کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جلسه محرمانه کنگره آمریکا درباره پاسخ ایران تشکیل می‌شود

اختلاف درباره گره پادمانی در احیای برجام

اسرائیل: ایران و آمریکا تنها چند هفته تا حصول توافق نهایی فاصله دارند

12 شهريور 1401 ساعت 22:15

ارزیابی وزارت امورخارجه اسرائیل این است که ایران و آمریکا طی هفته‌های آینده به توافقی برای احیای برجام دست خواهند یافت.


گروه سیاسی - هدیه گل‌محمدی: ارزیابی وزارت امورخارجه اسرائیل این است که ایران و آمریکا طی هفته‌های آینده به توافقی برای احیای برجام دست خواهند یافت. درهمین حال، نشریه پولتیکو خبر داده که «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در یک جلسه محرمانه با اعضای کنگره پیرامون مذاکرات احیای برجام که به نظر می‌رسد وارد آخرین مراحل خود شده است، توضیح خواهد داد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بنابر اطلاعات به دست آمده توسط پولتیکو، این نشست قرار است روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریورماه) با حضور اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شود. علاوه بر رابرت مالی، برت مک‌گورک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه در کاخ سفید به عنوان نمایندگان دولت در این جلسه شرکت خواهند کرد.
نشریه پولتیکو در ادامه گزارش داد که یک مقام ارشد دولت آمریکا با بیان اینکه واشنگتن در حال بررسی پاسخ تهران است، مدعی شده که نتیجه دل‌گرم کننده نیست.
به نوشته این نشریه آمریکایی، کنگره می‌تواند نقش مهمی در بازنگری هر نقشه راهی برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایفا کند، توافقی که تحریم‌های آمریکا و سایر تحریم‌ها علیه ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور لغو کرد. قانونگذاران آمریکا ممکن است از طریق «قطعنامه عدم تایید» برای توقف احیای توافق هسته‌ای تلاش کنند اما این اقدام نیز ممکن است با یک فیلیباستر یا وتوی ریاست جمهوری مواجه شود.
پولتیکو افزود: بسیاری از اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکا به شدت با هر گونه توافق با ایران مخالفند و باتوجه به برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره در پاییز سال جاری ممکن است دموکرات‌ها بخواهند از بحث طولانی درباره ایران اجتناب کنند.
معضل پادمانی
یک مقام ارشد اروپایی که مستقیماً در مذاکرات با ایران دخیل است، گفت که پاسخ ایران موضوع تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مجددا روی میز آورد، درحالیکه ایالات متحده و سه کشور اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) فکر می‌کردند قبلاً حل شده است.
این مقام اروپایی افزود: «واکنش ایران کاملا غیر منطقی بود. تهران می‌خواهد متن هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مورد پادمان‌های هسته‌ای را مجددا تغییر دهد، که قبلاً هم در خارج از چارچوب انعطاف ما بود - و ایرانی‌ها به طور ضمنی در پاسخ 15 آگوست خود پذیرفته بودند.»
«کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید با اشاره به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار ادعایی اورانیوم یافت شده، به خبرنگاران گفت: نباید اجرای مجدد برجام را به تحقیقات مربوط به تعهدات قانونی ایران ذیل معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مشروط کرد. وزیر امور خارجه ایران در اوایل این هفته گفت که ناظر اتمی سازمان ملل باید «تحقیقات با انگیزه سیاسی» خود را در مورد فعالیت هسته‌ای تهران کنار بگذارد.
العربی الجدید چندی پیش به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات ادعا کرده بود: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران وعده داده زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که اختلافاتش با تهران رفع شده است، واشنگتن در جلسه شورای حکام در جهت پایان یافتن مسئله پادمانی تلاش کند.
بنا بر این گزارش، در متن توافق پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا، چارچوب زمانی برای همکاری میان ایران و آژانس اتمی در رابطه با حل‌وفصل مسائل پادمانی درنظر گرفته شده که تا پیش از آغاز جلسه آتی شورای حکام می‌باشد.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گفت‌وگویی با شبکه سی ان ان عنوان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی‌هایش را رها نمی‌کند و در آینده نیز این کار را انجام خواهد داد.
وی ادامه داد: ما وظیفه‌ای قانونی داریم که آن شفاف‌سازی بسیاری از مسائلی است که ایران باید درخصوص آن‌ها شفاف‌سازی کند. ما برای مدتی طولانی مشغول این کار بوده‌ایم.
گروسی در این گفت‌وگو ادعا کرد: تاکنون ایران توضیحات فنی معتبری نداده‌ تا از طریق آن بتوانیم منشا بسیاری از ذرات اورانیوم را توجیه کنیم.
یک منبع در وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه تاکید کرد: واشنگتن معتقد است که مناسب ترین راه تعامل با ایران احیای توافق هسته‌ای است.
وی که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است همچنین خاطرنشان کرد که کشورش اصرار دارد که تحقیقات درخصوص آثار اورانیوم یافته شده در سایت‌های هسته‌ای ایران تکمیل شود. پیش از این محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در گفت و گو با تلویزیون العربی با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام گفت که آمریکا باید به ایران اطمینان دهد که بار دیگر تاریخ را تکرار نکند زیرا این کشور پیش از این توافق را نقض و پاره کرده بود.
مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده ایران گفت که اگر آمریکا صادق باشد طی دو الی سه روز می‌توانیم به توافق برسیم.
خبر اسرائیل از توافق قریب الوقوع
برخلاف نظر رسانه‌های غربی، کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که وزارت امورخارجه اسرائیل ارزیابی کرده است که علی‌رغم موضع واشنگتن مبنی بر غیر سازنده بودن نظرات اخیر جمهوری اسلامی درخصوص متن پیش‌نویس توافق احیای برجام، ایران و آمریکا تنها چند هفته تا حصول توافق نهایی فاصله دارند.
دپارتمان تحقیقات سیاسی وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی پس از آخرین ارزیابی‌های خود در گزارشی غیر علنی پیش‌بینی کرده است که ایران و آمریکا به توافق احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست خواهند یافت.
کانال۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین گزارش داد که دولت آمریکا کماکان معتقد است، توافق تنها راه مواجهه با برنامه هسته‌ای در حال توسعه ایران است.
در ادامه گزارش کانال۱۲ رژیم صهیونیستی آمده است: ایران و ایالات متحده به‌علاوه نسبت به مواضع یکدیگر واقع‌بینانه‌تر از قبل هستند و هر دو کشور تلاش می‌کنند تا پیش از حصول توافق نهایی حمایت سیاسی از این توافق را تقویت کنند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بامداد روز جمعه از ارسال نظرات جمهوری اسلامی درخصوص پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد. آدریِن واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با تایمز آو اسرائیل در این باره اظهار داشت: دولت ایالات متحده همچنان در حال بررسی پاسخ ایران و هماهنگی با متحدانمان در اروپا است.
وی ادامه داد: برخی شکاف‌ها در هفته‌های اخیر رفع شده اما تعدادی از آنها کماکان به قوت خود باقی است. رئیس جمهور بایدن تنها توافقی را امضا خواهد کرد که تشخیص دهد در راستای منافع ملی ایالات متحده است.
به گزارش ایسنا، از زمان ارسال پاسخ اخیر ایران به متن پیش‌نویس توافق احیای برجام گمانه‌زنی‌ها درباره حصول توافق نهایی و جزئیات آن شدت بیشتری گرفته است.
روزنامه تایمز آو اسرائیل همچنین نوشت: یک مقام ارشد اروپایی که به‌طور مستقیم در مذاکرات برجامی شرکت دارد در گفت‌وگو با پایگاه خبری والا مدعی شد که ایران به دنبال بازگشایی مذاکره بر سر تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای این کشور بوده است. این در حالی است که آمریکا و دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، هر دو با از سر گیری مذاکرات درباره این موضوع مخالف هستند.
کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه با اشاره به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آثار ادعایی اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده در ایران به خبرنگاران گفت: نباید اجرای مجدد برجام را به تحقیقات مربوط به تعهدات قانونی ایران ذیل معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای مشروط کرد.
وزیر امور خارجه ایران نیز هفته گذشته گفت که ناظر اتمی سازمان ملل باید «تحقیقات با انگیزه سیاسی» خود را در مورد فعالیت هسته‌ای تهران کنار بگذارد.
پایگاه خبری العربی الجدید چندی پیش به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات ادعا کرده بود: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران وعده داده است زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کند که اختلافاتش با تهران رفع شده است، واشنگتن در جلسه شورای حکام در جهت پایان یافتن مسئله پادمانی تلاش کند.
بنا بر این گزارش، در متن توافق پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا، چارچوب زمانی برای همکاری میان ایران و آژانس اتمی در رابطه با حل‌وفصل مسائل پادمانی درنظر گرفته شده که تا پیش از آغاز جلسه آتی شورای حکام می‌باشد.


کد مطلب: 173540

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/173540/اختلاف-درباره-گره-پادمانی-احیای-برجام

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir