه این عوامل دست به هم داده و باعث وخیم تر شدن وضعیت و افزایش نگرانی مردم از تامین منابع آبی شده است.
 
وعده های بی سرانجام!
در شرایطی که نگرانی مردم و کشاورزان از خشک شدن زاینده رود و از دست رفتن حق آبه در حال افزایش و تبدیل شدن به خشم است، محرابیان، وزیر نیروی دولت رئیسی از مردم خواست که به آنها اعتماد کنند و از حل شدن مشکل طی دو سال آینده خبر داد. رییس جمهور هم مرکز مطالعات راهبردی را مامور مطالعه و تحقیق درباره وضعیت زاینده رود کرده است! این واکنش ها از سوی وزارت نیرو و رئیس جمهوری نه تنها به آرام شدن مردم کمکی نکرده که بیشتر باعث ناراحتی و تقویت انگیزه آنها برای ادامه اعتراضات بوده است! برخی از معترضان در واکنش به این اقدامات گفته اند که اگر قرار بود با وعده مشکلات برطرف شود تا الان ما به حق آبه خود رسیده بودیم.
 
ادامه اعتراضات در قلب زاینده رود
سال های زیادی از زمانیکه زاینده رود آب داشت می گذرد. سال ها مدیریت غیرمسئولانه و عدم توجه به اقلیم و تخصیص بخش زیادی از آب به صنایع آب بر و همچنین عدم اجرای طرح های آبیاری هوشمند و ... این رود پر آب را به خشکی بزرگی بدل کرد که امروز معضلی برای محیط زیست و اقتصاد کشاورزی و توریستی اصفهان به شمار می رود و حتی آثار تاریخی همچون سی و سه پل را هم تهدید می کند! اگر به جای ساخت صنایعی که نیاز بسیار زیادی به آب دارند در استان اصفهان و استانهای اطراف، از جادبه های گردشگری این استان برای جذب توریست استفاده می شد، هم اشتغالزایی بیشتری داشت، هم اقتصاد منطقه رونق بیشتری می گرفت و هم آسیب هایی که امروز شاهدیم رخ نمی داد. زاینده رود هم که شریان حیاتی اصفهان و مهمترین جاذبه گردشگری این شهر است خشک نمی شد.
یکی از مشکلات اساسی در کشور ما این است که مسئولان بعد از رخداد واقعه بیدار می شوند و تصمیم به حل مشکلات می گیرند که در این شرایط هم با صدها تصمیم اشتباه به عمق بحران اضافه می کنند! این روش کار مسئولان بحران آبی را تشدید کرده و امروز اعترض و نگرانی مردم اصفهان افزایش یافته و دیگر به وعده ها هم دل خوش نمی کنند. بستر خشک زاینده رود هم محل تجمع و بست نشینی مردم معترض اصفهان شده است. قطعا عدم توجه مسئولان برای مدیریت منابع آبی در آینده نه چندان دور بحران های بسیار بزرگتری را رقم خواهد زد که هزینه های بیشتری برای کشور دارد.
گزارش: مانی هدایت


کد مطلب: 157774

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/157774/اعتراض-کم-آبی-کف-زاینده-رود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir