کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش «مردم سالاری» از درخواست افزایش 60 درصدی تعرفه های پزشکان

سنگینی هزینه های درمان روی شانه های مردم

4 بهمن 1400 ساعت 19:02

افزایش تعرفه‌های پزشکی در شرایطی مورد مطالبه پزشکان قرار گرفته است که همین حالا هم با کاهش پوشش بیمه‌ای و افزایش نرخ دارو؛ بخش بزرگی از مردم برای مراجعه به درمانگاه‌ها و مطب و بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی با مشکل جدی مواجه هستند و افزایش غیرمنطقی ویزیت یا دستمزد پزشکان تیر خلاصی به سلامت عمومی جامعه خواهد بود.


گروه اجتماعی-محمد سیاح:افزایش تعرفه‌های پزشکی در شرایطی مورد مطالبه پزشکان قرار گرفته است که همین حالا هم با کاهش پوشش بیمه‌ای و افزایش نرخ دارو؛ بخش بزرگی از مردم برای مراجعه به درمانگاه‌ها و مطب و بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی با مشکل جدی مواجه هستند و افزایش غیرمنطقی ویزیت یا دستمزد پزشکان تیر خلاصی به سلامت عمومی جامعه خواهد بود.
رشد نرخ تورم و بی ثباتی در اقتصاد کشور باعث آسیب به همه بخش ها شده است. کاهش درآمد و ارزش پول ملی عوارض بسیار جدی را برای همه مردم بویژه آنهایی که در دهک های پایین جامعه قرار دارند ایجاد کرده است. با توجه به شرایط موجود نمی توان آثار مخرب رکود اقتصادی و تورم دورقمی بالای 40 درصد را در کشور نادیده گرفت.
یکی از نگرانی های جدی مردم در کشور تامین سلامت و پرداختن به درمان است. این نگرانی از اینجا نشات می گیرد که با افزایش حرف و حدیث ها بر سر حذف ارز 4200 تومانی دارو و مواد اولیه قیمت دارو به شدت افزایش پیدا خواهد کرد که البته این افزایش قیمت اتفاق افتاده و خرید دارو برای بسیاری از مردم که پوشش بیمه ای ندارند به یک معضل جدی تبدیل شده است.
 
پوشش بیمه‌ای ناکارآمد
البته افرادی هم که دارای پوشش بیمه‌ای هستند چندان از میزان پوشش بیمه رضایت ندارند و این صرفا درباره پوشش بیمه ای دارو نیست بلکه درباره پوشش هزینه‌ای ویزیت و خدمات بهداشتی و درمانی و آزمایشگاهی هم صدق می‌ کند.
یکی از شهروندان در این باره به مردم‌ سالاری آنلاین گفت: «بود و نبود بیمه چندان تفاوتی در هزینه ها ندارد، ‌من بیمه تامین اجتماعی دارم و هفته گذشته در مراجعه به پزشک عمومی با ارائه بیمه 60 هزار تومان هزینه ویزیت دادم که فرقش بدون بیمه 10 هزار تومان است یعنی ویزیت بدون بیمه 70 هزار تومان میشد! برای گرفتن دارو چند ورق قرص سرماخوردگی و دو آمپول تقویتی 59 هزار تومان و ‌برای تزریق هر آمپول هم 10 هزار تومان دادم و این درحالی است که سال های قبل این هزینه ها خیلی کمتر بود.»‌
او اضافه می کند: «با درآمدهایی که امثال من دارند مریض شدن ساده حداقل 130 تا 140 هزار تومان آب می خورد! با این روند به نظر نمی رسد امثال من بتوانیم هر بار برای درمان به پزشک مراجعه کنیم مگر شرایط خیلی اورژانسی باشد.»
شهروند دیگری با اشاره به افزایش هزینه آزمایش ها و عدم پوشش بسیاری از آنها از سوی بیمه به مردم سالاری آنلاین گفت: «دیروز برای آزمایش هورمونی و خون بیش از یک میلیون تومان هزینه کردم چون آزمایش هورمون تحت پوشش بیمه نیست و پوشش آزمایش خون هم خیلی کم است! هزینه سونوگرافی هم بسیار بالاست و تامین این هزینه ها برای خیلی از مردم ممکن نیست.»
او می گوید: «در کنار این دستمزد پزشکان متخصص هم خود داستان دیگری است که بسیاری بیمه ها را یا قبول ندارند یا بخش کمی از هزینه ها را بیمه پوشش می دهد و این قطعا برای امثال من که درآمد پایینی نسبت به هزینه‌ها داریم به‌صرفه نیست.»
 
درخواست افزایش تعرفه تا 60 درصد!
در همین شرایط که هزینه های درمانی و بهداشتی و تامین دارو به شدت افزایش یافته و سبب نگرانی مردم شده است باز هم پزشکان و انجمن های پزشکی و ... دنبال افزایش بالای تعرفه در سال آینده هستند و مدعی اند که وضعیت حاضر برای پزشکان به صرفه نیست و باعث مهاجرت آنها می‌شود.
محمد رییس زاده، رییس سازمان نظام پزشکی کشور اول آذر گفته بود: «اگر مطبی بخواهد سرپا بماند ویزیت باید ۱۲۰ هزار تومان شود.» این درحالی است که همین مبالغ 50 تا 100 هزار تومان پزشکان عمومی و بالاتر از اینها برای متخصصان را هم خیلی از مردم نمی‌توانند تامین کنند!
رییس سازمان نظام پزشکی خواستار افزایش ۶۰ درصدی تعرفه‌های خدمات درمانی برای سال آینده شده درحالیکه افزایش این تعرفه‌ها در سال‌های اخیر به قدری زیاد بوده که نه مردم توان پرداخت آن را دارند و نه سازمان‌های بیمه‌گر دیگر تحمل هزینه‌های هنگفت را دارند. درخواست افزایش تعرفه خدمات پزشکی و شکایت از درآمد پایین پزشکان، مساله ‌ای است که هر چند وقت یک‌ بار توسط یکی از اعضای این صنف مطرح می‌شود، اما آمارها حاکی از این است که میانگین درآمد پزشکان چندین و چند برابر بقیه اقشار جامعه بوده و سال به سال نیز این اختلاف درآمدی در حال افزایش است.
علی بابایی کارنامی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس 26 دی ماه در مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «افزایش تعرفه ۶۰ درصدی خدمات پزشکی نه متناسب با توان شرکت های بیمه‌ای است و نه متناسب با توان اقتصادی جامعه، این یعنی محروم کردن قشر کم درآمد از خدمات پزشکی. دوستان بابت افزایش ظرفیت پزشکی از مردم انتقام نگیرند!»
در ابتدای هر سال، تعرفه‌های نظام سلامت افزایش پیدا می‌کند، اما گروهی از پزشکان و مسئولان صنفی این قشر همواره به میزان افزایش این تعرفه‌ها اعتراض داشته و همواره در تلاش هستند تا میزان رشد این تعرفه‌ها را افزایش دهند. امسال هم اعضای نظام پزشکی سنت دیرینه خود را حفظ کرده خواستار افزایش تعرفه‌های پزشکی در بودجه سال ۱۴۰۱ شده‌اند.
علاوه بر این با یک حساب ساده می‌توان فهمید که درآمد پزشکان تنها از محل مطب‌های شخصی‌ اختلاف بسیار زیادی از درآمدهای ماهانه اقشار مختلف مردم دارد. به‌عنوان مثال اگر یک پزشک در ساعت تنها ۴ بیمار را ویزیت کرده و مانند کارمندان دولتی ۸ ساعت در روز کار کند با احتساب همین تعرفه 60 هزارتومانی، درآمد روزانه یک مطب چیزی حدود 2 میلیون تومان می‌شود! این درحالی است که تعداد مریض‌هایی که پزشکان در یک ساعت ویزیت می‌کنند بسیار بیشتر از ۴ بیمار است. حتی اگر یک میلیون تومان هزینه‌ روزانه اجاره مطب، حقوق کارکنان و برق و گاز شود باز هم درآمد روزانه پزشکان حداقل یک میلیون تومان است!
 
درمان؛ آخرین اولویت مردم
افزایش هزینه سبدمعیشتی مردم در حال حاضر هم باعث شده تا مردم به سمت تامین کالاها و خدمات ضروری بروند؛ برخی خورد و خوراک و برخی آموزش و برخی بهداشت را از میان هزینه‌های خود خارج کرده یا آنها را به اولویت های بعدی منتقل کرده اند! در این شرایط افزایش تعرفه‌های پزشکی هر ساله و کاهش توان بیمه ها در پوشش هزینه درمان و خدمات پزشکی و همچنین افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی و سرانه درآمدی مردم باعث خواهد شد تا مردم بیشتری که در دهک های آسیب‌پذیر قرار دارند از دریافت خدمات بهداشتی و درمانی خودداری کنند.
این اتفاق سبب افزایش خوددرمانی یا بی درمان ماندن افراد بیمار خواهد شد که نتایج آن افزایش بیماری های پنهان و شاید حتی شیوع بیماری های واگیرداری باشد که سیستم درمانی با کاهش مراجعات متوجه آن نمی شود و این اتفاق می تواند هزینه های بسیار بیشتری برای کشور ایجاد کند. تعرفه پزشکان، پوشش بیمه، درآمد مردم و به طور اقتصاد همگی نیاز به اصلاح دارند، اما پزشکان همیشه پیش از همه انتظار دارند!
 


کد مطلب: 160538

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/160538/سنگینی-هزینه-های-درمان-روی-شانه-مردم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir