کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«فریادگر» بحث‌ها بر سر نحوه برگزاري حج 95 را بررسي مي‌کند

سريال کارشکني سعودي عليه حجاج ايراني

6 ارديبهشت 1395 ساعت 13:40

رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به مذاکرات انجام شده با طرف سعودي در مورد نحوه صدور ويزا براي زائران ايراني گفت: «همچنان در انتظار پاسخ آنها هستيم اما در مذاکرات مشخص شد که گويا حکم مأموران خاطي فرودگاه جده صادر شده است.»


رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به مذاکرات انجام شده با طرف سعودي در مورد نحوه صدور ويزا براي زائران ايراني گفت: «همچنان در انتظار پاسخ آنها هستيم اما در مذاکرات مشخص شد که گويا حکم مأموران خاطي فرودگاه جده صادر شده است.» 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، داستان ما و عربستان هنوز به قوت خود باقي است. هنوز مشخص نيست قرار است امسال حجي اتفاق بيفتد يا نه. سعيد اوحدي در نشست خبري‌اش که روز گذشته برگزار شد، با اشاره به تاخير 3 ماهه در انجام مذاکرات جهت عقد قرارداد حج 95 گفته است: «فضاي مذاکرات متأثر از 3 موضوع حوادث حج سال گذشته و فرودگاه جده، تأخير 3 ماهه و همينطور قطع روابط سياسي دو کشور بود. روز اول وزير حج عربستان رياست هيأت سعودي را بر عهده داشت که قوانين و مقررات مربوط به حج را مطرح کرد و اعلام کرد که بعد از حوادث منا کارهاي زيادي انجام داده اند.» او ادامه داده است: «بعد از آن، ما نيز شرايطمان را گفتيم. موضوع اولي که بيان کرديم امنيت زائران بود که براي ما بسيار حياتي است و اين مورد 20 پيشنهاد مشخص و راهکار براي تأمين امنيت زائران آماده کرديم که به آنها ارائه شد. همچنين تاکيد کرديم که زائران ايراني حق دارند از خدمات کنسولي بهره‌مند شوند چرا که همه ساله شاهد فوت تعدادي از زائران، گم شدن پاسپورت، سرقت اموال و تصادف زائران هستيم بنابراين نياز است که زائران به خدمات کنسولي دسترسي داشته باشند». اوحدي با بيان اينکه به طرف سعودي اعلام شد که ايران حجي را قبول دارد که امنيت و حفظ کرامت و احترام زائر در آن لحاظ شود، گفت: «از آنها خواستيم تا در مورد پروازهاي ماهان به طور دقيق اظهار نظر کنند همچنين با توجه به جلسات متعددي که قبل از سفر با امير عبداللهيان، عراقچي و ظريف داشتيم و آنها اعلام آمادگي براي فراهم کردن تمام تمهيدات لازم کرده بودند به طرف سعودي گفتيم ما آماده هستيم تا شما از طريق حافظ منافع خود صدور ويزا را انجام دهيد و ما نيز تمهيدات لازم را انجام دهيم».

اوحدي درخصوص مجازات خاطيان فرودگاه جده نيز گفت: «در مذاکرات به وزير حج عربستان گفتيم که تعلل در صدور حکم اين خاطيان شائبه‌هايي به وجود آورده چرا که شما قبلاً اعلام کرده بوديد که اشد مجازات را در حضور خانواده‌هاي قربانيان در نظر مي‌گيريد که وزير حج عربستان گفت: من تعجب مي‌کنم که چرا حکم دادگاهي که صادر شده است اعلام نشده.» اوحدي همچنين درباره ديه شهداي حادثه سقوط جرثقيل نيز گفت: «آنها گفتند يک تا 1.5 ماه آينده پرداخت مي‌شود و همچنين در مورد مناء نيز ما با استناد به احکام اهل تسنن و تشيع ثابت کرديم که کشته شدن زائران در جمع نيازمند ديه است و اين بر عهده حاکم است». او درخصوص اظهارات وزير ارشاد که فضاي مذاکرات را سرد و تحکم‌آميز دانسته بود، گفت: «اين طبيعي است که در شرايط سياسي کنوني فضاي مذاکرات سرد باشد اما در مورد تحکم‌آميز بودن، اين موضوع در نحوه تنظيم تفاهم‌نامه مشاهده شد که آنها آن را يکطرفه تنظيم يا به صورت «صورتجلسه» به ما ارائه کردند که ما نسبت به آن اعتراض کرديم و متن تغيير کرد».

منتظر جواب سعودي‌ها هستيم

سخنگوي وزارت خارجه نيز در نشست خبري روز گذشته در رابطه با آخرين تحولات اعزام زائران ايراني به مناسک حج و مذاکرات در اين رابطه گفت:‌ «گفت و گوهايي ميان دو طرف به طور جزيي انجام شده متاسفانه دولت عربستان بر خلاف ادعايي که از ابتداي فاجعه منا و بعد از آن در مقطع قطع رابطه با ايران مطرح کرده است مبني بر اينکه مساله حج غير‌سياسي است و خارج از چارچوب اختلافات بررسي مي‌شود. در عمل تاخير در اعزام هيات اجرايي که مطابق ساليان قبل در يک جدول زماني به عربستان سفر مي‌کردند تا اقدامات لازم را انجام دهند،ايجاد شد. همچنين در آستانه قطع روابط، تاريخ جديدي را اعلام کردند و مجددا به عقب انداختند و بعد از آن رواديد صادر نکردند و در آستانه اجلاس سازمان همکاري اسلامي بالاخره براي بار سوم هيات ايراني اعزام شد » او ادامه داد: «ما معتقديم حج فريضه اسلامي است. فريضه واجب اسلامي است و دولت جمهوري اسلامي ايران خود را موظف به برگزاري اين فريضه اسلامي براي ملت خود مي‌داند و تکرار هم کرده‌ايم انجام حج در سال‌جاري منوط به آن است که روال طبيعي توافق‌ها بين سازمان حج ايران و حج سعودي طي شود و امکان برگزاري عزتمندانه و مبتني بر حقوق بديهي حجاج ايراني فراهم شود. متاسفانه تعاملي که دولت عربستان دراين مذاکرات داشته بر خلاف تمام ادعاهايش بوده است و در صورتي که شرايط طبيعي برگزاري حج مبتني بر پذيرش مسئوليت‌ها فراهم نشود امکان برگزاري حج وجود ندارد ماهيچ خواسته فوق‌العاده‌اي فراتر مسئوليت‌هاي بديهي کشور ميزبان نداريم.


کد مطلب: 55079

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/55079/سريال-کارشکني-سعودي-عليه-حجاج-ايراني

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir