; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - 17 پرونده فساد در مجلس هشتم گم شده است - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه علنی امروز مجلس چه گذشت؟

17 پرونده فساد در مجلس هشتم گم شده است

17 خرداد 1395 ساعت 16:05


امروز مجلس با اتفاقي همراه بود که که بعد از 12 سال رخ مي‌داد و آن اينکه يک اصلاح‌طلب به صندلي رياست مجلس تکيه زد. مسعود پزشکيان نائب رئيس اول مجلس بعد از ترک مجلس توسط علي لاريجاني، به جايگاه آمد و فرمان مجلس را به عهده گرفت!

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در جلسه علني امروز مجلس بهروز نعمتي به عنوان سخنگوي هيات رئيسه مجلس انتخاب شد. از طرفي مسعود پزشکيان به عنوان عضو هيات رئيسه در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان انتخاب شد. همچنين اعضاي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي‌در اولين جلسه خود تغيير ساعت کاري جلسات علني مجلس در ماه رمضان را تصويب کردند. براساس تصميم اتخاذ شده جلسات علني مجلس از ساعت 9 تا 13 برگزار خواهد شد و کميسيون‌هاي تخصصي نيز از ساعت 14:30 تا 16:30 تشکيل جلسه مي‌دهند. روال معمول جلسات علني مجلس از ساعت 8 تا 12 ظهر است.

تذکرات کتبي نمايندگان به دولتي‌ها

جلوگيري از دادن افطار از بيت‌المال در تالارها و هتل‌هاي مجلل و گران‌قيمت توسط وزارتخانه‌ها و شرکت‌هاي دولتي و شبه دولتي از جمله تذکرات کتبي نمايندگان به مسئولين اجرايي بود. تذکرات کتبي نمايندگان به مسئولين اجرايي کشور از سوي علي‌اصغر يوسف‌نژاد عضو هيات رئيسه مجلس قرائت شد. بعضي از اين تذکرات مهم به اين شرح است: اميرآبادي فراهاني و ذوالنوري، نمايندگان قم به وزير کشور: رسيدگي به وضعيت سيل‌زدگان شهر قم و پرداخت خسارت به آنان.

علي محمد شاعري، نماينده بهشهر به وزير جهاد کشاورزي: پرداخت نقدي و به‌روز بهاي خريد گندم و جو و اصلاح ميزان رطوبت مجاز براي گندم و جو در شمال کشور، همچنين تلفات دام در شهرستان‌هاي حوزه انتخابيه به دليل بيماري تب برفکي و به رئيس‌جمهور: در مورد هفته محيط زيست و اميدواري به اينکه اين موضوع به عنوان اولويت اول کشور مورد توجه قرار گيرد. سبحاني‌فر، نماينده سبزوار به وزير جهاد کشاورزي: فصل برداشت جو و گندم و تعهد خريد تضميني و علت عدم تحويل جو و گندم که موجب ضرر و زيان کشاورزان مي‌شود. الله‌يار ملکشاهي، نماينده کوهدشت به وزير جهاد کشاورزي: دستور تجهيز و آمادگي مسئولين ذيربط براي پيشگيري از حريق و آتش‌سوزي جنگل‌هاي استان لرستان. حسينعلي حاجي، نماينده شاهين‌شهر به وزير اقتصاد: رسيدگي به وضعيت سپرده‌گذاران موسسه مالي و اعتباري ثامن‌الحجج. طيار،‌ نماينده گنبد کاوس به وزير جهاد کشاورزي: عدم پرداخت به موقع بهاي گندم و جو خريداري شده از کشاورزان استان. نادر قاضي‌پور، نماينده اروميه و عزيز اکبريان نماينده کرج به وزير کار: جلوگيري از ضرر و زيان کارخانجات شستا و سازمان بازرسي و به وزير اقتصاد: اجراي قانون وام ازدواج جوانان و به وزير صنعت: تسريع در اتمام طرح‌هاي فولادي هشت‌گانه و کاهش هزينه‌هاي آنها. نادر قاضي‌پور نماينده اروميه به رئيس جمهور: جلوگيري از دادن افطار از بيت‌المال در تالارها و هتل‌هاي مجلل و گران‌قيمت توسط وزارتخانه‌ها و شرکت‌هاي دولتي و شبه دولتي و صدور دستور خاص به وزارتخانه‌ها براي اجراي قوانين مصوب مانند تبديل وضعيت استخدامي‌مربيان آموزش فني و حرفه‌اي. ميرزايي، نماينده ايلام به وزير نيرو: تعيين تکليف روستاهاي واقع در پشت سد سميره. صالح، نماينده بوئين زهرا و آوج به وزير جهاد کشاورزي: عدم پرداخت خسارت بيمه محصولات کشاورزي. فلاحت‌پيشه نماينده اسلام‌آباد غرب به وزير آموزش و پرورش: عدم رعايت ضوابط و اصول شايسته‌سالاري در گزينش اعضاي هيأت علمي‌دانشگاه فرهنگيان و به رئيس‌جمهور: دستور تسريع در پرداخت پول چغندرکاران کشور و جبران خسارت ناشي از تأخير در اين پرداخت‌ها و همچنين پيگيري دلايل توزيع ناعادلانه بودجه رديف‌هاي راه‌آهن کشور و ظلم به راه‌آهن غرب کشور و به وزير راه و شهرسازي: عدم دفاع شايسته از طرح‌هاي بين‌المللي راه‌آهن غرب کشور و افول بودجه آن در طول سال‌هاي گذشته.

17 پرونده فساد در مجلس هشتم گم شده است

حسن نوروزي طي تذکر خود در جلسه علني مجلس، گفت: ما دائم از رونق اقتصادي صحبت مي‌کنيم اما برنامه‌اي براي برخورد با فساد اقتصادي که کشور را به چالش کشيده است، نداريم و نمونه آن 17 پرونده فساد اقتصادي گمشده در مجلس هشتم است که هيچ اثري از آنها امروز وجود ندارد و من مي‌خواهم حتي دو نمونه از اين پرونده‌ها را در اختيارم قرار دهند تا مجددا پيگيري کنم اما اين امکان وجود ندارد. او در تذکر ديگري ناظر بر قانون اساسي، گفت: بر اساس قانون، زبان رسمي‌و خط نوشتاري رسمي‌ما فارسي است اما وزرا و برخي از اعضاي هيأت رئيسه در صحبت‌هاي خود از واژگان انگليسي استفاده مي‌کنند.

سياست‌هاي نادرست اقتصادي در دولت قبل، هشت سال رشد اقتصادي کشور را پايين نگه داشت

علي طيب‌نيا وزير اقتصاد در مجلس شوراي اسلامي‌گزارشي از وضعيت اقتصادي کشور ارائه کرد. او گفت: دولت با اتخاذ سياست‌هاي صحيح توانست رشد مثبت را به اقتصاد کشور بازگرداند. اقتصاد ايران در سال 93 رشد مثبت 3 درصدي را پس از 2 سال رکود متوالي تجربه کرد. او ادامه داد: سال 94 يکي از سال‌هاي سخت و دشوار براي اقتصاد ايران بود. در سال گذشته سقوط 46 درصدي قيمت نفت در بازارهاي جهاني تحت تاثير رويکرد عربستان سعودي در افزايش عرضه، افزايش ميزان توليد نفت آمريکا و کانادا، مازاد عرضه يا پيشي گرفتن عرضه نسبت به تقاضا، تداوم بحران اقتصادي در اروپا و کاهش تقاضاي جهاني اتفاق افتاد و در نتيجه درآمدهاي ارزي کشور به شدت محدود شد. وزير امور اقتصاد و دارايي تأکيد کرد: چنين چشم‌اندازي نشان مي‌دهد که دولت رشد اقتصادي 5 درصدي را محقق کرده و طبق برآورد مرکز آمار ايران از ارقام حساب‌هاي ملي در زمستان سال 94 به طور حتم چرخش در روند رشد اقتصادي به وجود آ‌مده است به طوري که رشد اقتصادي در پاييز سال گذشته از منفي 6/0 درصد به 2/1 درصد در زمستان سال گذشته افزايش يافته است. طيب نيا با تاکيد بر اينکه بايد از شرايط موجود به نفع رشد اقتصادي استفاده کنيم تاکيد کرد: دولت به دنبال جهش رشد اقتصادي 8 درصد است اما چالش اصلي براي تحقق اين موضوع کماکان وابستگي به نفت و آسيب پذيري از اين محل مي‌باشد؛ البته بخشي از رشد اقتصادي در سال 95 ناشي از رفع تحريم‌ها و افزايش صادرات نفت است بنابراين با رفع تحريم‌ها توانستيم ظرفيت‌هاي توليد وصادرات نفت را ارتقا بخشيم.

نفتي و دولتي بودن؛ دو عارضه اقتصاد ايران

علي طيب نيا پس از پايان صحبت‌هاي تعدادي از نمايندگان درخصوص شرايط اقتصادي کشور و اقتصاد مقاومتي، ادامه داد: هدف اصلي در سياست‌هاي ابلاغي اقتصاد مقاومتي، تقويت توان توليد کشور و دستيابي به رشد اقتصادي مستمر و پايدار است. رشدي که بتواند هم اشتغال ايجاد کرده و هم زمينه را براي مبارزه با بيکاري فراهم کند، اما آنچه که تاريخ اقتصادي ايران نشان مي‌دهد، فرآيند رشد در اقتصاد ايران با 3 ويژگي مواجه بوده است؛ اول اينکه رشد اقتصادي ما بسيار ناچيز و پايين بوده است؛ به گونه‌اي که به سختي توانسته آثار رشد جمعيت را جبران کند و طي 30 سال گذشته رشدي نزديک به 3 درصد را در اقتصاد ايران تجربه کرديم.

طيب نيا تصريح کرد: اين رشد در عين حال که پايين بوده بسيار پرنوسان است و در عين حال ارتقاي بهره‌وري نقش پررنگي در آن ايفا مي‌کند. اگر بخواهيم تحليل آسيب‌شناسي دقيقي بر فرآيند رشد در اقتصاد ايران انجام دهيم، مي‌بينيم که اين ويژگي‌ها را بايد در دو عارضه در اقتصاد ايران مشاهده کرد؛ يکي نفتي بودن اقتصاد ايران و ديگري دولتي بودن آن.

اظهارات 5 نماينده درباره‌ وضعيت اقتصادي کشور

5 نفر از نمايندگان در پي گزارش وزير امور اقتصادي و دارايي اظهاراتي را درباره وضعيت اقتصادي کشور مطرح کردند. محمد اسماعيل سعيدي منتخب مردم تبريز طي سخناني خطاب به طيب‌نيا اظهار کرد:‌ در نظر داشته باشيد که شما اکنون در کسوت اجرا هستيد و بايد مجري قوانين مصوب شده باشيد. وي افزود:‌ آقاي وزير اکنون بايد توضيح دهيد که در خصوص قانون برنامه دراقتصاد طي مدت سه سال تا چه اندازه پيشرفت داشته‌ايم؟ مجلس چه همکاري‌هايي مي‌تواند داشته باشد‌؟ چگونه مي‌توان موانع را از سر راه دولت برداشت. منتخب مردم تبريز همچنين اظهار کرد: وزير اقتصاد بايد توضيح دهد که براي خروج از رکود چه کارهايي تا به حال انجام شده است و اين که گفته مي‌شود نرخ تورم تک رقمي‌شده است به چه قيمتي آيا به قيمت تعطيلي واحدها و بنگاه‌هاي توليدي است. کاظم دلخوش نماينده صومعه سرا نيز در سخناني اظهار کرد:‌ بايد توضيح داده شود که براي استقلال بانک مرکزي در قانون برنامه چه کارهايي انجام شده است. يکي از مشکلات اساسي مردم و مجلس بحث عدم استقلال بانک مرکزي است. به عنوان مثال دستگاه‌هاي ذيربط وزارت اقتصاد و صنعت موضوعاتي را تثبيت مي‌کنند اما سيستم بانکي پرداخت نمي‌کند. وي ادعاي ماليات بر ارزش افزوده را از ديگر موارد مورد پيگيري عنوان کرد و گفت: چرا زماني که دولت از پيمانکار طلب دارد سريعا اقدام مي‌کند اما اگر پيمانکاري از دولت طلبکار باشد چند سال سردرگم خواهد بود. حميد گرمابي نماينده نيشابور نيز در سخناني تاکيد کرد:‌متاسفانه رکود همچنان پابرجاست و بايد فکر اساسي براي رکود کرد و برنامه جهادي داشت. وي با اشاره به اين که در حال حاضر زمان کمي‌از برجام گذشته و بايد فعاليت‌هاي اساسي انجام شود، خطاب به وزير اقتصاد اظهار کرد: شما صحبت از نرخ رشد 5 درصدي براي سال جاري کرده‌ايد و همچنين براي آينده نرخ رشد 8 درصدي پيش‌بيني شده است، بايد بيان شود که تا چند سال ديگر معضل بيکاري به حداقل خواهد رسيد.

نماينده مردم نيشابور در مجلس بر ضرورت جلوگيري از خام‌فروشي تاکيد کرد و گفت: بايد سياست‌هايي براي جلوگيري از خام‌فروشي و صادرات مواد خام در نظر گرفته شود و موانع رشد سرمايه‌گذاري مورد بررسي قرار گيرد. بر‌اساس اين گزارش سيد تقي کبيري نماينده خوي نيز اظهار کرد: بيکاري کارگران در حال حاضر رو به افزايش است حتي بر طبق گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس در کنار وجود رشد کند صادرات شاهد رشد بي‌رويه واردات دراين صنعت هستيم که ضربه مهلکي را به کشاورزان و صنعتگران وارد مي‌کند. وي با تاکيد بر اين که در برخي از شهرستان‌ها درصد بالايي از کارخانه‌ها تعطيل شده است گفت:‌ در سايه اين تعطيلي بسياري از کارگران بيکار شدند و اگر بانکها به داد کارخانه‌ها و بنگاه‌هاي زود بازده نرسند آثار خوبي بر جاي نخواهد گذاشت.

آمارهاي اقتصادي توسط دولت‌ها دستکاري مي‌شود

رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، اظهار کرد: آمارها و اطلاعات اقتصادي در کشور ما توسط دولت‌هاي مختلف دستکاري مي‌شود و ما هيچگاه آمار درست و مستقلي نداريم. کاظم جلالي که در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌سخن مي‌گفت، خاطرنشان کرد: ما در حوزه اقتصاد مقاومتي در قوانين جاري از جمله برنامه‌هاي توسعه‌اي شاهد بخش‌ها و بندهاي مهمي ‌مثل کاهش وابستگي به نفت و امنيت قضايي و مسائل نظير آن هستيم. اما در عمل يک نگاه سيستمي ‌به مقوله اقتصاد مقاومتي وجود ندارد و تصور کلي از اجراي اقتصاد مقاومتي نداريم.وي افزود: در بحث آمارها نيز ما در حوزه اقتصاد هميشه مشکل داشتيم. به عنوان مثال زماني که مرکز پژوهش‌ها در دولت قبل رشد اقتصادي را منفي اعلام کرد از دولت و نهادهاي مختلف به ما فشار آوردند که آمار منفي 5/3 درصد رشد اقتصادي را از کجا آورده‌ايد و چرا اعلام کرده‌ايد؟ اما بعد از استقرار دولت جديد همين آمار نه تنها تأييد شد بلکه در مقطعي آمار منفي نزديک به 7 درصد را از رشد اقتصادي آن سال‌ها ارائه کردند و اين نشان مي‌دهد که آمارها مستقل نيست. وي افزود: عوام‌فريبي در اقتصاد ما ريشه دوانده و عامي‌گرايي و عوام‌فريبي يک مشي در اقتصاد شده است. به عنوان مثال کسي از پرداخت يارانه‌ها هيچگاه در ميان کارشناسان حمايت نمي‌کند. يارانه‌هايي که بار عظيمي‌ را روي دوش دولت گذاشته و رقمي ‌حدود 45 هزار ميليارد تومان را براي پرداخت يارانه به دولت تحميل کرده اما کسي جرأت و جسارت پرداختن به اين موضوع را ندارد. چرا که اقتصاد و کار کارشناسي در اين حوزه با عوام‌فريبي گره خورده است و اقتصاد ما در مسير ناصحيحي حرکت مي‌کند.
گزارش : محبوبه شعاعی


کد مطلب: 56770

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/56770/17-پرونده-فساد-مجلس-هشتم-گم-شده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir