کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاري انتخابات هيات ‌رئيسه مجلس با چاشني تنش

قاليباف بر مسند رياست ماند

2 خرداد 1402 ساعت 22:15

روز گذشته مجلس شوراي اسلامي انتخابات هيات رئيسه اجلاسيه چهارم خود را برگزار کرد تا بار ديگر محمدباقر قاليباف با وجود دو رقيب ديگر _ الياس نادران و فريدون عباسي _ با 210 راي همچنان بر مسند رياست باقي بماند.


گروه سياسي: روز گذشته مجلس شوراي اسلامي انتخابات هيات رئيسه اجلاسيه چهارم خود را برگزار کرد تا بار ديگر محمدباقر قاليباف با وجود دو رقيب ديگر _ الياس نادران و فريدون عباسي _ با 210 راي همچنان بر مسند رياست باقي بماند. گرچه انتخاب ‌رئيس مجلس بدون حاشيه اي برگزار شد، اما انتخابات هييت ‌رئيسه مجلس به خصوص براي انتخاب نواب با حواشي همراه بود. از سويي ديگر حذف نيکزاد از جايگاه هيت ‌رئيسه نيز قابل توجه بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،محمدباقر قاليباف که تا به امروز توانسته بدون هيچ رقيب جدي در به عنوان ‌رئيس مجلس انتخاب شود، اين بار نيز صرفا با دو رقيب تزييني به رقابت پرداخت تا حداقل آراي او را کم کنند. الياس نادران و فريدون عباسي دو نماينده پايداري در اين رقابت شرکت کردند که سرانجام الياس نادران  47 راي و فريدون عباسي 7 راي به دست آوردند.
يکي از مواردي که انتخابات اين دوره را با سال‌ها و ادوار گذشته متمايز مي‌کرد، حضور پرشمار کارمندان مجلس شوراي اسلامي براي جمع‌آوري آراي نمايندگان بود. خبرگزاري ايسنا گزارش داده که براي تسريع در روند شمارش آرا در 28 رديف در مجلس شوراي اسلامي دو طرف رديف‌ها، کارمندان مجلس شوراي اسلامي براي جمع‌آوري آرا حضور داشتند که تعداد آنها 56 نفر بود.
پس از اعلام نهايي انتخاب ‌رئيس، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي وارد اعلام راي براي انتخاب نواب رئيس شد؛ عبدالرضا مصري، مجتبي ذالنوري و علي نيکزاد کانديداي نايب رئيسي بودند که بيش از دو ساعت طول کشيد و چندين بار آرا مورد شمارش قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش، عبدالرضا مصري با راي نمايندگان نائب رئيس اول شده بود ولي به دليل مساوي شدن آراي نيکزاد و ذوالنور براي نايب ‌رئيسي دوم، آرا چندين بار مورد بازشماري قرار گرفت. در ابتدا وقتي آرا مساوي شد نمايندگان مسئول شمارش آراي نائب رئيسي در جايگاه هيات رئيسه و پيش قاليباف رفتند و از او خواستند که بين نيکزاد و دوالنور قرعه کشي انجام شود که قاليباف بار اول نپذيرفت و از آنها خواست که دوباره آرا شمارش شود. برهمين اساس چندين بار آرا مورد شمارش قرار گرفت و باز هم همان راي مساوي به دست آمد، مجدد گلداني با دو اسم نيکزاد و ذوالنور پيش قاليباف برده شد و از او خواستند که قرعه‌کشي انجام شود که نام ذوالنور بيرون آمد.
نکته قابل توجه در انتخاب نايب ‌رئيس درگيري بين عيسي‌زاده نماينده مياندوآب و محمودوند نماينده خرم‌آباد بود. به يکباره محمودوند، عيسي‌زاده را به سمتي هل داد و خطاب به نمايندگان گفت که ذوالنور چهار راي جلو افتاده و بعد مي‌گويند آرا دوباره شمارش شود؛ اشاره محمودوند به بازشماري آرا بين علي نيکزاد و مجتبي ذوالنوري دو نامزد ايب رئيسي مجلس شوراي اسلامي بود.
بعد از تمام کش و قوس‌ها،  عبدالرضا مصري نائب رئيس اول و مجتبي ذوالنوري نائب رئيس دوم مجلس در آخرين سال فعاليت دوره يازدهم شدند؛ بعد از اعلام راي، ذوالنور مقابل صندلي نمايندگان حاضر شد و از آنها تشکر کرد.
البته که اين پايان ماجرا نبود چون به دليل مساوي شدن آراي بين دو نامزد دبيري هيات رئيسه، شمارش آرا طولاني شد.
بعد از مشخص شدن نتايج آرا، در خلال تشکر منتخبان هيات ‌رئيسه از نمايندگان براي اعتماد به آن‌ها، محمدحسين فرهنگي از کانديداهاي دبيري هيات ‌رئيسه مجلس نيز در تذکري گفت: شب گذشته در فراکسيون جلسه اي برگزار شد. مطالبي خلاف واقع عليه بنده مطرح شد. در اين جلسه هم دروغ گفتند و هم خيانت در امانت کردند. حال امروز بيانيه نيز داده اند. نصيحت هم مي‌کنند. براي من مهم نيست ولي براي مجلس بايد مهم باشد. بالاخره بعد از همه کش و قوس‌ها،  ترکيب هيات رئيسه مجلس يازدهم در آخرين سال فعاليت اين دوره با چند تغيير نسبت به سال گذشته مشخص شد.
حسينعلي حاجي دليگاني و احمد اميرآبادي جاي خود را به روح‌الله متفکر آزاد و مجتبي يوسفي دادند. همچنين در نائب رئيسي هم ذوالنور به جاي نيکزاد انتخاب شد.
در نهايت آنکه اعضاي هيات رئيسه مجلس در اجلاسيه چهارم دوره يازدهم، پس از به‌‌دست آوردن اکثريت آرا با حضور در جايگاه هيئت رئيسه مراسم سوگند را به جا آورده و متن سوگند نامه را قرائت کردند.


کد مطلب: 196191

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/196191/قاليباف-مسند-رياست-ماند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir