کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جلسات مشترک مجلس و دولت و شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره گشت امنيت اخلاقي

آيا گشت ارشاد باقي مي‌ماند؟

1 آبان 1401 ساعت 20:15

در شرايطي که مطالبات اعتراضي مردم در يک ماه گذشته، از جمع کردن گشت ارشاد هم فراتر رفته، به نظر مي‌رسد مسئولان حتي قصد جمع اوري گشت ارشاد را هم ندارند و عقب نشيني در اين مورد را جايز نمي‌دانند.


گروه اجتماعي- فخري سادات مسچي: در شرايطي که مطالبات اعتراضي مردم در يک ماه گذشته، از جمع کردن گشت ارشاد هم فراتر رفته، به نظر مي‌رسد مسئولان حتي قصد جمع اوري گشت ارشاد را هم ندارند و عقب نشيني در اين مورد را جايز نمي‌دانند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،در تازه ترين اظهارنظر در اين زمينه، انسيه خزعلي، معاون اموز زنان و خانواده رياست جمهوري که سه ماه پيش گفته بود، گشت ارشاد نداريم و آنچه مردم فکر مي‌کنند گشت ارشاد است در واقع گشت امنيت اجتماعي است ديروز (يکشنبه) گفت: جلساتي در رابطه با اصلاح گشت امنيت اخلاقي در مجلس با اعضاي هيئت دولت و اعضاي شوراي عالي انقلابي فرهنگي برگزار شده است و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و کميسيون‌هاي آن جلساتي برگزار شده که در رابطه با آن اطلاع رساني خواهد شد.
وي گفت: تاکنون چندين جلسه در اين رابطه برگزار شده است و مذاکراتي در حال انجام است ولي چون هنوز کار به مرحله نهايي نرسيده نمي‌توانم جزييات آن را بيان کنم. خزعلي در پاسخ به اين سوال که آيا دولت در اين باره لايحه اي ارائه خواهد کرد؟ تصريح کرد: اين مسئله يا بايد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي انجام بگيرد و يا به توافق برسند که مجلس طرحي ارائه کند.
اين سخنان خزعلي نشان مي‌دهد جمع آوري گشت ارشاد يا آنچه که خانم خزعلي، گشت امنيت اجتماعي مي‌داند در دستور کار مسئولان قرار ندارد. اين درحاليست که حداقلي ترين مطالبه مردم پس از درگذشت مهسا اميني، جمع آوري گشت‌هاي ارشاد با همان گشت‌هاي امنيت اخلاقي و اجتماعي بود که مردم، عملکرد آن را مسئول درگذشت مهسا اميني مي‌دانند. حتي اگر اگفته‌هاي مسئولان مبني بر عدم ضرب و شتم يا برخورد فيزيکي با مهسا اميني را پس از جمع اوري توسط گشت ارشاد بپذيريم و قبول کنيم که بر خلاف آنچه تصور مي‌شد، دوربيني روي لباس ماموران پليس که مهسا اميني را بازداشت کردند نبوده، باز هم نمي‌توان اين نکته را ناديده گرفت که استرس و فشار رواني وارده بر مهسا اميني، دختري که از شهرستان به تهران آمده بود و ناغافل توسط گشت ارشاد بازداشت شد، مي‌تواند در مرگ او تاثيرگذار بوده باشد. فشار رواني و استرسي که زنان و دختراني که توسط گشت ارشاد بازداشت شده اند، روايتهاي تجربيات تلخ خود را در ماههاي اخير، در شبکه‌هاي اجتماعي به اشتراک گذاشته اند. 
از سوي ديگر، برخورد با مهسا اميني نخستين برخورد با دختران و زنان نبود و به دليل انتشار فيلمهاي ديگري از برخوردهاي ماموران گشت ارشاد با زنان و دختران که با ضرب و شتم و برخورد فيزيکي همراه بوده، افکار عمومي‌ادعاي عدم برخورد فيزيکي با مهسا اميني را به سختي باور کردند. فقط در يک سال اخير، چندين فيلم از برخوردهاي خارج از عرف و قانون با زنان و دختران توسط گشت ارشاد منتشر شد که ناراحتي و خشم مردم را در پي داشت که آخرين آنها، حرکت ون گشت ارشاد در ميدان صنعت بدون توجه به اصرارهاي مادر دختري بود که بازداشت شده بود و مادرش مي‌گفت بيمار است و التماس مي‌کرد او را با خود نبرند.
از سوي ديگر، کليت موضوع گشت ارشاد، حتي کارايي برگزاري جلسات توجيهي براي زنان و دختراني که بدحجاب نامديده شده بودند، با ابهام جدي مواجه شده است چراکه عملکرد گشت ارشاد نتوانسته حتي اندکي در وضعيت حجاب در جامعه تغيير مثبتي ايجاد کند.
همه اين موارد، جمع آوري گشت ارشاد را نه تنها به يکي از مهمترين مطالبه‌هاي افکار عمومي، بلکه به مطالبه برخي احزاب و گروههاي سياسي تبديل کرد که در بيانيه‌هايي خواستار جمع آوري گشت ارشاد شدند. با اين حال به نظر مي‌رسد هنوز عزمي‌براي جمع آوري گشت ارشاد و برخوردهاي پرهزينه و بي ثمر با بدحجابي در جامعه که حاصلي جز افزايش شکاف بين مردم و مسئولان ندارد ايجاد نشده است و سخنان جديد انسيه خزعلي را در همين راستا بايد ارزيابي کرد.  هرچند با توجه به اعتراضات يک ماه اخير، خبري از گشت‌هاي ارشاد در جامعه نيست اما آنگونه که از اظهارنظرها و شواهد بر مي‌آيد، غيبت گشت‌هاي ارشاد، موقتي است و به زودي احتمالا شاهد بازگشت گشت ارشاد خواهيم بود؛ هرچند بعيد به نظر مي‌رسد اين بار بتوانند همچون گذشته، هر طور که خواستند با زنان و دختران برخورد کنند.

مظلوميت مضاعف پليس
حاصل بررسي کليپ «برخورد با يک زن»
معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهور همچنين در خصوص کليپي که اخيرا در فضاي مجازي در رابطه با برخورد ماموران نيروي انتظامي‌با يک زن منتشر شده، توضيحاتي ارائه کرد و گفت که طبق بررسي‌هاي صورت گرفته «خشونتي» صورت نگرفته است.
انسيه خزعلي در گفت‌وگو با ايسنا و در پاسخ به اينکه چند روز پيش در مصاحبه‌اي ذکر کرديد که گزارش کليپ‌هاي پخش شده از برخورد ماموران نيروي انتظامي‌با يک خانم را از فراجا خواسته‌ايد، آيا گزارش به دست شما رسيده و نتيجه بررسي چه بوده است؟ گفت: همانطور که در آن مصاحبه گفته‌ام هرگونه قضاوت بايد بعد از دريافت اطلاعات کافي باشد و بحمدالله گزارشات دريافت شد و دلالت بر مظلوميت مضاعف نيروي انتظامي‌داشت.
وي با بيان اينکه مطلب «موهن» رسانه معاند بي بي سي که «مضحکه» بودن آن از اول مشخص بود، ادامه داد: اما اينکه آيا رفتار خشني نسبت به فرد مذکور صورت گرفته بود يا نه؟ بررسي و مشخص شد چنين امري صورت نگرفته و اين دستگيري طبق روش متداول پليس نسبت به کسي که مشکوک به حمل سلاح است انجام شده و پس از مشخص شدن عدم وجود سلاح، ايشان رها شده است.
به گفته معاون امور زنان و خانواده رئيس جمهوري، در مجموع کمتر از يک دقيقه بازداشت اين خانم به طول انجاميده بوده است و اين امر بيانگر آن است که همه «داستان سرايي‌ها» در اين زمينه «خنده دار» و «غيرقابل تصور» است چه برسد به باور و البته نشانگر شدت «خباثت» دشمن در اشاعه دروغ و افترا است.
خزعلي با بيا اينکه شايد يکي از دلايل اين شايعات و مظلوميت نيروي انتظامي، خود نيروي انتظامي‌است که لازم است اطلاع رساني به موقع و به هنگام روايت هر حادثه را عهده دار شود، افزود: اميدوارم همانطور که قبلا گفتم شان و جايگاه اين نيروي مقتدر براي حفظ امنيت مال و جان و ناموس مردم حفاظت شود و بي شک مردم عزيزمان قدردان اين زحمات بوده و خواهند بود.


کد مطلب: 178227

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/178227/آيا-گشت-ارشاد-باقي-مي-ماند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir