کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ملکه بریتانیا با فرشته مرگ ملاقات کرد

آغاز پادشاهی پرچالش چارلز سوم

18 شهريور 1401 ساعت 22:00

سپتامبر برای غربی‌ها تبدیل به ماه سرشار از حوادث گوناگون شده است. به فاصله چند روز از سالگرد مرگ مشکوک پرنسس دایانا (عروس مغضوب خانواده سلطنتی) و 2روز پس از ملاقات با «لیزتراس» نخست وزیر جدید بریتانیا ، ملکه الیزابت دوم با فرشته مرگ ملاقات کرد.براساس اعلامیه رسمی کاخ باکینگهام ، ملکه بریتانیا در سن ٩٦ سالگی درگذشته است.


گروه بین‌الملل - علی ودایع: سپتامبر برای غربی‌ها تبدیل به ماه سرشار از حوادث گوناگون شده است. به فاصله چند روز از سالگرد مرگ مشکوک پرنسس دایانا (عروس مغضوب خانواده سلطنتی) و 2روز پس از ملاقات با «لیزتراس» نخست وزیر جدید بریتانیا ، ملکه الیزابت دوم با فرشته مرگ ملاقات کرد.براساس اعلامیه رسمی کاخ باکینگهام ، ملکه بریتانیا در سن ٩٦ سالگی درگذشته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،رهبران غربی نسبت به درگذشت الیزابت دوم ابراز تاسف کرده اند. «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهوری روسیه هم پیام تسلیت صادر کرده است.گفته می‌شود که لندن در تدارک برگزاری یک مراسم تدفین باشکوه با حضور رهبران جهان است. فعلا خانواده سلطنتی به اسکاتلند رفته اند تا با ملکه وداع کنند. «مگان مارکل» همسر پرنس هری از سفر به اسکاتلند خودداری کرده است.
الیزابت دوم نه تنها نفر اول حکومت بریتانیا محسوب می‌شد بلکه ملکه چند کشور دیگر از جمله کانادا، استرالیا و نیوزیلند نیز بود. ملکه بریتانیا همچنین رکورددار طول دوره سلطنت در بریتانیا بود و رکورد بیشترین طول عمر در میان پادشاهان این کشور را نیز در اختیار داشت.
او در میان روسای جمهوری آمریکا با ۱۳ نفر از آنها یعنی هری ترومن، دوایت آیزنهاور، جان اف کندی، ریچارد نیکسون، جرالد فورد، جیمی کارتر، رونالد ریگان، جورج بوش پدر، بیل کلینتون، جورج بوش پسر، باراک اوباما، دونالد ترامپ و جو بایدن دیدار کرده بود.
پرنس چارلز که سال‌ها در صف پادشاهی بریتانیا و جانشینی الیزابت دوم نشته بود ؛ حالا با نام چارلزسوم به تاج و تخت رسیده است. کامیلا همسر دوم چارلز، ملکه خواهد شد، آرزویی که الیزابت دوم در فوریه گذشته بیان کرد. کامیلا پس از ازدواج با چارلز در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت که عنوان پرنسس ولز را که زمانی متعلق به پرنسس دایانا بود، نگیرد.
زندگی الیزابت دوم
دختر ارشد جورج ششم هنگام تولدش در سال ۱۹۲۶ قرار نبود به سلطنت برسد زیرا پدرش پسر ارشد پادشاه وقت بریتانیا، جورج پنجم نبود. ادوارد هشتم، عموی الیزابت دوم و فرزند ارشد پادشاه وقت وارث تاج و تخت سلطنت و ولیعهد بریتانیا محسوب می‌شد. ادوارد هشتم همانطور که انتظار می‌رفت پس از مرگ پدرش به سلطنت رسید اما کمتر از یک سال بعد برای ازدواج با معشوقه‌اش مجبور به کناره گیری از سلطنت شد.
رویدادی غیرمنتظره که باعث شد جورج ششم (پدر الیزابت دوم) در سال ۱۹۳۶ به سلطنت برسد و به این ترتیب سرنوشت الیزابت و مارگارت، خواهر کوچکترش تغییر کند.
پرنسس الیزابت با آغاز جنگ جهانی دوم حضور در مجامع عمومی به عنوان فرزند ارشد پادشاه را آغاز کرد. او همچنین در دوران جنگ جهانی دوم دوره سربازی ویژه زنان در بریتانیا را گذراند.
وارث تاج و تخت سلطنت بریتانیا پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سن ۲۱ سالگی با «فیلیپ مونباتن» پرنس پیشین یونان و دانمارک ازدواج کرد. ازدواجی که تا زمان مرگ پرنس فیلیپ در بهار سال ۲۰۲۱ یعنی به مدت ۷۳ سال ادامه یافت. الیزابت دوم از پرنس فیلیپ صاحب چهار فرزند (پرنس چارلز، پرنس ان، پرنس اندرو و پرنس ادوارد) شد.
پرنس «چارلز»، فرزند اول آنها در سال ۱۹۴۸ یعنی یک سال پس از ازدواج والدینش به دنیا آمد. او پس از آغاز سلطنت مادرش در سال ۱۹۵۲ به عنوان ولیعهد بریتانیا شناخته شد.
در ششم فوریه سال ۱۹۵۲ به همراه پرنس فیلیپ در کنیا به سر می‌برد، پدرش در سن ۵۶ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان ریه و دیگر مشکلات جسمانی درگذشت. به این ترتیب پرنس الیزابت سفرش را نیمه‌تمام گذاشت و به عنوان ملکه بریتانیا به لندن بازگشت.
مراسم تشییع پیکر پادشاه فقید و پدر ملکه ۹ روز بعد برگزار شد. الیزابت دوم به همراه پرنس فیلیپ در کاخ باکینگهام مستقر شدند و مراسم تاج‌گذاری او در روز دوم ژوئن سال ۱۹۵۳ برگزار شد.
الیزابت دوم در سال‌های ابتدایی سلطنتش علاوه بر همراهی و مشورت پرنس فیلیپ می‌توانست بر روی توصیه‌های مادرش، ملکه الیزابت مادر نیز حساب کند.
چالش‌های خانوادگی ملکه
خاندان سلطنتی بریتانیا طی دهه‌ها سلطنت ملکه الیزابت دوم روزهای دشوار یا رسوایی کم نداشت. یکی از اولین چالش‌ها برای الیزابت دوم در نقش ملکه بریتانیا تمایل پرنس مارگارت، خواهر او به ازدواج با یک افسر سابق نیروی هوایی بریتانیا در سال ۱۹۵۳ بود. بنا به مقررات کلیسای رسمی انگلستان ازدواج یکی از اعضای خاندان سلطنتی با فردی که تجربه طلاق را داشت ممنوع بود.
پیتر تاونسند، مردی که با پرنس مارگارت روابط عاشقانه داشت پیش از آن از همسر اولش طلاق گرفته بود. ملکه الیزابت دوم که همزمان رئیس کلیسای رسمی انگلستان نیز بود نمی‌توانست با ازدواج خواهرش موافقت کند. به این ترتیب پرنس مارگارت برای ازدواج با پیتر تاونسند چاره‌ای نداشت جز اینکه مانند عمویش ادوارد هشتم بین زندگی شخصی و عضویت در خاندان سلطنتی دست به انتخاب بزند.
در نهایت پرنس مارگارت از ازدواج با پیتر تاونسند صرف نظر کرد. مقررات کلیسای رسمی انگلستان برای اعضای خاندان سلطنتی بعدها کمتر جنبه سختگیرانه داشت زیرا پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا توانست در سال ۲۰۰۵ بدون اینکه از مقامش کنار برود برای دومین بار ازدواج کند. کامیلا پارکر بولز، همسر دوم ولیعهد بریتانیا از همسر اولش طلاق گرفته بود.
جدایی چند فرزند الیزابت دوم از همسرانشان در دهه 90 میلادی دردسرساز شد. پرنس چارلز (پادشاه جدید بریتانیا) ولیعهد وقت بریتانیا و همسرش پرنسس دایانا که محبوبیت عمومی زیادی داشت در آن زمان در آستانه جدایی قرار داشتند. پوشش رسانه‌ای اختلافات این زوج و ارتباط پرنس چارلز با کامیلا پارکر بولز که در آن زمان معشوقه‌اش بود تصویر کل نهاد سلطنت را زیر سوال می‌برد.ملکه بریتانیا پس از جدایی پرنس چارلز از پرنس دایانا در سال ۱۹۹۲ گفت که این سال برایش «سال وحشتناک» (Annus Horribilis) بوده است.
او در این سال شاهد جدایی پرنس اندور، پسر دومش از همسر خود نیز بود. پرنس «ان» تنها دختر ملکه بریتانیا و پرنس فیلیپ نیز در همان سال از همسرش طلاق گرفت. قلعه ویندزور که از اقامتگاه‌های مورد علاقه الیزابت دوم محسوب می‌شود نیز در سال ۱۹۹۲ طعمه حریق شد.
مرگ مشکوک پرنسس دایانا بر اثر تصادف خودرو در سال ۱۹۹۷ بار دیگر نهاد سلطنت و الیزابت دوم به عنوان پادشاه بریتانیا را با چالش بزرگی روبرو کرد.
اعضای خاندان سلطنتی از یک سو باید هم غم پرنس ویلیام و پرنس هری را که عزادار مادرشان بودند تسلی می‌دادند و هم از سوی دیگر وجهه عمومی خاندان سلطنتی را که متهم به نامهری با پرنس دایانا بودند حفظ می‌کردند.
ملکه بریتانیا از آنجا که پرنس دایانا پس از جدایی از پرنس چارلز دیگر عضو رسمی خاندان سلطنتی محسوب نمی‌شد در ابتدا حاضر نشد تا پرچم‌ها در بالای کاخ باکینگهام را به صورت نیمه افراشته در آورد. با این حال فشار افکار عمومی و تونی بلر، نخست‌وزیر وقت بریتانیا باعث شد که الیزابت دوم نه تنها به نیمه‌افراشته شدن پرچم‌ها تن دهد بلکه زودتر از موعد نیز به لندن بازگردد. او به دلیل محبوبیت زیاد پرنس دایانا مجبور شد تا با تاخیر در پیامی به مردم بریتانیا از عروس سابقش تجلیل کند و خود را در غم آنها شریک بداند.
ملکه بریتانیا در حالی در مراسم تشییع پرنس دایانا شرکت کرد که در جریان برخی سخنرانی‌ها در این مراسم به صورت تلویحی انتقادهایی از خاندان سلطنتی مطرح شد. هیچ کس فراموش نکرده که ملکه اجازه نداد به احترام پرنسس دایانا پرچم بریتانیا نیمه افراشته شود.
ازدواج پرنس ویلیام و کیدمیدلتون در سال 2011 همراه با پوشش رسانه ای بی سابقه کاخ باکینگهام اگرچه توانست چهره خانواده سلطنتی را ترمیم کند اما ماجرای جدایی پرنس هری و مگان مارکل در سال 2020 از خانواده سلطنتی به نوعی تداعی کننده شورش پرنسس دایانا علیه ملکه بود. خشم باکینگهام آنچنان سخت بود که تمام عناوین پرنس هری خلع شد.
الیزابت دوم در همین دوران با رسوایی ارتباط پرنس اندرو، پسر دومش با «جفری اپستین»، میلیاردر آمریکایی که متهم به سوءاستفاده جنسی از دختران نوجوان بود نیز روبرو شد. پرنس اندرو از سوی یکی از قربانیان جفری اپستین متهم به « تعرض جنسی» شد و از فعالیت به عنوان عضو فعال خاندان سلطنتی کنار کشید.
دردسر‌های پادشاه جدید
طبق برنامه، پس از مراسم تاج گذاری «چارلز سوم» پادشاه جدید بریتانیا به اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی سفر خواهد کرد تا با مقام‌های رسمی این مناطق به عنوان فرمانروای جدید ملاقات کند.
چارلز سوم برای پادشاهی بریتانیا دردسرهای خودش را دارد. شاید کاخ باکینگهام تمایل داشته باشد که پرنس ویلیام هرچه سریع تر جانشین پدر شود. براساس نظرسنجی موسسه یوگاو (YouGov) در ماه مه تنها ۵۶ درصد محبوبیت داشت در حالی که محبوبیت و مقبولیت ملکه در این نظر سنجی ۸۱ درصد بود و پسرش پرنس ویلیام ۷۷ درصد محبوبیت بریتانیایی‌ها را کسب کرده بود.
این نگرانی وجود دارد که اعضای مشترک المنافع آنگونه که از الیزابت دوم تبعیت می‌کردند از تابع چارلز سوم نباشند. می‌گویند، الیزابت دوم نماد همبستگی میان تمامی ۵۳ عضو ارگان کشورهای مشترک‌المنافع بشمار می‌رفت. کشورهای مشترک‌المنافع مجموعه‌ای از ۵۳ کشور مستقل است که اکثراً مستعمره امپراتوری بریتانیا بوده‌اند. این کشورها روی‌هم حدود ۳۰٪ جمعیت کره زمین یعنی ۲.۴ میلیارد نفر را تشکیل می‌دهند.
جنبش‌های جمهوری خواه و ضدسلطنتی با درگذشت ملکه الیزابت تلاش خواهند اقتدار کاخ باکینگهام را به چالش بکشند. از سوی دیگر، خیزش گروه‌های جدایی طلب در اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز تهدید جدی درمورد یکپارچگی بریتانیا بشمار می‌رود. «نیکلا استرجن» سروزیر اسکاتلند قصد دارد تا در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۷ مهر ۱۴۰۲) همه‌پرسی استقلال این منطقه را برگزار کند.
در این میان ، شکاف‌های پرنس هری و همسرش «مگان مرکل» ممکن است جدی تر شود. چارلز سوم روزهای سختی در پیش دارد.


کد مطلب: 174085

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/174085/آغاز-پادشاهی-پرچالش-چارلز-سوم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir