کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انواع چیلر

2 مهر 1401 ساعت 18:34

چیلرها دستگاه‌های تهویه مطبوعی هستند که گرما را از بین می برند و با حذف گرما از طریق یک سیکل تبرید تراکمی یا جذبی، مایع سرد یا سرد تولید می‌کنند. سپس مایع سرد شده را می‌توان از طریق یک مبدل حرارتی برای خنک کردن تجهیزات یا از طریق فرآیند تهویه مطبوع دیگری توزیع کرد. محصول جانبی چیلرها گرمای هدر رفته ای است که باید تخلیه شود یا برای کارایی بیشتر، برای گرم کردن چیز دیگری استفاده شود.


انواع چیلر
چیلرها دستگاه‌های تهویه مطبوعی هستند که گرما را از بین می برند و با حذف گرما از طریق یک سیکل تبرید تراکمی یا جذبی، مایع سرد یا سرد تولید می‌کنند. سپس مایع سرد شده را می‌توان از طریق یک مبدل حرارتی برای خنک کردن تجهیزات یا از طریق فرآیند تهویه مطبوع دیگری توزیع کرد. محصول جانبی چیلرها گرمای هدر رفته ای است که باید تخلیه شود یا برای کارایی بیشتر، برای گرم کردن چیز دیگری استفاده شود.
چیلرهای مایع برای خنک کردن و رطوبت زدایی هوا در بسیاری از تأسیسات مختلف استفاده می‌شوند. دو نوع اصلی چیلرها چیلرهای تراکمی بخار و چیلرهای جذبی بخار هستند.

چیلرهای تراکمی

چیلرهای تراکمی بخار رایج‌ترین نوع چیلر هستند. آنها از یک کمپرسور مکانیکی برای فشار دادن مبرد به اطراف سیستم خنک کننده استفاده می کنند. کمپرسورهای تبرید در اصل پمپی برای گاز مبرد در سراسر سیستم خنک کننده تهویه مطبوع بزرگتر هستند. ظرفیت کمپرسور و بنابراین ظرفیت خنک‌کننده چیلر، بر حسب کیلووات ورودی (کیلووات)، ورودی اسب بخار (HP) یا جریان حجمی (m3/h, ft3/h) اندازه‌گیری می‌شود. دستگاه فشرده سازی گاز مبرد بین کمپرسورها متفاوت است.
چیلرهای تراکمی تهویه مطبوع می‌توانند هرمتیک (جوش داده شده بسته) یا نیمه هرمتیک (با هم پیچ و مهره) باشند. گاهی اوقات چیلرهای تراکمی با خشک کن های هوای یخچالی جفت می شوند تا از رطوبت بالقوه مضر برای ماشین آلات موجود در هوای سرد خلاص شوند. کندانسورها می توانند هوا خنک، آب خنک یا تبخیری باشند. کندانسور تهویه مطبوع به عنوان یک مبدل حرارتی عمل می‌کند که اجازه می‌دهد گرما از گاز مبرد به آب یا هوا برود. کندانسورهای چیلر هوا خنک از لوله های مسی برای جریان مبرد ساخته می‌شوند و دارای پره های آلومینیومی برای جریان هوا هستند. هر کندانسور هزینه مواد متفاوتی دارد و از نظر کارایی متفاوت است.

چیلرهای هوا خنک

چیلرهای هوا خنک با فن‌هایی که هوا را به لوله های کندانسور در معرض قرار می‌دهند گرما را از بین می برند. این دستگاه تهویه مطبوع نسبت به چیلرهای آب خنک به انرژی بیشتری نیاز دارند، اما هزینه نصب چیلر هوا خنک کمتر است زیرا تجهیزات کمتری دارند و فضای کمتری نیاز دارند. آنها بیشتر از چیلرهای آب در معرض انسداد و مشکلات گردش مجدد هستند.

خرید چیلر هوا خنک از TTM

چیلرهای آب خنک

چیلرهای آب خنک با پمپ هایی که آب را از طریق کندانسور مهر و موم شده می فرستند گرما را از بین می برند و آب را از طریق برج خنک کننده پراکنده می کنند. این دستگاه‌های تهویه مطبوع معمولاً نسبت به چیلرهای با هوا خنک‌کننده انرژی کارآمدتری دارند، زیرا استفاده از تبخیر آب برای خنک‌سازی انرژی بسیار کمتری نسبت به فشار دادن هوا در سطح داغ برای خنک کردن آن مصرف می‌کند. این به دلیل ظرفیت حرارتی بالای آب در مقایسه با هوا است. این چیلرها نسبت به چیلرهای هوا خنک کمتر در معرض انسداد هستند، اما هزینه نصب و نگهداری آنها بیشتر است.

چیلرهای اسکرو

چیلرهای اسکرو یا چیلرهای پیچی از دستگاه‌های تهویه مطبوعی هستند که برای بارهای خنک کننده کوچک تا متوسط ​​بهترین هستند. چیلرهای اسکرو با استفاده از دو روتور مارپیچ دوار به هم پیوسته برای فشرده سازی مبرد کار می‌کنند. چیلرهای اسکرو از نظر اندازه جمع و جور، سبک وزن و کم مصرف هستند، اما قیمت بیشتری نسبت به سایر چیلرهای تراکمی دارند. برای آگاهی از قیمت چیلر اسکرو شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار با این شرکت تماس بگیرید.

چیلرهای جذبی

چیلرهای جذب بخار از منبع حرارتی برای جابجایی مبرد در اطراف سیستم خنک کننده تهویه مطبوع به جای کمپرسور مکانیکی استفاده می‌کنند. چرخه ترمودینامیکی توسط گرمایی که عموماً از طریق بخار، آب داغ یا احتراق ایجاد می‌شود، تامین می‌شود.
در طول چرخه، بخارات مبرد جذب می‌شود که ماده جاذب را رقیق می‌کند. لیتیوم بروماید جاذب رایجی است که در این چیلرها استفاده می شود و به عنوان مبرد با آب ترکیب می‌شود اما در برخی چیلرها از ترکیب آب و آمونیاک استفاده می شود.
منبع گرما گاهی اوقات اتلاف حرارت از یک ماشین دیگر است، برای بهره وری انرژی. چیلرهای جذبی نیز به برج های خنک کننده بسیار بزرگتری نسبت به چیلرهای تراکمی بخار نیاز دارند. با این حال، چیلرهای جذبی کارآمدتر انرژی هستند، به خصوص زمانی که گرمای ارزان و با درجه پایین یا گرمای اتلاف در دسترس باشد. از انرژی خورشیدی حتی برای کارکرد این سیستم تهویه مطبوع در آب و هوای آفتابی استفاده شده است. آنها معمولاً با چیلرهای مکانیکی ترکیب می شوند.

چیلرهای آمونیاکی

چیلرهای آمونیاکی از آب به عنوان جاذب و از آمونیاک به عنوان مبرد استفاده می‌کنند. استفاده از سیالات عامل بر پایه آمونیاک به دلیل دمای انجماد پایین مبرد و عدم تبلور است. برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، اغلب از جذب خورشیدی مبتنی بر آمونیاک استفاده می‌شود. آمونیاک همچنین در چیلرهای کوچکتر مانند چیلرهای خانه های متحرک استفاده می‌شود.

روفتاب پکیج

واحدهای تهویه مطبوع روفتاب پکیج معمولاً در کاربردهای تجاری برای تأمین گرمایش و/یا سرمایش ساختمان‌های کوچکتر استفاده می‌شوند. واحدهای تهویه مطبوع روفتاب پکیج معمولاً روی پشت بام ساختمان نصب می‌شوند، اگرچه می‌توان آنها را روی دال در سطح زمین نیز نصب کرد. ساختمان های تجاری با سقف های مسطح دارای فضای کافی در بالای سازه برای نصب تجهیزات تهویه مطبوع هستند. در پشت بام، سیستم های تهویه مطبوع از سرقت محافظت می‌شوند و فضای زمین حفظ می‌شود.
واحدهای تهویه مطبوع روفتاب پکیج نیز واحدهای بسته بندی شده نامیده می‌شوند، زیرا همه اجزا با هم در یک جعبه بسته‌بندی می‌شوند. در داخل محفظه روفتاب پکیج، بسته به نوع سیستم، تمام اجزای سیستم گرمایش و/یا سرمایش وجود دارد. به دلیل قرار گرفتن در معرض محیطی، واحدهای روفتاب پکیج برای مقاومت در برابر نور خورشید، باران، باد، یخبندان و سایر شرایط ساخته شده‌اند.
واحدهای تهویه مطبوع روفتاب پکیج با سیستم های اسپلیت که دارای تجهیزات جداگانه‌ای هستند که در داخل و خارج از خانه قرار گرفته‌اند متفاوت هستند. یک هواگیر در داخل ساختمان نصب می‌شود، در حالی که یک تهویه مطبوع یا پمپ حرارتی در خارج از ساختمان در اطراف آن نصب می‌شود.

واحدهای تهویه مطبوع روفتاب پکیج چگونه کار می‌کنند؟

واحدهای تهویه مطبوع پشت بام مانند سایر انواع تجهیزات گرمایشی و سرمایشی عمل می‌کنند و راحتی کارآمد را برای دارندگان واحدهای تهویه مطبوع روفتاب پکیج فراهم می‌کنند. این سیستم‌ها به مجرای ساختمان متصل می‌شوند و هوای خنک یا گرما از آن عبور می‌کنند و سپس هوای مطبوع را در سراسر مناطق داخلی توزیع می‌کنند.
هود هوا شبیه یک سایبان با دهانه ای در زیر آن است که اجازه می‌دهد هوا وارد شود و در عین حال باران و برف را از بین نمی‌برد. با عبور هوا، دمپرها در داخل کار می‌کنند تا جریان هوا را تنظیم کنند و جریان هوا از فیلترهای سیستم عبور می‌کند تا آلاینده‌ها را حذف کند.
در مرحله بعد، هوا یا توسط مبدل حرارتی یا سیم پیچ ها گرم می‌شود یا با کویل های خنک کننده تهویه مطبوع خنک می‌شود. در نهایت، فن هوای مطبوع را از طریق مجاری ساختمان به گردش در می‌آورد.

چرا باید واحدهای تهویه مطبوع پشت بام را نصب کنیم؟

صرفه جویی در فضا

از آنجایی که تمام اجزای واحدهای تهویه مطبوع پشت بام را می‌توان در بالای ساختمان نصب کرد
امنیت
به دلیل محل نصب، واحدهای تهویه مطبوع پشت بام تا حد زیادی از سرقت و خرابکاری محافظت می‌شوند.
عملیات بی صدا
سیستم های واحدهای تهویه مطبوع پشت بام، حواس پرتی را در داخل ساختمان به حداقل می‌رساند.
دسترسی آسان
با قرار گرفتن تمام اجزا در کنار هم، واحدهای واحدهای تهویه مطبوع پشت بام می‌توانند برای تکنسین‌ها آسان‌تر باشند. تعمیر و نگهداری و تعمیرات ممکن است با همه قطعات در یک مکان سریعتر انجام شود.
سخن آخر
شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار با سایت ttmenterprise.com در زمینه واردات و تولید دستگاه‌های تهویه مطبوع، چیلر و... سالها به صورت تخصصی در حال فعالیت است. این شرکت در زمینه ساخت انواع چیلر در ایران شناخته شده است و محصولات این شرکت با کیفیت بالا به بازار ارائه می‌شود.


کد مطلب: 175383

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/175383/انواع-چیلر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir