کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بيستمين کنگره ملي حزب کمونيست‌چين آغاز شد

دستورکار دکترين جنگ در پکن

24 مهر 1401 ساعت 21:00

بيستمين کنگره ملي حزب کمونيست چين صبح  يکشنبه در پکن به عنوان يکي از بزرگ ترين رويدادهاي سياسي اين کشور و نيز يکي از مهم‌ترين رويدادهاي جهان، در پکن آغاز شد. سخنراني «شي‌جين‌پينگ» رئيس‌جمهوري چين مهم‌ترين اتفاق ديروز بود. 


گروه‌بين‌الملل - مهدي يزدي: بيستمين کنگره ملي حزب کمونيست چين صبح  يکشنبه در پکن به عنوان يکي از بزرگ ترين رويدادهاي سياسي اين کشور و نيز يکي از مهم‌ترين رويدادهاي جهان، در پکن آغاز شد. سخنراني «شي‌جين‌پينگ» رئيس‌جمهوري چين مهم‌ترين اتفاق ديروز بود. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اين اجلاس هر پنج سال يک بار برگزار مي‌شود و يکي از مهم ترين تصميم‌هايي که در آن اتخاذ مي‌شود، درباره انتخاب دبيرکل جديد حزب کمونيست چين به عنوان حزب حاکم اين کشور است .
با توجه به پيشرفت‌ها و توسعه چشمگير چين به ويژه در سال‌هاي اخير در زمينه‌هاي گوناگون، به نظر مي‌رسد در بيستمين کنگره حزب کمونيست چين، شي‌جين‌پينگ رئيس جمهوري کنوني و نيز دبيرکل حزب کمونيست به عنوان حزب حاکم اين کشور، بار ديگر به عنوان دبيرکل اين حزب انتخاب شود و براي سومين دوره پنج ساله متوالي، به عنوان رئيس حزب حاکم و رئيس جمهوري، سکان هدايت کشورش را بدست گيرد.
طبق برنامه حدود 2300 نماينده مجمع به نمايندگي از 96.7 ميليون تن از اعضاي حزب حاکم چين، نتايج پنج سال اخير را مورد بحث و بررسي قرار خواهند داد و اهداف و مقصودهاي توسعه اين کشور را براي پنج سال آينده و احتمالاً براي يک دوره طولاني‌تر تصويب خواهند کرد.
برگزاري اجلاس کنگره حزب کمونيست چين يکي از مهم ترين رويدادهاي جهان در اين روزها به شمار مي‌رود و به دليل اهميت آن، کشورهاي مختلف جهان از جمله غربي‌ها با حساسيت و دقت بالايي اين رويداد مهم و اخبار مرتبط با آن را دبنال مي‌کنند.
خط و نشان «شي» درباره تايوان
رئيس‌جمهوري چين ديروز (يکشنبه) در کنگره حزب کمونيست کشورش به حمايت حزبي از امنيت ملي، حفظ ثبات اجتماعي، حفاظت از جان مردم و کنترل اوضاع در هنگ‌کنگ اشاره کرده و در مورد تايوان گفت که «قاطعانه» مبارزه بزرگي را عليه «جدايي‌طلبي و مداخله» انجام داده‌ و اين عزم و توانايي «قوي» را براي حفاظت از حاکميت کشور و تماميت ارضي و مخالفت با استقلال تايوان نشان مي‌دهد.
شي‌جين‌پينگ تاکيد کرد که چين به کنترل همه‌جانبه هنگ‌کنگ دست يافته و آن را از «هرج و مرج» به «حکومتداري» تبديل کرده است.
رئيس‌جمهوري چين همچنين تاکيد کرد که پکن «قاطعانه» مبارزه بزرگي را عليه جدايي‌طلبي و مداخله در تايوان به راه انداخته است. او با تاکيد بر اينکه در مورد تايوان «مصمم» است، گفت که اين نشان‌دهنده «عزم و توانايي قوي پکن براي حفاظت از حاکميت و تماميت ارضي کشور و مخالفت با استقلال تايوان است.»
شي همچنين از حکومت حزب کمونيست خود در اين نشست بزرگ رهبري که در آن انتظار مي‌رود سومين دوره تاريخي قدرت را به او تحويل دهند و او براي سومين مرتبه رئيس‌جمهوري چين شود، تمجيد کرد.
رئيس‌جمهوري چين همچنين گفت که از اقتصاد خصوصي حمايت مي‌کند و به بازار اجازه مي‌دهد نقش تعيين‌کننده‌اي در تخصيص منابع داشته باشد. به گفته او، هدف پکن رشد اقتصادي با کيفيت بالاست و پنج سال آينده براي ايجاد يک قدرت سوسياليستي مدرن بسيار مهم خواهد بود.
شي جينپينگ گفت: ما بايد يک سيستم اقتصادي بازار سوسياليستي در سطح بالا بسازيم... سيستم مالکيت عمومي را بي‌لحظه تحکيم و توسعه دهيم، توسعه اقتصاد خصوصي را بي‌امان تشويق و حمايت کنيم، نقش تعيين‌کننده بازار را در تخصيص منابع به طور کامل بازي کنيم و براي نقش دولت عملکرد بهتري داشته باشيم.
رئيس‌جمهوري چين همچنين گفت که سرکوب فساد به دست او «خطرات نهفته جدي» را در حزب کمونيست حاکم و ارتش اين کشور از بين برده است. او خطاب به هيات‌هاي حاضر با اشاره به کمپيني که به گفته منتقدان براي محدود کردن مخالفان داخل اين حزب استفاده شده است، گفت: مبارزه با فساد يک پيروزي قاطع به دست آورده و به طور همه‌جانبه تثبيت شده و خطرات نهفته جدي در حزب، دولت و ارتش را از بين برده است.
شي خواستار سرمايه‌گذاري بيشتر در شاخه نظامي حزب - «ارتش آزادي‌بخش خلق» - شد و مجددا تأکيد کرد که چين استفاده از قوه قهريه را براي تحت کنترل درآوردن جزيره خودگردان تايوان رد نخواهد کرد. به گفته او، چين ايجاد يک ارتش در کلاس جهاني را تسريع و توانايي خود را براي فراهم کردن قابليت بازدارندگي استراتژيک تقويت خواهد کرد و تا 2027 به اين هدف مي‌رسد.
رئيس‌جمهوري چين گفت: اتحاد مجدد قطعا بايد محقق شود و اتحاد مجدد قطعا محقق خواهد شد. مساله تايوان تنها بايد به دست مردم چين حل و فصل شود. ما به تلاش براي دورنماي اتحاد مجدد صلح‌آميز با بيشترين صداقت و بيشترين تلاش‌ها پايبند خواهيم بود، اما هرگز متعهد به کنار گذاشتن استفاده از زور نخواهيم بود و اين گزينه را براي انجام همه اقدامات لازم محفوظ مي‌دانيم.
خشم دامنه دار اژدهاي زرد
تنش‌ها ميان چين و تايوان در اوت سال جاري ميلادي با سفر نانسي پلوسي، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا به تايپه تشديد شد.
به دنبال اين سفر، چين چندين هفته مانورهاي نظامي را با مانورهايي با استفاده از گلوله واقعي در تنگه تايوان انجام داد که اين جزيره 23 ميليون نفري را تهديد مي‌کرد.
در حالي که نگراني‌هايي درباره بروز جنگ ميان ين و آمريکا وجود دارد اما کارشناسان مي‌گويند، يک جنگ‌تمام عيار مي‌تواند براي منافع چين فاجعه‌آميزتر باشد.
در همين حال، تايوان تاکيد دارد که تهديدات نظامي چين قطعا يک گزينه نيستند و چنين اقدامات تهاجمي تنها دو طرف را از يکديگر دورتر مي‌کند.    
اين تحولات جديد همچنين در يک زمان بي‌سابقه رخ مي‌دهد؛ زماني که انتظار مي‌رود شي جينپينگ، رئيس جمهور چين براي سومين دوره پنج ساله به عنوان دبيرکل حزب حاکم کمونيست در اين کنگره که از امروز (يکشنبه) آغاز شده، انتخاب شود.


کد مطلب: 177499

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/177499/دستورکار-دکترين-جنگ-پکن

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir