کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش «مردم سالاری» از موانع اجرای مصوبه محدودیت ۶۰ درصدی مسافرگیری پروازها

اعتراض مسافران، نارضایتی ایرلاین ها، سکوت وزیر!

26 بهمن 1400 ساعت 16:07


گروه اقتصادی: ابلاغ دیرهنگام مصوبه محدودیت ۶۰ درصدی مسافرگیری پروازها به ایرلاین‌ها موجب بروز مشکلاتی برای شرکتهای هواپیمایی و مسافران شده است. از یک سو مسافران خواستار رعایت این مصوبه در پروازها هستند و از سوی دیگر شرکتهای هواپیمایی که بلیتهای پروازها را از قبل فروخته اند امکان رعایت این مصوبه را ندارند. مشکل افزایش قیمت بلیت پروازها نیز به مشکلات قبلی اضافه شده و در این میان وزیر راه و شهرسازی و همکارانش سکوت را انتخاب کرده اند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، هفته گذشته با ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به شرکتهای هواپیمایی، همه ایرلاین ها از زمان ابلاغ این مصوبه، موظف به رعایت 60 درصد در فروش بلیتهای داخلی در بازه زمانی دو هفته آینده شدند. این موضوع این انتظار طبیعی را در مسافران ایجاد کرده تا در هواپیماها شاهد رعایت سقف شصت درصدی در پذیرش مسافر باشند اما عملا این اتفاق در پروازها رخ نداده است چراکه بلیت اغلب پروازهای این هفته و هفته آینده، در هفته های گذشته به طور کامل به فروش رسیده است و امکان بازپس گیری بلیتها از مردم وجود ندارد. در واقع ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد رعایت سقف فروش ۶۰ درصدی بلیت هواپیماها، تنها از زمان ابلاغ این مصوبه برای پروازهایی که بلیت فروش آنها شروع نشده یا فروش بلیت در آن پروازها به شصت درصد نرسیده قابلیت اجرایی دارد. اما این موضوع برای مسافرانی که وارد هواپیما می شوند قابل قبول نیست و موجب بروز تنش هایی بین مسافران و کادر پرواز میشود. مسافران تصور می کنند ایرلاین ها تعمدا سقف فروش بلیت را رعایت نکرده اند درحالیکه بلیت فروشی قبل از ابلاغیه ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است. البته برخی ایرلاین ها در این زمینه تخلفاتی داشته اند اما به طور عمومی، امکان رعایت این ابلاغیه از زمان ابلاغ مصوبه، صرفا در مورد بلیت فروشی پروازهای آتی وجود دارد و نه پروازهایی که بلیت فروشی آنها تکمیل شده است و این مهمترین چالش ابلاغیه های ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد مسافرتهای هوایی از زمان آغاز کرونا تاکنون است که چاره ای هم برای آن پیدا نشده است.
پیش از این اکبر رضوی مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با اذعان به اینکه پس از ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به شرکتهای هواپیمایی، همه ایرلاین ها از زمان ابلاغ این مصوبه، موظف به رعایت 60 درصد در فروش بلیتهای داخلی در بازه زمانی دو هفته آینده هستند گفته بود: بسیاری از مسافران از ماه‌ها قبل اقدام به خرید بلیت هواپیما کرده‌ و برای سفر خود برنامه ریزی کرده‌اند. با توجه به کمبود ناوگان هوایی و عدم امکان برقراری پروازهای فوق العاده برای شرکتهای هواپیمایی، امکان جداسازی مسافرین از یکدیگر وجود ندارد. لذا با توجه به اهمیت موضوع و همچنین تاکید سازمان بر رعایت دستورالعمل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا و با این هدف که پروازهای  مسافران نیز دچار چالش نشود، این پروازها با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی توسط شرکت های هواپیمایی انجام می شود .
اما واقعیت آن است که نظارت دقیقی روی این موضوع وجود ندارد که آیا از بیستم بهمن ماه که این مصوبه ابلاغ شده، سقف شصت درصدی فروش بلیت رعایت شده یا خیر. از سوی دیگر کمبودهای ناوگان هوایی ایران در دوره تحریم، مزید بر علت شده و بسیاری از مسافران، که در شرایط عادی هم با دشواری های ناشی از خرید بلیت مواجه هستند، با کاهش ظرفیت ناوگان هوایی دچار مشکلات بیشتری می شوند. بر اساس آمارهای غیررسمی اما نزدیک به واقعیت، حدود یک سوم هواپیماهای کشور به دلیل مشکلات ناشی از قطعات یا موتور و در مجموع، مشکلات تعمیراتی که به دلیل تحریم، امکان رفع آنها وجود ندارد، غیرفعال شده اند و هواپیماهای فعال هم عمدتا دارای سن تقویمی بالای سی سال هستند که امنیت پرواز را تهدید می کند.
از سوی دیگر موضوع بازگشت محدودیتهای کرونایی در پروازها، روی قیمت بلیتها هم تاثیر گذاشته است. از ابتدای آذر امسال بود که همزمان با برداشته شدن محدودیت‌ها در پرواز‌ها طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری قیمت بلیت هواپیما بین ۱۰ تا ۳۰ درصد و به طور میانگین ۱۵ درصد ارزان‌تر شده بود، اما از این کاهش قیمت مدتی نگذشت که بحث مالیات بر ارزش افزوده مطرح شد و نرخ بلیت‌ها ۴ درصد افزایش یافت. حالا هم با ایجاد دوباره محدودیتهای کرونایی در پروازها، قیمت بلیت باز هم افزایش یافته است. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در همین باره گفت: پس از لغو محدودیت های مسافرین در پروازهای داخلی قرار بود قیمت بلیط پرواز به نرخ سابق باز گردد که این اتفاق رخ نداد.
درحالیکه در آخرین اعلام سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، قیمت بلیط این وسیله نقلیه پس از حذف محدودیت ۶۰ درصدی تکمیل صندلی های پرواز، با ۱۵ درصد کاهش مواجه شده و ایرلاین ها نیز تاکنون هیچ تخلفی مرتکب نشده و قیمت گذاری ها، طبق قانون انجام شده است؛ اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس می گوید: طی هفته های اخیر، قیمت بلیط هواپیما با ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت همراه بوده و نه تنها پس از لغو محدودیت ۶۰ درصدی، قیمت ها کاهش نداشته بلکه با افزایش نیز همراه بوده است. وی تاکید کرد بر خلاف وعده وزیر راه مبنی بر کنترل قیمت های بلیط، از یک ماه گذشته تاکنون، نرخ پروازها با نابسامانی همراه بوده و برخی شرکت ها بلیط هواپیما داخلی را با افزایش قیمت به مسافرین خود ارائه می دهند.
نایب رئیس اول کمیسیون عمران مجلس به این نکته اشاره کرد که از دستگاه های نظارتی، انتظار بیشتری برای ورود به نرخ گذاری شرکت های مختلف دارد خواستار ورود مستقیم وزارت راه به موضوع قیمت بلیط هواپیما شد. در صورتی که افزایش نرخ بلیط، تنها به مسیر های هوایی ختم نشده و خطوط ریلی و جاده ای نیز با افزایش قیمت همراه بوده است. با این حال اجازه افزایش قیمت بلیط های پرواز را در نوروز ۱۴۰۱ نداده و خواستار نظارت مستقیم وزارت راه و شهرسازی بر عملکرد شرکت های هواپیمایی داخلی شد.
به هر حال مجموعه عوامل، از عدم نظارت بر نرخ بلیت هواپیماها و رعایت سقف فروش پس از ابلاغیه جدید ستاد ملی مقابله با کرونا، تا کمبودهای ناوگان هوایی و عدم امکان رعایت این ابلاغیه برای پروازهایی که در این هفته و هفته آینده انجام می شود اما بلیت آنها در هفته گذشته به فروش رسیده است، موجبات بروز نارضایتی در بین مسافران و حتی شرکتهای هواپیمایی را ایجاد کرده است و در این میان سکوت وزیر راه و شهرسازی و مسئولان مربوطه قابل تامل است!
 
 


کد مطلب: 161153

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/161153/اعتراض-مسافران-نارضایتی-ایرلاین-سکوت-وزیر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir