کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قيمت خودرو همچنان رو به افزايش است

ردپاي دلار و بورس در جهش قيمتي خودرو

13 آذر 1401 ساعت 21:48

قيمت خودرو همچنان روند صعودي را در پيش گرفته است. کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که هيچ عاملي براي کاهش قيمت در بازار وجود ندارد .در روزهاي اخير علاوه بر عوامل داخل صنعت خودرو دلايل فرا صنعتي هم به افزايش افسارگسيخته قيمتها در بازار خودرو دامن زده است. يکي از قوي ترين دلايل بوجود آمدن اين وضعيت رسد شديد و رکوردشکني‌هاي پي در پي در بازار ارز بوده است. دومين دليل را هم ميتوان افت‌هاي پي در پي در بازار بورس و خروج نقدينگي از  اين بازار و جاري شدن بخشياز سرمايه‌ها به بازار خودرو عنوان کرد.


گروه اقتصادي – شهرام صدوقي: قيمت خودرو همچنان روند صعودي را در پيش گرفته است. کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که هيچ عاملي براي کاهش قيمت در بازار وجود ندارد .در روزهاي اخير علاوه بر عوامل داخل صنعت خودرو دلايل فرا صنعتي هم به افزايش افسارگسيخته قيمتها در بازار خودرو دامن زده است. يکي از قوي ترين دلايل بوجود آمدن اين وضعيت رسد شديد و رکوردشکني‌هاي پي در پي در بازار ارز بوده است. دومين دليل را هم ميتوان افت‌هاي پي در پي در بازار بورس و خروج نقدينگي از  اين بازار و جاري شدن بخشياز سرمايه‌ها به بازار خودرو عنوان کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،قيمت‌هاي ثبت‌شده در سايت‌هاي آگهي خودرو پس از گذشت هفته‌ها از سقف‌شکني دلار، حکايت‌گر بلاتکليفي و سردرگمي بازار است.قيمت خودرو هم‌گام با افزايش نرخ دلار شروع به افزايش کرد. اما هنگامي که نوسانات دلار متوقف شد، اما خودرو درگير افزايش قيمت‌ها بود که البته همچنان نيز ادامه دارد. قيمت خودرو صفر داخلي روز يکشنبه 13 آذر 1401 با توجه به آمار و قيمت روزانه سايت ديوار با تغييراتي همراه شد. برخلاف ماه‌هاي گذشته که قيمت پرايد ثابت مانده بود، اما بالاخره سقف‌شکني تاريخي دلار اين ثبات را شکست و اين خودرو را با نوسان قيمت همراه کرد. پرايد پس از چند روز مقاومت مجددا با افزايش قيمت همراه شد.پرايد 111 اکنون در قيمت 214 ميليون تومان به فروش مي‌رسد. اما پرايد 131 با شش ميليون افزايش قيمت نسبت به روز قبلي، اکنون به نرخ 202 ميليون تومان عرضه مي‌شود.پژو 207 اتومات هم که روزها با افزايش قيمت همراه شده بود، ديروز نيز مجددا به قيمت 660 ميليون تومان رسيد.خودرو دنا معمولي هم که روزها بود که با ثبات قيمت همراه شده بود، روزگذشته نيز پنج ميليون تومان نسبت به روز قبلي افزايش قيمت يافت و با قيمت 450 ميليون تومان در بازار عرضه شد.پژو پارس اتوماتيک که روزها در قيمت 500 ميليون تومان ثابت مانده بود، پنج ميليون تومان گران شد و حالا در قيمت 520 ميليون تومان در بازار خودرو کشور به فروش مي‌رسد.تارا اتوماتيک هم که در روزهاي گذشته با افزايش قيمت قابل‌توجهي همراه شد، روز يکشنبه به نرخ 635 ميليون تومان رسيد.اما فعالان بازار خودرو مي‌گويند که برخي خودروها بيشتر خريد و فروش مي‌شوند و پرطرفدار هستند. اين خودروها با چه قيمتي در بازار معامله مي‌شوند؟تيبا‌هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهاي پرطرفدار اين روزهاست، صبح ديروز در محدوده 230 ميليون تومان قيمت‌گذاري شد.قيمت پژو 206 تيپ دو صفر حالا 348 ميليون تومان ارزش دارد. در اين ميان، تيپ پنج اين مدل پژو پنج در بازار کشور در نرخ 398 ميليون تومان به فروش رسيد.عماد جعفري، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نيوز در رابطه با تاثير عرضه خودرو در بورس کالا بر قيمت خودرو گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تنها به دولت کمک مي‌کند و کمکي به کاهش قيمت‌ها نمي‌کند.اين کارشناس توضيح داد: از طرفي ديگر، سودي که از عرضه خودرو در اين محيط به‌دست مي‌آيد نه به جيب مصرف‌کنندگان مي‌رود و نه خودروسازان که آن را در راستاي پيشرفت خود استفاده کند.او افزود: براي کاهش قيمت خودرو تنها بايد دست واسطه‌ها را کوتاه کرد و عرضه خودرو در بورس کالا چنين کاري را انجام نمي‌دهد. در حال حاضر نيز هيچ عاملي براي کاهش قيمت خودرو وجود ندارد و به نظر مي‌رسد بازار به همين روند افزايش قيمت خود ادامه دهد.

رابطه مستقيم سقوط بورس 
و جهش قيمت خودرو 
همچنين يک کارشناس بازار خودرو بر اين باور است که روند نزولي بورس در دو ماه اخير منجر به خروج نقدينيگي از اين بازار و ورود آن به بازارهاي طلا، سکه، ارز و خودرو شده‌است.اميرحسين کاکايي، کارشناس صنعت خودرو، در گفت و گو با خبرنگار خبرآنلاين و در پاسخ به اين پرسش که چرا قيمت‌ها در بازار خودرو به طور افسارگسيخته‌اي صعودي شده‌است؛ گفت:» نزديک به 2 سال است که در کشور از خودرو به عنوان کالاي سرمايه‌اي ياد مي‌شود. سرمايه‌داران بازارهاي مالي و پولي مناسب را براي سرمايه گذاري مورد بررسي قرار مي‌دهند؛ وضعيت بازار سرمايه در نزديک به 2 ماه گذشته به شدت به هم خورده بوده‌است و تقريبا تمام سهم‌ها در اين بازار قرمزپوش بودند و مي‌توان گفت اکثر سهامداران آينده تيره و تاري را براي بازار سرمايه متصور مي‌شدند که موجب به خروج حقيقي‌ها از اين بازار شد، در حالي که حقوقي‌ها به طور دستوري در اين بازار ماندگار شدند.
 از طرف ديگر قيمت‌ها در بازار مسکن نجومي‌ است و هر فرد عادي نمي‌تواند براي سرمايه‌گذاري به بازار مسکن ورود پيدا کند و از طرف ديگر نقدشوندگي سرمايه‌گذاري در اين بازار نيز بسيار پايين است و تنها بازارهاي ارز، طلا، سکه و خودرو براي سرمايه‌گذاري باقي مي‌مانند و خودرو در حال حاضر يکي از جذاب‌ترين بازارها براي سرمايه‌گذاران است که از تورم واقعي عقب‌تر است و جهش قيمتي آن نيز زماني آغاز شد که بورس به طور پي در پي روزهاي قرمزي را ثبت مي‌کرد. کاکايي در ادامه گفت:‌ عمده معاملات خودرويي که در بازار انجام مي‌شود و در قيمت گذاري تعيين‌کننده‌است دست عده‌اي خاص است که از آنها به عنوان دلال و يا سرمايه‌گذاران بزرگ ياد مي‌شود و حتي آمارهاي قبلي که از سوي خودروسازان طول 4 سال گذشته منتشر شد نيز تاييدکننده اين امر است؛ خودروسازان طي آماري گفتند که هر فردي که خودرويي از ما خريداري مي‌کند به احتمال بالاي 50 درصد از خودرو استفاده نمي‌کند و آن را به عنوان سرمايه نگه‌داشته‌است.»
او در ادامه در خصوص تاثير پذيري قيمت‌ خودروها در بازارهاي داخلي از نرخ ارز گفت:» چسبندگي نرخ ارز و قيمت خودرو در بازارهاي داخلي نيز بالا است؛ خودروهايي که در بازار ايران توليد مي‌شود ارزان‌ترين خودروهاي روز دنيا هستند و توليد آنها با مدل‌هاي جديد بدون هيچ آپشن تازه‌اي عرضه مي‌شود و مي‌توان گفت قيمت‌گذاري آنها نيز کيلويي است و طبيعي است که با افزايش نرخ ارز قيمت آنها نيز افزايش پيدا کند.»
واردات 70 تا 100 هزار دستگاه خودروي خارجي تا پايان سال
مديرکل دفتر صنايع خودرويي وزارت صمت گفت: تا سقف يک ميليارد يورو ارز براي واردات خودرو تخصيص داده شده است که با اين رقم مي‌توان 70 تا 100 هزار دستگاه خودرو وارد کرد.عبدالله توکلي لاهيجاني در يک گفت و گوي تلويزيوني، اظهار کرد: قانون ساماندهي صنعت خودرو در خرداد ماه امسال ابلاغ شد و مصوبه هيئت وزيران نيز براي آئين نامه اجرايي واردات، در شهريور ماه به تصويب رسيد. بنابراين هم اکنون مانع خاصي براي واردات خودرو وجود ندارد و حتماً امسال واردات انجام مي‌شود.مديرکل دفتر صنايع خودرويي وزارت صمت با بيان اينکه ميزان خودروهاي وارداتي به توان مالي شرکت‌هاي واردکننده بستگي دارد، افزود: تا سقف يک ميليارد يورو ارز براي واردات خودرو تخصيص داده شده است که با اين رقم مي‌توان 70 تا 100 هزار دستگاه خودرو وارد کرد.
وي ادامه داد: اهرم افزايش کيفيت در صنعت خودروسازي، بحث رقابت پذيري است و هر چقدر ما صنعت را به سوي رقابت پيش ببريم مي‌توانيم به افزايش کيفيت برسيم.توکلي گفت: زير ساخت‌هاي لازم براي واردات خودرو فراهم و رايزني‌هاي لازم در حوزه‌هاي استاندارد، محيط زيست و ساير دستگاه‌هاي مرتبط نيز انجام شده است.وي تاکيد کرد: در حال حاضر خودروسازان براي انتقال فناوري نيز با شرکاي خارجي خود در تعامل هستند و در آينده‌اي نزديک شاهد حضور خودروهاي وارداتي خواهيم بود تا بازار خودروي کشور به سمت رقابت پيش برود.


کد مطلب: 182725

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/182725/ردپاي-دلار-بورس-جهش-قيمتي-خودرو

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir