کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معترضان اسرائيلي به خيابان آمدند

لشکرکشي مخالفان نتانياهو

واشنگتن مشغول تجديد نظر در روابط با تل آويو است

21 اسفند 1401 ساعت 22:45

شايد باورش براي اسرائيلي‌ها سخت باشد که سرزمين اشغالي به ميدان نبرد تن به تن يا حتي جنگ داخلي تبديل شود؛ اما وضعيت بد آنها هر روز وخيم و و خيم‌تر مي‌شود.


گروه بين‌الملل - علي ودايع: شايد باورش براي اسرائيلي‌ها سخت باشد که سرزمين اشغالي به ميدان نبرد تن به تن يا حتي جنگ داخلي تبديل شود؛ اما وضعيت بد آنها هر روز وخيم و و خيم‌تر مي‌شود.  به گزارش مردم سالاری آنلاین ،شامگاه شنبه، صدهاهزار نفر از مخالفان نخست وزير اسرائيل در حيفا، تل آويو، قدس اشغالي، نتانيا ، ريشون لتسيون هرتزليا و کفار سابا به خيابان آمدند. در همين راستا روزنامه عبري «يديعوت آحارانوت» گزارش داد که حدود 200 هزار نفر در شهر تل‌آويو و بيش از 25 هزار نفر ديگر در شهر حيفا در اعتراض به اين طرح تظاهرات کرده‌اند. نکته حائز اهميت اينجاست که شمار زيادي از افسران و مقامات عالي رتبه صهيونيستي هم در ميان معترضان حضور يافتند. درهمين حال گفته شده که که «اوري مسگاو» خبرنگار روزنامه‌هاآرتصپس از يک توئيت که عليه نتانياهو نوشته بود، بازداشت شده است.
 طي 10 هفته گذشته ، هر شنبه معترضان در سرزمين اشغالي به خيابان آمده اند و اتفاقا بر حجم آنها افزوده شده است. معترضان روز پنجشنبه هم جاده‌ها را بستند و تلاش کردند که مانع پرواز آقاي نتانياهو بشوند. او با تاخير راهي ايتاليا شد. مخالفان «بي بي» مي‌گويند که «اين نخست وزير فاسد و ديکتاتور از جمهوري اسلامي و حزب الله براي اسرائيل خطرناک‌تر است.» «يائير لاپيد» رهبر مخالفان، به جمعيت معترضان در شهر بئرشبع گفت که اسرائيل با «بزرگترين بحران در تاريخش روبروست.» نخست وزير پيشين رژيم اشغالگرقدس همچنين گفت: «در معرض موجي از حملات تروريستي هستيم، اقتصاد درحال سقوط است، سرمايه درحال فرار از کشور است، و ايران همين ديروز توافق تازه‌اي با عربستان امضا کرده. اما تنها چيزي که دولت به آن اهميت مي‌دهد له کردن دمکراسي در اسرائيل است.»
«تامير گويتسابري» يک تظاهرکننده در تل آويو، به رويترز گفت: «موضوع فقط اصلاح نظام قضايي نيست، تغييراتي‌ايست که اسرائيل را به طرف ديکتاتوري کامل مي‌برد.»
شکاف عميق 
نتانياهو و کابينه راست افراطي با اصلاحات سياسي مي‌خواهند اختيارات در انتصابات قضايي را در مشت دولت بگيرند و توانايي ديوان عالي را در راي دادن عليه قوه مجريه يا لغو مصوبات دولت محدود کنند. حالا يک شکاف عميق در جامعه صهيونيستي ايجاد شده است. اوضاع آنچنان وخيم است که «اسحاق هرتزوگ» رئيس دولت صهيونيستي حداقل پنج بار گفته است که «اسرائيل در آستانه فروپاشي قرار گرفته است.» 
ماجراي عزل رئيس پليس تل آويو توسط «ايتمار بن گوير» وزير امنيت داخلي اسرائيل هم به يک چالش جدي بين سيستم قضايي و دولت نتانياهو تبديل شده است. افسران پليس تهديد به تمرد از دستورات دولت کرده اند. بنا به شواهد اختلافات به قلب ارتش اسرائيل هم کشيده شده است.  در اين ميان نيروهاي احتياطي، که ستون فقرات ارتش هستند، براي ابراز مخالفت با اين طرح تهديد کرده‌اند که از خدمت نظامي خودداري خواهند کرد.هفته گذشته ده‌ها خلبان ذخيره در يک واحد ويژه نيروي هوايي گفتند که در جلسات آموزشي شرکت نخواهند کرد.
رويگرداني واشنگتن از نتانياهو
اوضاع نخست وزير مغضوب اسرائيل در واشنگتن و مشخصا کاخ سفيد هم خوب نيست. تا اين لحظه ، از نتانياهو براي سفر به آمريکا دعوت نشده است. «موريا وولبرگ» خبرنگار سياسي شبکه 13 تلويزيون رژيم صهيوني اسرائيل ستي در اين خصوص اظهار کرد: «يک منبع سياسي جمعه با يکي از همراهان نتانياهو در سفرش به رم گفت‌وگو کرد و از او علت اينکه تا اين لحظه از نتانياهو براي حضور در کاخ سفيد دعوت نشده سوال کرد.» اين چهره نزديک به نتانياهو پس از اصرار منبع ياد شده بر سوالش و ربط دادن آن به اصلاحات قضايي گفت، بايد از آمريکايي‌ها علت اينکه نتانياهو تا اين لحظه به واشنگتن دعوت نشده را سوال کنيد. وولبرگ تاکيد کرد: «اين جواب نشان مي‌دهد که دفتر نتانياهو نيز بر اين باور است که او عنصري نامطلوب در کاخ سفيد است.»
در همين راستا ، شبکه آمريکايي NBC  خبر داده که ممکن است واشنگتن در ائتلاف خود با رژيم صهيونيستي تجديد نظر کند.
نگراني اساسي آمريکا و هشدار رسمي سيا اين است که تشديد حملات شهرک نشينان صهيونيستي منجر به شکل گيري موج انتفاضه سوم بشود. جامعه بين‌المللي از ظهور برخي از شخصيت‌هاي راست افراطي، از جمله وزيري که اخيراً از اسرائيل خواسته بود تا يک روستاي فلسطيني را «محو کند» نگران است.
براي دولت بايدن که بسياري از اين نگراني‌ها را اعلام کرده است، سوال مهم اين است که آيا اين امر مستلزم تغييري در سياست در قبال دولتي است که به شدت به کمک، همکاري نظامي و حمايت سياسي بين‌المللي از سوي واشنگتن متکي است؟
مي‌توان گفت که ظهور راست افراطي اسرائيل عملکرد سياسي در ايالات متحده را تغيير داده است . در حالي که زماني تنها دموکرات‌ها و گروه‌هاي حقوق بشري که به جناح چپ گرايش داشتند از اسرائيل انتقاد مي‌کردند؛ اما اکنون اين انتقادات به طور فزاينده در ميان دموکرات‌هاي ميانه رو و سازمان‌هاي يهودي آمريکايي هم رايج شده است.
در کنگره، بيش از 90 قانونگذار دموکرات به رهبري رزا دلائورو، نماينده کنتيکت، نامه‌اي به بايدن ارسال کردند و از او خواستند از همه ابزارهاي ديپلماتيک موجود براي جلوگيري از آسيب رساندن بيشتر دولت فعلي اسرائيل به نهادهاي «دموکراتيک» اسرائيل و تضعيف راهکار تشکيل دو کشوري استفاده کند.
اواخر سال گذشته، گروهي متشکل از بيش از 300 خاخام نامه‌اي سرگشاده منتشر و در آن اعلام کردند، از اعضاي ائتلاف حاکم نتانياهو براي سخنراني در کنيسه‌هاي خود استقبال نمي‌کنند. مشکل اصلي دولت بايدن عقب نشيني دولت اسرائيل از حمايت لفظي از راهکار تشکيل دو کشوري است، امري که به ايالات متحده اجازه مي‌داد چندين دهه از اسرائيل دفاع کند و چشم خود را به روي اشغال کرانه باختري ببندد با اين تصور که اين اشغالگري موقت است و بهترين راه حل در مذاکرات حاصل مي‌شود.
نمونه بارز اينکه چگونه بحران‌هاي متعدد اسرائيل در حال حاضر براي ايالات متحده دردسر ساز شده است اين است که لويد آستين، وزير دفاع آمريکا به دليل اينکه معترضان به اصلاحات قوه قضائيه تهديد کرده بودند که مانع از ورود امن او به تل‌آويو خواهند شد، سفرش را به اسرائيل با تاخير انجام داد.
آستين هنگامي که با همتاي اسرائيلي خود در نزديکي فرودگاه ديدار کرد، به اهميت قوه قضائيه مستقل و نياز به تنش زدايي در کرانه باختري اشاره کرد؛ اما تصريح کرد که ايالات متحده هيچ قصدي براي کاهش تعهد خود نسبت به امنيت اسرائيل ندارد.
مقام ارشد سابق دولت اسرائيل گفت که ظهور يک تهديد بزرگ براي «دموکراسي» اسرائيل يک «معضل بزرگ» براي نزديکترين متحد آن است. اما اين مقام گفت، هرگونه تلاش ايالات متحده براي تعيين شروط براي ادامه روابط قوي احتمالاً نتيجه معکوس خواهد داشت زيرا نتانياهو با ائتلاف حساسي که با احزاب راست افراطي براي تضمين بازگشت به قدرت تشکيل داده، اکنون در اختيار آنهاست.
وي افزود، انتقاد از نخست وزير در حال حاضر بي‌فايده است، زيرا اعضاي ائتلاف او اوضاع را تشديد مي‌کنند و او نمي‌تواند اعضاي ائتلاف را کنترل کند.
 


کد مطلب: 191613

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/191613/لشکرکشي-مخالفان-نتانياهو

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir