کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جنگنده‌هاي سوخو در راه آسمان ايران هستند

تغيير وزن بازي در خاورميانه با SU35

1 بهمن 1401 ساعت 22:30

رسانه انگليسي ميدل ايست آي خبرداده که انتظار مي‌رود ايران تا اوايل بهار جنگنده‌هاي سوخو-35 روسيه را دريافت کند.


گروه سياسي- مهدي يزدي: رسانه انگليسي ميدل ايست آي خبرداده که انتظار مي‌رود ايران تا اوايل بهار جنگنده‌هاي سوخو-35 روسيه را دريافت کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،«شهريار حيدري» يکي از اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ايران، هفته گذشته گفت که تهران علاوه بر هواپيماهاي جنگي SU35 تجهيزات نظامي ديگري از جمله سامانه‌هاي پدافند هوايي، سامانه‌هاي موشکي و بالگردها را به روسيه سفارش داده است.
همزمان ، خبرگزاري روسي اسپوتنيک با اشاره به احتمال خريد SU35 روسيه از سوي ايران، نوشت: «ابزارسازي سوخو-35 به شبکه دفاعي هوشمند ايران مي‌تواند هرگونه حمله مستقيم تل‌آويو و واشنگتن را بسيار دشوار سازد.»
از سوي ديگر نيوزويک با برجسته کردن نگراني‌هاي آمريکا مي‌نويسد که «اين تحول، اولين خريد بزرگ ايران از جنگنده‌هاي خارجي در قرن حاضر محسوب مي‌شود که نيروي هوايي ايران را تقويت مي‌کند و راه را براي مبادلات تسليحات نظامي بين اين دو قدرت در آينده، هموار مي‌سازد.»
«گاي پلابسکي» کارشناس صهيونيست در امور تسليحاتي در اين باره به نيوزويک گفت: اين جنگنده روسي با توجه به ويژگي‌هايي که از آن بهره مند است، يک درنده خطرناک در برابر جنگنده‌هاي نسل چهارم و حتي نسل 4.5 کشورهاي غربي محسوب مي‌شود. وي با اشاره به اينکه تحويل جنگنده‌هاي سوخوي سو 35 روسي به ايران مي‌تواند قواعد بازي نظامي در خاورميانه را تغيير دهد، افزود: تحويل اين جنگنده‌ها به ايران در کنار استقرار سيستم دفاع موشکي اس 400 در اين کشور، مي‌تواند به چالش بزرگي براي جنگنده‌هاي نسل چهارم نيروي هوايي ارتش اسرائيل (رژيم صهيونيستي) تبديل شود.
سوخو 35 (SU35)را مي‌توان نواده سوخو27 (SU27) ناميد که نسبت به آن ويژگي‌هاي آيروديناميکي و مانورپذيري بهتر، برد بيشتر، موتور قوي‌تر، تجهيزات الکترونيکي و ارتباطات هوايي پيشرفته‌تري دارد.
جنگنده SU35 جنگنده تک سرنشين و دو موتوره فوق مانورپذير است که براي رهگيري و انهدام تمامي کلاس‌هاي اهداف هوايي در درگيري‌هاي هوايي دور و نزديک طراحي شده است . اين جنگنده داراي قابليت‌هاي استثنايي در رهگيري است و مي‌تواند اهداف زميني، دريايي و زيرساخت‌هاي تحت پوشش سلاح‌هاي ضد هوايي را در فاصله قابل توجه مورد هدف قرار دهد. سوخو35 يکي از قدرتمندترين جنگنده‌هاي نسل 4++ دنياست که به رادار پيشرفته آرايه فازي 035-N مجهز است و امکان کشف 30 هدف و درگيري با 8 هدف را به‌صورت هم‌زمان دارد. حداکثر سرعت اين جنگنده در ارتفاع پست 1500 کيلومتر و در ارتفاع بالا 2500 کيلومتر بر ساعت است و عمر عملياتي موتورهاي قدرتمند آن در هر دوره خدمت قبل از نياز به کنترل و اورهال 4000 ساعت است.
اين جنگنده به‌صورت همزمان به انواع موشک‌هاي هوابه‌هوا و هوا‌به‌زمين و ضدکشتي و ضدرادار نيز مسلح مي‌شود، علاوه بر آن توانايي پرتاب و شليک انواع بمب و موشک‌هاي ليزري و ماهواره‌اي و راداري را نيز در خود دارد.
ابهام طرف غربي
«حميدرضا عزيزي» کارشناس ژئوپليتيک و امنيت خاورميانه در يک موسسه مطالعاتي آلماني به ميدل ايست مي‌گويد: اظهارات حيدري اولين تأييد رسمي بر خريد جنگنده‌هاي SU35 توسط ايران است.
ايران 24 فروند از پيشرفته ترين جت‌هاي روسيه را سفارش داده است. با اين حال و با وجود اعلام ايران، روسيه هنوز چنين معامله‌اي را تاييد نکرده است.
عزيزي به ميدل ايست آي گفت: در طرف روسي، بيشتر شايعاتي در سطح کانال‌هاي غيررسمي مانند تلگرام درباره اين مبادلات نظامي وجود داشته و به همين ترتيب، در طرف ايراني هم فرماندهان عالي رتبه نظامي، هنوز چنين مسئله‌اي را تاييد نکرده‌اند.
عزيزي گفت: برخلاف اظهارات گذشته، اين بار صحبت‌ها در مورد هواپيماهاي جنگنده «جدي تر» است. اين اولين بار است که اين بعد از انتشار چنين گزارش‌هايي، روسيه و ايران آنها را رد نمي‌کنند.» با کاهش سريع ذخاير موشکي روسيه، مسکو به ايران روي آورده است تا به روشي سريع و مقرون به صرفه، جلوي پيشرفت‌هاي نظامي اوکراين و از دست دادن قلمرو بيشتر را بگيرد. گزارش‌ها حاکي از آن است که روسيه صدها پهپاد ايراني خريداري کرده و هزار فروند ديگر نيز سفارش داده است. عزيزي گفت: آخرين معامله يعني هواپيماهاي جنگنده، در صورت تحقق اين فروش، به اين معني است که «همکاري نظامي ايران و روسيه وارد مرحله کاملاً جديدي شده است که در تاريخ روابط دو طرف بي سابقه است.»
تغيير موازنه قوا
روسيه در گذشته نسبت به برتري نظامي ايران در منطقه محتاط بوده است. عزيزي گفت: سياست روسيه در خاورميانه همواره بر حفظ تعادل بين ايران و رقبايش مانند عربستان سعودي، اسرائيل و سايرين استوار بوده است. در حالي که ايران و روسيه براي مدت طولاني روابط خوبي داشته اند و در جنگ سوريه در دهه گذشته شريک بوده اند، انزواي جهاني مسکو بر سر اوکراين، با توجه به اتکاي فزاينده روسيه به ايران، اين روابط را به سمتي نامشخص سوق مي‌دهد. عزيزي گفت: «تنها چيزي که ايران عملاً در حوزه نظامي فاقد آن است و واقعاً نياز به ارتقاء آن دارد، قدرت هوايي است که دليل آن کمبود هواپيماهاي جنگنده پيشرفته است». کمبود نيروي هوايي البته در درجه اول باعث پيشرفت پهپادها و موشک‌هاي ايران در دهه‌هاي اخير شده است.
تعداد جت‌هاي موجود در اين قرارداد تنها تا حدي پاسخگوي نيازهاي ايران است. عزيزي گفت: بايد در نظر داشت که تعداد هواپيماهاي جنگنده اي که ممکن است روسيه در اختيار ايران قرار دهد چندان قابل توجه نيست. بنابراين، اين فروش به شکل قابل توجهي قدرت هوايي ايران را تقويت نخواهد کرد.»
با اين حال، اين توافق مي‌تواند به اين معنا باشد که روسيه ممکن است به طور فزاينده اي با ايران در مورد مسائل منطقه اي همسو شود، يا مي‌تواند منجر به سوگيري کشورهاي منطقه بر عليه روابط نزديک فزاينده بين دو کشور شود.
عزيزي مي‌گويد «مطمئناً اين مسئله باعث تغيير در نوع نگاه و مواجهه با مسکو خواهد شد. گزارش‌ها در مورد جنگنده‌هاي SU35 هر چه که باشد، واضح است که هر دو طرف در حال تلاش براي ارتقاي همکاري‌هاي نظامي خود هستند».
قدرت عملياتي
«محمدحسن سنگتراش» کارشناس نظامي ايراني هم به خبرگزاري اسپوتنيک روسيه گفت: ويژگي‌هاي رزمي SU35 توانايي مقابله با اهداف هوايي، زميني و دريايي را براي اين سوپر فلانکر فراهم مي‌کند.
وي افزود: اين جنگنده به ويژه در صورتي موثر خواهد بود که ايران بتواند سلاح‌هاي اصلي را بر روي آن نصب کند. سوپر فلانکر SU35 مي‌تواند نقش يک ميني آواکس رزمي را ايفا کند و در صورت اتصال به شبکه راداري ايران، قابليت‌هاي منحصربفردي را در اختيار تهران قرار خواهد داد.
اين کارشناس نظامي تصريح کرد:در صورتي که ايران اقدام به خريد فناوري و شروع به توليد انبوه مشترک SU35 کند، مي‌تواند برتري محسوسي را نسبت به جنگنده‌ها و کشتي‌هاي جنگي کشورهاي همسايه خود بدست بياورد.
سنگتراش اظهار داشت:SU35 در طبقه جنگنده‌هاي نسل 4++ است و مي‌تواند جنگنده‌هاي نسل سوم و چهارم ايران را تکميل کند.
وي ادامه داد: سوپر فلانکر SU35 داراي موتور 117 سترون با طول عمر 4 هزار ساعتي است. اين موتور نسبت به موتورهاي جنگنده‌هاي غربي مانند يوروفايتر تايفون و داسو رافائل عمر کوتاه‌تر و هزينه بالاتري دارد اما داراي قدرت بيشتري است و در بين جنگنده‌هاي غربي فقط اف-35 آمريکايي که جنگنده نسل پنجم است، توانايي رقابت با آن را دارد.
اين کارشناس نظامي افزود: اگرچه هزينه نگهداري و بهره‌برداري از اين جنگنده براي ايران بالا به نظر مي‌رسد، اما در صورت توافق دو کشور براي توليد مشترک موتور SU35 در ايران، اين هزينه‌ها کاهش خواهد يافت.
سنگتراش اظهار داشت: رادارهاي اين جنگنده آن را قادر مي‌سازد تا يک هدف سه متري را در فاصله 400 کيلومتري شناسايي کند که واقعا منحصربفرد است. اين جنگنده مي‌تواند يک F16 را در فاصله 300 کيلومتري و يک موشک تام‌هاوک را در فاصله 70 کيلومتري خود شناسايي کند.
اين کارشناس نظامي با بيان اينکه ايران و روسيه مي‌توانستند پيش از اين اقدام به توليد مشترک جنگنده کنند، افزود: بعد از جنگ هشت ساله ايران و عراق، سرلشگر منصور ستاري فرمانده اسبق نيروي هوايي ايران به توافقات ارزشمندي با اتحاد جماهير شوروي دست يافت؛ در آن زمان، ايران جنگنده‌هاي MIG29 و SU24 را خريداري کرد و به پروژه «اينتگرال» روسيه براي ساخت هواپيماهاي آموزشي و جنگي بسيار علاقه‌مند شد. اين پروژه در ايران «شفق» نام داشت، اما متأسفانه به دليل فشار آمريکايي‌ها، دوستان روسي ما از اين پروژه خارج شدند. اگر تعامل تهران و مسکو ادامه پيدا مي‌کرد، امروز ايران در توليد جت‌هاي جنگنده از چين پيشي مي‌گرفت.


کد مطلب: 187431

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/187431/تغيير-وزن-بازي-خاورميانه-su35

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir