کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاشیه های سفرهای خارجی رئیس مجلس ادامه دارد

چرا یکباره قالیباف یادش رفت که میان مردم برود؟!

23 آذر 1400 ساعت 21:47

سفرهای استانی محمدباقر قالیباف در ۹ ماه نخست تشکیل مجلس موضوعی بود که انتقادات بسیاری را برانگیخت.


سفرهای استانی محمدباقر قالیباف در ۹ ماه نخست تشکیل مجلس موضوعی بود که انتقادات بسیاری را برانگیخت. قالیباف در روزهایی که کرونا بود به سفرها و بازدیدهای پرحاشیه ای دست می زد که بر اساس گزارشها و عکسهای مربوط به آن دیدارها در آن ها پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شد. اما نکته مهمتر این بود که بسیاری عقیده داشتند این سفرها که با هزینه بیت المال انجام می شد، سفرهایی تبلیغاتی است!

از آنجایی که در آن زمان هنوز کاندیدای نهایی اصولگرایان برای ریاست جمهوری مشخص نبود و رقابتی زیر پوستی بین قالیباف و رئیسی وجود داشت، گاهی سفرهای استانی این دو با هم انجام می شد. مثلا در دی ماه 1399 وقتی رئیسی به کرمانشاه رفته بود، قالیباف هم به شهرکرد رفت. همچنین در روزهای آغازین سال 1400 رئیسی به خراسان رضوی سفر کرد و قایباف به کرمان. پیش از اینها قالیباف سفری به خوزستان داشت.
از زمانی که کاندیداتوری رئیسی در انتخابات جدی تر شد و بخصوص بعد از اینکه اکثر نمایندگان مجلس در نامه ای به رئیسی از وی درخواست کردند برای ریاست جمهوری کاندیدا شود، سفرهای پرحاشیه قالیباف هم قطع شد. از آن معدود سفرهای قالیباف برای افتتاح یا بازدید بوده و بسیار کوتاه بوده است؛ گویی یکباره انگیزه رئیس مجلس برای حضور در بین مردم از بین رفته است! قالیبافی که بدون اعتنا به کرونا و عواقب خطرناک تجمعات مردمی، سراپا شوق خدمت ودیدار مردم بود، در این ایام که به لطف واکسیناسیون، پروتکل های بهداشتی کمی ساده تر شده ترک مردم کرده و میل به سفرهای بین المللی پیدا کرده است؛ اما دریغ که سفرهای خارجی قالیباف هم خالی از انتقاد و حاشیه نیست. 
بعد از اینکه سفر بهمن 1399 قالیباف به روسیه با انتقادات بسیاری مواجه شد و رسانه ها با توجه به اینکه پوتین فرصت ملاقات به قالیباف نداده، آن سفر را تقبیح کردند، در هفته گذشته سفر قالیباف به ترکیه و دیدارش با رجب طیب اردوغان هم با واکنش های منفی مواجه شد. 
در سفر روسیه، دیدار قالیباف با پوتین لغو شد و این انتقاد شکل گرفت که در این سفر، پوتین شان دیپلماتیک ایران را رعایت نکرده و احترام مردم ایران را در مقابل رقابت‌های انتخاباتی زیر سوال برده است ؛ اگرچه توجیه این اتفاق، حامیان قالیباف ادعا کردند که ماجرای پذیرفته نشدن وی از سوی پوتین برای رعایت پروتکل های کرونایی روسیه بوده است. اما در سفر ترکیه، یکی از حواشی این سفر که به شدت مورد توجه فعالان شبکه های اجتماعی قرار گرفته، تصویری از ملاقات قالیباف با رییس جمهور ترکیه است. در این تصویر، حالت نشستن قالیباف و اخم او به همراه اجزای اتاق از سوی کاربران مورد توجه قرار گرفته و یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره نوشته: به همه اجزای این عکس با دقت نگاه کنید؛ به انقباض بدن و سمت نگاه قالیباف، به اینکه قالیباف را وسط اتاق نشانده‌اند، به عکاسهای توی آینه که پایینترین قسمت اتاق را مشخص میکنند، به تبختر اردوغان و دو پرچم ترکیه در طرفینش؛ و به آن پرچم که لبه سمت راست عکس، پشت قالیباف روی زمین افتاده نگاه کنید.
معمولا در ملاقات های دو طرفه بین المللی پرچم دو کشور در دو طرف ملاقات کننده ها قرار می گیرد و جایگاه آنها در کنار هم قرار داده می شود که در ملاقات قالیباف و اردوغان این موضوع اصلا رعایت نشد. همچنین انتشار تصاویر دیگری از دیدار قالیباف با اردوغان که در آن رییس مجلس ایران یک تابلو فرش نفیس به رییس جمهوری ترکیه اهدا کرده و متقابلا کتابی ساده از گفته‌های او با عنوان «گل واژه» را هدیه گرفته، باعث واکنش‌ها و بحث‌هایی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شد. عموم انتقادات درباره بی تناسب بودن ارزش مادی این دو هدیه بود.
سفیر ایران در ترکیه درباره حواشی شکل گرفته پیرامون این سفر ادعا کرد: « ‏هدایای سران کشورها به یکدیگر معمولا به رسم یادگار در موزه‌های روابط سیاسی نگهداری می‌شود و معمولا سعی می‌شود کاری که نشان‌دهنده هنر و فرهنگ کشور باشد و ارزش نگهداری در موزه را به اسم کشور صاحب اثر داشته باشد، اهدا شود. ‏در مورد پروتکل پرچم در ملاقات مذکور خلاف پروتکل‌های مرسوم بین‌المللی اقدامی نشده و اصولا در جهان امروز هیچ کشوری آداب‌دانی دیپلماتیک خود را به سادگی زیر سوال نمی‌برد.» 
با این همه به نظر می رسد که بهتر است از رئیس مجلس درخواست کنیم حالا که شائبه انتخابات و تبلیغات نیست و کرونا هم فروکش کرده، به سفرهای استانی و میان مردم برود و سفرهای بین المللی را به اهلش بسپارد.
هدیه گلمحمدی


کد مطلب: 158701

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/158701/چرا-یکباره-قالیباف-یادش-رفت-میان-مردم-برود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir