کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باز هم وعده گرانی در آستانه پاییز

تخم دو زرده گرانی مرغ و تخم‌مرغ در سفره مردم

18 شهريور 1401 ساعت 22:45

تعیین قیمت مرغ و تخم‌مرغ، موضوع تازه‌ای نیست و حداقل در یکی دو سال اخیر همیشه یکی از بحث‌های همیشگی تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها بوده است. اما بحث اصلی رشد فزاینده قیمت این محصولات تقریبا پرمصرف در سفره مردم است که هر از چندگاهی با فشار اتحادیه‌های مرغ و تخم‌مرغ سرتیتر اخبار می‌شود.


گروه اقتصادی – محمد سیاح: تعیین قیمت مرغ و تخم‌مرغ، موضوع تازه‌ای نیست و حداقل در یکی دو سال اخیر همیشه یکی از بحث‌های همیشگی تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌ها بوده است. اما بحث اصلی رشد فزاینده قیمت این محصولات تقریبا پرمصرف در سفره مردم است که هر از چندگاهی با فشار اتحادیه‌های مرغ و تخم‌مرغ سرتیتر اخبار می‌شود. حالا هم رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفته که با فرارسیدن فصل پاییز قطعا قیمت تخم‌مرغ افزایش می‌یابد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،یکی از بهانه‌های همیشگی و دم‌دستی تولیدکننده‌ها در حوزه مرغ و تخم‌مرغ در موضوع افزایش قیمت، رشد نرخ نهاده‌های دامی ‌است. هرچند که رشد قیمت نهاده‌های دامی‌ را نمی‌توان نادیده گرفت، اما موضوع این است که رشد دائمی‌ قیمت مرغ و تخم‌مرغ و بی‌ثباتی آن باعث کاهش قدرت خرید و نارضایتی مصرف‌کنندگان شده است.هرچند که دولت بارها درباره تامین نهاده‌های دامی ‌تضامینی را به تولیدکنندگان داده ولی با این وجود تغییراتی که در کشورهای تولیدکننده نهاده دامی‌ از جمله اوکراین رخ داده این تضامین را بی‌اثر و فشار آن را به تولیدکننده و بعد مصرف‌کننده وارد کرده است.در این بین اتحادیه‌های فعال در عرصه طیور هم بیکار ننشسته و به افزایش قیمت تاکید دارند تا جایی که سه روز پیش دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: «با توجه به پنج برابر شدن هزینه تامین نهاده‌های دامی، قیمت واقعی مرغ باید ۱۵۰ هزار تومان باشد و اکنون قیمت آن در حال واقعی شدن است!» این اظهارنظر در حالی بیان می‌شود که همین الان هم نرخ هر کیلو مرغ به بیش از 65 تا 70 هزار تومان و نرخ قطعات مرغ در هر کیلو بسته به نوع قطعه بین 80 تا 120 هزار تومان رسیده است! تنوع نرخ همراه با رشد فزاینده نه تنها مصرف‌کننده‌ها بلکه عرضه‌کننده‌ها را نیز دچار سردرگمی ‌کرده است.تلاش‌ها برای افزایش قیمت مرغ و رساندن آن به بالاترین نرخ ادامه دارد ولی بعید است که تولیدکننده‌ها باز هم رضایت داشته و دست از پروگاندای رسانه‌ای برای افزایش نرخ بردارند.
کاهش 20 درصدی خرید مرغ
نتیجه رشد قیمت
با رشد فزاینده نرخ مرغ میزان خرید این محصول پرمصرف نیز کاهش یافت تا جایی که رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی دهم شهریور به رسانه‌ها گفت: «نرخ مصوب مرغ گوشتی کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است؛ فروشندگان امیدوار هستند که با آغاز هفته جدید قیمت‌ها ریزش کند، چراکه با افزایش نرخ مرغ میزان مصرف آن حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.»
این اظهارنظر در شرایطی مطرح شد که نرخ مرغ هنوز در مرز 60 هزار تومان بوده و تنها در کمتر از 10 روز این نرخ تا 10 هزار تومان افزایش داشته است و همین موضوع بی‌ثباتی قیمت در این محصول را به خوبی نشان می‌دهد.
تخم‌مرغ، پیش به سوی افزایش قیمت
در کنار مرغ، تخم‌مرغ یکی از محصولات پرمصرف سفره مردم به شمار می‌رود که حتی قیمت بی‌سابقه 100 هزار تومان برای هر شانه (30 عددی) را هم به ثبت رسانده است؛ بگذریم از قیمت‌های بالاتر کارخانه‌های عرضه‌کننده تخم‌مرغ بسته‌بندی‌ که این نرخ را بالاتر هم بردند.همین الان هم بخشی از مصرف کنندگان در دهک‌های پایین از خرید تخم‌مرغ عاجزند؛ اما این موضوع هم برای تولیدکننده و اتحادیه‌های طیور اهمیتی ندارد و به دنبال افزایش قیمت هستند.در حال حاضر قیمت هر شانه 30 عددی تخم‌مرغ، بسته به محل عرضه بین 70 تا 90 هزار تومان قیمت خورده و با این وضعیت ناصر نبی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران از افزایش قطعی قیمت این محصول در پاییز خبر داده است!او معتقد است: «زمانیکه قیمت نهاده‌ها 6 برابر می‌شود، طبیعی است که افزایش قیمت تخم‌مرغ را نیز به همراه داشته باشد؛ تا قبل از این اتفاق، تخم‌مرغ با ارز 4200 تومانی به رقمی ‌نزدیک 18 هزار و 300 تومان بود که در حال حاضر با ارزی که به 6 برابر افزایش یافته، به قیمت 34 هزار تومان رسیده که حتی دو برابر قیمت سابق نیز نیست؛ در صورتی که نهاده‌ها حدود 70-75 درصد قیمت تمام شده را تشکیل می‌دهد.»نبی‌پور اضافه می‌کند: «قطعا افزایش قیمت خواهیم داشت. بنابر وعده دولت 31 شهریور قیمت‌ها تعدیل می‌شود. همچنین با سرد شدن هوا و بازگشایی مدارس، مطابق روال سال‌های گذشته، افزایش قیمت تخم‌مرغ را شاهد خواهیم بود. اگر به قیمت تمام شده 48 هزار تومان نرسیم، مرغ‌داران مرغ‌های خود را به کشتارگاه داده چون امکان متحمل شدن ضرر را ندارند.»افزایش هزینه‌های تولید در اقتصاد بحران‌زده ایران را نمی‌توان نادیده گرفت، اما افزایش چندین باره قیمت مرغ و تخم‌مرغ مصرف‌کنندگان را به ستوه آورده درحالیکه مواضع طلبکارانه تولیدکنندگان تمامی‌ ندارد.
حقوق مصرف‌کننده، گم شده
در میان هیاهو!
شاید بخشی از مطالبات تولیدکنندگان به حق باشد ولی در این میان باید پرسید که چه بلایی بر سر حقوق مصرف‌کنندگان آمده است؟ افزایش هزینه تولید، نتیجه سیاست‌های اقتصادی است که در دولت و نهادهای مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی گرفته شده ولی هزینه‌های این تصمیمات را مردم از جیبشان پرداخت می‌کنند.وابسته شدن به واردات و بها ندادن به تولید نهاده در داخل کشور و تعطیلی کارخانه‌های تولید نهاده در سال‌های مختلف زمینه‌ساز اتفاقات امروز بوده است. رشد چندین باره قیمت مرغ و تخم‌مرغ قطعا مانند هر کالای دیگری، زمینه حذف آن از سفره بخش عمده‌ای از مردم را فراهم می‌کند همانطور که این اتفاق در مورد مرغ افتاد.اما نکته قابل توجه اشتهای سیری‌ناپذیر فعالان مرغ و تخم‌مرغ به افزایش قیمت است که به‌نظر هم نمی‌رسد با رشد نرخ تخم‌مرغ در پاییز به پایان برسد چراکه قیمت مرغ هم با توجه به اظهارنظر روئسای اتحادیه مرغ و تخم‌مرغ در صف افزایش خواهد بود. در این میان به تنها نکته‌ای که توجه نمی‌شود حقوق مصرف‌‎کنندگان است که با هر بار افزایش، تضییع شده و توان معیشتی آنها را کاهش می‌دهد.


کد مطلب: 174088

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/174088/تخم-دو-زرده-گرانی-مرغ-تخم-مرغ-سفره-مردم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir