کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بگومگوي اپوزيسيون اسرائيل با کابينه نتانياهو بالاگرفته است

نقشه انتخابات زودهنگام در اسرائيل

13 اسفند 1401 ساعت 22:50

مجادله موافقان و مخالفان کابينه افراطي نتانياهو به نقطه برخورد رسيده است. در سرزمين اشغالي گفته مي‌شود که «جنگ داخلي يا موج تروري در اسرائيل محتمل ترين اتفاق است».


گروه بين‌الملل- هديه گل محمدي: مجادله موافقان و مخالفان کابينه افراطي نتانياهو به نقطه برخورد رسيده است. در سرزمين اشغالي گفته مي‌شود که «جنگ داخلي يا موج تروري در اسرائيل محتمل ترين اتفاق است».
به گزارش مردم سالاری آنلاین،برخورد خشن پليس اسرائيل با معترضان در هفته گذشته ، اپوزيسيون اسرائيل را به شدت خشمگين کرده است ؛ جالب اينجاست که برخي از صهيونيست‌هاي افراطي هم معتقدند که نيروهاي امنيتي با شدت بيشتري بايد به معترضان حمله کند. پسر نخست وزير رژيم صهيونيستي، مخالفان و تظاهرات کنندگان عليه طرح جنجالي مورد نظر کابينه «بنيامين نتانياهو» را «تروريست » خواند و افزود: اين‌ها معترض نيستند، حتي آنارشيست هم نيستند، بلکه تروريست هستند.
رهبران معترضان نيز در واکنش به اين اظهارات با اشاره به طرح کابينه براي تضعيف سيستم قضايي رژيم صهيونيستي اعلام کردند: «کسي که خواستار اعدام قضات و وکلا بود، اکنون خلبانان، افسران ارشد، روساي سرويس‌هاي امنيتي، رهبران فناوري پيشرفته اسرائيل، پزشکان، دانش‌آموزان، مادران و کودکان را «تروريست‌« مي‌خواند.»
به نوشته روزنامه «يديعوت احرونوت»، آنها با صدور بيانيه اي اعلام کردند که اظهارات پسر نتانياهو مصداق اقدامات تحريک آميز خطرناک و تهديد عليه همه «اسراييلي‌هايي» است که نمي‌خواهند تحت سلطه يک ديکتاتور زندگي کنند. اين نخستين بار نيست که اظهارات پسر نخست وزير رژيم صهيونيستي جنجال آفرين مي‌شود؛ وي حدود دو هفته پيش نيز مدعي شده بود که شاباک (سازمان اطلاعات و امنيت داخلي رژيم صهيونيستي ) دست اندرکار کودتا عليه پدرش است.
«بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل نيز شامگاه جمعه گفته بود که پشت پرده اعتراضات عليه کابينه، عناصر خارجي قرار دارند و آزادي برگزاري تظاهرات به معناي مجوزي براي سوق دادن اسراييل به سمت هرج و مرج نيست.
بر اساس همين گزارش، صدها نفر از تظاهرات کنندگان اسرائيلي، عصر چهارشنبه ، «ساره نتانياهو» همسر نتانياهو را داخل يک آرايشگاه زنانه در تل آويو محاصره کرده و به وي اجازه خروج نمي‌دادند، اين ماجرا با دخالت خشن نيروهاي نظامي رژيم پايان يافت.
تلاش براي کنترل تنش
روزنامه يديعوت آحارونوت در گزارشي خواستار برگزاري همه پرسي درباره لايحه اصلاحات قضائي در رژيم اشغالگرقدس شد و نوشت: آسان ترين راه براي فهميدن ميزان حمايت عمومي از لايحه کابينه، برگزاري همه پرسي است اما (اعضاي ائتلاف حاکم) به خوبي مي‌دانند که انجام چنين کاري باعث از دست رفتن وجهه آنها خواهد شد.
اين روزنامه اسرائيلي درباره کابينه بنيامين نتانياهو که اکنون در راس هرم قدرت در رژيم صهيونيستي قرار دارد، نوشت: اين کابينه بايد بداند که با راي اکثريت روي کار نيامده است و در طول ايام تبليغات، صادقانه همه مسائل را شفاف با راي دهندگان در ميان نگذاشته است.
يديعوت آحارونوت، با اشاره به مخالفت حدود نيمي از طرفداران حزب ليکود با لايحه اصلاحات قضائي، اين موضوع را مويد صداقت نداشتن کابينه حاکم در دوران تبليغات انتخاباتي ارزيابي کرد. باتوجه به بيان نشدن جزئيات لايحه اصلاحات قضائي در دوران تبليغات انتخاباتي، تصويب لايحه اصلاحات قضائي در کنست (پارلمان) مشروعيت نخواهد داشت و کابينه يا بايد در اينباره، همه پرسي برگزار يا اينکه انتخابات زودهنگام برگزار کند. در طرح کابيه نتانياهو موسوم به «اصلاح قانون قضايي» که ساکنان سرزمين‌هاي اشغالي از آن به کودتاي «قانون اساسي» تعبير مي‌کنند، از اختيارات دستگاه قضايي اين رژيم کاسته و در مقابل قدرت و جايگاه قوه مجريه و مقننه در اين رژيم تقويت خواهد شد.
در اين طرح همچنين، اختيارات مشاور قضايي کابينه رژيم صهيونيستي و اختيارات مشاوران قضايي ديگر وزارتخانه‌هاي اين رژيم گرفته خواهد شد و وزير اين امکان را خواهد داشت هر مشاور قضايي را که بخواهد در دفتر خود برکنار يا منصوب کند.
يديعوت آحارونوت درباره ضرورت برگزاري همه پرسي براي قانوني کردن لايحه اصلاحات قضائي نوشت: ضرورت آن اين است که جلوي جنگ داخلي را مي‌گيرد.
اسرائيل در چهار سال گذشته، يکي از متزلزل ترين دوره‌هاي تاريخ خود را با برگزاري پنج انتخابات در چهار سال به ثبت رساند و کابينه‌هاي حاکم به خاطر اختلافات داخلي، يکي پس از ديگري منحل شدند.
کابينه افراطي و راستگراي بنيامين نتانياهو نيز اکنون تحت شديدترين فشار داخلي و خارجي، در معرض فروپاشي است و از يک طرف جناح اپوزيسيون موجوديت آنرا تهديد مي‌کند و از طرف ديگر، سهم ‌خواهي تندروهاي ارتدکس آنرا به چالش مي‌کشند.
سياست‌هاي افراطي کابينه حاکم بر رژيم صهيونيستي منجر به انزواي بين المللي اين رژيم شده و حتي متحدان غربي اين رژيم را نيز از آن دور کرده است. در مقابل، گروه‌هاي مقاومت اکنون در بهترين شرايط قرار داشته و سرزمين‌هاي اشغالي آماده وقوع انتفاضه ديگري است.


کد مطلب: 190936

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/190936/نقشه-انتخابات-زودهنگام-اسرائيل

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir