کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آيا با تغيير استانداردها مشکل آلودگي هوا حل مي‌شود؟

پاک کردن صورت مساله تعطيلي مدارس توسط دولت رئيسي

3 بهمن 1401 ساعت 22:30

وزير کشور از يک طرح پيشنهادي در دولت از سوي سازمان محيط زيست خبر داد که مي تواند به تنهايي استانداردهاي اداره کشور را تا فرسنگها جابجا کند! اين طرح، تغيير در استانداردهاي شاخص آلودگي هواست تا لازم نباشد در اين شرايط مدارس تعطيل شود!


گروه اجتماعي - سعيد تهراني: وزير کشور از يک طرح پيشنهادي در دولت از سوي سازمان محيط زيست خبر داد که مي تواند به تنهايي استانداردهاي اداره کشور را تا فرسنگها جابجا کند! اين طرح، تغيير در استانداردهاي شاخص آلودگي هواست تا لازم نباشد در اين شرايط مدارس تعطيل شود!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،احمد وحيدي در حاشيه نشست استانداران در پاسخ به سوالي درباره تعطيلي مدارس به جهت آلودگي هوا، گفت: تعطيلي مدارس به خاطر رفع آلودگي نيست، بلکه بخاطر سلامتي فرزندان‌مان است. مصوبه‌اي وجود دارد که در آن مشخص کرده در چه شاخصي از آلودگي، مدارس بايد تعطيل باشند. گروه‌هاي اضطراري استان‌ها براساس همين مصوبه ناچارند تصميم به تعطيلي بگيرند. در هرحال اين موضوع موجب شد تا با کمک سازمان محيط زيست پيشنهاد جديدي را براي دولت تعيين کنيم تا اين استانداردها را کمي تغيير دهيم تا لازم نباشد در اين شرايط مدارس مان را تعطيل کنيم.
وزير آموزش و پرورش هم ديروز به تعطيلي‌هاي مدارس در هفته‌هاي گذشته اشاره کرد و گفت: اگر شاخص‌هاي جهاني کيفيت هوا را ببينيد، در کشورهاي ديگر شاخص کمتر از 300 باشد تعطيل نمي‌کنند، اما شاخص براي تعطيلي مدارس را براي ما روي 150 بستند و تعطيلي‌ها طوري بود که شبيه دوره کرونا شديم؛ درحالي که شاخص‌هاي آلايندگي ما زير 200 هستند. قرار است در جلسه آتي هيئت دولت پيشنهاد دهيم اين شاخص‌هاي مرتبط با کيفيت را به تعليق در بياورند. نظام براي آموزش و پرورش روزانه 1000 ميليارد تومان هزينه مي‌کند. فارغ از بحث هزينه و مهمتر از آن، ارزش افزوده کار معلمان و دانش آموزان ما بيش از اينهاست. جامعه ما بايد در آموزش و پرورش موثرقرار بگيرد.
وزير آموزش و پرورش در اظهارنظري عجيب، تعطيلي مدارس به دليل آلودگي هوا را القاي رسانه‌هاي خارجي دانست و گفت: اگر جايي جان بچه‌ها به خطر بيفتد ما خودمان پيش قدم مي‌شويم، اما نبايد طوري باشد که در جو القائات رسانه‌اي خارجي عمل کنيم گفت: ما خيلي وقتها اين بحث را داريم و رئيس جمهور هم در دوران کرونا و هم اين روزها به اين موضوع توجه داشتند و قرار است در جلسه آتي هيئت دولت پيشنهاد دهيم اين شاخص‌هاي مرتبط با کيفيت را به تعليق در بياورند و تنها اگر جايي خطرآفرين است، مناطق محدود با رعايت ضوابط و مقررات آموزش را در قالب ديگري تداوم ببخشند.
به عبارت ساده تر دولت در صدد تغيير استانداردهاست تا شاخصهاي آلودگي هوا دستکاري شود يا استانداردهاي شاخص آلودگي هوا براي تعطيلي تغيير کند تا ديگر کسي نگويد چرا با وجود آلودگي هوا، مدارس تعطيل نمي شوند! گويا خود مسئولان دولتي هم فهميده اند که حل مشکل آلودگي هوا امکانپذير نيست و بهتر است صورت مساله را حل کنند تا ديگر با تعطيل نشدن مدارس و دانشگاهها، کسي متوجه آلودگي هوا نشود!
اين موضوع از اين جهت مورد توجه قرار گرفته که آلودگي هوا در سال جاري نسبت به سال گذشته به مراتب بيشتر شده و تعطيلي مداوم مدارس را در پي داشته است. تعداد روزهاي پاک و قابل قبول که در سال گذشته تا دوم بهمن ماه 213 روز بود در سال جاري در مدت زمان مشابه به 157 روز کاهش يافته است. به عبارت ديگر، در شرايطي که سال گذشته 69 درصد روزهاي سال، هوا پاک يا قابل قبول بود امسال فقط 50 درصد روزها شاهد هواي پاک يا قابل قبول بوديم که نشاندهنده افزايش شديد آلودگي هوا در سال جاري است که نخستين نتيجه آن تعطيلي مکرر مدارس بوده است. هرچند به دليل تجربه اي که پس از شيوع بيماري کرونا در کشور ايجاد شد، در روزهاي تعطيلي مدارس، آموزش مجازي تعطيل نيست و اغلب مدارس، کلاسها را در فضاي مجازي تشکيل مي دهند اما طبيعتا کيفيت آموزش مجازي پايينتر از آموزش حضوري است و اين را مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم مي دانند. به همين دليل هم وزير آموزش و پرورش بدون توجه به زيانهاي آلودگي هوا بر روي سلامت کودکان و نوجوانان، خواستار تداوم فعاليت مدارس حتي در زمان آلودگي هوا شده بود. با اين حال بعضي مواقع با وجود آلودگي بالاي هواف مدارس تعطيل نمي شوند. مصداق بارز اين ادعا، تعطيلي مدارس تهران در روز يکشنبه و عدم تعطيلي آنها در روز دوشنبه با وجود آلودگي بيشتر هواست!
به نظر مي رسد دولت هيچ برنامه راهبردي براي کاهش آلودگي هوا ندارد چراکه اگر برنامه اي داشت به جاي پاک کردن صورت مساله، راهکارهاي عملي براي کاهش آلودگي هوا را دنبال مي کرد؛ راهکارهايي همچون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي اعم از ناوگان مترو و اتوبوس، توسعه خطوط مترو، بهبود کيفيت سوخت خودروها که در روزهاي اخير بارها نسبت به آن انتقاد شده اما پاسخي از سوي مسئولان داده نشده است، بهبود کيفيت خودروها از نظر استانداردهاي آلايندگي، جلوگيري از استفاده از سوختهاي آلاينده در نيروگاهها و صنايع و مواردي از اين دست که کمتر مورد توجه قرار گرفته و برآيند آن را در افزايش تعداد روزهاي آلوده در سال جاري نسبت به سال گذشته شاهد هستيم.


کد مطلب: 187590

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/187590/پاک-کردن-صورت-مساله-تعطيلي-مدارس-توسط-دولت-رئيسي

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir