کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عمان اين بار در پرونده «وند کاستيل» و «اسدي» ميانجي‌گري کرد

مبادله بزرگ بين تهران و بروکسل

5 خرداد 1402 ساعت 22:00

در شرايطي که تهران آماده سفر سلطان هيثم پادشاه عمان شده است تا روند ازسرگيري روابط ايران و مصر تسريع شود؛ عماني‌ها خبر از يک ميانجي‌گري بزرگ دادند. ظهر ديروز، شبکه تلويزيوني الجزيره در خبري فوري به نقل از وزارت خارجه عمان از موفقيت مسقط در ميانجيگري بين ايران و بلژيک درباره پرونده اتباع بازداشتي در دو کشور خبر داد.


گروه سياسي: در شرايطي که تهران آماده سفر سلطان هيثم پادشاه عمان شده است تا روند ازسرگيري روابط ايران و مصر تسريع شود؛ عماني‌ها خبر از يک ميانجي‌گري بزرگ دادند. ظهر ديروز، شبکه تلويزيوني الجزيره در خبري فوري به نقل از وزارت خارجه عمان از موفقيت مسقط در ميانجيگري بين ايران و بلژيک درباره پرونده اتباع بازداشتي در دو کشور خبر داد.
اين شبکه به نقل از وزارت خارجه عمان افزود: افراد آزاد شده توسط تهران و بروکسل ديروز به مسقط منتقل شده‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در همين حال، شبکه الجزيره در خبر فوري ديگري به نقل از «آلکساندر دي کرو» اعلام کرد: «اليوير وند کاستيل» که به مدت 455 روز در تهران بازداشت بود، آزاد شده است. «حاجا لجيب» وزير امور خارجه بلژيک هم در بيانيه‌اي آزادي يک شهروند اين کشور را که به دلايل امنيتي در ايران زنداني شده بود، نتيجه «15 ماه ديپلماسي متمرکز و مدبرانه» تلقي کرد.
در تهران، «حسين اميرعبداللهيان» نيز در توييتي نوشت: «آقاي اسدالله اسدي، ديپلمات بي‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بين‌الملل و به‌طور غيرقانوني که حدود پنج سال در آلمان و بلژيک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودي وارد ايران عزيزمان خواهد شد. از تلاش‌هاي مثبت سلطنت عمان در اين مسير تشکر مي‌کنم.»
در نهايت، عصر ديروز اسدي به فرودگاه امام خميني(ره) تهران رسيد. «کاظم غريب آبادي» در استقبال از وي اظهار کرد: بعد از تلاش بسيار گسترده دستگاه‌هاي ذي‌ربط وزارت خارجه، قوه قضاييه و ساير دستگاه‌ها شاهد حضور و آزادي آقاي اسدي هستيم و به خانواده ايشان و مردم عزيز ايران تبريک مي گويم.
وي ادامه داد: خانواده و خودشان در اين سال‌ها بسيار اذيت شدند. حقوق ايشان مطابق با حقوق بين‌الملل بسيار نقض شده است. ايشان ديپلمات ايران در سفارت مان در اتريش بودند و طبق حقوق بين‌الملل و کنواسيون 1961 نمي توان ديپلمات‌ها را بازداشت کنيم، حتي اگر در کشور ثالث باشند يا در حال بازگشت به محل ماموريت‌شان يا به کشور خودشان؛ و ايشان دقيقا همين وضعيت را داشت.
وي گفت: حکم بازداشت ايشان توسط بلژيک و دستگيري ايشان در آلمان و لغو مصونيت ديپلماتيک ايشان توسط دولت اتريش خلاف اصول و قوانين بين‌المللي است.
غريب‌آبادي اظهار کرد: ايشان پنج سال بسيار سختي و رنج کشيد و همچنين خانواده ايشان؛ اما الان خوشحاليم که بعد از اين مدت شاهد آزادي ايشان هستيم و اميدواريم زندانيان ايراني ديگر هم با تلاش دستگاه‌هاي ذي‌ربط آزاد شوند.
به گزارش ايرنا، اسدالله اسدي ديپلمات ايراني سفارت جمهوري اسلامي در اتريش 11 تيرماه سال 1397 درحالي که ايام تعطيلات خود را در نزديکي شهر آشافنبورگ واقع در ايالت بايرن آلمان مي‌گذراند، با حکم جلبي که توسط دولت بلژيک در اتحاديه اروپا صادر شده بود دستگير شد.
20 تيرماه سال 1398، دادستاني کل آلمان مدعي شد که وي به يک زوج ساکن در آنتورپ در بلژيک سفارش داده تا ميتينگ سالانه منافقين را منفجر کنند. بعد از دستگيري اسدي که دبير سوم سفارت ايران در اتريش بود، دولت اين کشور با لغو مصونيت ديپلماتيک موجب شد تا آلمان وي را به بلژيک مسترد کند و اکنون بيش از دو سال است که در زنداني در اين کشور به سر مي‌برد.
اين درحالي است که يک تبعه بلژيکي به نام «اليوير وند کاستيل» نيز در ايران بازداشت و با چهار عنوان اتهامي در دادگاه محاکمه شد که در پايان دادگاه انقلاب اسلامي تهران در هر چهار عنوان اتهامي وي را مستحق مجازات دانست.
دادگاه پس از برگزاري جلسات دادگاه با حضور معاون دادستان، متهم و وکيل مدافع وي در نهايت در رابطه با اتهام اول، جاسوسي عليه جمهوري اسلامي ايران به نفع سرويس اطلاعاتي بيگانه، تبعه بلژيک را به 12.5 سال حبس محکوم کرده است همچنين دادگاه انقلاب اسلامي تهران در مورد اتهام دوم، همکاري با دولت متخاصم آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران، نيز وند کاستيل را به 12.5 سال حبس محکوم کرده است.
در مورد اتهام سوم، قاچاق حرفه‌اي ارز به مبلغ 500 هزار دلار، رئيس دادگاه براي تبعه بلژيک 2.5 سال حبس، ضبط ارز قاچاق، پرداخت جزاي نقدي معادل 2 برابر بهاي ريالي دلارها به قيمت روز و 74 ضربه شلاق حکم صادر کرده است.
در مورد اتهام چهارم، پولشويي به ميزان 500 هزار دلار، هم دادگاه انقلاب اسلامي تهران براي اين فرد 12.5 سال حبس و مصادره اصل مال درآمد و عوايد حاصل از ارتکاب جرم منشا و جرم پولشويي در نظر گرفت.


کد مطلب: 196350

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/196350/مبادله-بزرگ-بين-تهران-بروکسل

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir