کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هزاران مخالف دولت ترکیه به محکومیت اکرم ‌امام‌اوغلو اعتراض کردند

صف‌آرایی استانبول مقابل اردوغان

25 آذر 1401 ساعت 23:00

ترکیه که انتخابات ریاست‌جمهوری را کمتر از 5 ماه‌ دیگر(18ژوئن2023) پیش‌رو دارد ؛ در آستانه بزرگ‌ترین بحران سیاسی سال‌های اخیر قرار گرفته‌است. چهارشنبه و پنج‌شنبه هزاران مخالف دولت در استانبول به خیابان آمدند تا برای آک‌پارتی خط و نشان بکشند.


گروه‌بین‌الملل - علی ودایع:‌ ترکیه که انتخابات ریاست‌جمهوری را کمتر از 5 ماه‌ دیگر(18ژوئن2023) پیش‌رو دارد ؛ در آستانه بزرگ‌ترین بحران سیاسی سال‌های اخیر قرار گرفته‌است. چهارشنبه و پنج‌شنبه هزاران مخالف دولت در استانبول به خیابان آمدند تا برای آک‌پارتی خط و نشان بکشند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،همه‌نظرسنجی‌ها حاکی از شکست سنگین «رجب‌طیب اردوغان» توسط «اکرم امام‌اوغلو» شهردار محبوب استانبول است اما رئیس‌جمهوری ترکیه عادت به پذیرش شکست ندارد. به گزارش آسوشیتدپرس،هفتمین دادگاه کیفری استانبول علاوه بر ممنوعیت فعالیت سیاسی امام‌اوغلو ، حکم حبس را به مدت دو سال و هفت ماه و ۱۵ روز صادر کرده‌است. امام اوغلو به اتهام «توهین به مقامات دولتی» که رئیس و اعضای کمیسیون عالی انتخابات ترکیه هستند، به دلیل اظهاراتی که پس از انتخابات ۲۰۱۹ مطرح کرد، محاکمه می‌شود.
امام اوغلو در ۳۱ مارس ۲۰۱۹ پاکدستی کمیسیون عالی انتخابات را زیر سوال برد و اعضای این کمیسیون انتخاباتی را به «حماقت» متهم کرد.
در جلسه قبلی (جلسه سوم) دادگاه که در ۱۱ نوامبر برگزار شد، دادستان استانبول خواستار حبس شهردار استانبول (بین: یک سال، ۳ ماه و ۱۵ روز به عنوان حداقل تا ۴ سال و یک ماه به عنوان حداکثر) شد. امام اوغلو قصد دارد به این حکم اعتراض کند.پیشتر نیز «کفتانجی اوغلو» با اتهام توهین به دولت و گفتن لفظ «دزدی آک‌پارتی»به 5سال حبس تعلیقی و محرومیت از هرگونه فعالیت سیاسی محکوم شده بود.
احزاب اپوزیسیون استقلال دادگاه‌ها را که تحت حاکمیت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است زیر سوال برده‌اند. آنها می‌گویند که محاکمه و تعقیب قضایی امام‌اغلو تلاشی برای حذف یکی از حریفان کلیدی رهبر ترکیه است.
اردوغان از سال ۲۰۰۳، ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس به عنوان رئیس جمهوری قدرت را دست داشته است. حالا انتخابات بعدی که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود او به دنبال یک دوره پنج ساله جدید در انتخابات ریاست جمهوری است.
«پیتر استانو» سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا گفت: «این حکم نامتناسب است و عدم استقلال سیستماتیک قوه قضاییه و فشار سیاسی ناروا بر قضات و دادستان‌ها در ترکیه را تاکید می‌کند.» دیده‌بان حقوق بشر مستقر در نیویورک تصمیم دادگاه را نقض حقوق شهردار و همچنین «حمله غیرموجه و حساب شده به مخالفان سیاسی ترکیه» در آستانه انتخابات ۲۰۲۳ خواند.
اعتراضات خیابانی
شامگاه چهارشنبه همزمان با اعلام حکم دادگاه ، شهردار استانبول مقابل ساختمان شهرداری در میان صدهانفر از طرفدارانش حاضر شد. اکرم‌امام‌اوغلو در این تجمع با ادبیاتی تند دولت را مخاطب قرار داد و گفت :«هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع اراده ملت شود.»
وی در ادامه افزود: «ما هرگز از مبارزه برای دموکراسی و عدالت دست‌برنداشتیم و هرگز تسلیم نخواهیم شد.بگذارید آنها (آک‌پارتی) خوب بدانند؛ اکنون ما بسیارقوی‌تر ، بسیارشلوغ‌تر، بسیار مصمم‌تر هستیم. ما یک کار جدید شروع می‌کنیم.» همزمان با سخنرانی شهردار استانبول ، مخالفان اردوغان شعار «استعفای دولت» ، «حق ، قانون،عدالت» سر دادند.
اکرم امام اوغلو با نکوهش سیستم قضایی ترکیه گفت: «در کشورما موفقیت گاهی با کیفر همراه است.»
«کمال قلیچدار اوغلو»، رئیس حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه که قرار بود به آلمان برود ؛ پس از لغو سفر و در راه بازگشت گفت که «من به ملتم و مردمم قول می‌دهم که این شر نکبت‌بار، سازمان یافته و کودتا را شکست خواهیم داد.»
مخالفان اردوغان روز‌پنج‌شنبه یک تجمع بزرگ‌تر با حضور هزاران معترض در «ساراچان» مقابل شهرداری استانبول برگزار کردند. در این صف‌آرایی خیابانی رهبران متحدین یعنی «کمال کليچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوري خواه خلق،«مرال آکشنر» رهبر حزب خوب،«تمل کاراملا اوغلو» رهبر حزب سعادت،«علي باباجان» رهبر حزب جهش و دموکراسي ، «احمد داود اوغلو» رهبر حزب آينده و «گلتکين اويسال» رهبر حزب دموکرات نیز در کنار اکرم امام‌اوغلو حاضر شدند.
اما‌اوغلو در ادامه مواضع قبلی خود گفت : «مردم اراده خودشان را دارند. هیچ بازی قضایی و هیچ تلاشی نمی‌تواند مانع مردم شود.» شهردار استانبول با اشاره ضمنی به شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات2019سال پیش گفت: «شما تاکنون آنها را 2بار شکست دادید و بازهم شکست خواهید داد.
وی همچنین گفت: « همه 16 میلیون شهروند استانبول ، ملت ما و ائتلاف بزرگ ترکیه از ما حمایت می‌کنند.این حکم باید در انتخابات سال آینده تغییر کند.»
«مرال آکشنر » رهبر حزب خوب که مانند امام اوغلو مخالف دولت است و در جمع معترضان در روبه روی ساختمان شهرداری استانبول حضور یافته بود، در این باره گفت: استبداد، ظلم و بی عدالتی را از میان برخواهیم چید.
چشم‌انداز آینده سیاسی ترکیه باتوجه به وضعیت اقتصادی این‌کشور ، تصمیم 6 حزب متحد برای مقابله با آک‌پارتی و سابقه تاریخی اردوغان در برخورد قهرآمیز با مخالفان منجر به شکل‌گیری نگرانی فزآینده از بروز یک خشونت افسارگسیخته در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه می‌شود. روزهایی سختی در انتظار ترکیه است.


کد مطلب: 184085

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/184085/صف-آرایی-استانبول-مقابل-اردوغان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir