کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رهبر القاعده جلوی چشم طالبان کشته شد

قتل الظواهری با شلیک پهپاد سیا

11 مرداد 1401 ساعت 21:06

صبح دیروز، رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی «سیا» CIA یک هدف مهم القاعده را در افغانستان با پهپاد مورد حمله قرار داده است. ساعاتی بعد ، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد این هدف مهم القاعده، «ایمن الظواهری» رهبر القاعده بوده است که آمریکا از سال‌ها پیش در تعقیبش بوده است.


گروه بین‌الملل - هدیه ‌گل‌محمدی: صبح دیروز، رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی «سیا» CIA یک هدف مهم القاعده را در افغانستان با پهپاد مورد حمله قرار داده است. ساعاتی بعد ، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد این هدف مهم القاعده، «ایمن الظواهری» رهبر القاعده بوده است که آمریکا از سال‌ها پیش در تعقیبش بوده است. واشنگتن پست نوشته الظواهری در محله دیپلماتیک کابل هدف عملیات واقع شد. نیویورک تایمز نیز عنوان کرده که این خانه به سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان تعلق داشته است. «ابومحمد، ابوفاطمه، محمد ابراهیم، ابوعبدالله، ابوالمعز، طبیب، معلم، نور، استاد، ابومحمد نورالدین و عبدالمعز» یک نام خوف‌انگیز برای آمریکا بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،قتل الظواهری توسط پهپاد سیا ، بعد از چهار ماه از حضورش در یک فایل تصویری در آوریل صورت می‌گیرد. الظواهری آن زمان شایعه قتلش را تکذیب کرده بود. الظواهری که سابق بر این چشم پزشک و از خانواده متوسطی از پزشکان و روحانیان دینی بود، رهبری القاعده را بعد از کشته شدن اسامه بن لادن به دست نیروهای آمریکایی در مه ۲۰۱۱ برعهده گرفت. پیش از آن الظواهری دست راست بن لادن و صاحب نظر در القاعده بود.
برنامه «پاداش به خاطر عدالت» وابسته به وزارت خارجه آمریکا نیز پاداشی شامل ۲۵ میلیون دلار را در ازای دادن اطلاعاتی برای بازداشت الظواهری تعیین کرده بود.
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان پیش از ظهر دیروز حمله آمریکا به منطقه شیرپور در کابل، پایتخت افغانستان و کشته شدن ۱۰ تن در منطقه مورد هدف، را بدون اعلام هویت آنها تایید و آن را به شدت محکوم کرد.
رهبر القاعده در خانه امن حقانی
ظرف یکسال گذشته ، گزارش‌های متعددی در رسانه‌های آمریکایی در رابطه با ارتباطات القاعده و طالبان منتشر شده است. مشخصا گفته می‌شود که شبکه حقانی رفاقت‌های قدیمی با القاعده را به رغم توافق دوحه با آمریکا حفظ کرده‌است. روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد که اعضای شبکه تروریستی حقانی تلاش داشتند تا محل زندگی امن ایمن الظواهری را مخفی و دسترسی به این مکان را محدود کنند.
براساس گزارش نیویورک تایمز، محل زندگی الظواهری متعلق به دستیار ارشد سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان بوده است. در گذشته، شایعه شده بود که الظواهری در پاکستان زندگی می‌کرده است.
این گزارش به نقل از یکی از مقامات آمریکایی نوشت: «کشته شدن او در کابل نه تنها وجود مرزهای نفوذپذیر بین دو کشور را ثابت، بلکه به استفاده طولانی مدت القاعده از تجهیزات، خانه‌ها، ساختمان‌های هر دو کشور اشاره می‌کند.»
این گزارش افزود: «برخلاف شهر به‌ظاهر ساکت ایبت‌آباد پاکستان، جایی که اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده در سال ۲۰۱۱ کشته شد، جانشین او ظاهرا هفته‌های آخر زندگی خود را دقیقا در پایتخت افغانستان سپری کرد.»
این حمله در نهایت ساعت ۹:۴۸ شب به وقت محلی در تاریخ ۳۰ ژوئیه با یک پهپاد و موشک‌های هلفایر در منطقه شیرپور کابل انجام شد.
بنا به گفته یک مقام اطلاعاتی آمریکا ، فرآیند شناسایی رهبر القاعده از یکسال پیش و همزمان با ورود وی به افغانستان آغاز شده‌است. این مقام می‌گوید : « یکبار که الظواهری به این خانه امن در کابل وارد شد، مقامات او را در بالکن منزلش شناسایی کردند – جایی که او در نهایت مورد هدف قرار گرفت. مقامات، تحقیق و تفحصی را درخصوص این خانه امن انجام دادند و اطمینان حاصل کردند که می‌توانند عملیاتی برای کشتن الظواهری ترتیب دهند.»
نطق ذوق بایدن
ظهر دیروز ، «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا که به دلیل ابتلای دوباره به بیماری کووید -۱۹ در قرنطینه به سر می برد، ضمن تایید قتل الظواهری در سخنانی از کاخ سفید گفت: « رهبر گروه القاعده را که موجب کشته شدن بسیاری از آمریکایی‌ها در حملات مختلف شده بود، در افغانستان کشتیم.»
رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه الظواهری در برنامه ریزی حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نقش داشت، گفت: برای چندین دهه او مغز متفکر حملات به آمریکایی‌ها بود.
رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: اکنون عدالت برقرار شده است و این سرکرده تروریست‌ها دیگر وجود ندارد.
وی تلاش کرد با لحن جدی ، بگوید: «مهم نیست کجا پنهان می‌شوید، اگر تهدیدی برای مردم ما باشید شما را پیدا کرده و ازبین خواهیم برد.»
رئیس جمهوری آمریکا توضیح داد که جامعه اطلاعاتی آمریکا الظواهری را که به مرکز شهر کابل در افغانستان منتقل شده بود، در اوایل سال جاری شناسایی کرد.
بایدن با بیان این که اجازه حمله دقیق برای حذف الظواهری را داده است، مدعی شد به هیچ یک از اعضای خانواده الظواهری و غیرنظامیان آسیبی وارد نشده است. رئیس جمهوری آمریکا که کشورش دو دهه موجب اشغال و خشونت و خونریزی در افغانستان به بهانه مبارزه با گروههای تروریستی شده و سرانجام بسیار آشفته و پر هرج و مرج از این کشور خارج شد، ادعا کرد: دیگر هرگز اجازه نخواهیم داد افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها تبدیل شود.
بایدن با بیان اینکه الظواهری کشته شده است، ادعا کرد: ما مطمئن می‌شویم اتفاق دیگری نمی‌افتد و افغانستان سکوی پرتاب تروریسم نیست.
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد که واشنگتن به دنبال این جنگ نبود و تروریسم سراغ این کشور آمده است.
وی با اشاره حادثه ۱۱ سپتامبر خطاب به کسانی که به گفته او در سراسر جهان به آسیب رساندن به آمریکا ادامه می‌دهند، گفت: ما همچنان هوشیار خواهیم بود و هرگز تسلیم نخواهیم شد.
تلاش برای بازسازی پرستیژ
تصمیم بایدن در مورد افغانستان، محبوبیت او در آمریکا و جهان را تا ۴۰ درصد کاهش داد. تنها ۲۵ درصد مردم آمریکا اقدام دولت بایدن در خروج از افغانستان در شرایط کنونی مورد تایید قرار دادند. خروج غیرمسئولانه بعد از ۲۰ سال ضربه زدن به ثبات و امنیت، آرامش و اقتصاد این کشور در بدترین زمان و شرایط ممکن انجام شد و دردی از مردم افغانستان دوا نکرد.
همچنین شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا متعلق جمهوریخواهان این کشور در مورد این حمله سوالاتی مطرح کرد و نوشت: زمان این حمله، به طور عجیبی مصادف است با یک سال پس از خروج فاجعه بار بایدن از افغانستان و سه ماه قبل از انتخابات میان دوره ای نوامبر.
علاوه بر این، با توجه به تمایل بایدن و مقامات ارشد دولت او برای توجیه مسائل مربوط به امنیت ملی که ثابت شده غیرقابل قبول یا نادرست هستند و احتمالا بعداً نیاز به عقب‌نشینی دارد، کنگره باید این حمله را به طور کامل بررسی کند.
مثلاً اینکه چرا این حمله اکنون اتفاق افتاد؟ بدون هیچ رسانه غربی در افغانستان، مردم آمریکا چگونه می توانند مطمئن باشند که دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟ آیا می‌توانیم تأیید کنیم که ایالات متحده واقعاً ظواهری را به هلاکت رسانده و اینکه تلفات غیرنظامی نداشته است؟
«سوال مهمتر این است که آیا تصمیم پرزیدنت بایدن برای کشتن الظواهریی به این معنی است که دولت او سرانجام تروریست‌های افراطی را به عنوان یک موضوع امنیت ملی با اولویت بالا به رسمیت می شناسد؟»
بایدن باید پاسخگو باشد که چرا پس از اینکه رهبری پرزیدنت ترامپ باعث شد داعش در عراق و سوریه متحمل شکست‌های گسترده شود و خلافت خود را در زمین از دست بدهد، این سازمان تروریستی در حال بازگشت به خاورمیانه است و حضور گسترده ای در افغانستان و آفریقا ایجاد کرده است.
فاکس نیوز ابراز امیدواری کرد، تصمیم بایدن برای کشتن ایمن الظواهری نشانه این باشد که او و مقامات ارشدش متوجه این موضوع هستند و حمله هواپیمای بدون سرنشین که او را به قتل رساند، اساساً برای کسب امتیاز سیاسی انجام نشده است.
معرفی وارث الظواهری در القاعده
گفته می‌شود که وارث احتمالی بعدی رهبری القاعده ، یک نیروی زیرک، آموزش دیده و با تجربه در کشتن سربازان آمریکایی و بریتانیایی است که خود را «شمشیر عدالت» نامیده است. به نوشته روزنامه دیلی میل ، «سیف العدل» مصری یک افسر سابق ارتش است که از اعضای موسس القاعده به شمار می‌رود و اواخر دهه ۸۰ میلادی به گروه تروریستی به نام «مکتب الخدمت» ملحق شد.
بعد از مدتی او با اسامه بن لادن و الظواهری آشنا شد و به زودی به گروه مجزایی به نام «جهاد اسلامی مصر» پیوست. مساله دیگری که از او می‌دانیم این است که سیف العدل حدود ۶۰ ساله یکی از جوانترین رهبران القاعده است و وقتی ۳۰ سال داشت شاهد عملیات «سرنگونی بلک‌هاوک» در موگادیشو، سومالی بود که در جریان آن عملیات، ۱۹ سرباز آمریکایی کشته شده و اجسادشان در خیابان‌ها به نمایش درآمد.
از زمان کشته شدن اسامه بن لادن در ۲۰۱۱، العدل به یکی از استراتژیست‌های مهم در داخل القاعده تبدیل شد. نام واقعی العدل «محمد صلاح‌الدین زیدان» است.
«حمزه» پسر اسامه بن لادن که قرار بود جانشین پدر شود در سال ۲۰۱۹ کشته شد و «ابو محمد المصری» هم که استراتژیست ارشد این گروه بود در سال ۲۰۲۰ ترور شد.
اطلاعات ایالات متحده می‌گوید: العدل در ارتباط با بمب گذاری ۷ اوت ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های ایالات متحده در دارالسلام، تانزانیا، و نایروبی، کنیا، تحت تعقیب است. در جریان این انفجارها در شرق آفریقا ۲۲۴ تن کشته شده که شامل ۱۲ آمریکایی می‌شوند. همچنین بیش از ۴۵۰۰ تن هم زخمی شدند. جایزه ۱۰ میلیون دلاری نیز برای سر العدل تعیین شده است.


کد مطلب: 170498

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/170498/قتل-الظواهری-شلیک-پهپاد-سیا

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir