کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راي‌گيري همزمان رياست‌جمهوري و پارلماني ترکيه برگزار شد

همه در انتظار نتيجه انتخابات ترکيه

24 ارديبهشت 1402 ساعت 22:31

راي‌گيري براي انتخابات سرنوشت‌ساز ترکيه عصر ديروز پايان يافت و حالا همه چشم‌انتظار نتيجه نهايي دوئل «رجب‌طيب اردوغان» و «قليچداراوغلو» هستند.استرس آنچنان بالا است که سه نفر در شهرهاي ريزه، گيره‌سون و ترابزون در شمال ترکيه در پاي صندوق راي براثر هيجان دچار حمله قلبي شده و جان خود را از دست دادند.


 گروه بين‌الملل- هديه‌ گل‌محمدي: راي‌گيري براي انتخابات سرنوشت‌ساز ترکيه عصر ديروز پايان يافت و حالا همه چشم‌انتظار نتيجه نهايي دوئل «رجب‌طيب اردوغان» و «قليچداراوغلو» هستند.استرس آنچنان بالا است که سه نفر در شهرهاي ريزه، گيره‌سون و ترابزون در شمال ترکيه در پاي صندوق راي براثر هيجان دچار حمله قلبي شده و جان خود را از دست دادند.
به گزارش‌ سي‌ان‌ان‌ترک ، مردم تردکيه براي انتخاب رئيس‌جمهوري و 600 عضو پارلمان کشورشان براي يک  دوره پنج ساله به پاي صندوق‌هاي راي رفته‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،طبق آمار بيش از 64 ميليون راي‌دهنده ترکيه‌اي واجد شرايط راي دادن بودند؛نکته حائز اهميت اين است که بيش از شش ميليون راي اولي مي‌شوند. براي اين انتخابات سه ميليون و 400 هزار راي‌دهنده در خارج از ترکيه هم وجود دارند که آراي خود را تا پيش از نهم مه به صندوق‌ها انداخته‌اند.
طبق برنامه، کار حوزه‌هاي اخذ راي در ساعت 08:00 صبح به وقت محلي (8:30 به وقت تهران) آغاز کردند و راي‌گيري تا ساعت 17 عصر به وقت محلي ادامه داشت.
راي‌دهندگان براي انتخاب رئيس‌جمهوري آتي ترکيه سه گزينه پيش رو دارند؛ «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهوري کنوني ترکيه، «کمال قليچداراوغلو» نامزد مشترک ائتلاف اپوزيسيون ترکيه و «سينان اوغان» قانونگذار سابق حزب حرکت ملي‌گراي ترکيه اما شيطنت جالب دولت ترکيه اين است که  نام و عکس «محرم اينجه» که چند روز پيش انصراف خود را از رقابت‌هاي رياست جمهوري اعلام کرد، همچنان روي برگه‌هاي راي وجود داشته‌است!
جالب‌تر اينجاست که شوراي عالي انتخابات ترکيه اعلام کرد که آراي محرم اينجه شمارش شده و در ادامه باطل اعلام نخواهد شد.
دو راهي اردوغان و قليچدار اوغلو
اردوغان هنگام حضور در شعبه و دادن راي به خبرنگاران گفت: روند اخذ آراي مردم ترکيه از صبح امروز بدون حادثه و بدون هيچ مشکلي آغاز شده و اميدوارم نتيجه آن براي ترکيه و دموکراسي مفيد باشد.
وي که به همراه همسر خود در محله اوسکودار استانبول پاي صندوق‌‌هاي رفته بود، افزود: برگزاري انتخابات در مناطق زلزله زده براي ما خيلي مهم بود و خدا را شکر که آنها هم از حق خود براي مشارکت در انتخابات استفاده کردند و در آنجا هم مشکلي گزارش نشده است.
قليچداراوغلو نامزد مورد حمايت مخالفان اردوغان نيز به همراه همسر خود با حضور در يک شعبه راي در شهر آنکارا راي داد.
وي هنگام دادن را در شعبه به خبرنگاران حاضر گفت: «خيلي دلم براي دموکراسي تنگ شده بود. همه ما دلمان براي با هم بودن تنگ شده بود.
من خيلي دلتنگ در آغوش گرفتن مردم بودم. اميدوارم بهار به اين کشور بيايد و بهار هميشه ادامه داشته باشد.»
اين دو رقيب اصلي انتخابات رياست جمهوري ترکيه ديروز در آخرين اقدام تبليغاتي و نمادين خود با رفتن به دو مکان متفاوت نشان دادند که در چه مسيري گام بر مي دارند.
شنبه‌شب کمال قليچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت و جريان اپوزيسيون به همراه رهبران احزاب و ياران انتخاباتي خود به آرامگاه مصطفي کمال (آتاتورک) بنيانگذار «ترکيه نوين» رفت ولي رجب طيب اردوغان نامزد مورد حمايت ائتلاف جمهور به همراه هواداران خود در شهر استانبول به مسجد اياصوفيه رفت و نماز مغرب خود را در آن مکان به جاي آورد.
سينان اوغان ديگر نامزد انتخابات رياست جمهوري ترکيه نيز که بر اساس نظرسنجي‌‌هاي انجام شده، شانس زيادي براي پيروزي ندارد، امروز در محله چانکاياي شهر آنکارا راي داد.
احتمال کشيده‌شدن انتخابات به دور دوم
نامزدهاي رياست جمهوري براي پيروزي در اين رقابت بايد به بيش از 50 درصد آرا دست يابند، اما نتايج آخرين نظرسنجي‌ها حاکي از آن است که رقابت به دور دوم کشيده مي‌شود و در آن صورت، دو هفته بعد در 28 مه، دو نفر اصلي که انتظار مي‌رود اردوغان و قليچداراوغلو باشند، به مصاف يکديگر مي‌روند و اين بار هر نامزدي که بيشترين آرا را به دست آورد، کرسي رياست جمهوري را در اختيار مي‌گيرد.
به گزارش يورونيوز، نتايج نظرسنجي‌هاي انجام شده از سوي 18 موسسه افکارسنجي در ماه جاري ميلادي، آوريل و مارس 2023، نشان مي‌دهد که در هيچ‌يک‌ از آنها ميزان محبوبيت اردوغان از 51.4 درصد فراتر نرفته ولي در مقابل، آقاي قليچداراوغلو در برخي نظرسنجي‌ها تا 57 درصد از نظر مثبت راي دهندگان را جلب کرده است.
به طور کلي، نظرسنجي‌هاي انجام شده در 3 ماه اخير، نرخ راي‌آوري قليچداراوغلو که داراي مواضع چپ ميانه و سکولار است، بين 42.6 تا 57.1 درصد برآورد کرده‌اند. ميزان حمايت عمومي از آقاي اردوغان، نامزد حزب عدالت و توسعه هم بين 39.7 تا 51.4 درصد برآورد شده تا احتمال پيروزي هر يک از آنها در دور نخست انتخابات رياست جمهوري 2023 که امروز(14 مه/24 ارديبهشت) بسيار پايين باشد.  در ميان 28 نظرسنجي انجام شده طي سه ماه اخير، آقاي اردوغان تنها در 3 مورد از آنها از رقيب جدي خود پيش بوده و در 25 نظرسنجي، ميزان محبوبيت آقاي قليچداراوغلو بيش از رئيس جمهوري اسلامگراي فعلي بوده است. در همين رابطه نظرسنجي‌هاي پوليتيکو نشان مي‌دهند که انتخابات رياست جمهوري ترکيه به دور دوم کشيده مي‌شود و قليچداراوغلو با 51 درصد راي مي‌تواند اردوغان را با 49 درصد شکست داده و به رياست جمهوري برسد. در خصوص انتخابات پارلماني هم انتظار مي‌رود يک پارلمان معلق و بلاتکليف تشکيل شود. براساس نتايج نظرسنجي «کوندا» ائتلاف حاکم اردوغان با 44.0 درصد در انتخابات پارلماني حمايت مي‌شود و حمايت از ائتلاف اصلي اپوزيسيون 39.9 درصد مي‌شود. از اين نظر ائتلاف اردوغان پيشتاز است و انتظار مي‌رود که حزب حامي کردها موسوم به دموکراتيک خلق‌ها که از قليچداراوغلو حمايت مي‌کند، نقش کليدي را ايفا کند.   تا ساعت 21 ديشب به وقت محلي، راديوها و ارگان‌هاي خبري داخل ترکيه اجازه انتشار پيش‌بيني‌ها و اظهارنظرها در مورد نتايج انتخابات را نداشتند و فقط اخبار و اطلاعيه‌هايي که از سوي کميته مرکزي انتخابات در مورد انتخابات منتشر مي‌شود، اجازه پخش دارند. از بامداد امروز، انتشار نخستين گزارش‌ها آغاز شده‌است. اگرچه صبح دوشنبه تصوير واضح‌تري از انتخابات رياست جمهوري و پارلماني ترکيه نمايان شده‌است. با اين حال انتشار نتايج رسمي از سوي شوراي عالي انتخابات ترکيه ممکن است چندين روز به طول انجامد.


کد مطلب: 195664

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/195664/همه-انتظار-نتيجه-انتخابات-ترکيه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir