کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظام آموزشي و جوانگرايي در مديران

زهرا علي اكبري

24 دی 1400 ساعت 20:31

معمول است كه با تغيير دولت ها و شروع به كار وزراي جديد، تحولات در سطوح مختلف برنامه اي و مديريتي شروع مي شود و برخي اوقات اين تغيير و تحول آنقدر با سرعتي عجيب همراه مي شود كه در گفتمان جامعه از آن به تغييرات اتوبوسي ياد مي كنند.


معمول است كه با تغيير دولت ها و شروع به كار وزراي جديد، تحولات در سطوح مختلف برنامه اي و مديريتي شروع مي شود و برخي اوقات اين تغيير و تحول آنقدر با سرعتي عجيب همراه مي شود كه در گفتمان جامعه از آن به تغييرات اتوبوسي ياد مي كنند. اما در دولت سيزدهم، وزارت آموزش و پرورش با توجه به راي عدم اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دو گزينه پيشنهادي معرفي شده از سوي دولت، تحولات مديريتي خود را ديرتر از وزارتخانه هاي ديگر آغاز كرد و سرانجام پس از گذشت حدود 4 ماه از آغاز به كار دولت جديد، تغييرات در نظام آموزشي كليد  خورد و در دو هفته اخير وزير آموزش و پرورش علاوه بر ادارات كل آموزش و پرورش استان ها، در چند سازمان و معاونت اين وزارتخانه مديران تازه نفسي را منصوب كرد. با بررسي دقيق تر انتصابات در آموزش و پرورش بايد پذيرفت كه دو اصل جوانگرايي و تخصص شغلي مرتبط با حوزه فعاليت  به وضوح به چشم مي خورد. اما اين مهم كه مديران جوان تا چه اندازه مي توانند براي نظام آموزشي مفيد و موثر واقع شوند ،  موضوعي است كه بايد به گذر زمان و ارزيابي عملكرد آنان سپرده شود . بدون ترديد در آموزش و پرورش دانش، مهارت و برخورداري از تجربه لازم، از جمله ضرورياتي است كه بايد در انتصاب مديران  مدنظر قرار بگيرد چرا كه هر تحولي در اين نظام به دليل گستره مهم و عظيم مخاطبي كه دارد، تاثير مستقيم و بدون واسطه اي بر روي فرايند توسعه كشور مي گذارد.
معمولا در انتصابات، جوسازماني  از حضور مديران جوان حمايت نمي كند و آنان را فاقد دیدگاه استراتژیک و دانش عمیق از حوزه عملكردي خود مي دانند. درست است که برخی از تجارب و شگردهاي كاري در محيط هاي سازماني فقط در طول زمان آموخته می شوند، اما قبل آنكه از ارتقای یک کارمند جوان تر به دلیل "بی تجربگی" انتقاد شود، باید دانست که از نظر گروه بررسي شايستگي ها آنها صلاحيت ها و تخصص هايي برای ارائه دارند كه با وجود افراد با تجربه تر انتخاب شدند.
هر سازمانی برای پر کردن جای خالی مديران پيشين و پيشكسوتان خود به مدیران جوانتر نیاز داردچراكه درک و استفاده از نقاط قوت جوانان مجرب و متعهد فرصت بزرگی برای عملکرد و بهره وری بالاتر در سيستم ایجاد می کند. نبايد فراموش شود  در حالی که رهبران جوان‌تر چالش‌هایی دارند که برای غلبه بر آنها به تلاش متمرکز و توسعه رهبری نیاز دارند، با وجود انگيزه، دانش به روز تر و شادابي عملكردي دارایی عظیمی را برای سازمان به ارمغان می‌آورند.  پيچيدگي ها و تنوع محيط هاي آموزشي امروزی نیازمند رویکرد جدیدی برای راهبری است. این رویکرد باید بر ایجاد ارزش معنادار مشترک برای همه ذینفعان تمرکز کند و همراه با تحولاتي جهاني، جامعه وسیع‌تري از گروه هاي هدف را شامل شود. این سبک جدید رهبر باید چهار نقش آينده گري، معماري سيستم، مربیگري و کاتالیزوري را در خود داشته باشد. مديران آموزشي یک هدف و چشم‌انداز روشن و قانع‌کننده را شکل می‌دهند که در سراسر سازمان و فراتر از آن طنین‌انداز می‌شود و با تیم هاي كارشناسي کار می کنند تا چشم انداز را به نتایج قابل اندازه گیری تبدیل کنند .
ناخرسندانه جناح بندي هاي حاكم بر كشور به شكلي بر نظام آموزشي سايه افكنده كه انتصاب مديران توانمند را با چالش روبرو ساخته است . پرسش اينجاست كه چرا مدير كارآمد و باسوادي كه مي تواند منشا اثر باشد به دليل داشتن تفاوت هاي فكري و سياسي با حزب حاكم در فضاي دولت، از چرخه خدمتگذاري حذف يا كنار گذاشته مي شود ؟(اين چرايي با حذف مديران ناكارآمد از سيستم فرق دارد). البته اين دولت و آن دولت هم ندارد، هر كدام بر سر كار آمدند تغييراتي داشتند حال اينكه برخي از اين تغييرات موثر و برخي ويران كننده بوده اند.گاها تغييرات و انتصابات مديران در آموزش و پرورش به حدي غير منطقي و فاقد مولفه هاي شايسته گزيني بوده كه اين جمله زياد بين معلمان و مديران مدارس شنيده مي شود:« بودن و نبودن ستاد يا ادارات آموزش و پرورش تاثيري بر حال نظام آموزشي نمي گذارد و مدارس با اتكا به نيروي انساني خود مديريت مي شوند» و چه بسا برخي از آنان بر اين باورند كه بخش هاي اداري تضعيف كننده حركت آموزشي هستند.بنابراين انتخاب مديران دانا، توانا و متعهد براي نظام آموزشي بيش از پيش ضرورت دارد.
از آن رو كه آزادي بيان و نقد عملكردهاي ناصواب، حق هر فردي است و هيچ كس اجازه سلب آن را ندارد، نگارنده اين يادداشت هر زمان -چه در دولت چپ گرا و چه دولت راست گرا - خلاف عدالت و عقلانيت را در نظام‌ آموزشي ببيند، موضوع را نقد و بيان خواهد كرد. انتصاب مديران جوان در آموزش و پرورش نيز از آن دسته موضوعاتي خواهد بود كه به مرور زمان دستخوش ارزيابي ها قرار خواهد گرفت و از آن جا كه در نظام آموزشي جاي كار عبث و بيهوده نيست و تا همين امروز هم آسيب هاي زيادي به دليل انتصابات سياسي و غير منطقي بر پيكره اين نظام وارد آمده ،انتظار مي رود مديران جوان جديد الانتصاب مسيري ايده آل با چشم اندازي نوين و قابل دفاع در پيش بگيرند.


کد مطلب: 160076

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/160076/نظام-آموزشي-جوانگرايي-مديران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir