کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اما و اگرها درباره بررسي بودجه 1402 تا پايان سال در مجلس

24 دی 1401 ساعت 22:15

هنوز لايحه بودجه 1402 در مجلس مورد بررسي قرار نگرفته ولي تا اين جاي کار اين لايحه حاشيه‌هاي زيادي داشته است.


گروه سياسي – محمدحسين روانبخش: هنوز لايحه بودجه 1402 در مجلس مورد بررسي قرار نگرفته ولي تا اين جاي کار اين لايحه حاشيه‌هاي زيادي داشته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،هنوز مهلت ارسال اين لايحه به مجلس به اتمام نرسيده بود که برخي نمايندگان از اينکه دولت لايحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارسال نکرده، گلايه کردند و عنوان داشتند که طبق قانون بايد قبل از لايحه بودجه 1402، برنامه هفتم توسعه به مجلس ارسال مي‌شد تا مورد تصويب قرار مي‌گرفت و بر مبناي آن بودجه سال آينده بسته مي‌شد. محمدباقر قاليباف هم در پاسخ گفت که «بنا نيست خلاف قانون عمل کنيم، مگر آئين نامه اجازه مي‌دهد که بودجه ساليانه بدون برنامه پنج‌ساله تنظيم شود؟ در جلسه سران قوا اين موضوع مورد بحث قرار گرفت و حداقل از مرداد ماه اين موضوع در حال بحث و بررسي است
با اين حال حتي لايحه بودجه هم در موعد مقرر (15 آذر) به مجلس ارسال نشد و پس از آنگه با تاخير بسيار اين لايحه به مجلس فرستاده شد باز هم خبري از برنامه هفتم توسعه نشد. در اين بين برخي نمايندگان خواستار تمديد يک ساله برنامه توسعه ششم شدند اما موضع دولت معلوم نبود و هنوز هم نيست!
بعد از ارسال لايحه به مجلس هم اگرچه قرار بر اين بود که لايحه بودجه بعد از برنامه توسعه مورد بررسي مجلس قرار بگيرد و مجلس قصد نداشت لايحه بودجه را اعلام وصول کند، اما نهايتا چهارشنبه گذشته لايجه بودجه اعلام وصول شد، رئيسي آن را به مجلس تقديم کرد و کميسيون تلفيق بودجه 1402 هم تشکيل شد.
حالا با اين اوصاف خبري از برنامه هفتم توسعه نيست و ادعا شده که در لايحه بودجه پيش بيني شده که تا زمان تصويب اين برنامه، بر اساس برنامه ششم توسعه ( که مدت آن منقضي شده) عمل مي‌شود. اما مشکل فقط اين نيست. حالا اصلا معلوم نيست که مجلس بتواند لايحه بودجه سال آينده را در مدت باقيمانده بررسي و تصويب کند!  روز گذشته شمس الدين حسيني که به عنوان رئيس کميسيون تلفيق بودجه سال آينده برگزيده شده، با اعلام اينکه دولت لايحه بودجه را 20 روز دير به مجلس فرستاده، تلويحه به اين نکته اشاره کرد اما يک عضو هيات رئيسه مجلس اين نکته را صريحتر بيان کرد.
حسينعلي حاجي دليگاني درباره روند بررسي لايحه بودجه 1402 در مجلس گفت: طبق زمان بندي صورت گرفته، جلسات کميسيون تلفيق از شنبه 24 دي شروع شد و اين کميسيون ظرف 5 روز آينده به بررسي کليات لايحه بودجه مي‌پردازد.
وي ادامه داد: با اتمام اين مهلت، مجلس در روز يکشنبه دوم بهمن به بررسي کليات بودجه 1402 مي‌پردازد؛ در صورت تصويب کليات در صحن علني لايحه به کميسيون تلفيق براي بررسي جزئيات ارجاع مي‌شود که کميسيون تلفيق 15 روز فرصت دارد.  در اين فاصله نمايندگان 10 روز فرصت ارائه پيشنهادات داشته و 15 روز نيز فرصت ارائه گزارش کميسيون‌هاي تخصصي است که اين دو زمان با يکديگر همپوشاني دارند. بعد از اتمام بررسي جزئيات لايحه بودجه در تلفيق، نمايندگان مهلت 10 روزه اي براي ارائه پيشنهادات بر روي گزارش تلفيق دارند؛ با فرض بررسي جزييات لايحه بودجه طي 10 روز در صحن علني و همچنين بررسي مصوبات مجلس در شوراي نگهبان به مدت 10 روز، رسيدگي به لايحه بودجه و رفع ايرادات احتمالي در شوراي نگهبان در 56 روز و پيش از پايان سال جاري به اتمام مي‌رسد. حاجي دليگاني در عين حال گفت:  در حالت ديگر، کميسيون تلفيق مي‌تواند زمان بررسي جزئيات لايجه بودجه را 15 روز ديگر تمديد کند يعني زمان بررسي لايحه در کميسيون تلفيق 30 روز شود، همچنين احتمال اينکه شوراي نگهبان زمان بيشتري براي بررسي مصوبات مجلس احتياج داشته باشد هم وجود دارد؛ علاوه بر اين در صورت رد شدن کليات بودجه هم زمان ديگري به اين جدول زمان بندي اضافه خواهد شد بنابراين در مجموع بررسي بودجه 106 روز طول مي‌کشد که اين يعني نهايي شدن لايحه بودجه به سال جديد موکول مي‌شود و لازم است لايحه چند دوازدهم بودجه را داشته باشيم.
وي ادامه داد: پيش بيني من اين است که اگر کار فوق العاده اي انجام شود يعني بررسي بودجه به صورت سه شيفت در کميسيون تلفيق و سپس در صحن علني صورت گيرد و موارد تمديدي رخ ندهد، بررسي بودجه تا پايان سال به اتمام مي‌رسد اما در غير اين صورت احتمالا رسيدگي به بودجه تا آخر سال تمام نمي‌شود لذا همچنان احتمال بررسي بودجه به صورت چند دوازدهم وجود دارد.


کد مطلب: 186834

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/186834/اما-اگرها-درباره-بررسي-بودجه-1402-پايان-سال-مجلس

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir