کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صدها معترض خیابان‌های ایروان را اشغال کردند

بازنویسی داستان اوکراین در ارمنستان

2 ارديبهشت 1397 ساعت 9:14

ارمنستان به صحنه آشوب و درگیری‌های خیابانی تبدیل شده است.اعتراضاتی که ظرف 9 روز اخیر در «ایروان» مشاهده می‌شود به نوعی یادآور انقلاب آبی اوکراین است.


ارمنستان به صحنه آشوب و درگیری‌های خیابانی تبدیل شده است.اعتراضاتی که ظرف 9 روز اخیر در «ایروان» مشاهده می‌شود به نوعی یادآور انقلاب آبی اوکراین است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در «گیومری» دومین شهر بزرگ ارمنستان هم تظاهرات برگزار شده است. معترضان تلاش کردند راه اصلی این شهر به ایروان را مسدود کنند.آنها همچنین قصد بستن جاده‌ها و پل‌های شهر را هم داشتند، اما پلیس با استقرار ماموران پلیس و نیروهای گارد ضد شورش مانع از آن شد.

جرقه اعتراضات
پارلمان ارمنستان روز پنجشنبه در یک رای‌گیری اجازه داد سرکیسیان که از سال ۲۰۰۸ میلادی تا همین ماه جاری به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور کوچک فعالیت داشته، به عنوان نخست وزیر جدید ارمنستان منصوب شود؛ تغییر شغلی که مخالفان سرکیسیان معتقدند به معنای سلطه وی در راس قدرت است. براساس قانون اساسی که در رفراندوم سال ۲۰۱۵ میلادی تغییر یافت نخست وزیر ارمنستان در حال حاضر بیشترین قدرت را در این کشور در اختیار دارد در حالی که ریاست جمهوری بیشتر حالت تشریفاتی دارد.
براساس آمار اعلام شده توسط پلیس، حداقل 230 نفر در هشتمین روز اعتراضات بازداشت شدند. این رقم نشان می‌دهد که اعتراضات علیه آقای سرکیسیان درحال افزایش است. «جاثلیق گارگین دوم» پیشوای مذهبی ارامنه جهان از معترضان خواسته است به تظاهرات پایان دهند و با مقام‌های دولت مذاکره کنند. او گفته است «ما برای ثبات تدریجی اوضاع دعا می‌کنیم.»
ظرف نه روز گذشته،هزاران نفر در شهرهای مختلف به رغم درخواست پلیس برای پایان دادن به تجمعات در خیابان‌ها حضور یافتند و علیه نخست‌وزیر شعار دادند.رئیس جمهوری دیروز و نخست وزیر امروز، در مصاحبه‌ای از ادامه اعتراض‌ها ابراز نگرانی کرده و نسبت به عواقب غیرقابل پیش‌بینی آن هشدار داده است.

رد هرگونه مذاکره
 «نیکول پاشینیان» رهبر معترضان خواهان کناره‌گیری «سرژ سرکیسیان» شده که 10 سال است قدرت را در دست دارد.
وی در سخنرانی‌اش در جمع هزاران معترض در ایروان گفت: «برای مذاکره دیر شده است. البته به این معنی نیست که ما برای بحث بر سر برخی مسائل، مانند تاریخ استعفای سرکیسیان یا وضعیت آینده او آمادگی نداشته باشیم».
رهبر معترضان در سخنرانی خود همچنین تأکید کرد که اپوزیسیون به دنبال «انتقام» نیست و «سرکیسیان هر چه زودتر استعفا کند، به سود خود او و البته به سود ارمنستان است.»

شباهت ارمنستان به اوکراین
در نظام حکومتی جدید در ارمنستان، رئیس‌جمهور مقامی تشریفاتی ست و از حدود دو هفته پیش «آرمن سرکیسیان» بدون نسبت خانوادگی با رئیس‌ جمهور پیشین، به این مقام انتخاب شده است.
آمریکا از طرفین خواسته است که خویشتنداری نشان داده از خشونت پرهیز کنند اما واقعیت این است که واشنگتن از وضع پیش آمده به شدت خوشنود است. سازمان امنیت و همکاری اروپا هم از نزدیک در حال تعقیب وضعیت ارمنستان است. ریاست جمهوری ۱۰ ساله آقای سرکیسیان (دو دوره پنج ساله) حدود دو هفته پیش به پایان رسید. ارمنستان در سال ۱۹۹۱ میلادی از جماهیر شوروی سابق جدا شد اما همچنان برای کمک به سرمایه گذاری به روسیه وابسته است. بسیاری از مردم ارمنستان دولت را به فساد و سوءمدیریت در اقتصاد متهم می‌کنند. در یک نگاه اجمالی می‌توان گفت که وضعیت امروز ارمنستان شباهت زیادی به وضعیت اوکراین در سال 2014 و زمانی دارد که «ویکتوریانوکویچ» همه کاره کی یف بود ، دارد. التهاب ارمنستان اتفاقی است که معادلات روسیه را به موازات وضعیت نه جنگ و نه صلح اوکراین مورد تهدید قرار خواهد داد. شاید در نهایت روسیه در مورد ارمنستان هم ناچار به نوعی مداخله سریع شود زیرا آمریکا از کانال ایروان هم می‌تواند به مسکو فشار جدیدی اعمال کند.
 


کد مطلب: 85268

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/85268/بازنویسی-داستان-اوکراین-ارمنستان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir