کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در دیدار با برخی علما و مراجع تقلید قم:

استقلال حوزه‌های علمیه و حمایت از ارکان حکومت تفکیک شود

31 ارديبهشت 1401 ساعت 18:17

دبیرکل حزب مردم‌سالاری به نمایندگی از مدیران و مسئولان این حزب و در دیدار با برخی علما و مراجع تقلید در قم بر استقلال حوزه‌های علمیه در عین همراه بودن با ارکان حکومت و حمایت از اصل نظام تاکید کرد.


دبیرکل حزب مردم‌سالاری به نمایندگی از مدیران و مسئولان این حزب و در دیدار با برخی علما و مراجع تقلید در قم بر استقلال حوزه‌های علمیه در عین همراه بودن با ارکان حکومت و حمایت از اصل نظام تاکید کرد.
دکتر مصطفی کواکبیان گفت: می‌بایست بین این دو موضوع مهم تفکیک قائل شد تا به جامعه اینگونه القا نشود که همه مشکلات و معضلات متعلق به روحانیت و مراجع تقلید و علما و مدرسین در حوزه علمیه می‌باشد چون متاسفانه در حال حاضر همه مشکلات موجود که به علت اتخاذ برخی تدابیر نادرست و ضعف در مدیریت و موارد دیگر رخ داده است را، مردم به گردن روحانیت انداخته و از آنها مطالبه می‌کنند.
دکتر مصطفی کواکبیان همچنین در این دیدار‌ها به بررسی و بیان مشکلات عدیده‌‌ای که بر دوش مردم گذاشته شده است و همگان با آن درگیر هستند به ارزیابی دقیق اینگونه مشکلات پرداخت و افزود: قبل از انجام جراحی اقتصادی که آن هم در مواردی با مشکلاتی همراه بوده است می‌بایست نهایت تلاش و کوشش و برنامه بر حل معضل برجام صورت می‌گرفت چون می‌بایست همگان به این موضوع مهم توجه کنند که حل برجام یک جراحی بزرگ اقتصادی در پیکره جامعه اقتصادی و غیر اقتصادی می‌باشد.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به دغدغه‌هایی که مراجع و علمای حوزه در دفاع از حقوق مردم دارند، اما بیان مشکلات و دفاع از حقوق مردم از سوی آنها به خوبی به چشم نمی‌آید و باعث بروز برخی نارضایتی و گلایه‌ها در جامعه شده است.
دکتر کواکبیان اظهارداشت: چالش و مشکل مهم دیگری که جامعه جوان در حال حاضر با آن مواجه می‌باشد وجود برخی شبهات برای این نسل در حوزه دین و مبانی دینی است که می‌بایست پاسخ‌های لازم و کلیدی از سوی علمای حوزه به این نسل مهم و آینده‌ساز داده شود.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری همچنین بازنگری در اصول قانون اساسی را در راستای تقویت جمهوریت نظام پس از گذشت چهار دهه از عمر نظام جمهوری اسلامی ضروری دانست و گفت: صرفا یک مورد بازنگری در قانون اساسی آن هم در سال 68 رخ داده است که با توجه به تغییر و تحولات شگرف صورت گرفته در همه عرصه‌های جامعه ما نیازمند انجام بازنگری و اصلاح در قانون اساسی در راستای پاسخگویی به مطالبات مردم هستیم.
شایان ذکر است هشتاد و نهمین همایش فصلی حزب مردم سالاری در قم و با حضور دبیرکل و اعضای شورای مرکزی، دفتر سیاسی، دبیران استان‌ها و مسئولان شاخه‌ها برگزار گردید.
در حاشیه برگزاری این همایش فصلی از سوی ستاد برگزاری همایش هشتاد و نه، دیدار با برخی از مراجع تقلید و علما و مدرسین حوزه علمیه تدارک دیده شده بود که این دیدار‌ها صبح و عصر پنجشنبه انجام شد.
حضور در دفتر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و دیدار با برخی از اعضای این مجمع و دبیرکل آن آیت الله سید حسین موسوی تبریزی اولین برنامه حزب مردم سالاری در حاشیه برگزاری این همایش بود.
در این دیدار ابتدا دکتر مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری سخنان مهمی در ارتباط با جایگاه احزاب در جامعه، نقش موثر مراجع تقلید و علما در پیگیری مطالبات مردم و بیان مشکلات و اتخاذ برخی تدابیر و برنامه‌ها برای برون‌رفت از مشکلات فعلی بیان نمود و تعدادی از اعضای شورای مرکزی و دبیران استان‌ها نیز سخنانی بیان نمودند.
در ادامه این دیدار و جلسه مهم و صمیمی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه بر انجام رفتار همراه با صداقت و حسن نیت از سوی کارگزاران و مدیران در جامعه در راستای احقاق حقوق مردم و دفاع از حقوق همه جانبه آنها تاکید کرد و گفت: این نظام و انقلاب و جامعه متعلق به همه مردم می‌باشد و خود آنها در استقرار و تقویت آن نقش مهم و موثری داشته‌اند و لذا می‌بایست مردم را در تصمیمات، تحولات و موارد مهم دیگر غریبه فرض نکرد و نهایت تلاش و کوشش مدیران دولتی و حکومتی در راستای توجه به حل مشکلات آنها باشد.
آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی تاکید کرد: مشکلات فعلی در جامعه که اقشار مختلف با آن گریبان گیر بوده و با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، به هیچ وجه در شأن و منزلت این مردم نبوده و نیست و این مردم صبور، قانع و دوست‌دار کشور و حکومت را نمی‌بایست با مشکلات و معضلات متعدد رها کرد و در جهت حل مشکلات و برطرف کردن مطالبات آنها نهایت کوشش و تلاش به عمل آید.
وی در ادامه بر فعالیت حزبی و به روز بودن و در صحنه بودن احزاب و فعالان حزبی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه حزب مردم سالاری از احزاب فعال قانونمند در جامعه حزبی ایران می‌باشد که در چند دهه گذشته عملکرد و بیلان کاری قابل قبولی از خود به یادگار گذاشته است و شخص دبیرکل این حزب آقای دکتر کواکبیان از افراد و شخصیت‌های جسور و با شهامت می‌باشد که همواره در جهت دفاع از حقوق مردم و بیان مطالبات و مشکلات آنها در صحنه حاضر بوده و با صداقت به بیان آنها پرداخته است.
دبیرکل حزب اصلاح طلب مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با درخواست از دیگر احزاب و گروه‌های اصلاح طلب در جهت همبستگی و وحدت بیشتر و پرهیز از برخی اختلافات اظهار داشت: جامعه اکثریتی با مرام و مشی اصلاح طلبی همسو و همگام می‌باشد و این هنر احزاب اصلاح طلب می‌باشد که از این ظرفیت و پتانسیل مهم نهایت استفاده را به عمل آورند.
در ادامه دیدارهای مسئولان حزب مردم‌سالاری با مراجع و علما، به دلیل رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی و مساعد نبودن وضعیت آیت الله بیات زنجانی، تعدادی از اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی و دبیرکل حزب مردم سالاری با حضور در دفتر این مرجع تقلید با ایشان دیدار و گفت‌وگو کردند.
در ابتدای این دیدار دکتر کواکبیان، دبیر کل حزب مردم سالاری طی سخنانی به بیان برخی مشکلات در جامعه و مطالبات به‌حق مردم و نقش موثر مراجع تقلید و علما در بیان مطالبات و خواسته‌های مردم و انعکاس آنها به حاکمیت و دولت و در نتیجه حل مشکلات متعدد جامعه از این طریق، پرداخت و بر ظرفیت و پتانسیل مهم مراجع تقلید در جامعه و بخصوص پاسخگویی به شبهات دینی موجود در بسیاری از نسل جوان تاکید کرد.
پس از سخنان دبیرکل و برخی افراد حاضر، آیت الله بیات زنجانی از مراجع تقلید با ابراز خرسندی و خوشحالی از فعالیت احزاب و فعالان حزبی در جامعه در جهت تقویت جامعه مردم سالار و جمهوریت نظام با ذکر برخی مشکلات و معضلات فعلی حاکم در کشور که هزینه و صدمات بیشتر آن را اقشار متوسط و پایین دست در جامعه پرداخت می‌کنند اظهار داشت: می‌‌بایست این مطالبات و خواسته‌های مردم از طیف و سلایق مختلف از سیاست تا اقتصاد مورد توجه مسئولان و حاکمیت قرار گیرد و اقدامات لازم در جهت برون رفت از این مشکلات و حل آنها صورت گیرد.
این مرجع تقلید در ادامه تاکید کرد: مشکل مهمی که جامعه اسلامی در کشورهای مختلف با آن مواجه است و قدرت‌های بیگانه از آن بهره لازم را در جهت وارد کردن آسیب و ضربه به پیکره جامعه اسلامی و اسلام ناب محمدی می‌برند، وجود قرائت‌های مختلف و انحرافی از دین مبین اسلام با عناوین و موارد مختلف می‌باشد که هدف آنها معرفی اسلام همراه با خشونت، تحجر و ظلم می‌باشد که می‌بایست نخبگان و فعالان حزبی در جهت مقابله با این مشکل و انحراف بزرگ فعالیت‌های لازم را انجام دهند.
در ادامه دیدار‌های صورت گرفته از سوی اعضای حزب مردم‌سالاری، دیدار با آیت الله محمدعلی گرامی قمی از مراجع عظام تقلید انجام شد و در این دیدار ابتدا دبیرکل حزب مردم سالای سخنانی ایراد نمود.
این مرجع تقلید شیعیان در این دیدار ضمن تقدیر و تشکر از حضور دبیرکل و دیگر اعضای حزب مردم سالاری در منزل و بیت ایشان، فعالیت حزبی و گروهی را اقدامی لازم در راستای توسعه و رشد در همه فعالیت و عرصه‌ها در جامعه ذکر نمود.
 آیت الله محمدعلی گرامی قمی با ابراز تاسف از وجود مشکلات، تنگناها و معضلات اقتصادی و معیشتی برای اقشار مختلف مردم با همدردی با مردم از اقشار مختلف خواستار توجه جدی و اصولی به حل مشکلات آنها شد.
ایشان نقش علما و مرجع تقلید را در پیگیری مطالبات و مشکلات مردم مهم دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر به نظرات جماعت ما نیز زیاد توجه نمی‌شود و حتی موانعی نیز در برخی اظهارنظرها و بیان حقایق صورت می‌گیرد اما ما معتقد به دفاع از حقوق مردم بوده و هرگاه که در این زمینه احساس و دغدغه‌ای صورت گیرد از آن دریغ نمی‌کنیم.
این مرجع تقلید وجود این همه مشکل و دردسر و تنگناها را در شأن و منزلت جامعه ایرانی با سابقه درخشان در همه عرصه‌ها ندانست و گفت: تا دیر نشده باید مقامات مسئول فکر اساسی برای حل مشکلات مردم کنند.
دیدار آخر اعضای حزب مردم‌سالاری در حاشیه همایش فصلی هشتاد و نه با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی بود.
در این دیدار پس از سخنان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی طی سخنانی بر سپردن سمت و مناصب دولتی و حاکمیتی به افراد و اشخاص متخصص، با برنامه و کارآمد در جامعه تاکید کرد و گفت: با احساسات و هیجانات سیاسی و برنامه‌های شعارگونه هیچ گاه نمی‌توان به توفیق و موفقیت‌های درخور توجه و قابل قبول رسید و در هر جامعه‌ای که برنامه‌های بلندمدت در همه زمینه و عرصه‌ها وجود داشته باشد، قطعا آن جامعه با رشد و توسعه همگون و متوازن در همه عرصه‌ها مواجه می‌شود و می‌بایست تجربه صورت گرفته در بسیاری از کشورهای جهان و بویژه منطقه خلیج فارس را سرلوحه انجام اقدامات و فعالیت‌ها قرار داد.
همچنین مسئولان حزب مردم سالاری قبل از دیدار با حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی با حضور در موزه و موسسه بزرگ قرآنی و فرهنگی آیت الله سیستانی در قم از نزدیک شاهد بسیاری از آثار مهم دینی و قرآنی و نسخ ویژه قرآنی بودند و توضیحات لازم از سوی مدیر و مسئول این موزه ارائه شد.
در پایان این همایش و دیدار با برخی مراجع و علمای حوزه، دکتر مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری و نماینده ادوار مجلس و برخی از اعضای شورای مرکزی دفتر سیاسی این حزب با حضور در مزار
آیت‌الله العظمی شیخ یوسف صانعی ضمن زیارت و قرائت فاتحه با ابراز همدردی مجدد با فرزند ارشد این مرجع عظام تقلید (حجت الاسلام و المسلمین فخر الدین صانعی که از اساتید و مدرسان برجسته در حوزه علمیه می‌باشد) و برخی اعضای ارشد دفتر ایشان با دیدگاه‌های نوین و اندیشه‌های مترقی این مرجع نو اندیش در حوزه‌های علمیه تجدید پیمان کردند.
در هشتاد و نهمین همایش فصلی حزب مردم‌سالاری چه گذشت؟
هشتاد و نهمین همایش و نشست فصلی حزب مردم‌سالاری با حضور دبیرکل، اعضای شورای مرکزی، دفتر سیاسی، دبیران استان‌ها و مسئولین شاخه‌ها صبح و عصر پنجشنبه در قم برگزار شد.
در این همایش دکتر مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری طی سخنانی بر تقویت جایگاه احزاب در جامعه و کشور در راستای برون رفت از بسیاری از مشکلات و موانع و ایجاد یک جامعه مردم سالار تاکید کرد و گفت: هر آنچه فعالیت احزاب در چهارچوب و مقررات قانونی و با تکیه بر مطالبات و خواسته‌های مردم بیشتر باشد و نمود بهتری از خود در جامعه باقی بگذارد، قطعا مردم و جامعه و کارگزاران به سهولت می‌توانند بر مشکلات غلبه کرده و حرف یکدیگر را راحت‌تر و با پرداخت هزینه خیلی کمتر متوجه شوند.
وی افزود: نمی‌بایست فعالیت احزاب صرفا به زمان و فصول انتخاباتی محدود شود و عمده تلاش و سعی ما در حزب مردم سالاری بر این است که با برگزاری منظم همایش‌های فصلی و کنگره سالانه و جلسات دیگر، به اصول اولیه اخلاق حزبی و در خدمت مردم بودن پایبند باشیم و تاکنون نهایت تلاش و کوشش ما در راستای دفاع از مطالبات مردم و ایجاد یک جامعه با نشاط، سالم و حضور مدیران شایسته و نخبه با تخصص‌های لازم در مناصب مدیریتی در لایه‌های مختلف بوده است.
در ادامه این نشست فصلی برخی اعضای شورای مرکزی، دفتر سیاسی و دبیران استان‌ها نیز پیرامون مباحث مختلف حزبی و سیاست داخلی و خارجی کشور و مشکلاتی که جامعه در حال حاضر با آن گریبان گیر است سخنانی ایراد نمودند.
دکتر ابراهیمی، عضو دفتر سیاسی و نماینده ادوار مجلس در این همایش بر اهمیت فعالیت و نهادینه شدن فرهنگ حزبی در جامعه در اقشار مختلف تاکید کرد و گفت: با کارآمدی و اقتدار احزاب و در صحنه بودن آنها می‌توان به یک جامعه ایده‌آل و رو به توسعه و پیشرفت امیدوار بود و در حزب مردم سالاری نیز تلاش‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.
حجت حیدری، عضو دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری سخنران دیگر این همایش بود که در سخنانی احزاب را ارکان و پایه‌های مهم و کلیدی در یک جامعه مردم‌سالار دانست و گفت: تا زمانی که فرهنگ حزبی و نگاه مثبت به فعالیت احزاب در جامعه مدنظر قرار نگیرد و نهادینه نشود، ما همانند گذشته با مشکلات و بحران‌های متعدد در انتخابات و انتخاب افراد شایسته و متکی به جامعه مردم سالار مواجه خواهیم شد و مشاهده شده است که هر گاه در زمان و فصول انتخاباتی احزاب و گروه‌ها با لیست‌های قوی وارد صحنه انتخابات شده‌اند و مردم با آگاهی و منشی بیشتر جریانی و حزبی رای داده‌اند، با مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری با برنامه‌تر و کارآمدتری مواجه بوده‌ایم.
دبیر حزب مردم‌سالاری در استان قم بر استفاده از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در جامعه و بویژه نسل جوان و تحصیلکرده از سوی احزاب در راستای تقویت سرمایه انسانی کارآمد از سوی آنها تاکید کرد و گفت: کار حزبی و تشکیلاتی یک کار زمان‌بر می‌باشد و می‌بایست افرادی که علاقه‌مند به حضور در کار حزبی هستند، با انگیزه و نشاط لازم وارد این عرصه شده و یک نگاه میان مدت و بلندمدت از این نوع از فعالیت برای خویش ترسیم نمایند.
وی احزاب و گروه‌های سیاسی را از حلقه‌های وصل و اتصال مردم به کارگزاران در یک کشور و حکومت دانست و گفت: اگر جامعه به فعالیت‌های حزبی از سوی احزاب و افراد موثر در آن اعتماد داشته باشند و این احزاب نیز با سراحت و جسارت به دفاع از مطالبات و خواسته‌های مردم بپردازند و حلقه وصلی میان مردم و حاکمیت تلقی شوند، قطعا ما با یک جامعه با مشکلات کمتر و اتخاذ برنامه‌های جامع‌تر و پرداخت هزینه‌های کمتر از سوی مردم و حاکمیت مواجه خواهیم بود.
در این همایش و با نظر اکثریت جمع حاضر برخی مصوبات و انجام برنامه‌های آتی حزب به تایید اکثریت افراد رسید و نمایی از فعالیت‌های حزب تا پایان امسال از سوی دبیرکل و دیگر اعضا ترسیم گردید.
 
























کد مطلب: 163817

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/163817/استقلال-حوزه-های-علمیه-حمایت-ارکان-حکومت-تفکیک-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir