کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حریفان ایران در جام جهانی را بشناسیم (1)

مراکش، تیم بدون شکست دور مقدماتی

11 آذر 1396 ساعت 15:05

مراکش از سید چهارم قرعه کشی جام جهانی 2018 روسیه، در گروه ایران قرار گرفته و طبیعتا از لحاظ رتبه فیفا، ضعیف ترین تیم گروه باید باشد. اما اگر بدانیم مراکش بدون حتی یک باخت به جام جهانی صعود کرده شاید در نظر خود درباره این تیم کمی تجدیدنظر کنیم.


مراکش از سید چهارم قرعه کشی جام جهانی 2018 روسیه، در گروه ایران قرار گرفته و طبیعتا از لحاظ رتبه فیفا، ضعیف ترین تیم گروه باید باشد. اما اگر بدانیم مراکش بدون حتی یک باخت به جام جهانی صعود کرده شاید در نظر خود درباره این تیم کمی تجدیدنظر کنیم.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، تیم ملی مراکش که تاکنون در 4 دوره از رقابتهای جام جهانی حضور داشته اکنون پس از بیست سال بار دیگر به جام جهانی صعود کرده تا پنجمین حضور خود در این رقابتها را تجربه کند. مراکش یک بار در سال 1986 در جام جهانی از گروه خود هم صعود کرده است. اما در دو دهه اخیر هیچ حضوری در سطح اول فوتبال جهان نداشت. این تیم در جام ملتهای آفریقا هم یک بار قهرمان شده و یک بار هم نایب قهرمانی را تجربه کرده است. این تیم در رتبه 40 رده بندی فیفا قرار دارد و به همین دلیل در سید چهارم قرار گرفته بود.
در رقابتهای مقدماتی جام جهانی، مراکش در گروهی که ساحل عاج، گابن و مالی حضور داشتند، با 3 برد و 3 مساوی، بدون باخت به جام جهانی صعود کرد. طبیعتا کار ایران برای صعود بدون شکست به جام جهانی، باارزش تر از مراکش است چراکه ایران مسیر به مراتب دشوارتر و طولانی تری برای صعود به جام جهانی داشت. نکته مهم این است که مراکش در بازیهای مقدماتی جام جهانی، در 6 بازی خود 11 گل زده اما گلی دریافت نکرده است. رکورد گل نخوردن در بازیهای مقدماتی جام جهانی را ایران هم در اختیار داشت اما در بازی آخر که برای ایران تشریفاتی بود، دریافت 2 گل از سوریه این رکورد را از ایران گرفت.
مراکش در لیست خود، 21 بازیکن لژیونر دارد و بیش از نیمی از بازیکنان مراکش در خارج از این کشور به دنیا آمده‌اند. آن‌ها با وجود ستاره‌هایی چون مهدی بن عطیه (یوونتوس) نبیل ضرار (فنرباغچه) فواد شفیق (دیژون) حمزه (لیل) اشرف حکیمی (رئال مادرید) و غانم (ولورهمپتون) خط دفاعی را تشکیل می‌دهند. در خط میانی از شالکه، آژاکس، فاینورد، ختافه، گالاتاسرای و ... بازیکن دارند. مهاجمین‌شان خالد بوطیب است که در تیم نه چندان مطرح ترکیه‌ای، یلی مالایتااسپور بازی می کند و رشید علوئی از نیمس فرانسه در تیم حاضر است.
ستاره مراکش، مهدی بن عطیه ستاره خط دفاعی یوونتوس است که سابقه بازی در بایرن مونیخ و رم را نیز در اختیار دارد و نقش مهمی در صعود بدون گل خورده مراکش، به جام جهانی 2018 داشت. وی موفق شد در بازی سرنوشت ساز مقابل ساحل عاج، گل دوم و پیروزی بخش مراکش را هم به ثمر برساند تا مراکش راهی جام جهانی شود. مهدی بن عطیه 30 ساله، مهره مهم خط دفاعی مراکش در مقابل ایران خواهد بود.
هرو رنارد، سرمربی فرانسوی 49 ساله تیم ملی مراکش است که خط دفاعی مستحکمی را برای این تیم طراحی کرده و یکی از مهم‌ترین دلایل صعود شیر‌های‌اطلس به جام جهانی محسوب می شود. او از سال 2016 مربیگری مراکش را به عهده گرفته و محبوبیت بی‌نظیری در مراکش دارد. او در خیلی از کشورهای آفریقایی از جمله ساحل عاج و زامبیا مربیگری کرده است و در لیگ فرانسه نیز سابقه مربیگری در لیل و سوشو را دارد. او بعد از مراسم قرعه‌کشی جام جهانی روسیه گفت: درست است که ما امیدوار بودیم با اسپانیا همگروه نشویم اما این اتفاق رخ داد.  وی ادامه داد: جایی که ما می خواهیم برویم جام جهانی است و ما از رویارویی با حریفی مثل پرتغال هراس نداریم.  سرمربی تیم ملی فوتبال مراکش در مورد رویارویی با ایران نیز گفت: من موافق این تفکر که بازی با ایران، راحت‌ترین مسابقه ما در جام جهانی خواهد بود، نیستم. ما مقابل همه رقبا با سری بالا قرار خواهیم گرفت و از هیچ حریفی واهمه نداریم.
مراکش در اولین بازی در مقابل ایران قرار می گیرد و کلید صعود احتمالی این دو تیم از این گروه دشوار، در همین بازی است. چرا که پیروزی احتمالی هر کدام از دو تیم ایران یا مراکش در این مسابقه می تواند امید آنها را برای موفقیت در مقابل تیمهای قدرتمند اسپانیا و پرتغال افزایش دهد و ناکامی در این مسابقه، حتی کسب نتیجه مساوی، مسیر صعود احتمالی را دشوارتر خواهد کرد. نقطه قوت ایران و مراکش، خط دفاعی دو تیم است اما خط حمله ایران، قوی تر از مراکش است و تجربه بین المللی بیشتری دارد. میانگین سنی بازیکنان مراکش 27.2 است که از این نظر میانگین سنی بالاتری نسبت به ایران دارد که میانگین سن آن 26.5 و یکی از جوان ترین تیمهای حاضر در جام جهانی محسوب می شود. جالب است بدانید که کمترین شانس قهرمانی در جام جهانی از بین 32 تیم حاضر در این رقابتها، به مراکش داده شده که تنها نیم درصد است. درحالیکه شانس قهرمانی ایران 1.2 درصد تخمین زده شده است.
 


کد مطلب: 77938

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/77938/مراکش-تیم-بدون-شکست-دور-مقدماتی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir