کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفر به رییسی به نیویورک چه دستاوردهایی می تواند داشته باشد؟

امید به پایان بلاتکلیفی در مذاکرات برجامی

در سازمان ملل، صدای ملت ایران خواهم بود

28 شهريور 1401 ساعت 22:15

حضور روساي جمهور ايران در مجمع عمومي سازمان ملل يکي از برنامه‌هاي ساليانه آنها در دو دهه اخر بوده است، سفري که مهمترن و تاثيرگذارترين آن سفر سيد محمد خاتمي به نيويورک و طرح موضوع «گفت و گوي تمدن‌ها» در سازمان ملل بود که اعتباري ويژه براي ايران خريد و باعث شد که سال 2001 از سوي سازمان ملل به عنوان سال «گفت و گوي تمدن‌ها» نامگذاري شود.


گروه سياسي - محمدحسين يزدي: حضور روساي جمهور ايران در مجمع عمومي سازمان ملل يکي از برنامه‌هاي ساليانه آنها در دو دهه اخر بوده است، سفري که مهمترن و تاثيرگذارترين آن سفر سيد محمد خاتمي به نيويورک و طرح موضوع «گفت و گوي تمدن‌ها» در سازمان ملل بود که اعتباري ويژه براي ايران خريد و باعث شد که سال 2001 از سوي سازمان ملل به عنوان سال «گفت و گوي تمدن‌ها» نامگذاري شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پس از خاتمي‌، اگرچه محمود احمدي نژاد اصرار داشت که هر سال به نيويورک برود و هيات مفصلي را هم همراه خويش مي‌برد، اما سفرهاي او فقط نوعي نمايش خودشيفتگي خود او بود. دستاوردي هم که از اين سفرهاي معرفي مي‌شد اين بود که مثلا کودکي با انگشت او را در ماشين نشان داده و گفته «محمود»! عدم تسلط او به مباحث ديپلماتيک، سخنراني‌هاي عجيب و همچنين خروج افراد رد هنگام سخنان وي در سازمان ملل متاسفانه وجهه ارزشمندي را که خاتمي براي ايران خريده بود، از بين برد. با آغاز رياست جمهوري حسن روحاني، نوعي ديگر از بهره برداري از شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل آغاز شد. روحاني که همه تلاش خويش را براي پايان پرونده هسته اي ايران گذاشته بود و سعي داشت توافق هسته اي را به سرانجام برساند؛ در حاشيه سفرهاي دوره رياست جمهوري اش، تا گفتگوي تلفني با باراک اوباما رئيس جمهور وقت آمريکا هم پيش رفت. در واقع بخشي از مذاکرات و چانه زني‌هاي هيات‌هاي ايران وغرب در حاشيه همين سفرهاي نيويورک صورت گرفت.
در سال‌هاي آخر رياست جمهوري روحاني، فراگيري کرونا به اين سفرها پايان داد، اگرچه با اقدام نابخردانه ترامپ مبني بر خروج از برجام، ديگر زمينه اي براي مذاکرات باقي نمانده بود.
حالا پس از پايان محدوديت‌هاي کرونايي، سيد ابراهيم رئيسي اولين سفر خود به نيويورک را آغاز کرده است. ناگفته پيداست که رئيسي توان طرح مسائلي همچون آنچه خاتمي مطرح کرد، ندارد و در نقطه مقابل خوشبختانه اعتماد به نفس کاذب احمدي نژاد را هم ندارد که با رفتارهاي خلاف عرف، انگشت نما شود. اما او مي‌تواند در اين سفر همانند حسن روحاني عمل کند؛ و به عنوان بلندپايه ترين مقام اجرايي کشور، گره‌هايي که در راه احياي برجام وجود دارد، باز کند.
بر اساس آنچه اعلام شده، علي باقري رئيس تيم مذاکره کننده ايران هم در اين سفر همراه اوست و همين نشان مي‌دهد که ايران به اين سفر به عنوان يک موقعيت براي مذاکره نگاه مي‌کند.
محمد مرندي، مشاور تيم مذاکره‌کننده ايران در مذاکرات وين درباره سفر سيد ابراهيم رئيسي، رئيس جمهور ايران به نيويورک براي مشارکت در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل، در صفحه توييترش نوشت: با توجه به اين که دکتر علي باقري، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي ايران قرار است همراه رئيس جمهور باشد، فرصت خوبي براي تروئيکاي اروپا خواهد بود تا آمريکا را ترغيب کنند تا به گونه‌اي هدفمند،‌ معدود مسائل باقي‌مانده را حل‌وفصل کند.
رئيسي نيز اگرچه در مصاحبه‌هاي اخير خود دائما تاکيد دارد که با مقامات آمريکايي ديدار نخواهد داشت و گفت و گو با آنها را به نفع ايران نمي‌داند، اما به نظر مي‌رسد که آماده است تا بخشي از چانه زني‌هاي غيرمستقيم و با وساطت تروئيکاي اروپايي را در نيويورک به انجام برساند.
او که روز گذشته ايران را به مقصد نيويورک ترک کرد، در آستانه سفر گفتگويي با شبکه تلويزيوني CBS هم داشت و در اين گفت و گو عنوان کرد: ما بارها اعلام کرديم که در مذاکرات براي رسيدن به يک توافق خوب و عادلانه و پيگيري رفع تحريم‌ها جدي هستيم. اين ادعا(عدم تمايل ايران به بازگشت به برجام) هم از همان ادعاهاي بي اساسي است که مطرح مي‌کنند. الان مشکل توافق کجاست؟ چه کسي و چه جايگاهي براي توافق مشکل ايجاد کرده است؟ آمريکايي‌ها تصميم نمي‌گيرند. مسئله خيلي روشن است؛ ما اعلام کرديم که يکي از نکاتي که ضرورت دارد رف‌شکني آمريکايي‌ها ممکن است براي آنها آسان باشد که خيلي راحت بخواهند پيمان خودشان را نقض کنند و بيايند و راحت بگويند که ما گويا پيماني را نبستيم. اما به راستي پيمان و ميثاق بستن راهکارش همين است؟ اگر در دنيا بين کشورها ميثاقي بسته شود و سپس يک طرف بيايد بصورت يکطرفه بگويد که من از پيمان خارج شدم اصلا جايي براي پيمان بستن در دنيا مي‌ماند؟ آمريکا مي‌خواهد در برابر اين نقض پيمان چه جوابي بدهد؟ به مردم خودش چه جوابي مي‌خواهد دهد؟ به مردم دنيا چه جوابي مي‌خواهد بدهد؟ مي‌خواهد بگويد که من يک پيماني را بستم و بعد هم به راحتي از اين پيمان خارج شدم؟ اين کارِ آمريکايي‌ها مورد سرزنش همه دنيا قرار گرفت.
رئيسي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگار اين شبکه آمريکايي مبني بر اينکه به نظر مي‌رسد که شايد اصلا توافقي شکل نگيرد، عنوان کرد: اگر ما بتوانيم از اين توافق منافع اقتصادي‌مان را تامين کنيم و آنچه که جمهوري اسلامي بر آن تاکيد دارد يعني «رفع تحريم‌هاي ظالمانه»، «تضمين اعتمادآفرين و اطمينان‌بخش» و «حل و فصل مسائل پادماني به صورت قطعي» محقق شود يک توافق خوب کاملا امکانپذير است. ما نشان داديم هم در مذاکرات صادق هستيم و هم به دنبال يک توافق خوب با رفع تحريم‌ها هستيم.
با اين همه بيد منتظر ماند و ديد که آيا فرصت سفر به نيويورک مي‌تواند بلاتکليفي شکل گرفته در ماه‌هاي اخير را بشکند يا اينکه همچنان وضعيت بدون هيچ پيشرفتي باقي خواهد ماند؟!


در سازمان ملل، صدای ملت ایران خواهم بود

رئیس جمهور گفت: نماینده و صدای ملت ایران در سازمان ملل خواهم بود. به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی صبح دوشنبه پیش از ترک تهران جهت حضور در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد: ملت ایران ایستادگی و مقاومت داشته و حضور من در این سفر به عنوان صدا و نماینده این ملت خواهد بود.
وی افزود: اگر با تحریم و تهدید، ملت ایران متوقف مي‌شد، حضور ما در سازمان ملل عزتمندانه نخواهد بود، اما حضور من در این سفر عزتمندانه و با افتخار است.
رئیسی با اشاره به اینکه سفر به نیویورک با دعوت رئیس سازمان ملل انجام مي‌گیرد، گفت: این سفر فرصتی برای بیان دیدگاه‌ها و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران است. همچنین فرصتی برای بیان ظلم‌هایی است که به ملت ایران و مردم تحت ستم دنیا شده است. این سفر محل تبیین ظلم‌ها و بی عدالتی‌هاست. در واقع این سفر مي‌تواند یکی از جلوه‌های جهاد تبیین باشد.
وی افزود: در حاشیه این سفر دیدارهای دو جانبه با مسئولان عالی کشورهای مختلف انجام مي‌شود. تا فرصت باشد دیدار با کشورهایی که تقاضا داشته اند انجام مي‌شود. هیچ برنامه ای برای مذاکره یا ملاقات با آمریکایی‌ها نداریم.


کد مطلب: 174977

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/174977/امید-پایان-بلاتکلیفی-مذاکرات-برجامی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir