کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درآمد نفتی دولت نهم و دهم کجا هزینه شد؟

معمای میلیارد دلاری دولت احمدی نژاد

4 مهر 1396 ساعت 18:07

در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس سوال مهمی را مطرح کرد. سوالی که چهار سال است که دولتمران می پرسند ولی تا کنون جواب مشخصی به آن داده نشده است. این نماینده مجلس از دیوان محاسبات درخواست کرد که در صحن علنی مجلس درباره هزینه‌کرد ۸۶۰ میلیارددلاری دولت‌های نهم و دهم توضیح دهد.


در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بهرام پارسایی عضو کمیسیون اصل 90 مجلس سوال مهمی را مطرح کرد. سوالی که چهار سال است که دولتمران می پرسند ولی تا کنون جواب مشخصی به آن داده نشده است. این نماینده مجلس از دیوان محاسبات درخواست کرد که در صحن علنی مجلس درباره هزینه‌کرد ۸۶۰ میلیارددلاری دولت‌های نهم و دهم توضیح دهد.
به گزارش "مردم سالاری آنلاین"، پارسایی این پرسش را به بهانه وضعیت نامساعد جاده‌های کشور مطرح کرد که چرا درآمد نفت در آن دوره صرف بهبود این وضع نشده است. پیش از این هم مسوولان دیگری در مورد چگونگی هزینه کرد درآمدهای نفتی در دولت قبل و عدم توجه به زیرساختها سوال کرده بودند.
سیزدهم دی ماه سال 95 بود که  آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار گروهی از نخبگان علمی و دانشگاهی از شهرستان کهکیلویه و جمعی از فعالان فرهنگی و سیاسی در شبکه‌های اجتماعی از استان‌های قم، مازندران و اصفهان، گفت: «آدم تعجب می‌کند، چگونه 700 تا 800 میلیارد دلار درآمد نفتی را به باد دادند!»، وی اضافه کرد: کسانی که امروز این همه دروغ‌های سیاسی و بداخلاقی‌ها، تهمت‌ها، توهین‌ها را در رسانه ملی و دیگر تریبون‌های رسمی می‌گویند، در محکمه‌ جامعه به افکار عمومی پاسخ دهند که درآمدهای بی‌نظیر آن سال‌ها را چکار کردند؟!
وی با اشاره به ادعاهای اشتغال‌آفرینی دولت سابق، تصریح کرد: برای دروغ‌های سالانه دو میلیون شغل، اکثر طرح‌های زیربنایی را نیمه‌کاره رها کردند و با دستورات کتبی و شفاهی به وزرا، استانداران و فرمانداران، افراد بسیاری را بدون کارشناسی‌های لازم استخدام و بر سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها تحمیل کردند.
اسحاق جهانگیری نیز از جمله افرادی است که بارها به در آمد دولت احمدی نژاد و سرنوشت نامعلوم آن اشاره کرده است. خرداد ماه 94 معاون اول رییس جمهور که در مراسم آغاز عملیات اجرائی پالایشگاه‌های میعانات گازی سیراف سخن می گفت به این مساله اشاره کرد درباره نحوه اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در دولت احمدی نژاد گفت: «در سال های قبل واگذاری هايي انجام شد. پولش را هم گرفتند که ما نمی دانیم این پول ها چه شد؟ هیچ کس هم هیچ وقت رسیدگی نخواهد کرد. بیش از صد میلیارد دلار از کارخانه های مهم در بخش های مختلف از جمله مخابرات، فولاد، پالایشگاه، نیروگاه و معادن مس را فروختند و انشاءاله که پولش را در راه پیشرفت کشور هزینه کرده باشند!»
اسحاق جهانگیری نه یکبار بلکه چندین بار به تخلفات دولت احمدی نژاد اشاره کرده است. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 96 در صدا و سیما گفت: « ٧٠٠‌ میلیارد دلار درآمد کشور معلوم نیست چگونه هزینه شد. انسان از این غصه بمیرد جای تعجب ندارد. چی شد که با کشور این کار را کردند؟ مگر این مردم چه بدی ای کرده بودند؟»
او قبل از این هم به این رقم 700 میلیارد دلار اشاره کرده بود. در اردیبهشت ماه سال 94 بود که معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل در نمایشگاه بین‌المللی تهران سخن می گفت اظهارداشت: در سالهای گذشته 700 میلیارد دلار پول مملکت خرج شد و کسی نمی‌گوید روزی که این پول وارد کشور شد چند نفر در کشور شاغل وجود داشت و روزی که تمام شد چند نفر شاغل داشتیم، آمار می‌گوید در هر دو دوره تعداد شاغلان مساوی بود یعنی خرج این پول سبب اشتغال جوان چینی و کشورهای دیگر شد.»
سوالات این چنینی باعث شد نمایندگان مردم در مجلس برای پاسخ آن به تکاپو بیافتند. بهمن سال 95 مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس دهم خبر داد که بناست کارگروهی ویژه گزارشی مستند از درآمدهای نفتی دولت محمود احمدی‌نژاد تهیه کند تا برای افکار عمومی مشخص شود آیا حیف‌ومیلی در هزینه‌کرد رقم‌های نجومی درآمد نفتی کشور در آن سال‌ها انجام شده یا خیر. به گفته مسعود پزشکیان، «کشور در دولت گذشته به‌ویژه در سال‌های ٨٧ تا ٩١، سالانه حدود صد تا ١٢٠ میلیارد دلار درآمد داشت.»
در همین رابطه غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه به خبرگزاری خانه ملت گفته که «دولت در این سال‌ها تخلفات غیرقانونی انجام داده و در حساب و کتاب نفت بین بانک مرکزی و دولت اختلاف حساب‌هایی مانده است، دیوان محاسبات این موارد را بررسی کرده و تخلفات مسئولان وقت محرز است.» به گفته تاجگردون رقم تخلفات در این دوره هم «رقم بزرگی» است که باید تعیین تکلیف شود. بر اساس گفته های رئیس کمیسیون تلفیق «شرکت ملی نفت ایران به بانک مرکزی بدهکار است و این بدهی سبب می‌شود که نتواند در جایی حساب کتابی داشته باشد و از تسهیلات استفاده کند، لذا دولت درخواست کرده که تسویه حساب صورت گیرد و سیستم قضایی اقدامات خود را انجام دهد.»
او رقم یکی از این بدهی‌ها را که مربوط به تأمین بنزین و نفت و گاز بوده نزدیک به بیست و سه هزار میلیارد تومان خوانده است. به گفته تاجگردون این نوع فعالیت‌ها «بدون مجوز قانونی» انجام شده‌است.
اما به نظر می رسد این سوال همچنان به قوت خود باقی است. این درآمد میلیارد دلاری کجا هزینه شده است؟
 


کد مطلب: 74497

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/74497/معمای-میلیارد-دلاری-دولت-احمدی-نژاد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir