کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستورات جدید برای نحوه اجرای قانون عفاف و حجاب

گشت ارشاد برای مسئولان یا برای بدحجاب‌ها؟!

امام جمعه تهران: بسیاری از بی‌حجاب‌ها، زن‌ها و بچه‌های دزدها هستند! فاضل میبدی: مشکل اصلی کشور، بدحجابی نیست

19 تير 1401 ساعت 22:19

درست یک سال پس از مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری که سیدابراهیم رئیسی در آن گفته بود: «ما گشت ارشاد خواهیم داشت برای مدیران» او دستورات جدیدی برای مقابله با بدحجابی صادر کرد تا شاهد دور تازه‌ای از برخورد با بدحجابی، چه در ادارات و چه در خیابانها و مراکز خرید، با حضور خودروهای پلیس امنیت اخلاقی یا همان ون‌های گشت ارشاد در خیابانها باشیم.


گروه اجتماعی- سعید تهرانی: درست یک سال پس از مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری که سیدابراهیم رئیسی در آن گفته بود: «ما گشت ارشاد خواهیم داشت برای مدیران» او دستورات جدیدی برای مقابله با بدحجابی صادر کرد تا شاهد دور تازه‌ای از برخورد با بدحجابی، چه در ادارات و چه در خیابانها و مراکز خرید، با حضور خودروهای پلیس امنیت اخلاقی یا همان ون‌های گشت ارشاد در خیابانها باشیم. این بار علاوه بر گشت‌های ارشاد، ادارات و سازمانهای دولتی نیز قرار است شدت عمل بیشتری در مبارزه با بدحجابی داشته باشند. از سوی دیگر فشار بر روی مالکان رستورانها و کافه‌ها هم برای عدم ارائه خدمات به مشتریان بدحجاب افزایش یافته است. 
به گزارش مردم سالارى آنلاين ،هفته گذشته بود رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورا را موظف کرد با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی نسبت به اجرای قانون مصوب مجلس و قانون سال ۱۳۸۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اهتمام لازم را داشته باشند. در این قانون بیش از سیصد وظیفه برای وزارتخانه‌ها و سازمانها و ارگانهای مختلف کشور برای اجرای قانون حجاب و عفاف مشخص شده است. جالب اینجاست که این قانون هم در اوایل ریاست جمهوری فردی گذاشته شد که ادعا می کرد مشکل کشور، مو و لباس جوانان نیست؛ یعنی محمود احمدی‌نژاد! 
اما در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نه تنها وظایفی برای ترویج و توسعه حجاب به سازمان‌ها و نهادهایی چون وزارت ارشاد، بسیج، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیما و … داده شده، بلکه بخشی از دستورات مشخصا به چند وزارتخانه اقتصادی مربوط است که همین امر هم انتقادهایی را در پی داشته است؛ چراکه صدور چنین دستوراتی، آن هم به وزارتخانه‌هایی که وظیفه اصلی آنها ساماندهی امور اقتصادی کشور و در حال حاضر در اجرای مسئولیت‌های اصلی خود هم ناکام بوده‌اند، به معنای در نظر گرفتن اولویتهای اصلی قلمداد شده است. 
بخشی از تکالیفی که ارگانهای مختلف در مورد حجاب بر عهده دارند بدین شرح است:
-حمایت عملی از طراحان و تولیدکنندگان پوشاک‌های ساده و اسلامی
- حمایت کامل ـ حتی یارانه‌ای ـ از واحدهای تولیدی پارچه‌های چادری
-کنترل اماکن تجاری عمومی (شامل فروشگاه‌ها، مجتمع‌های تجاری، نمایشگاه‌ها و…) از نظر پوشش و بدحجابی
- اهتمام برای اجرای مناسب‌تر مقررات در چیدمان آرایش/ تزیین ویترین‌ها
- ممنوعیت ورود، تولید و عرضه مجسمه‌ها، عروسک‌ها، مانکن‌ها
-وضع تعرفه گمرکی ویژه بر پوشاک و محصولات فرهنگی و کالاهای مغایر با عفت عمومی و شئونات اسلامی.
-مسدود کردن سایت‌های ضداخلاقی و ضدحجاب
-تأکید بر تسریع در ایجاد سیستم فیلترینگ هوشمند برای جلوگیری از افزایش بی‌بندوباری در جامعه.
جچالب اینجاست که حتی وظایفی نیز برای وزارت راه و شهرسازی مشخص شده همانند «تأکید بر اجرای مقررات ساختمانی در جهت استفاده از معماری متناسب با فرهنگ دینی» و «رعایت موازین شرعی به لحاظ عدم دید داشتن ورودی خانه‌ها، درب ورودی ‌خانه‌های آپارتمانی به گونه‌ای طراحی گردد که به هنگام بازشدن، محوطه داخلی خانه (اتاق‌های نشیمن و‌هال) در معرض دید نباشد.»
ترویج فرهنگ عفاف در حوزه وزارتخانه و نظارت بر رعایت حجاب اسلامی توسط شاغلین در آن وزارتخانه و ادارات تابعه در سراسر کشور از دیگر وظایف مشخص شده است.  
این دستورالعمل‌ها که وزارتخانه‌ها و سازمانهای اقتصادی را هم درگیر مساله حجاب کرده، واکنش‌هایی را هم برانگیخته است. به عنوان مثال سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره حجاب واکنش‌های زیادی در پی داشت. منتقدان میگفتند بهتر است رئیس کل بانک مرکزی به وظیفه اصلی خود که حفظ ارزش پول ملی است بپردازد. علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی هفته گذشته با اشاره به این که ابلاغیه‌ها و مقررات مربوط به «عفاف و حجاب» که فقط «مقدمه‌ کار» است به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است، گفته بود: «اجرای سیاست‌های مربوط به عفاف و حجاب نباید محدود به ابلاغ بخشنامه و نامه‌نگاری باشد بلکه باید در بانک‌های کشور مسئولین فرهنگی وجود داشته باشند تا ضمن پیگیری جدی اجرای دستورالعمل‌ها، آموزه‌ها و مقررات ابلاغی ستاد امر به معروف و نهی از منکر را به صورت عملی پیاده سازی و رصد کنند.»
برخورد با بدحجابی، در مشهد نیز بسیار جدی بوده است. فعالیت ۱۰۸ تیم «ارزیابان عفاف و حجاب» در مشهد هم در شبکه‌های اجتماعی با انتقادات فراوانی مواجه شده است چرا که بودجه تخصیص یافته به همین تیمهای ارزیاب، به حدی است که بخشی از مشکلات اقتصادی اقشار فرودست را می توانست حل کند. انتقاد از اولویت یافتن مقابله با بدحجابی بر مقابله با گرانی و رفع مشکلات اقتصادی، حتی انتقاد برخی روحانیون رو هم در پی داشته است؛ بطوریکه حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در حال حاضر مشکل کشور، بدحجابی نیست. هر سال تابستان، مسئله حجاب مطرح می‌شود که امسال این موضوع تندتر بیان شده و رئیس‌جمهور نیز به موضوع ورود پیدا کردند. اگر دولت، خطیبان نماز جمعه و مسئولان همه تلاش خود را برای حل گرانی‌ها، تحریم و مشکلات اقتصادی انجام بدهند، این مشکلات خودش حل می‌شود؛ تامادامی‌که مشکلات اقتصادی حل نشود، مشکلات دیگر باقی است.
مشکل اصلی کشور، بدحجابی نیست
فاضل میبدی در پاسخ به این سؤال که آیا تندروی‌ها بر سر حجاب، برای منحرف‌کردن افکارِعمومی از مسائل اصلی است، گفت: من کلمه فریب را به‌کار نمی‌برم و شاید اصطلاح درستی نباشد، من احتمال می‌دهم و ممکن است یک عده برای انحراف ذهن مردم از مشکلات اقتصادی و اجتماعی، آن‌ها را به‌سمت ماجرای دیگری هدایت کنند. خیزی که برای مسئله حجاب برداشتند، برای آن قانون گذاشته و افراد را از حقوق شهروندی بازمی‌دارند، کار درستی نیست. برای اصلاح جامعه و کم‌شدن آسیب‌های اجتماعی، باید به سراغ حل ریشه مشکلات رفت. ریشه مشکلات نیز بی‌اعتمادی‌ها، گرانی و مشکلات اقتصادی است که جامعه را ناامید می‌کند. 
میبدی در پاسخ به این سؤال که روش‌های تند و ضربتی در مسائلی مانند حجاب، برای اقناع نسل جوان جواب می‌دهد یا خیر، بیان کرد: جواب خیلی بدی دارد و باعث دین‌گریزی و دین‌هراسی می‌شود. نسل جدید، تحصیل‌کرده هستند و افکارشان رشد کرده است. هرچیزی را که به آنان می‌خواهید بگویید، باید با منطق و استدلال باشد. صحبت‌کردن با پرخاش و تهدید با نسل جدید جواب نمی‌دهد. نسل جدید، نسلی نیست که از دیگران تقلید کند و بگوید چشم. نسل جدید انتظار دارد که مشکلات اقتصادی، مالی، شغل و امنیت‌اش حل شود و این مدل تندروی‌ها تا به الآن نتیجه معکوس داشته است. این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به فرمان‌های آتش به اختیار از سوی برخی افراد، خاطرنشان کرد: ما در دنیا، آتش به اختیار نداریم. در دنیا هرچیزی که بخواهد جرم شناخته شود، باید تبدیل به قانون شود؛ یعنی، جرم‌انگاری شود، تعریف شده و مجازات آن تعیین شود. اینکه من در خیابان با یک خانم بدحجاب برخورد کنم علی‌الخصوص برخورد فیزیکی، هل بدهم، چوب و شلاق بزنم خلاف شرع است. نمی‌توان گفت هرکاری که خلاف شرع است، جرم نیز هست؛ وقتی جرم هست پس می‌توان با آن برخورد کنم. اگر جرم است باید تبدیل به قانون شود و من بر این عقیده‌ام که اینگونه مسائل اصلاً جرم نیست. وی افزود: فردی که خلاف اخلاق عمل کرده تا مادامی که به جامعه آسیب نرسانده است، باید او را به حال خودش بگذارند. باید با او صحبت کنند. ما یک گناه و یک جرم داریم. جرم یعنی انسان به حقوق افراد تجاوز می‌کند و حق جامعه را از بین می‌برد؛ اما گناه یعنی من نماز نمی‌خوانم و روزه‌خواری می‌کنم که در این صورت باید با من صحبت شود؛ اما حق ندارند با من برخورد فیزیکی کنند. 
بسیاری از بی‌حجاب‌ها
زن‌ها و بچه‌های دزدها هستند!
سخنان سیداحمد خاتمی هم واکنشهای بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. او گفته بود: «عده‌ای می گویند چرا به چهار تار موی زن که بیرون است گیر می دهید اما به دزدی‌ها و اختلاس‌ها گیر نمی دهید. بنده و سایر خطبای جمعه از جمله کسانی هستیم که همواره بر برخورد با دزدان و مفسدان اقتصادی تاکید داشتیم و قوه قضاییه نیز ورود خوبی به این عرصه داشته است اما بزرگ شدن گناهی به معنای تحقیر گناه دیگر نیست، قطعا دزدی کردن و اختلاس گناه است اما بی حجابی هم گناه است، اتفاقا بسیاری از بی حجابها، زن‌ها و بچه‌های همان دزدها هستند.» فاضل میبدی در واکنش به این سخنان احمد خاتمی: متأسفانه برخی از خطبه‌های نماز جمعه تند است؛ این حرف خیلی زشت و تهمت بزرگی است. ممکن است خانمی بدحجاب باشد؛ اما پدرش بسیار فرد درستکاری باشد. چرا این حرف‌ها را می‌زنیم؟ بسیاری از اختلاس‌گران که در دولت نیز وجود داشتند، خانواده‌هایشان باحجاب بودند و برای حفظ ظاهر حجاب را حفظ می‌کنند. باید دقت کنیم خروجی این تندروی‌ها، چه بوده است. اینکه گشت ارشاد بگذاریم، ایجاد ترس و محدودیت کنیم نتیجه خوبی تا به الآن نداشته است.


کد مطلب: 168377

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/168377/گشت-ارشاد-مسئولان-یا-بدحجاب-ها

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir