کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از توزیع کالا و اُمیکرون در مترو تا دستور رئیس قوه قضائیه برای نظارت بر توزیع کالا

آیا دولت طرح موثری برای توزیع کالاهای اساسی دارد؟

2 اسفند 1400 ساعت 19:23

گرانی کالاهای اساسی معضلی است که در ماه های اخیر بیش از همیشه مردم را آزار می دهد.


گروه سیاسی – هدیه گل محمدی: گرانی کالاهای اساسی معضلی است که در ماه های اخیر بیش از همیشه مردم را آزار می دهد. گرانی عجیب و غریب برنج، آن هم در حالی که ایران در حال تهاتر نفت با برنج است، آخرین پرده از گرانی هایی است که در این مدت از گوشت و مرغ تا حبوبات و میوه را فرا گرفته است. با این وضعیت مردم رد حالی به استقبال عید نوروز می روند که بسیاری از خانواده ها نه تنها نمی توانند برای خرید لباس نو اقدام کنند، بلکه گرانی میوه و شیرینی به حدی است که توان خرید حداقل وسایل پذیرایی هم برای بسیاری میسر نیست.
در طول این ماه ها دولت وعده های بسیاری درباره قیمت گذاری و توزیع بدون واسطه کالاهای اساسی برای مدیریت بازار داده است که تقربا هیچ کدام عملی نشده است. در ماه های ابتدایی شروع به کار دولت، وقتی قیمت لبنیات یکباره بیش از 50 درصد گران شد، دولتکردان از ارزانی 20 درصدی محصولات لبنی و قیمت گذاری دستوری در این حوزه سخن گفتند که در عمل به جایی نرسید. پس از آن درباره ثبت نام اینترنتی و توزیع برای ارسال مستقیم کالاهایی چون مرغ و روغن و شکر به در منازل، تبلیغات زیادی شد که از همان ابتدا معلوم بود طرحی فضایی است و امکان اجرا ندارد.
اینک در آستانه نوروز گویی تمام توان دولت صرف ذخیره سازی میوه های عید شده و به بقیه موارد کاری ندارد؛ اگرچه معلوم نیست در آستانه عید در این زمینه هم شاهد روندی مطلوب باشیم. شاید بر همین اساس است که در پایتخت، شهرداری هوس کرده که به کمک دولت بیاید و مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران از آماده‌سازی ۹ غرفه عرضه مستقیم کالاهای اساسی در هفت ایستگاه‌ مترو خبر داده است.
وی با اعلام اینکه مسافران مترو، مصرف‌کنندگان واقعی بازار هستند، افزود: این سازمان در قالب یک کار جهادی با مشارکت و همکاری قابل تقدیر شرکت بهره‌برداری مترو، تصمیم گرفته تا کالاهای ضروری را بدون واسطه به دست مردم برساند. در این غرفه‌ها، اقلام مورد نیاز مردم که در مرحله نخست شامل برنج، روغن، قند و شکر با قیمت‌های تنظیم بازار خواهد بود را با نازل‌ترین سود و بدون واسطه به دست مصرف‌کنندگان واقعی شهروندان می‌رسانیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تأکید بر اینکه در ابتدای اجرای این طرح از بهره‌برداران میادین میوه و تره بار استفاده می‌شود که بتوانند در فاز اول کالاهای اساسی را در اختیار مردم قرار دهند، خاطرنشان کرد: در ادامه، سایر محصولات مصرفی خانواده‌ها از جمله میوه‌های بسته‌بندی شده به فهرست ارزاق و مایحتاج عمومی که در غرفه‌های واقع در ایستگاه‌های مترو عرضه می‌شود، اضافه خواهند شد.
این اقدام در حالی انجام می شود که این روزها افزایش ابتلا و مرگ های ناشی از سویه جدید کرونا وجود دارد و علی القاعده همه باید به فکر خلوت تر کردن مراکزی چون مترو باشند؛ اما دقیقا در اوج این وضعیت شهرداری از چنین طرح هایی رونمایی می کند که بدون شک باعث شلوغی بیش از حد مترو و شیوع بیماری در این مناطق شود.
اگرچه در اعلام این طرح اعلام شده که شهرداری منتفعت مادی ندارد، اما نمی توان این سخن را باور کرد. اگر این نهاد به فکر مردم است، چرا به دولت کمک نمی کند تا طرح ثبت نام اینترنتی و توزیع در منازل را به ثمر بنشاند و بدون توجه به وضعیت اُمیکرون در کشور و قرمز بودن تهران، دنبال کارهایی است که در بهترین حالت فعالیتی تبلیغاتی محسوب می شود، و چیزی شبیه نوشتن نام علیرضا زاکانی بر سنگ مزار نیما یوشیج است!
روز دوشنبه همزمان با اعلام این موضوع، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای‌عالی این قوه، شبکه توزیع را یکی از اضلاع مهم در ساختار اقتصاد و بازار دانست و با اشاره به ناسالم و معیوب بودن شبکه توزیع محصولات در کشور، با توجه به در پیش بودن ایام عید نوروز به دادستان‌های سراسر کشور مأموریت داد که در راستای وظایف نظارتی برای اصلاح چرخه معیوب و ناسالم توزیع اقدام جدی داشته باشند و نهایت مساعدت را با دولت و تعزیرات برای نظارت بر توزیع محصولات در بازار انجام دهند تا از این ناحیه مشکل و گرفتاری برای مردم ایجاد نشود.
او درعین‌حال از اقدامات دولت سیزدهم برای رفع معایب و ایرادات شبکه توزیع محصولات در کشور و مقابله با سوداگری‌های برخی دلال‌ها و واسطه‌ها، تقدیر به عمل آورد و بیان داشت: بدون تردید دستگاه قضایی در جهت رفع اشکالات شبکه توزیع محصولات در بازار، مساعدت‌های لازم را به دولت انجام می‌دهد.
این در حالی است که همانطور که بیان شد دولت طرح عملیاتی موثری برای توزیع کالاهای اساسی ندارد و به نظر می رسد در شرایط بی عملی دولت، تلاش قوه قضائیه در این زمینه نمی تواند چندان ثمربخش باشد.
 
 
 


کد مطلب: 161331

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/161331/آیا-دولت-طرح-موثری-توزیع-کالاهای-اساسی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir