کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از لوایح FATF تا تحلیل سیف از برجام منهای آمریکا

مذاکره با اروپایی‌ها: به لحاظ سیاسی آسان، به لحاظ فنی دشوار

30 ارديبهشت 1397 ساعت 13:00

مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا برای نجات برجام پس از خروج آمریکا از این توافق در حساس‌ترین مراحل خود قرار دارد و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از این موضوع پرده برداشت که تیم فنی بانک مرکزی در مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام حضور دارد.


مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا برای نجات برجام پس از خروج آمریکا از این توافق در حساس‌ترین مراحل خود قرار دارد و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی از این موضوع پرده برداشت که تیم فنی بانک مرکزی در مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام حضور دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی که اخیراً در لیست تحریم‌های آمریکا نیز قرار گرفته، تحلیل خود نسبت به مذاکرات برجامی ایران و اروپا را ارائه داده و گفته است که باتوجه به فضای بین‌المللی، نظام کنترلی بازار ارز و سیاست ارز 4 هزار و 200 تومانی همچنان ادامه خواهد داشت.
در عین حال بحث مجلس شورای اسلامی در مورد لوایح سه‌گانه FATF نیز به حساس‌ترین روزهای خود رسیده و امروز علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، و وزرای اقتصاد و امور خارجه در مجلس حضور یافتند تا در پشت درهای بسته و در جلسه غیرعلنی در مورد این لوایح با نمایندگان صحبت کنند. لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم، لوایح سه‌گانه مرتبط با FATF هستند که دولت با این هدف آن‌ها را به مجلس ارائه داده تا مبادلات بانکی ایران با سایر کشورهای دنیا تسهیل شود. در حال حاضر، این لوایح با مخالفت شدید طیف‌هایی از جریان مخالف دولت روبرو شده و باید دید که روند تصویب آن‌ها به کجا ختم می‌شود. همزمان با بحث‌ها در مورد تصویب لوایح مربوط به FATF، رئیس کل بانک مرکزی نیز از چند و چون همکاری بانک مرکزی با کشورهای اروپایی سخن گفته است.
  
مذاکرات با اروپایی‌ها: از نظر سیاسی آسان؛ از نظر فنی دشوار
رئیس بانک مرکزی در مورد خروج آمریکا از برجام در جمع مدیران رسانه‌ها گفته است: تصور ترامپ این بود که به محض خروج آمریکا از برجام، ایران نیز خارج خواهد شد و در آن زمان می‌توانند رفتارهای مدنظر خود را انجام دهند. از نظر ما خطرات آمریکایی ها و مشکلاتی که می توانستند ایجاد کنند، با خروج آن‌ها به هزینه کمتری انجامید ولی به معنای آن نیست که همه چیز به خوبی جلو خواهد رفت.
سیف از قصد اروپایی‌ها برای جبران خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام سخن گفت و از این موضوع پرده برداشت که تیم فنی بانک مرکزی نیز در گفتگوهای ایران و اروپا حضور دارد. تحلیل سیف این است که مشکل‌ترین بخش مذاکرات اروپا به جنبه فنی و تکنیکال مقابله با تحریم‌های آمریکا برمی‌گردد. به گفته وی «اروپایی‌ها از نظر سیاسی به دنبال آن هستند که ایران را راضی کنند که در برجام بماند اما از بُعد فنی و تکنیکال برای اروپایی ها احساس می‌شود که کار سخت باشد؛ ‌البته باید مذاکرات به جلو برود تا مشخص شود».
سیستم مالی اتحادیه اروپا در نظام مالی آمریکا گره خورده است و تصمیمات واشنگتن برای نظام مالی این کشور، کل قاره اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، رئیس کل بانک مرکزی گفت یکی از بحث‌های جدیدی که مطرح است، این است که شبکه بانک‌های مرکزی اروپا با ایران همکاری کنند. پیش از خروج آمریکا از برجام تلاش گسترده‌ای صورت گرفت که بانک‌های بزرگ با اروپایی رابطه خود با ایران را از سر گیرند. این اقدامات به دلیل ترس بانک‌های بزرگ از جریمه آمریکا موفقیت‌آمیز نبود. حالا پس از خروج آمریکا از برجام، اروپایی‌ها این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند که پول نفت خریداری شده از ایران را به طور مستقیم به بانک مرکزی ایران منتقل کنند. این اقدام در صورت تحقق، می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه به تحریم‌های آمریکا باشد.
بانک‌های بزرگ اروپایی چون با هر دو واحد پولی یورو و دلار کار می‌کنند، به دلیل همکاری با یاران در خطر تحریم‌های آمریکا قرار دارند. در حال حاضر عمدتاً آن دسته از بانک‌های اروپایی با ایران همکاری دارند که بانک‌های متوسط یا کوچکی هستند و صرفاً خدمات یورویی ارائه می‌دهند.
ولی‌الله سیف در این باره می‌گوید که در مورد بانک‌های مرکزی سایر کشورهای دنیا مشکلات کمتری در برقراری ارتباط با ایران وجود دارد؛ ولی در مذاکرات با بانک‌ها، ممکن است برخی سهامداران آمریکایی و غیره نیز وجود داشته باشد که موانعی در این زمینه ایجاد کنند.
باید دید در هفته‌های آتی آیا ایران و اروپا می‌توانند راه‌های موثرِ فنی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیدا کنند یا خیر.
 
تداوم سیاست دلار 4 هزار و 200 تومانی
رئیس کل بانک مرکزی در مورد سیاست ارزی بانک مرکزی نیز می‌گوید که با توجه به فضای بین‌المللی، نظام کنترلی بازار ارز و سیاست تک‌نرخی ادامه خواهد داشت. در واقع عدم‌قطعیت‌های موجود و این موضوع که نتیجه نهایی مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا مشخص نیست، باعث شده که بانک مرکزی به ادامه سیاست دلار 4 هزار و 200 تومانی اصرار ورزد.
البته سیف می‌گوید نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی ثابت نخواهد ماند و پیش‌بینی می‌کند که بر اساس شرایط اقتصادی این نرخ تا پایان سال جاری ۵ تا ۶ درصد تغییر کند. سیف در مورد سامانه نیما یا سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی نیز می‌گوید که ایرادات این سامانه برطرف شده و در حال حاضر به وضعیت باثبات رسیده است.
 


کد مطلب: 87111

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/87111/مذاکره-اروپایی-ها-لحاظ-سیاسی-آسان-فنی-دشوار

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir